Jeśli to jest Twoja pierwsza wizyta na naszym forum, pamiętaj sprawdź listę najczęściej zadawanych pytań FAQ . Zapraszamy do zarejestrowania się
Z uwagi na kłopoty wbudowanej "szukaczki" zalecamy korzystanie z narzędzia alternatywnego, wyszukiwarki google.
Istnieje kilka sposobów korzystania z narzędzia, najprostsze z nich to:
1. Rozbudowana wyszukiwarka Kolaj-a: http://maciejko.net/cbsearch/
W okienku wpisujemy szukaną frazę a w rozwijanym menu poniżej wybieramy całe forum lub też konkretne podfora.
Szukać możemy na całym forum, tylko w tytułach wątków lub też tylko w postach konkretnego użytkownika. Narzędzie umożliwia również wyłączenie z wyników wyszukiwania tematyki ślubnej.
2. Bezpośrednio przez google http://google.pl
w celu wyszukiwania informacji na CB wpisujemy: szukana_fraza site:canon-board.info - wyszukiwanie w tytułach i treści postów
lub: allintitle: szukana_fraza site:canon-board.info - wyszukiwanie wyłącznie w tytułach
Istnieje też możliwość bezpośredniego wyszukiwania googlem, ograniczonego do poszczególnych forów i działów. Aby znaleźć coś w konkretnym dziale konstruujemy zapytanie w następujący sposób: "Canon Board > nazwa_forum > nazwa_działu" "szukana_fraza" site:canon-board.info
np.: "Canon Board > Sprzet Cyfrowy > Canon dSLR" "7D" site:canon-board.info
3. Za pomocą wtyczki do przeglądarki internetowej, którą możemy pobrać w tym wątku: http://canon-board.info/showthread.php?t=22036
Chcą ograniczyć wyszukiwanie do tytułów wątków wpisujemy. allintitle: szukana_fraza
Wyszukiwanie ograniczone do tytułów wątków działa jak wyżej lecz nie wpisujemy już oczywiście "site...."
Wbudowana wyszukiwarka przyjmuje obecnie zapytania złożone z 5 lub więcej znaków i nie zawierające znaków typograficznych ("-" "/" itp.). Znajdzie więc wyniki dla zapytania "plecak", "teleobiektyw" czy "1200L" ale dla "600D","70-200/2.8", "24-70"czy "35/2" już nie.
Forum Canon-Board.info jest własnością prywatną. Decyzje Właściciela Forum są ostateczne.
Celem serwisu i forum Canon-Board.info jest wymiana doświadczeń i gromadzenie wiedzy z zakresu fotografii,zarówno techniki fotografowania jak i dot. sprzętu, w szczególności sprzętu fotograficznego marki Canon.
Zasady Forum
Wypowiedzi na Forum należy konstruować z zachowaniem ogólnie przyjętych zasad dobrego wychowania. Naruszenia nie będą tolerowane. Nie zezwala się na publikowanie materiałów (linki, zdjęcia, treści) o treści wulgarnej, sprzecznej z prawem lub mogące wywoływać spory, polemiki , działania, na tle religijnym, politycznym czy światopoglądowym.
Pisząc nową wiadomość - sprawdź czy wnosi ona coś do dyskusji oraz czy nie odbiega ona od tematu wątku. Niemile widziane jest pisanie postów w stylu "zgadzam się" i koniec lub powtarzanie argumentów.
Zanim założysz nowy temat, sprawdź w wyszukiwarce, czy nie był on już wcześniej poruszany na forum. W 90% przypadków był. Jeśli masz pytania związane z takim tematem, dopisz nowego posta do istniejącego wątku (o ile już nie ma w nim na nie odpowiedzi).(Z uwagi na ograniczenia techniczne wbudowanej wyszukiwarki Forum, alternatywnie proponujemy używać wyszukiwarki Google z komendą
"szukana_fraza site:Canon-Board.info")
Zakładając wątek nadaj mu tytuł, który dobrze podsumuje jego treść. Jeśli masz pytanie dotyczące obiektywu/aparatu, to podaj jego nazwę i zaznacz na czym problem polega. Nie jest mile widziane pisanie postów pod tytułem: "Pomocy", "Nie działa", "Co kupić?".
Należy przestrzegać tematyki na poszczególnych forach. Mam nadzieję że tematyka poszczególnych
forów jest dość jasna i proszę o jej przestrzeganie. Pisanie w nieodpowiednich miejscach powoduje dodatkową pracą dla moderatorów.
Ortografia - każdy piszący na forum powinien dokładnie sprawdzić pisownie przed wysłaniem posta. Zwracanie uwagi innym użytkownikom na ich błędy ortograficzne może odbywać się jedynie przez przesyłanie prywatnej wiadomości do użytkownika lub zaraportowanie posta do moderatorów. Należy unikać niechlujnego pisania wiadomości. Jeżeli szanujesz czas i wiedzę innych użytkowników Forum i chcesz od nich otrzymać odpowiedź, zadbaj o schludny i poprawny ortograficznie wygląd swojej wiadomości. Moderatorzy mają prawo poprawiać błędy w treści posta i przyznawać ostrzeżenia za rażące naruszenia niniejszego punktu. Dopuszczamy pisanie bez polskich liter.
Nie mile widziane jest odsyłanie do archiwum bez podania linka do odpowiedniego wątku.
Reklama na forum.
Dopuszczalne jest reklamowanie działalności fotograficznej tj. usług fotograficznych, wykonywania fotografii.
Wszystko co jest przeznaczone DLA fotografów uznawane jest za działalność komercyjna (np. warsztaty, albumy, odbitki, cały sprzęt fotograficzny).
Zasady reklamowe uregulowane są szczegółowo w odpowiedniej sekcji FAQ 'Zasady reklamy i działalności komercyjnej' które stanowią załącznik do niniejszego regulaminu.
Oferty sprzedaży/kupna sprzętu należy umieszczać jedynie w odpowiednim podforum zgodnie z zasadami Działu Giełda. Użytkownicy naruszający zasady działalności komercyjnych będą odpowiednio ostrzeżeni/ukarani, a ich wpisy usunięte.
Prezentowane zdjęcia muszą mieć rozmiar do 1280 pikseli w poziomie i do 900 pikseli w pionie.
Dostęp do forum z bramek internetowych może być niemożliwy z przyczyn technicznych - dla ograniczenia dostępu "anonimom" lubujących się w nagminnym łamaniu Regulaminu Forum. Zakładanie kolejnych użytkowników w celu ominięcia nałożonych ograniczeń na użytkownika (blokada tzw. Ban czasowy lub stały) skutkować będzie blokadą na numer IP.
Zasady porządkowe
Moderatorzy mają prawo ostrzegać w przypadku naruszenia ww. zasad lub netykiety oraz zablokować możliwość wypowiadania się na forum (czasowo lub stale) w przypadku poważnych/powtarzających się przypadków łamania regulaminu przez użytkownika. Administrator ma prawo zablokować konto użytkownika w przypadku rażącego naruszenia regulaminu. Administrator forum nie usuwa kont "na życzenie".
Posty i wątki naruszające regulamin, prawo lub dobre obyczaje będą edytowane, przenoszone lub kasowane przez moderatorów. Moderatorzy nie usuwają postów, ani nie zamykają wątków "na życzenie", tak więc proszę się dwa razy zastanowić zanim się coś napisze.
Zastrzeżenia co do decyzji i działań Moderatorów należy zgłaszać w pierwszej kolejności poprzez prywatną wiadomość do danego Moderatora. Kolejnym krokiem jest link 'Kontakt' na dole strony Serwisu do Właściciela forum ? użytkownik fomag . Moderatorzy nie mają prawa zmieniać decyzji innych moderatorów.
2014.10.12 - zmiana dot. działań komercyjnych; patrz też tutaj: http://www.canon-board.info/faq.php
2017.12.01 - zmiana pkt 9. dotycząca dopuszczalnych rozmiarów zdjęć, od teraz można 1280 x 900 pikseli.
Zbieram się już od dłuższego czasu z tym pytaniem. Szukam po sieci informacji i nie mogę znaleźć. A więc do rzeczy.
Mając przed sobą cropa i ff obojętnie jakiej marki i model. Z dopiętymi szkłami np do cropa 200mm a do ff 300 chodzi o to że by był to odpowiednik w cropie ogniskowej ff. Obiektywy z identycznym światłem powiedzmy na to 2.8 Oba aparaty ustawiamy na identyczne iso np 100 identyczną f np. 2.8 czas otwarcia migawki powiedzmy 1/500 . W identycznych warunkach oświetleniowych robimy identyczne zdjęcie . I teraz pytanie czy zdjęcie z ff będzie jaśniejsze ?? Jeśli tak to o ile jaka to będzie różnica ? Czy w ogóle będzie?
Ilość światła wpadającego na matrycę ff jest większa bo sama matryca ma o 1,6X większa powierzchnię więc niby dociera do niej więcej światła. Przynajmnniej może g więcej przyjąć.Ale za to natężenie światła jest takie same więc obraz będzie identycznie naświetlony na ff i na crop . Ale czy dobrze kombinuję ?
Prościej zobrazować to tak: masz duże okno przez które wpada Ci światło do pomieszczenia. Jeżeli przed okno dasz kartkę papieru A4 i A5, będą one naświetlone z takim samym natężeniem, pomimo różnicy rozmiarów (objętość światła padająca na A4 jest większa). Założenie jest takie, że wielkość okna jest taka sama (w obiektywach stosunek ogniskowej do średnicy ograniczającej objętość światła (z ang. enterance pupil) - mocne uproszczenie).
Najprościej to wytłumaczyć w ten sposób:
Szkło FF rzuca obraz na większą powierzchnię niż matryca crop. Obraz poza matrycą w cropie jest po prostu nie wykorzystany i ginie w czarnej komorze lutra.
Z drugiej strony szkoda tego obrazu ze szkła FF więc niedawno powstały tzw. konwertery skupiające, które potrafią ten obraz ze szkła FF skupić na mniejszą matrycę, a co za tym idzie zwiększyć jego jasność oraz z niwelować tzw. crop. Adaptery te to Turbo Lens i Speed Booster, ale one są tylko do aparatów bez lustra, bo tam się zmieszczą i zostanie zachowana odległość jaką ma obiektyw FF od matrycy FF.
Reasumując obraz f/2.8 z 300mm na FF zawiera więcej światła niż obraz z 200mm na 1,6x crop, ale przez to że na FF jest on rozproszony na większej powierzchni to na jednakowym polu tej powierzchni będzie miał taką samą jasność. Można to wykorzystać w drugą stronę jak pisałem powyżej.
Ilość światła wpadającego na matrycę ff jest większa bo sama matryca ma o 1,6X większa powierzchnię więc niby dociera do niej więcej światła.
Tak konkretnie, to do matrycy FF dociera 1,6 × 1,6 ≈ 2,5 razy więcej światła (liczy się powierzchnia a nie wymiar liniowy) ale ta matryca ma jednocześnie 2,5 × większą powierzchnię więc natężenie, czyli ilość światła przypadająca na powierzchnię, jest takie samo.
650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0
Chyba najprościej byłoby napisać że natężenie światła padającego na jednostkę powierzchni matrycy jest stałe. To w zasadzie wyjaśnia zagadnienie :-). Dla danego szkła, niezależnie od wielkości matrycy, naświetlenie kadru będzie takie samo. Reszta wpadającego światła po prostu "przejdzie obok", nie mając na nic wpływu ;-).
300V, 50D, S 17-50/2,8, S 70-200/2,8, czarny plecaczek, którego nie noszę ;-)
Mam nadzieję, że wiesz, że różnicy nie będzie, tylko chciałbyś wiedzieć dlaczego.
Nie do końca - różnicy oczywiście nie będzie, jeśli pod uwagę weźmiemy całą matrycę APS-C i odpowiadający jej wycinek z FF.
Jeśli by jednak wziąć oba pełne kadry i zastosować na nich filtr blur/average, to kadr z FF powinien być (w zdecydowanej większości przypadków) trochę ciemniejszy.
Przyczyną tego zjawiska będzie oczywiście winietowanie, silniejsze na pełnej klatce.
I don't pretend to understand Brannigan's Law. I merely enforce it
Z grubsza. Bez jakiegoś doktoryzowania się ze światła (przyjmując że robimy nikonem) otrzymamy dwa prawie identyczne obrazki przy takich samych ustawieniach. Różnica będzie tylko w rozkładzie ostrości, bo inna jest dla 200mm a inna dla 300 - wynika to z kalkulatora głębi ostrości*.
* dla przykładu przyjmując odległość 20m - dla 300mm głębia sięga od 19,6-20,4 czyli 80cm, a dla 200mm od 19,3-20,7 czyli 1,4m.
No i mam jasność w głowie dziękuję za konkretne wypowiedzi Jacek_73 akurat o ostrości zdawałem sobie sprawę . że będzie inna głebia na ff będzie mniejsza itd. Co do winietowania też coś wcześniej wczytałem . Najważniejszy problem rozwiązany. Może jeszcze komuś się przyda ten wątek. Bo w necie nie mogłem nic znaleźć. Może jakieś teorie o świetle itd ale czarno na białym konkretnie takich odpowiedzi szukałem jakich mi udzieliliście .
Z grubsza. Bez jakiegoś doktoryzowania się ze światła (przyjmując że robimy nikonem) otrzymamy dwa prawie identyczne obrazki przy takich samych ustawieniach. Różnica będzie tylko w rozkładzie ostrości, bo inna jest dla 200mm a inna dla 300 - wynika to z kalkulatora głębi ostrości*.
* dla przykładu przyjmując odległość 20m - dla 300mm głębia sięga od 19,6-20,4 czyli 80cm, a dla 200mm od 19,3-20,7 czyli 1,4m.
Może bez doktoryzowania ale Twoja * wymusza jednak aby trochę pełniej.
Głębia ostrości (GO) oceniamy przy obserwacji ze zdefiniowanej odległości na wydruku o zdefiniowanym rozmiarze, powstałym z całej klatki.
Na wielkość GO mają wpływ 2 zjawiska :
- "fizyka" obiektywu (ogniskowa, przesłona, odległość ostrzenia), to co widać przez wizjer gdy naciśniesz pogląd GO
- proces powiększania z rozmiaru klatki do owego zdefiniowanego rozmiaru (20cmx30cm)
Każde powiększanie psuje ostrość, tym więcej im więcej się powiększa. Tym samym "skraca" GO wynikającą z "fizyki" obiektywu, a z klatki APS-C trzeba więcej powiększać do tego 20cmx30cm niż z klatki FF.
Różnica GO(na wydruku), przy tym samym obiektywie np. 200mm, pomiędzy 0,42m a 0,26m wynika właśnie z różnicy w powiększaniu, a przy patrzeniu w wizjery będziesz widział taka samą GO.
Wbrew pozorom, pytanie OP nie jest takie trywialne w tym sensie, że chociaż każdy wie, że przy naświetlaniu nie trzeba się martwić ani o ogniskowa ani o format obrazka ( na tym polega genialne pojęcie otworu względnego) to jasne wytłumaczenie tego bez machania rękami i "wicie rozumicie" nie jast aż takie oczywiste . Chyba, że jest się optykiem, to wtedy owszem, powinno to być trywialne.
Co powoduje konfuzję to utożsamianie otworu przesłony z ilościa światła przechodzacego przez obiektyw. Tymczasem ani otwór względny ( np. 2.8 ani nawet otwór bezwzględny np. 47 mm, nie określaja ile światła przejdze przez obiektyw. Dwa obiektywy o tej samej ogniskowej i tej samej "jesności" np. 2.8 moga wpuszczać zupełnie różne ilości światła.
Żeby to zrozumieć wystarczy się zastanowić czym konkretnie różni się obiektyw f=50 mm /2.8 dla kompakta od obiektywu o tych samych parametrach f=50 mm /2.8 dla wielkiego formatu. Ogniskowe, otwory względne, i otwory bezwzględne sa dokładnie takie same.
I don't always shoot wide angle zooms, but when I do, I prefer the 16-35 f/4 IS.
A jednak chcemy się doktoryzować Pijąc piwo kompletnie zwisa mi jego skład chemiczny. Oglądając fotografię w głębokim poważaniu mam GO, kółka rozproszenia i inne bzdety. Co nie znaczy, że można na forumach sadzić lapsusy...
Każde powiększanie psuje ostrość, tym więcej im więcej się powiększa. Tym samym "skraca" GO wynikającą z "fizyki" obiektywu, a z klatki APS-C trzeba więcej powiększać do tego 20cmx30cm niż z klatki FF.
Oba te zjawiska są "wpisane" do wzoru na GO.
Ehmmm, no właśnie jak to? 18MPx z 600D kontra 20MPx z 5Dm2 (z czego weź pod uwagę, że współczynnik w canonie wynosi 1,6X więc z tych 20MPx - aby uzyskać taki sam kadr - trochę trzeba będzie skroić) jest różnicą pomijalną. Drugą sprawą jest możliwość drukarki... i okazuje się że... można płodzić dalej doktoraty
Komentarz