Jeśli to jest Twoja pierwsza wizyta na naszym forum, pamiętaj sprawdź listę najczęściej zadawanych pytań FAQ . Zapraszamy do zarejestrowania się
Z uwagi na kłopoty wbudowanej "szukaczki" zalecamy korzystanie z narzędzia alternatywnego, wyszukiwarki google.
Istnieje kilka sposobów korzystania z narzędzia, najprostsze z nich to:
1. Rozbudowana wyszukiwarka Kolaj-a: http://maciejko.net/cbsearch/
W okienku wpisujemy szukaną frazę a w rozwijanym menu poniżej wybieramy całe forum lub też konkretne podfora.
Szukać możemy na całym forum, tylko w tytułach wątków lub też tylko w postach konkretnego użytkownika. Narzędzie umożliwia również wyłączenie z wyników wyszukiwania tematyki ślubnej.
2. Bezpośrednio przez google http://google.pl
w celu wyszukiwania informacji na CB wpisujemy: szukana_fraza site:canon-board.info - wyszukiwanie w tytułach i treści postów
lub: allintitle: szukana_fraza site:canon-board.info - wyszukiwanie wyłącznie w tytułach
Istnieje też możliwość bezpośredniego wyszukiwania googlem, ograniczonego do poszczególnych forów i działów. Aby znaleźć coś w konkretnym dziale konstruujemy zapytanie w następujący sposób: "Canon Board > nazwa_forum > nazwa_działu" "szukana_fraza" site:canon-board.info
np.: "Canon Board > Sprzet Cyfrowy > Canon dSLR" "7D" site:canon-board.info
3. Za pomocą wtyczki do przeglądarki internetowej, którą możemy pobrać w tym wątku: http://canon-board.info/showthread.php?t=22036
Chcą ograniczyć wyszukiwanie do tytułów wątków wpisujemy. allintitle: szukana_fraza
Wyszukiwanie ograniczone do tytułów wątków działa jak wyżej lecz nie wpisujemy już oczywiście "site...."
Wbudowana wyszukiwarka przyjmuje obecnie zapytania złożone z 5 lub więcej znaków i nie zawierające znaków typograficznych ("-" "/" itp.). Znajdzie więc wyniki dla zapytania "plecak", "teleobiektyw" czy "1200L" ale dla "600D","70-200/2.8", "24-70"czy "35/2" już nie.
Forum Canon-Board.info jest własnością prywatną. Decyzje Właściciela Forum są ostateczne.
Celem serwisu i forum Canon-Board.info jest wymiana doświadczeń i gromadzenie wiedzy z zakresu fotografii,zarówno techniki fotografowania jak i dot. sprzętu, w szczególności sprzętu fotograficznego marki Canon.
Zasady Forum
Wypowiedzi na Forum należy konstruować z zachowaniem ogólnie przyjętych zasad dobrego wychowania. Naruszenia nie będą tolerowane. Nie zezwala się na publikowanie materiałów (linki, zdjęcia, treści) o treści wulgarnej, sprzecznej z prawem lub mogące wywoływać spory, polemiki , działania, na tle religijnym, politycznym czy światopoglądowym.
Pisząc nową wiadomość - sprawdź czy wnosi ona coś do dyskusji oraz czy nie odbiega ona od tematu wątku. Niemile widziane jest pisanie postów w stylu "zgadzam się" i koniec lub powtarzanie argumentów.
Zanim założysz nowy temat, sprawdź w wyszukiwarce, czy nie był on już wcześniej poruszany na forum. W 90% przypadków był. Jeśli masz pytania związane z takim tematem, dopisz nowego posta do istniejącego wątku (o ile już nie ma w nim na nie odpowiedzi).(Z uwagi na ograniczenia techniczne wbudowanej wyszukiwarki Forum, alternatywnie proponujemy używać wyszukiwarki Google z komendą
"szukana_fraza site:Canon-Board.info")
Zakładając wątek nadaj mu tytuł, który dobrze podsumuje jego treść. Jeśli masz pytanie dotyczące obiektywu/aparatu, to podaj jego nazwę i zaznacz na czym problem polega. Nie jest mile widziane pisanie postów pod tytułem: "Pomocy", "Nie działa", "Co kupić?".
Należy przestrzegać tematyki na poszczególnych forach. Mam nadzieję że tematyka poszczególnych
forów jest dość jasna i proszę o jej przestrzeganie. Pisanie w nieodpowiednich miejscach powoduje dodatkową pracą dla moderatorów.
Ortografia - każdy piszący na forum powinien dokładnie sprawdzić pisownie przed wysłaniem posta. Zwracanie uwagi innym użytkownikom na ich błędy ortograficzne może odbywać się jedynie przez przesyłanie prywatnej wiadomości do użytkownika lub zaraportowanie posta do moderatorów. Należy unikać niechlujnego pisania wiadomości. Jeżeli szanujesz czas i wiedzę innych użytkowników Forum i chcesz od nich otrzymać odpowiedź, zadbaj o schludny i poprawny ortograficznie wygląd swojej wiadomości. Moderatorzy mają prawo poprawiać błędy w treści posta i przyznawać ostrzeżenia za rażące naruszenia niniejszego punktu. Dopuszczamy pisanie bez polskich liter.
Nie mile widziane jest odsyłanie do archiwum bez podania linka do odpowiedniego wątku.
Reklama na forum.
Dopuszczalne jest reklamowanie działalności fotograficznej tj. usług fotograficznych, wykonywania fotografii.
Wszystko co jest przeznaczone DLA fotografów uznawane jest za działalność komercyjna (np. warsztaty, albumy, odbitki, cały sprzęt fotograficzny).
Zasady reklamowe uregulowane są szczegółowo w odpowiedniej sekcji FAQ 'Zasady reklamy i działalności komercyjnej' które stanowią załącznik do niniejszego regulaminu.
Oferty sprzedaży/kupna sprzętu należy umieszczać jedynie w odpowiednim podforum zgodnie z zasadami Działu Giełda. Użytkownicy naruszający zasady działalności komercyjnych będą odpowiednio ostrzeżeni/ukarani, a ich wpisy usunięte.
Prezentowane zdjęcia muszą mieć rozmiar do 1280 pikseli w poziomie i do 900 pikseli w pionie.
Dostęp do forum z bramek internetowych może być niemożliwy z przyczyn technicznych - dla ograniczenia dostępu "anonimom" lubujących się w nagminnym łamaniu Regulaminu Forum. Zakładanie kolejnych użytkowników w celu ominięcia nałożonych ograniczeń na użytkownika (blokada tzw. Ban czasowy lub stały) skutkować będzie blokadą na numer IP.
Zasady porządkowe
Moderatorzy mają prawo ostrzegać w przypadku naruszenia ww. zasad lub netykiety oraz zablokować możliwość wypowiadania się na forum (czasowo lub stale) w przypadku poważnych/powtarzających się przypadków łamania regulaminu przez użytkownika. Administrator ma prawo zablokować konto użytkownika w przypadku rażącego naruszenia regulaminu. Administrator forum nie usuwa kont "na życzenie".
Posty i wątki naruszające regulamin, prawo lub dobre obyczaje będą edytowane, przenoszone lub kasowane przez moderatorów. Moderatorzy nie usuwają postów, ani nie zamykają wątków "na życzenie", tak więc proszę się dwa razy zastanowić zanim się coś napisze.
Zastrzeżenia co do decyzji i działań Moderatorów należy zgłaszać w pierwszej kolejności poprzez prywatną wiadomość do danego Moderatora. Kolejnym krokiem jest link 'Kontakt' na dole strony Serwisu do Właściciela forum ? użytkownik fomag . Moderatorzy nie mają prawa zmieniać decyzji innych moderatorów.
2014.10.12 - zmiana dot. działań komercyjnych; patrz też tutaj: http://www.canon-board.info/faq.php
2017.12.01 - zmiana pkt 9. dotycząca dopuszczalnych rozmiarów zdjęć, od teraz można 1280 x 900 pikseli.
Witam.
Mam do Was pytanie odnośnie organizacji pracy przy obróbce ślubów. Może ktoś zechce zdradzić tajniki swojego warsztatu.
Chodzi mi o to w jaki sposób dokładnie organizujecie pracę i miejsce na dysku.
Do tej pory moja obróbka wyglądał w następujący sposób.
Zdjęcia obrabiam w 90% w lightroomie, przy zdjęciach plenerowych dłubię sporo w PSie.
Zdjęcia z lightrooma eksportuję sobie do następujących folderów: strona_www (galeria zdjęć wrzucana do internetu dla pary młodej), fotoksiążka, odbitki, na_płytę.
Do tej pory po obróbce i oddaniu gotowego zlecenia nie usuwałem żadnych zdjęć, ale jak tak dalej pójdzie przestanę wyrabiać na kolejne dyski...
Wczoraj zamówiłem dysk ssd 250 gb i zastanawiam się jak go wykorzystać. Na dysku ssd planuję utworzyć dwie partycje: systemową i roboczą, na której będę trzymał materiał aktualnie obrabiany. Po obróbce mam zamiar przenosić go na dysk hdd.
Moje pytanie jest następujące: jak u Was wygląda organizacja pracy i miejsca dyskowego, co robicie ze zdjęciami (rawami) po skończeniu obróbki, zostawianie tylko jpgi czy rawy również? Myślę też nad konwersją do stratnego dng. Czy pomysł z taką organizacją ssd jest dobry jak napisałem powyżej? Będę wdzięczny za każdą informację.
Dodam jeszcze że aktualnie mam ok 25 ślubów rocznie, rawy z jednego ślubu zajmują ok 45 GB, oprócz ślubów mam w roku również inne zlecenia. Obecnie posiadam 3 dyski fizyczne - 1TB i 2x po 2TB.
Z jednego ślubu 45GB danych ?! po co ? Chyba że filmy kręcisz, no bo nie wyobrażam sobie 45GB zdjęć ze ślubu. Ja mam 120GB SSD na którym obrabiam, potem przenoszę do archiwum na dysku zewn. a po szczęśliwym sfinalizowaniu (tzn albumy oddane itp) umowy, wywalam rawy i zostawiam tylko obrobione zdjęcia. No chyba że jakieś ciekawe plenerowe na które może przyjść jeszcze pomysł innej obróbki - to zostawiam. Czyli średnio zostaje około 3 - 5GB z jednego klienta.
Jak dobrze poszukasz to znajdziesz warsztaty z serii creativeLive, które prowadzil Jared Platt. Ultimate Lightroom coś tam. W każdym razie prezentuje ten fajny workflow i ja, z drobnymi zmianami, staram się go wdrazac u siebie.
Z jednego ślubu 45GB danych ?! po co ? Chyba że filmy kręcisz, no bo nie wyobrażam sobie 45GB zdjęć ze ślubu.
Moim zdaniem to wcale nie jest dużo. Wychodzi ok 1400-1800 zdjęć, szczególnie biorąc pod uwagę że to zazwyczaj ok 20 godzin focenia - liczę od przygotowań u fryzjera/kosmetyczki aż po koniec oczepin (ok 2 w nocy) + plener - średnio zazwyczaj ok 5 godzin. Jeśli chcesz mieć fajny, dynamiczny reportaż z wesela to ja z kolei nie wyobrażam sobie mniejszej ilości zdjęć. Oczywiście dodatkowo na bieżąco podczas weselicha kasuje ewidentnie nieudane kadry
"Co do wspomnianego mojego obowiązku to chcę jeszcze dodać, że mój stosunek do tegoż obowiązku jest moją osobistą i całkowicie prywatną sprawą, co zwalnia mnie od wszelkich dalszych komentarzy, przypisów, suplementów i gloss." Kapitan Wagner
Gdyby zmienił na N miałby pewnie 15GB, no chyba, ze kupiłby D800 . U nas różnie, od 30-50-60 GB na ślub lecz repo idzie na sRAW sesja na pełnych. Obróbka: LR + jeśli trzeba to te do albumu jeszcze puszczone przez PS. Podzielone i przenumerowane krótko od 0001 na przygotowania numeracja PG ślub SL, zabawa ZAB, plener ZPL - dzięki temu łatwo znaleźć. Do każdego zlecenia nowa baza- Po 40 dniach od oddania usuwamy razem z bazą (to kilka GB jak się mocno dłubie w LR ), chyba że coś fajniejszego, to się zostawia.
Czacha - Wyobraźnia akurat u mnie się przelewa i jest jej w nadmiarze. Po prostu nie wydaje mi się że Lexer daje 5000 zdjęć ze ślubu klientom.
Lexer - jeżeli możesz to podaj ilość rawów jaką robisz średnio na weselu, i ile średnio zajmuje MB . robisz w Sraw czy pełnym Raw ? Ja np. plener zawsze Raw ale samo wesele już Sraw.
Kolekcjoner - w końcu do tego chyba się zmierza - żeby robić od razu dobre zdjęcia i kadry a nie walić seriami a potem tracić godziny na segregacji nie wspominając o obróbce ;-)
Marekb - jakby był przycisk "LubięTo" to bym kliknął :-)
Ostatnio edytowany przez Kito; 28081.
Powód: niezgranie w czasie z markiemb
Lexer - jeżeli możesz to podaj ilość rawów jaką robisz średnio na weselu, i ile średnio zajmuje MB . robisz w Sraw czy pełnym Raw ? Ja np. plener zawsze Raw ale samo wesele już Sraw.
Dla przykładu z ostatniego wesela wyszło mi 1011 rawów. Z całej uroczystości, na razie bez pleneru - 1680. Stosunkowo dużo tym razem, bo eksperymentowałem z lampami rozstawionymi na sali z wyzwalaczami radiowymi (światło było strasznie podłe na sali). Wszystko robię w pełnych rawach. Gdyby w mkII był sRAW ok 12-15 Mpix to pewnie bym robił wesele w sRawie. 10 Mpix to dla mnie trochę za mało przy przekdrowywaniu. Szczególnie, że w fotoksiążce niektóre zdjęcia daje po 60cm szerokości (dwie strony po 30cm).
Po prostu nie wydaje mi się że Lexer daje 5000 zdjęć ze ślubu klientom.
Klientom oddaje 400 zdjęć w pakiecie złotym i 250 w srebrnym. Choć ilość materiału jaki wychodzi w obu pakietach jest prawie taka sama.
...
Chciałbym, aby obyło się bez złośliwości w tym wątku i licytowania się na GB i byłbym wdzięczny, gdybyście odpowiedzieli na pytania zadane w pierwszym poście zamiast dyskutować o liczbie GB.
Ostatnio edytowany przez szambonur; 38237.
Powód: punkt 8 regulaminu forum
Marekb - jakby był przycisk "LubięTo" to bym kliknął :-)
To czekaj - Marka 60GB lubisz, a kolegi lexera 45GB sobie nie wyobrazasz? Pogubiłem się ..
Ja na weselu naginam niczym z motorekiem i 3 - 4 tys plików nie jest dla mnie niczym dziwnym. Chodzę i robię zdjęcia, w końcu po to tam jestem. Uważam że zrobienie 1000 zdjęć w czasie 12-godzinnego dnia pracy jest niczym innym jak obijaniem się ..
Czacha - Chodziło mi głównie o część z usuwaniem zdjęć po kilku tygodniach, i myślę że to jest bardzo dobre rozwiązanie problemu.
Jak już wspomniałem sam usuwam rawy po jakimś czasie (bo to one najwięcej zajmują) .
Marekb pisał też o wzmiance w umowie o usuwaniu ... dobra rada.
3-4tyś zdjęć z jednej imprezy ... dla mnie dużo, ale ja jestem z wioski a nie z dużego miasta ;-)
Po zleceniu RAW’y zrzucam na SSD, gdzie mam tylko: katalog i cache LR, oraz bieżące zdjęcia do obróbki. Dodatkowo robię kopię zapasową na osobnym HDD.
W LR nadaję nazwy wg wg własnego szablonu: 1_14-30-21_R, gdzie pierwsza cyfra oznacza nr sesji zlecenia, potem sekwencja: hh-mm-ss i ewentualnie litera oznaczająca autora zdjęć w przypadku gdy robimy na 2 aparaty. Przed zleceniem synchronizujemy czasy.
W LR selekcja najczęściej za pomocą gwiazdek i kolorów. Dodaję też słowa kluczowe. Wszystkie wersje jednego zdjęcia (RAW ze zmianami w LR, PS, wirtualne kopie) pogrupowane mam w stokach.
Na samym końcu eksport wg wcześniej zdefiniowanych ustawień.
EOS R, EF 16-35 f/4L IS, EF 24-70 f/2.8L II, RF 50 f/1.8 STM, RF 85 f/2.0 IS, EF 100 f/2.8L IS, RF 70-200 f/4L IS, 580EX II, Manfrotto: Befree Carbon, 055XPROB, 488RC2
Komentarz