Cytat Zamieszczone przez Selena Zobacz posta


1) Balans bieli - robię zdjęcia tylko w RAW-ach, więc aż tak istotne to nie jest. Natomiast dla regulacji składowych zastosowanie widzę w ekstremalnych warunkach sztucznego oświetlenia - trafiłam raz na takie świetlówki, że z RAW-ów ciężko było coś wyciągnąć.

2) ISO - poniżej 50 raczej nie schodzę, ale taką potrzebę mogę sobie wyobrazić. To wartości skrajne na + i - ?

Co już używam:

3) Zebra - przydatny bajer - jakie ustawienia są najlepsze ?
4) Focus peaking - świetnie się sprawdza - jeszcze tylko najlepsze parametry muszę dobrać
5) Magic zoom - baaardzo fajne (chociaż w pierwszym momencie myślałam, że peaking przy tym nie działa - działa jednak podświetlając ramkę)
6) Cropmarks spirala ładnie wygląda, ale... czy jest możliwość "obracania" jej tzn. lustrzanych odbić?

7) HDR - ciekawy, ale nie składałam - materiał tylko mam

Zakładka Focus - bardzo ciekawa, ale nie rozgryzłam jej jeszcze. Stacking może być przydatny.

Sprawdzenie przebiegu - przydatne czasami.

Natknęłam się na coś wybitnie mnie irytujące (być może tak ma być) tzn. działanie trybu AV w LV - czy to normalne, że ISO skacze, a jedyną stałą jest przysłona? Da się ustawić ISO "na sztywno", albo przynajmniej zawęzić jego zakres? Akurat w macro ten parametr jest dość istotny...
Dodałem numerki, żeby łatwiej było się odnieść.

1. Niektóre rodzaje oświetlenia fluoroscencyjnego utrudniają ustalenie prawidłowego balansu bieli i tym samym poprawne odwzorowanie barw. Wówczas ponoć warto skorzystać z opcji WB Shift G/M, regulując składowe zieloną i magenty. A ogólnie to radzę po prostu wbić jakąś wartość testową temperatury barwowej i spróbować ją obniżyć/podwyższyć, obserwując zmiany.
Jeśli korzystasz z RAW, w zasadzie bez problemu poprawisz każde WB później.
2. ML rozszerza również zakres ISO w górę, wzmacniając jeszcze dodatkowo sygnał z matrycy, ale wówczas trzeba się liczyć z potężnym szumem i dlatego dla mnie to w praktyce bezużyteczne.
3. Bardzo lubiana funkcja przez użytkowników ML. Pozwala głównie wskazać obszary niedoświetlone i prześwietlone w trybie LV. Można też osobno analizować obszary niedoświetlone i prześwietlone oddzielnie dla każdego z kanałów RGB. Wówczas obszary źle naświetlonych barw są przedstawiane na bazie kolorów opozycyjnych do nich. Przykładowo barwa czerwona jako cyjan, a w przypadku standardowego ogólnego niedoświetlenia ( zbyt niska jasność obszaru - nakładka ML wyświetli taki obszar na biało ). Oczywiście można samodzielnie dobrać próg reakcji na niedośw./prześw. Na początek proponuję się po prostu trzymać ustawień domyślnych ML dla tej funkcji.
W dużym stopniu skuteczne ustawienia zależą od wybranego przez Ciebie sposobu obrazowania. Warto jednak dodać, że ML nie uaktywni jednocześnie np. nakładki "zebry", "focus peaking", czy "color false"! Tylko jedna z nich może być aktywna, ewentualnie automatycznie deaktywując inne.. Dlatego m.in. z niej nie korzystam bo wolę mieć aktywny focus peaking.
4. Również bardzo ją lubię, tym bardziej, że w zasadzie w ogóle nie wykorzystuję AF, bazując głównie na obiektywach Nikona i M42. Wyświetla migoczące kropki, często układające się w linie, wskazujące ostre obszary kadru. Użytkownik może wybrać spośród dwóch algorytmów działania funkcji ( D1xy i D2xy ). Ogólnie ten pierwszy może lepiej się sprawdzić przy kiepskim oświetleniu sceny, zwłaszcza gdy korzysta się z wysokiego ISO i pojawia się większy szum. Przy dobrze oświetlonej scenie, lepiej w zasadzie wypada w działaniu ten drugi algorytm ( D2xy ).
Można także samodzielnie regulować próg działania ( threshold ), wybrać preferowaną barwę dla tych "kropeczek i linii" albo stopniować sobie "poziomy ostrości" przez różne kolory. Można też dla ułatwienia wyświetlić obraz podgląd obrazu z matrycy w odcieniach szarości ( czarno-biały ) i wówczas kolorowe kropeczki i linie będą dobrze widoczne na obrazie, niezależnie od barw rzeczywistych na scenie. Oczywiście zdjęcie/film wynikowy będzie nadal kolorowy.
5. Bardzo lubię tą funkcję. Przy pobieżnym, wstępnym ostrzeniu obserwuję moment, gdy pojawi się charakterystyczne kolorowe obramowanie. Potem już w okolicy tego ustawienia można dokładniej doostrzyć obserwując wybrany, powiększony "kluczowy" fragment, np. oko człeka, czy zwierzaczka. Można ustalić także czy ma być ona stale wyświetlana, czy ma ją wywołać np. wduszenie przycisku "lupki" lub poruszenie pierścieniem ostrości obiektywu itp.
6. Te znaczniki ułatwiające kadrowanie obrazu ( cropmarks ) można sobie nawet samemu zrobić, według swoich preferencji lub skorzystać z gotowców innych użytkowników. Odnośnik do nich jest w instrukcji ML i na forum ML. Także, odnosząc się do twojego zapytania - tak, można.
7. W trybie fotografowania, HDR wykonuje sekwencję zdjęć sceny, zmieniając ISO i potem daje wynikową fotkę z bardziej poszerzonym niż w przypadku zwykłego, pojedynczego pstryku, zakresem poziomu dynamiki. Takie wynikowe zdjęcie ogląda się poprzez jednoczesne wduszenie centralnego przycisku joysticka i obracanie pokrętłem głównym w aparacie. Wpierw jeszcze w menu Prefs trzeba wybrać opcję ExposureFusion.

Jeszcze taka wskazówka - jeśli szkoda Ci rezygnować z focus peaking bo ostrzysz ręcznie, a chcesz jednocześnie mieć wskazówkę co do prawidłowego doboru parametrów naświetlenia, skorzystaj po prostu z jakiegoś przetestowanego i ulubionego przez Ciebie histogramu. ML może jednocześnie obie je wyświetlać, a histogram pokaże rozkład świateł i cieni w obserwowanym na żywo kadrze.

O innych rzeczach już się nie rozpisuję, bo i tak za długi post wyszedł, za co przepraszam.

Ps. u mnie na kitowym ob. canona IS 18-55mm i 600D w trybie AV, po zmianie przysłony w ML, zmienia się tylko czas otwarcia migawki. ISO pozostaje na uprzednio ustalonej, stałej wartości.