Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 43

Wątek: profil laba

  1. #11
    Uzależniony Awatar Diodak
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    43
    Posty
    696

    Domyślnie

    Jak nic robią Cię w balona w obu kwestiach . Zapewne mówiąc, że nic nie wysotrzali mówią o wyostrzaniu ponad to co juz jest ustawione domyślnie w maszynie a tam jest akurat domyślnie duże wyostrzanie. Jeśli w labie nie wiedzą o co Ci chodzi i nie umieją zmienić wyostrzania (oj przykre) to na bank robią odbitki na podciągniętych ustawieniach.
    A w kwestii przyciemniania i rozjaśniania fotek to też widzę, że mają takie sobie pojęcie o tym co robią. Przy robieniu odbitek z negatywu niedoświetlonego Frontier domyślnie rozjaśnia fotkę aby wydobyć szczegóły i to bez wiedzy laboludka. Czasem zdarzało mi się robić cały negatyw na którym były gwiazdy, czy mały Księżyc i prosiłem o przeskanowanie bez jakiejkolwiek korekty, to na standardowych ustawieniach czarne niebo nie było czarne .
    EOS 450D, EF 24mm 1.4 L, EF 50mm 1.2 L, EF 24-105mm L, EF-S 10-22mm

  2. #12
    Uzależniony Awatar Qbexus
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Poznań
    Posty
    562

    Domyślnie

    A apropo profilu ja jak dostałem z laba icc to stwierdzili że nic nie mam konwertować tylko załadować go do ps-a zamiast sRGB i faktycznie działa.

  3. #13
    Bywalec Awatar Duty
    Dołączył
    Apr 2005
    Wiek
    55
    Posty
    244

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Qbexus
    A apropo profilu ja jak dostałem z laba icc to stwierdzili że nic nie mam konwertować tylko załadować go do ps-a zamiast sRGB i faktycznie działa.
    Zadziała, oczywiście! Bo photoshop przy otwieraniu przydzieli Twoim zdjęciom ten profil - co z lekka zmieni barwy, ale skoro nie oglądasz ich poza photoshopem, to będzie wyglądało, że tak ma być. Po takim zabiegu tracisz mnóstwo walorów w swoich fotkach - nigdy juz nie będą lepsze, niż papier z labu.
    To są barbarzyńskie ustawienia - po prostu zostałeś pozbawiony możliwości wyboru i porównania.

    To, co photoshop zrobi - przydzielenie, a nie konwersja - już samo w sobie potencjalnie zakłóca równowagę barw.
    Nieważne, jaki sprzęt posiadasz. Ważne, jak go potrafisz wykorzystać.

  4. #14
    Uzależniony Awatar Diodak
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    43
    Posty
    696

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Duty
    Zadziała, oczywiście! Bo photoshop przy otwieraniu przydzieli Twoim zdjęciom ten profil - co z lekka zmieni barwy, ale skoro nie oglądasz ich poza photoshopem, to będzie wyglądało, że tak ma być. Po takim zabiegu tracisz mnóstwo walorów w swoich fotkach - nigdy juz nie będą lepsze, niż papier z labu.
    Bzdura . Przypisanie profilu nie modyfikuje w żadnym stopniu samego zdjęcia. Profil to swego rodzaju nakładka, która pozwala na konwersję informacji o kolorze z pliku na wyświetalne dane w programie obsługującym profile. Poza Photoshopem zdjęcie z i bez profilu będzie wyglądało identycznie .

    Cytat Zamieszczone przez Duty
    To są barbarzyńskie ustawienia - po prostu zostałeś pozbawiony możliwości wyboru i porównania.
    To, co photoshop zrobi - przydzielenie, a nie konwersja - już samo w sobie potencjalnie zakłóca równowagę barw.
    To właśnie konwersja a nie przypisywanie powoduje nieodwracalne zmiany. Dla przykładu mamy fotkę z EOSa z profilem sRGB i konwertujemy ją do profilu np. Fuji Frontier Print to fizycznie zmieniamy informacje o kolorze każdego piksela zgodnie z odwzorowaniem zawartym w profilu. Akurat Frontier ma mniejszą przestrzeń kolorów niż sRGB IEC więc proces utraty niektórych kolorów których nie udało się przypisać odpowiednim kolorom w przestrzeni sRGB Frontiera jest nieodwracalny.

    A co do braku możliwości wyboru... tak trudno jest zrobić kopię pliku zanim się go potraktuje profilem ? Poza tym profiluje się nie da idei, tylko po to żeby przede wszystkim zobaczyć jak nasze fotki zostaną wywołane w labie (do tego jest proof kolorów w Photoshopie) a potem możemy sobie niektóre kolory podciągnąć aby w danej przestrzeni kolorów wyglądały przynajmniej podobnie jak pliki źródłowe, czy nawet inaczej/lepiej .
    EOS 450D, EF 24mm 1.4 L, EF 50mm 1.2 L, EF 24-105mm L, EF-S 10-22mm

  5. #15
    Bywalec Awatar Duty
    Dołączył
    Apr 2005
    Wiek
    55
    Posty
    244

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    Bzdura . Przypisanie profilu nie modyfikuje w żadnym stopniu samego zdjęcia. Profil to swego rodzaju nakładka, która pozwala na konwersję informacji o kolorze z pliku na wyświetalne dane w programie obsługującym profile. Poza Photoshopem zdjęcie z i bez profilu będzie wyglądało identycznie .
    OK. Sprawdzilem dzisiaj w Photoshopie dokładnie. Przypisze profil, jeśli zdjęcie będzie bez osadzonego profilu.
    Tu mamy przypadek, że jest w fotce profil SRGB - więc pojawi się okno:
    "Osadzony profil koloru w dokumencie nie pasuje do bieżącej przestrzeni koloru RGB"
    masz wybór:
    1: Użyj osadzonego profilu (zmiast przestrzeni roboczej) - zakladam, że tego nie robisz, bo wtedy traci sens ustawienie profilu labu jako wlasnie przestrzeni roboczej. Jesli to wybierasz, to rzeczywiscie fotka sie nie zmieni, ale i sam profil nie zadziala do samego konca - nawet , jak juz bedziesz dokonywal zapisu gotowej fotki (dalej zapisze sie jako srgb)

    2. konwersja kolorów dokumentu na przestrzen roboczą - najprawdopodobniej to będzie wybrane - wtedy efekt jest natychmiastowy barwy na zdjeciu zmieniaja sie na takie, jakie odda papier labu. Ale zmieniaja sie nieodwracalnie. Jak zapiszesz takie zdjecie i poslesz do labu - to rzeczywiscie dostaniesz to, co widziałeś. Tyle, ze jak poslesz do innego labu - to będzie juz nieprzewidywalne.

    3. Usun osadzony profil (bez zarządzania kolorem) - ta opcja jest najbardziej radykalna i powoduje całkiem nieprzewidywalne zmiany. usuwa wiadomość, że zdjęcie ma osadzony profil SRGB i wyświetla czyste dane RGB każdego piksela zakładając, że jest z przestrzeni roboczej. Odlot - w opcji drugiej program mógł przynajmniej przewidziec ze zamienia SRGB na LAB.

    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    To właśnie konwersja a nie przypisywanie powoduje nieodwracalne zmiany. Dla przykładu mamy fotkę z EOSa z profilem sRGB i konwertujemy ją do profilu np. Fuji Frontier Print to fizycznie zmieniamy informacje o kolorze każdego piksela zgodnie z odwzorowaniem zawartym w profilu. Akurat Frontier ma mniejszą przestrzeń kolorów niż sRGB IEC więc proces utraty niektórych kolorów których nie udało się przypisać odpowiednim kolorom w przestrzeni sRGB Frontiera jest nieodwracalny..
    Akurat ustawienie przestrzeni roboczej na profil labu ma na celu:

    Skonwertowanie zdjęcia do tego profilu - wtedy odbitka będzie się zgadzała z widokiem na ekranie.

    Qbexus:
    Najprościej to sprawdzic: przy otwartym zdjęciu kliknij Edycja/Konwertuj do profilu,
    pojawi się okienko - jeśli w "przestrzeni źródłowej" masz profil labu (poznasz po nazwie) - to zdjęcie jest już skonwertowane podczas otwierania i koniec tematu.

    Jeśli dalej będzie SRGB - to napisz, co Ci kazali robić, bo jeśli nie robisz softproofa to się mija całkowicie z celem.


    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    A co do braku możliwości wyboru... tak trudno jest zrobić kopię pliku zanim się go potraktuje profilem ? Poza tym profiluje się nie da idei, tylko po to żeby przede wszystkim zobaczyć jak nasze fotki zostaną wywołane w labie (do tego jest proof kolorów w Photoshopie) a potem możemy sobie niektóre kolory podciągnąć aby w danej przestrzeni kolorów wyglądały przynajmniej podobnie jak pliki źródłowe, czy nawet inaczej/lepiej ...
    Przecież ja nie twierdzę, że profile są be. Sam to usługowo wykonuję i nie widzę innej drogi drukowania/wywoływania w labie.

    Ale z uporem maniaka będe twierdził, że nakazanie komuś ustawienia w Photoshopie profilu labu jako przestrzeni roboczej to BARBARZYŃSTWO. Koniec, kropka.
    O wiele lepiej jest edukować klienta, pokazać mu mozliwości softproofingu, konwersji itp. a nie robienie tego za niego na dzień dobry (poprzez wredne ustawienia w photoshopie).
    Ostatnio edytowane przez Duty ; 08-02-2006 o 12:40
    Nieważne, jaki sprzęt posiadasz. Ważne, jak go potrafisz wykorzystać.

  6. #16
    Uzależniony Awatar Qbexus
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Poznań
    Posty
    562

    Domyślnie

    Wiesz co Duty pracowalem kupe czasu w DTP i choć jestem w Twoim wieku to juz mi sie nie chcę beblac z konwertami proofami i tp. Bardzo rzadko robie odbitki generalnie fotki obrabiam na potrzeby prezentacji wiec sRgb. A jak teściowa chce fotke wnuków to podpinam profil i ustawiam kolory tak zeby bylo O.K. i finito.

  7. #17
    Uzależniony Awatar Diodak
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    43
    Posty
    696

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Duty
    OK. Sprawdzilem dzisiaj w Photoshopie dokładnie. Przypisze profil, jeśli zdjęcie będzie bez osadzonego profilu.
    Tu mamy przypadek, że jest w fotce profil SRGB - więc pojawi się okno:
    "Osadzony profil koloru w dokumencie nie pasuje do bieżącej przestrzeni koloru RGB"
    Taki komunikat się nie pojawi, bo nie ustawiamy przestrzeni roboczej RGB innej niż sRGB . W takiej w wiekszości przypadków mamy zdjęcia i w takiej też pracują monitory.

    W ustawieniach koloru w Photoshopie raczej preferowana jest przestrzeń sRGB (w poligrafii częściej AdobeRGB), a sam profil czy to Frontiera czy innego urządzenia drukującego można używac nieinwazyjnie jako Proof'a.

    Zdjęcia bez profilu oraz z przypisanym profilem sRGB będą wyglądały tak samo (na monitorze z podpiętym profilem sRGB oczywście) i generalnie o to nam chodzi. Zdjęcie w przestrzeni sRGB z przypisanym innym profilem np. Frontier'a będzie dalej wyglądać tak samo jak sRGB w programach bez zarządzania kolorem. Takie wyjscie jest o tyle dobre, że zawsze mozna ten profil odłączyć i nic się z naszym zdjęciem nie stanie.
    Drugą sprawą jest konwersja, która ograniczy paletę kolorów pliku wejściowego do palety kolorów profilu wyjściowego i na trwałe zmieni wartości RGB obrazu. Teraz wystarczy zapisać plik z przypiętym profilem, aby urządzenie drukujące wiedziało, że plik jest już po konwersji.

    I na koniec taki tip. Frontier ma swój program do drukowania zdjęć a w nim dwie opcje. Pierwsza wczytuje informacje dołączone do pliku i zastosowuje je do zdjęcia przed wywołaniem (np. profil, ustawienia wyostrzania z EXIFa). Można tą opcją wywoływać "goły" plik i wyjdzie on dokładnie tak samo jak wygląda po włączeniu Color Proof'a w PS. Druga opcja wszystkie fotki traktuje bez wyjątku tak samo korzystając z wbudowanych ustawień i swojego profilu bez względu na to czy w pliku był jakiś zapisany czy nie .

    Cytat Zamieszczone przez Duty
    Ale z uporem maniaka będe twierdził, że nakazanie komuś ustawienia w Photoshopie profilu labu jako przestrzeni roboczej to BARBARZYŃSTWO.
    No i słusznie twierdzisz, bo przy więcej niż jednym urządzeniem drukującym, zmieniac co chwile ustawienia koloru w PS było by męczące. A tak wystarczy skonfigurować menu z Proof'ami i raptem 2 kliknięcia i widać jak wyjdzie wydruk.
    EOS 450D, EF 24mm 1.4 L, EF 50mm 1.2 L, EF 24-105mm L, EF-S 10-22mm

  8. #18
    Bywalec Awatar Duty
    Dołączył
    Apr 2005
    Wiek
    55
    Posty
    244

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    Taki komunikat się nie pojawi, bo nie ustawiamy przestrzeni roboczej RGB innej niż sRGB . W takiej w wiekszości przypadków mamy zdjęcia i w takiej też pracują monitory.
    A czy przeczytałeś może, czego dotyczył mój pierwszy post?
    Przecież odniosłem się dokładnie do takiej wypowiedzi:

    Cytat Zamieszczone przez Qbexus
    A apropo profilu ja jak dostałem z laba icc to stwierdzili że nic nie mam konwertować tylko załadować go do ps-a zamiast sRGB i faktycznie działa.
    Qbexus stwierdził, że podmienił ustawienia przestrzeni roboczej w photoshopie z sRGB na profil labu! Widzisz czego dotyczyły opisywane przeze mnie komunikaty?

    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    Zdjęcia bez profilu oraz z przypisanym profilem sRGB będą wyglądały tak samo (na monitorze z podpiętym profilem sRGB oczywście)
    A czemu to miałbym do monitora podpinać profil sRGB, a nie profil monitora?

    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    Zdjęcie w przestrzeni sRGB z przypisanym innym profilem np. Frontier'a będzie dalej wyglądać tak samo jak sRGB w programach bez zarządzania kolorem.
    Tu się zgodzę, bo te programy wyświetlają „żywcem” dane RGB każdego piksela w zdjęciu nie zważając na osadzony profil.


    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    Takie wyjscie jest o tyle dobre, że zawsze mozna ten profil odłączyć i nic się z naszym zdjęciem nie stanie.
    A po co wogóle takie zabiegi? Jak „odłączysz” profil, to musisz koniecznie powiedzieć komuś, że ma „podłączyć” (przypisać) z powrotem sRGB. Jak nie będzie wiedział i przypisze np. swoją przestrzeń roboczą, a ma np. AdobeRGB, to mu się znienacka nasycenie zwiększy.


    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    Teraz wystarczy zapisać plik z przypiętym profilem, aby urządzenie drukujące wiedziało, że plik jest już po konwersji.

    I na koniec taki tip. Frontier ma swój program do drukowania zdjęć a w nim dwie opcje. Pierwsza wczytuje informacje dołączone do pliku i zastosowuje je do zdjęcia przed wywołaniem (np. profil, ustawienia wyostrzania z EXIFa)
    Który model Frontiera obsługuje profile? Bo do tej pory zawsze trąbiono, że nie obsługuje ( miałem do czynienia z Frontierem 350 i rzeczywiście nie obsługiwał, standardowo zakładał, że ma źródło w sRGB).



    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    No i słusznie twierdzisz, bo przy więcej niż jednym urządzeniem drukującym, zmieniac co chwile ustawienia koloru w PS było by męczące. A tak wystarczy skonfigurować menu z Proof'ami i raptem 2 kliknięcia i widać jak wyjdzie wydruk.
    W przypadku Frontiera samo przypisanie profilu laba nic nie da, trzeba do tego profilu skonwertować zdjęcie – i poinformować obsługę, żeby nic nie ruszali, bo zdjęcie jest skonwertowane. Oni zobaczą ciut dzikie kolory na swoim monitorze, tak samo jak my w przeglądarce nie obsługującej profili, podobnie ma Noritsu.
    Nieważne, jaki sprzęt posiadasz. Ważne, jak go potrafisz wykorzystać.

  9. #19
    Uzależniony Awatar Diodak
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    43
    Posty
    696

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Duty
    A czy przeczytałeś może, czego dotyczył mój pierwszy post?
    Przecież odniosłem się dokładnie do takiej wypowiedzi:

    Qbexus stwierdził, że podmienił ustawienia przestrzeni roboczej w photoshopie z sRGB na profil labu! Widzisz czego dotyczyły opisywane przeze mnie komunikaty?
    A to pomyłka . Jak odpisywałem na posta to było już późno... albo już wcześnie .

    Cytat Zamieszczone przez Duty
    A czemu to miałbym do monitora podpinać profil sRGB, a nie profil monitora?
    Napisałem, że w "większości przypadków" może to być sRGB np. wtedy gdy nie mamy profilu monitora, lub nie mamy sprzętu profilującego.

    Cytat Zamieszczone przez Duty
    A po co wogóle takie zabiegi? Jak „odłączysz” profil, to musisz koniecznie powiedzieć komuś, że ma „podłączyć” (przypisać) z powrotem sRGB. Jak nie będzie wiedział i przypisze np. swoją przestrzeń roboczą, a ma np. AdobeRGB, to mu się znienacka nasycenie zwiększy.
    Defaultową przestrzenią kolorów dla RGB jest sRGB, lub Adobe RGB w poważniejszych zastosowaniach. Ja się nie zastanawiam jaki ma być profil dla zdjęć bez profilu, bo jeśli ktoś go nie dołączył to znaczy, że miał na myśli sRGB IEC .

    Cytat Zamieszczone przez Duty
    Który model Frontiera obsługuje profile? Bo do tej pory zawsze trąbiono, że nie obsługuje ( miałem do czynienia z Frontierem 350 i rzeczywiście nie obsługiwał, standardowo zakładał, że ma źródło w sRGB).
    Jakiś rok temu wymienili u nas 350-tke dodajże na 370-tkę ale nie jestem pewnien (jutro sprawdzę).

    Cytat Zamieszczone przez Duty
    W przypadku Frontiera samo przypisanie profilu laba nic nie da, trzeba do tego profilu skonwertować zdjęcie – i poinformować obsługę, żeby nic nie ruszali, bo zdjęcie jest skonwertowane. Oni zobaczą ciut dzikie kolory na swoim monitorze, tak samo jak my w przeglądarce nie obsługującej profili, podobnie ma Noritsu.
    Być może było tak ze starym Frontierem, teraz ani nie musisz (jesli nie chcesz) podpinać profilu laba, ani konwertować do niego fotek. Jak pojawił się ten Frontier u nas to zrobiłem pare testów. Puściłem czystego TIFFa bez profilu i EXIFa, potem tą samą fotkę z podpiętym profilem labu i ostatnią fotkę z profilem skonwertowanym do profilu Frontiera. Wszystkie 3 fotki pusciłem obiema opcjami i wyszło, że najlepiej to przynieść BMP i wychodzi tak jak na monitorze w PS w przestrzeni sRGB IEC + FF Frontier Print Proof.

    Jak ktoś jest ciekawy jak Frontier drukuje kolory z przestrzeni sRGB to może zobaczyć takie małe porównanie tutaj: http://diodak.wha.la/foto/profilowanie/
    Ostatnio edytowane przez Diodak ; 11-02-2006 o 01:39
    EOS 450D, EF 24mm 1.4 L, EF 50mm 1.2 L, EF 24-105mm L, EF-S 10-22mm

  10. #20
    Bywalec Awatar Duty
    Dołączył
    Apr 2005
    Wiek
    55
    Posty
    244

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Diodak
    Być może było tak ze starym Frontierem, teraz ani nie musisz (jesli nie chcesz) podpinać profilu laba, ani konwertować do niego fotek.
    Dziwne rzeczy, w końcu powinni to zrobić już dawno, ale wtedy problemy z obsługą (nie piję do Ciebie! ) by wzrosły.
    Najprościej będzie, jak pobierzesz testy z Fotosite:

    http://www.fotosite.pl/index.php?title=Kalibracja

    (na samym dole) Puść je przez laba i opisz, jak wyszło.

    Sam zamierzam przygotować sobie takie testy na targi i pokatować FUJI, Noritsu, Dursta i co tam jeszcze znajdę. Oprócz tego popytam techników o to, jak maszyny mają rozwiązaną obsługę profili (będę mógł chociaż zweryfikować, czy bajek nie plotą)
    Nieważne, jaki sprzęt posiadasz. Ważne, jak go potrafisz wykorzystać.

Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •