Strona 10 z 30 PierwszyPierwszy ... 8910111220 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 91 do 100 z 292

Wątek: Wielki Format - fotografowanie i technika.

  1. #91

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    do kolodionu na 8x10 najlepiej kupić stary obiektyw o ogniskowej powyżej 300 mm, najtaniej wychodzi Tessar Zaissa Jena 300 mm za 200-300 zł lub czasem daje radę kupić 360 mm, bez migawki, klisze do 8x10 można kupić w fomie (nie wychodzi to jakoś kosmicznie drogo) ale kolodion wychodzi dużo taniej, jest jednak problem mobilności, u mnie szybki do 13x18 mają ok. 2,5 mm,
    gg: 6096145

  2. #92
    Coś już napisał
    Dołączył
    Jan 2012
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    86

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    Cytat Zamieszczone przez trumil9 Zobacz posta
    Jak dam rade to zmierze do niedzieli grubosc plytki ale jest na pewno ciensza dla 5x7 niz 3mm. O ile pamietam 3mm to byla standartowa grubosc szyby okiennej w Polsce, pozniej to chyba zmienili na 4mm. Przypuszczam, ze bedzie to 1/16 cala czyli cos miedzy 2 a 3mm, blizej 2mm. Ale chyba im wiekszy format tym grubosc plyty sie zmienia. Jeszcze jedno - piszesz o jakiejs Magnolii. Co to jest? Nie mam sily szukac na www.
    "Magnola" produkcji "Meopty" to metalowa czeska skrzyneczka - kamera format 13x18 która było po prostu skopiowanym linhoffem Master Techika format 13x18 mm. Produkowali do tego 2 obiektywy Belar 210 (tesar), oraz largor 135 mm f. 6,8 podwójny gauss skopiowany Kodak Wide Field Ektar. Kryje z zapasem 13x18. Mam Largora miałem Belara, ale migawka padła. Kupiłem w zamian Fujinon W 210 mm. Largor kryje więcej niż np. Schneider Apo - Symmar 135 mm. W sumie fajny lekki obiektyw w migawce prontor II. Może wiecie jak się sprawował Kodak Wide Field Ektar? Jakieś opinie?

    Zaletą Magnoli jest Duuży wyciąg miecha chyba tak z 60 cm.
    Ostatnio edytowane przez Persi ; 22-08-2012 o 14:11

  3. #93
    Bywalec
    Dołączył
    May 2009
    Miasto
    usa
    Wiek
    71
    Posty
    235

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    W starszych Kodakach na pewno byly uzywane soczewki niemieckie, tak jak w wiekszosci produktow amerykanskich. Do chyba lat 70 ubieglego wieku. Ektar to top z linii Kodaka. Dobre tez sa Kodaki do zdjec lotniczych. Osobiscie nie mialem doczynienia z tymi obiektywami, nawet z ektarem powiekszalnikowym, ktory jest w moim posiadaniu. Zdjec na www jak na lekarstwo, zreszta co moga pokazac zdjecia na www, czyli na ekranie monitora. Wiekszosc materialow dostepnych w internecie to powtarzajace sie historie o porownywaniu jednego z drugim. I wlasciwie nic z tego nie wynika i czlowiek jak sie decyduje, kupuje praktycznie w ciemno.
    __________________

  4. #94
    Coś już napisał
    Dołączył
    Jan 2012
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    86

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    Trumil. Czy robisz kolodion, czy też jeszcze jakieś inne techniki? Czy odczynniki do kolodionu są dostępne czy raczej pod górkę?
    Ja myślałem też o zwykłym położeniu tej samej emulsji na szkło i na papier, negatyw szklany i stykówka na papier. Sprzedają w sklepie czarno-białe emulsję ilforda i tetenala. Jaka jest wtedy światłoczułość takiej emulsji gdyby ją wyrazić w stopniach iso?

  5. #95
    Bywalec
    Dołączył
    May 2009
    Miasto
    usa
    Wiek
    71
    Posty
    235

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    Kolodion mozna robic jak sie ma do tego warunki. "warunkami" w tym przypadku jest posiadanie przenosnej ciemni. Po uczuleniiu kolodionu zostaje okolo 10 minut na naswietlenie i wywolanie negatywu/pozytywu (tam jest myk, ze w zaleznosci od uzytego materialu na plyte mozna uzyskac obraz negatywowy lub pozytywowy) Nie mozna wiec jechac sobie w jakies gorki na krajobrazy i przywozic plyte do domu i tam wolac. Trzeba miec ciemnie na miejscu. Czy to bedzie jakis samochod z buda, czy barakowoz ale jak mobilny to sie nada. Trzeba jednak miec tam wszystko przygotowane. Myslalem o kolodionie ale jak bede gotowy to pojade na jakies warsztaty i dostane gotowca - co i jak. Nie musi to byc specjalnie drogie, koszty mozna zamknac na poziomie od okolo $60 dziennie. Nastala moda na techniki "szlachetne" i wszyscy robia byle co. Stare buty i pordzewialy dzbanek moze wygladac swietnie, ale nie musi. Widzialem swietne portrety robione roznymi technikami i widziale kompletne g..wno ale inaczej robione wiec przez to zayebiste. Ja jestem powolny w fotografii, mam jakis poziom jezeli chodzi o warsztat ale nie mam talentu aby robic art. A bardzo chcialbym. Piszac gdzies wczesniej o nasyceniu fotografii to wlasnie mialem na mysli. Za duzo rozmow o sprzecie, o tym jak co robic itp. To jest wazne ale jak sie ma jakies doswiadczenia z fotografia to w pewnym momencie czlowiek chce sie wycofac z rozmow o wyzszosci obiektywu a nad b a szuka przestrzeni zeby znalezc nastroj do zrobienia zdjecia, ktore zatrzymuje ludzi w pol kroku. Byly pytania o galerie. Nie chce pokazywac zdjec, ktorych nie chce pokazywac bo sa slabe, albo nie takie jakie chcialbym zeby byly. Mam tyle lat ze jestem przynajmniej 2 razy starszy od wiekszosci osob na tym forum i ciagle sie ucze i staram sie dzielic ta wiedza, ktora mam. Moj plan to przejsc przez wszystkie inne techniki obchodzac kontynuacje zwyklej ciemni i zatrzymac sie nad tym co bedzie mi sie podobalo. Do tej pory jest cyanotype i VDB, w tym drugim zaledwie proby. Wlasciwie jest to to samo co cyanotype, tylko dochodza sole srebra jako chemia swiatloczula i jest ladniejszy kolor (dla mnie) nie przepadam za niebieskim granatem cyanotype, chocaz przy dobrym farame'ingu wychodza bardzo ladne rzeczy. Kolodion tez jest ladny dla mnie, ale bede gotowy jak kupie jakies starego vana i przerobie go na ciemnie, aby byc mobilny. Sa techniki aby ze zdjecia wykonanego cyfrowo wydrukowac na folii BW negatyw w duzym formacie i z niego zrobic stykowki. Duza ramka do stykowek czeka. Moge robic styki 53x63cm albo wszystko co jest mniejsze. Techniki szlachetne czy inne, obojetnie jak je nazwiemy daja szanse na to aby znalezc swoje miejsce. Ludzie w wiekszosci wypadkow miotaja sie na cyfrze lub analogu a www powoduje, ze zdjecia sie coraz gorzej sprzedaja, a na rynku decyduje lut szczescia, i czesto uklady i znajomosci. Jak ktos ma talent w fotografii to predzej czy pozniej wyplynie. Jak ktos go nie ma to bedzie ciagle dyskutowal o lepszosci obiektywu, lampy, systemu, i innych rzeczach, ktore wlasciwie ze zrobieniem dobrego zdjecia nie maja wiele wspolnego. Ale ciagle trzeba szukac, i w koncu mozna znalezc swoje miejsce. Ciesze sie, ze watek przeze mnie zalozony jakos sie rozwija. Nawet jezeli pisza pojedyncze osoby. Moze uda mi sie sciagnac jakis znajomych, albo wy swoich.
    Cytat Zamieszczone przez Persi
    Ja myślałem też o zwykłym położeniu tej samej emulsji na szkło i na papier, negatyw szklany i stykówka na papier. Sprzedają w sklepie czarno-białe emulsję ilforda i tetenala. Jaka jest wtedy światłoczułość takiej emulsji gdyby ją wyrazić w stopniach iso?
    Ja bym poszedl w tym kierunku ale z pewna modyfikacja. Emulsje wykorzystalbym wylacznie do uczulania plyt szklanych. W emulsji 2 skladniki sa drogie, jest to zelatyna i srebro. Szkoda emulsji na proby z papierem, a takowe trzeba bedzie robic. Po wykonaniu dobrego negatywu na szkle dalsze proby kontynuowac w cyanotype, ktory jest najtanszy. Podam do niedzieli cala chemie i co jeszcze jest potrzebne (papier, narzedzia do nakladania uczulacza, i jak robic) musze siegnac do notatek. Do sprawdzania sprzetu poszukaj papieru pozytywowego ilforda, czyli proby kamer czy obiektywow robic z papierem, ktory wywolany daje obraz pozytywowy. Sa to papiery przewaznie wysokokontrastowe. Nie wiem dokladnie jakie ISO jest dla emlulsji ale chyba okolo 50 z tym, ze czuloasc moze sie zmienic w zaleznosci od ilosc warstw emulsji jakie polozysz na szklo.
    __________________

  6. #96
    Coś już napisał
    Dołączył
    Jan 2012
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    86

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    Cytat Zamieszczone przez trumil9 Zobacz posta
    Kolodion mozna robic jak sie ma do tego warunki. "warunkami" w tym przypadku jest posiadanie przenosnej ciemni. Po uczuleniiu kolodionu zostaje okolo 10 minut na naswietlenie i wywolanie negatywu/pozytywu (tam jest myk, ze w zaleznosci od uzytego materialu na plyte mozna uzyskac obraz negatywowy lub pozytywowy) Nie mozna wiec jechac sobie w jakies gorki na krajobrazy i przywozic plyte do domu i tam wolac. Trzeba miec ciemnie na miejscu. Czy to bedzie jakis samochod z buda, czy barakowoz ale jak mobilny to sie nada. Trzeba jednak miec tam wszystko przygotowane. Myslalem o kolodionie ale jak bede gotowy to pojade na jakies warsztaty i dostane gotowca - co i jak. Nie musi to byc specjalnie drogie, koszty mozna zamknac na poziomie od okolo $60 dziennie. Nastala moda na techniki "szlachetne" i wszyscy robia byle co. Stare buty i pordzewialy dzbanek moze wygladac swietnie, ale nie musi. Widzialem swietne portrety robione roznymi technikami i widziale kompletne g..wno ale inaczej robione wiec przez to zayebiste. Ja jestem powolny w fotografii, mam jakis poziom jezeli chodzi o warsztat ale nie mam talentu aby robic art. A bardzo chcialbym. Piszac gdzies wczesniej o nasyceniu fotografii to wlasnie mialem na mysli. Za duzo rozmow o sprzecie, o tym jak co robic itp. To jest wazne ale jak sie ma jakies doswiadczenia z fotografia to w pewnym momencie czlowiek chce sie wycofac z rozmow o wyzszosci obiektywu a nad b a szuka przestrzeni zeby znalezc nastroj do zrobienia zdjecia, ktore zatrzymuje ludzi w pol kroku. Byly pytania o galerie. Nie chce pokazywac zdjec, ktorych nie chce pokazywac bo sa slabe, albo nie takie jakie chcialbym zeby byly. Mam tyle lat ze jestem przynajmniej 2 razy starszy od wiekszosci osob na tym forum i ciagle sie ucze i staram sie dzielic ta wiedza, ktora mam. Moj plan to przejsc przez wszystkie inne techniki obchodzac kontynuacje zwyklej ciemni i zatrzymac sie nad tym co bedzie mi sie podobalo. Do tej pory jest cyanotype i VDB, w tym drugim zaledwie proby. Wlasciwie jest to to samo co cyanotype, tylko dochodza sole srebra jako chemia swiatloczula i jest ladniejszy kolor (dla mnie) nie przepadam za niebieskim granatem cyanotype, chocaz przy dobrym farame'ingu wychodza bardzo ladne rzeczy. Kolodion tez jest ladny dla mnie, ale bede gotowy jak kupie jakies starego vana i przerobie go na ciemnie, aby byc mobilny. Sa techniki aby ze zdjecia wykonanego cyfrowo wydrukowac na folii BW negatyw w duzym formacie i z niego zrobic stykowki. Duza ramka do stykowek czeka. Moge robic styki 53x63cm albo wszystko co jest mniejsze. Techniki szlachetne czy inne, obojetnie jak je nazwiemy daja szanse na to aby znalezc swoje miejsce. Ludzie w wiekszosci wypadkow miotaja sie na cyfrze lub analogu a www powoduje, ze zdjecia sie coraz gorzej sprzedaja, a na rynku decyduje lut szczescia, i czesto uklady i znajomosci. Jak ktos ma talent w fotografii to predzej czy pozniej wyplynie. Jak ktos go nie ma to bedzie ciagle dyskutowal o lepszosci obiektywu, lampy, systemu, i innych rzeczach, ktore wlasciwie ze zrobieniem dobrego zdjecia nie maja wiele wspolnego. Ale ciagle trzeba szukac, i w koncu mozna znalezc swoje miejsce. Ciesze sie, ze watek przeze mnie zalozony jakos sie rozwija. Nawet jezeli pisza pojedyncze osoby. Moze uda mi sie sciagnac jakis znajomych, albo wy swoich.


    Ja bym poszedl w tym kierunku ale z pewna modyfikacja. Emulsje wykorzystalbym wylacznie do uczulania plyt szklanych. W emulsji 2 skladniki sa drogie, jest to zelatyna i srebro. Szkoda emulsji na proby z papierem, a takowe trzeba bedzie robic. Po wykonaniu dobrego negatywu na szkle dalsze proby kontynuowac w cyanotype, ktory jest najtanszy. Podam do niedzieli cala chemie i co jeszcze jest potrzebne (papier, narzedzia do nakladania uczulacza, i jak robic) musze siegnac do notatek. Do sprawdzania sprzetu poszukaj papieru pozytywowego ilforda, czyli proby kamer czy obiektywow robic z papierem, ktory wywolany daje obraz pozytywowy. Sa to papiery przewaznie wysokokontrastowe. Nie wiem dokladnie jakie ISO jest dla emlulsji ale chyba okolo 50 z tym, ze czuloasc moze sie zmienic w zaleznosci od ilosc warstw emulsji jakie polozysz na szklo.
    Czekam więc z niecierpliwością na wiadomości. Papier Harman Direct Positive jest dość drogi bo kosztuje u nas około 160 zł za 25 sztuk formaty 13x18 czyli tyle samo co błony Fomy, lub webphota. Czułość tego papieru= 3 ISO. Czułość zrobionej partii płyt pewnie trzeba będzie sprawdzić za pomocą klina szarości nałożonego na płytę w czasie naświetlania i sobie policzyć odstępstwo.

  7. #97
    Bywalec
    Dołączył
    May 2009
    Miasto
    usa
    Wiek
    71
    Posty
    235

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    Cytat Zamieszczone przez Persi Zobacz posta
    Czekam więc z niecierpliwością na wiadomości. Papier Harman Direct Positive jest dość drogi bo kosztuje u nas około 160 zł za 25 sztuk formaty 13x18 czyli tyle samo co błony Fomy, lub webphota. Czułość tego papieru= 3 ISO. Czułość zrobionej partii płyt pewnie trzeba będzie sprawdzić za pomocą klina szarości nałożonego na płytę w czasie naświetlania i sobie policzyć odstępstwo.
    Prowadzilem dzialalnosc handlowa hurt i detal w Polsce. Nic mnie nie dziwi jezeli chodzi o ceny w firmach prywatnych. Koszty dzialalnosci gospodarczej juz w latach 90 kiedy wprowadzono VAT juz byly bardzo wysokie. Oczywiscie sa tacy ktorzy wykorzystuja bez skrupolow sytuacje. Sprawdzilem za ile kupowalem. Ten sam papier kosztowal mnie $31.00 z kosztami przesylki $5.99.
    Ja raczej nie bede przygotowywal partii plyt. Naswietli sie jedna plyte paskami (wyciagajac stopniowo dark slide) i powinno byc wiadomo jakich czasow mniej wiecej uzyc.
    __________________

  8. #98
    Bywalec
    Dołączył
    May 2009
    Miasto
    usa
    Wiek
    71
    Posty
    235

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    Ksiazki o fotografii, a raczej o historycznych procesach fotograficznych jakie polecam. Z nich czerpie wiedze o podstawach, ktore trzeba znac aby cos w starych technikach zrobic. Aby bylo jasne szukam na www ale gdy znajduje pozycje, ktora mnie interesuje - kupuje ja aby miec "wiedze" zawsze pod reka. Ale tu posluze sie linkami do Amazon aby te ksiazki pokazac. Bez oznaczenia, ktore sa wazniejsze a ktore mniej wazne. Bo wszystkie sa wazne. Ale bez niektorych mozna zyc.
    1. The Book of Alternative Photographic Processes
    2. Primitive Photography: A Guide to Making Cameras, Lenses, and Calotypes
    3. Alternative photographic processes: A resource manual for the artist, photographer, craftsperson
    4. Historic Photographic Processes: A Guide to Creating Handmade Photographic Images
    5. Photo-Imaging: A Complete Visual Guide to Alternative Techniques and Processes
    6. Coming into Focus: A Step-by-Step Guide to Alternative Photographic Printing Processes
    7. Silver Gelatin: A User's Guide to Liquid Photographic Emulsions
    8. Master Photographer's Lith Printing Course: A Definitive Guide to Creative Lith Printing
    9. The World of Lith Printing: The Best of Traditional Darkroom and Digital Lith Printing Techniques
    __________________

  9. #99
    Bywalec
    Dołączył
    May 2009
    Miasto
    usa
    Wiek
    71
    Posty
    235

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    chyba na biezaco sam do siebie pisze ale po ilosci wejsc widze, ze jednak kilka innych osob czyta co tutaj pisze, a dopuki to co pisze moze kiedys teraz albo pozniej sie komus przydac to warto pisac. Nie dobralem sie jeszcze do notatek ale pare info o papierze jaki mozna uzywac do cyanotype i VDB.
    Do cwiczen:
    1. Strathmore Watercolor cold press 9x12", 140lb (300g/m2)
    2. Canson Watercolor cold press 9x12" 120lb
    3. Canson Montval 9x12" cold press 140lb
    4. Arches Watercolor 100% cotton, 9x12",140lb
    Wszystkie w sprzedazy w blokach, od 10 do 25 arkuszy, sa acid free, czyli bez zaglebiania sie w szczegoly w procesie produkcji nie uzywa sie chemikaliow, ktorych niewyplukane resztki powodowalyby zmniejszanie kontrastu z uplywem czasu
    Do printow finalnych uzywam papieru Arches w duzych arkuszach 22x30", ktore tne na mniejsze kawalki
    Jest to wlasciwie cienki karton, grubszy i sztywniejszy niz bristol, czerpany, walcowany na goraco, 300lb, o zabarwieniu lekko kremowym. Namowilem juz jednego znajomego aby zaczal pisac w tym temacie, a mialby duzo do powiedzenia ale nie moze sie wyrobic czasowo. Namawiam tez drugiego, ktory relacjonowal mi na biezaco wszystkie klopoty zwiazane z zakupem papieru w Polsce, gdy tam czasowo przebywal. Skonczylo sie na tym, ze papier sprowadzal z USA. Jego rady bylyby bardzo cenne dla wszystkich, ktorzy chcieliby cos robic na identycznych materialach. Bede go dalej namawial aby sie zapisal na CB i zaczal pisac tutaj. Jego strona jest tutaj unplugged
    Ostatnio edytowane przez trumil9 ; 26-08-2012 o 06:35 Powód: literowka
    __________________

  10. #100
    Coś już napisał
    Dołączył
    Jan 2012
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    86

    Domyślnie Odp: Wielki Format - fotografowanie i technika.

    Mnie najbardziej ciągnie do skompletowania odczynników do kolodionu i ambrotypii. Może ktoś wie gdzie je zdobyć w Polsce?

Strona 10 z 30 PierwszyPierwszy ... 8910111220 ... OstatniOstatni

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •