Pokaż wyniki od 1 do 10 z 104

Wątek: #03 Zarządzanie barwą

Mieszany widok

  1. #1

    Domyślnie

    Proszę o pomoc gdzie popełniam błąd w CR i PS (monitor skalibrowany eye-one display2, profil labu skopiowany do c:\windows\system32\spool\drivers\color\) dla zdjęć przeznaczonych do labu?:

    i. CR
    1 obrabiam raw wg własnych upodobań
    2. zapisuję w tiff, ProPhoto RGB, 16bit, 300 piks/cal

    ii. PS
    1. przed otworzeniem fotek ustawiam Color setting:
    a) working spaces
    - RGB: ProPhoto RGB
    - CMYK:U.S. Web Coated (Swop) v2
    - Gray: Gray gamma 2.2
    - Spot: Dot gain 20%
    b) color managment
    we wszystkich okienkach bez zmian tzn: Preserve Embedded Profiles, wszyskie okienka dolne "zafajkowane"
    c) conwersion opsion: bez zmian (domyślne dla north america general purpose 2)
    d) adwencet controls: bez zmian (domyślne dla north america general purpose 2)

    2. Otwieram zdjęcia w PS i tu zaczynają się schody tzn.
    - czy powinienem na początku przekonwertować fotkę do profilu labu i zabrać się za obróbkę (w convert to profil wybieram profil labu pozostałe zakładki bez zmian) czy może powinienem to zrobić na końcu? w podglądzie zmiany profilu widać różnice w odwzorowaniu barw ale są "przyjemne" dla oka
    -jeśli nie zmieniam profilu i zdjęcie pozostawiam w ProPhoto RGB to dlaczego w symulacji koloru (Customize Proof Condition wybieram przestrzeń labu z zaznaczonym okienkiem preserve RGB numbers) fotka ma zupełnie inne odwzorowanie kolorów niż na podglądzie zmiany profilu? są nienaturalnie ziemiste. Czy ustawienia Customize Proof Condition mają wpływ na Convert to profil a docelowo na wygląd zdjęcia otrzymanego z labu?
    Byłbym wdzięczny za opisanie krok po kroku (taki mini przewodnik dla początkujących) jak w praktyce to robicie.

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Krzychu
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Ambush Country
    Wiek
    49
    Posty
    3 611

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KAZEK_R Zobacz posta
    -jeśli nie zmieniam profilu i zdjęcie pozostawiam w ProPhoto RGB to dlaczego w symulacji koloru (Customize Proof Condition wybieram przestrzeń labu z zaznaczonym okienkiem preserve RGB numbers) fotka ma zupełnie inne odwzorowanie kolorów niż na podglądzie zmiany profilu? są nienaturalnie ziemiste.
    A po co masz zaznaczone okienko preserve RGB numbers ? Odznacz i wybierz odpowiedni rendering intent.

    Cytat Zamieszczone przez KAZEK_R Zobacz posta
    Czy ustawienia Customize Proof Condition mają wpływ na Convert to profil a docelowo na wygląd zdjęcia otrzymanego z labu?
    Jedno od drugiego jest niezależne...

    Cytat Zamieszczone przez KAZEK_R Zobacz posta
    Byłbym wdzięczny za opisanie krok po kroku (taki mini przewodnik dla początkujących) jak w praktyce to robicie.
    Mniej więcej tak samo, tylko odznaczamy "Preserve RGB numbers"
    Pozdrowienia,
    KZ
    KZ Aviation Photography

  3. #3
    Coś już napisał
    Dołączył
    Aug 2008
    Posty
    56

    Domyślnie konwersja na końcu

    Skoro przestrzeń roboczą ma Pan ustawioną na ProPhoto RGB, to trzeba z jej dobrodziejstw korzystać w trakcie pracy, a konwersja do profilu labu dopiero na końcu.
    Warto też zostawić sobie końcowy efekt pracy w ProPhoto RGB; nigdy nie wiadomo kiedy może się przydać.

  4. #4
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Oct 2008
    Posty
    40

    Domyślnie Adobe Gamma

    Cytat Zamieszczone przez berith1 Zobacz posta
    Najprostszym sposobem kalibracji jest użycie Adobe Gamma, albo innego podobnego programu do kalibracji „na oko” (np. Quick Gamma).
    Z tego co się doczytałem Adobe Gamma instaluje się razem z PS-em i powinien być w panelu sterującym, mam CS4 i nie mam Adobe Gamma. Czy jest gdzieś schowany czy trzeba go ściągnąć osobno?

  5. #5
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez orrro Zobacz posta
    Z tego co się doczytałem Adobe Gamma instaluje się razem z PS-em i powinien być w panelu sterującym, mam CS4 i nie mam Adobe Gamma. Czy jest gdzieś schowany czy trzeba go ściągnąć osobno?
    od wersji CS3 nie ma już Adobe Gamma. I tak była to bardzo kulawa proteza kalibracji monitora.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  6. #6
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez orrro Zobacz posta
    Z tego co się doczytałem Adobe Gamma instaluje się razem z PS-em i powinien być w panelu sterującym, mam CS4 i nie mam Adobe Gamma. Czy jest gdzieś schowany czy trzeba go ściągnąć osobno?
    Wraz z zakończeniem produkcji monitorów CRT Adobe zrezygnowało z automatycznego instalowania aplikacji Adobe Gamma - jest ona skuteczna wyłącznie przy kalibracji wizualnej monitorów CRT - w przypadku LCD kalibracja wizualna praktycznie nie ma większego sensu.

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    Wraz z zakończeniem produkcji monitorów CRT Adobe zrezygnowało z automatycznego instalowania aplikacji Adobe Gamma - jest ona skuteczna wyłącznie przy kalibracji wizualnej monitorów CRT - w przypadku LCD kalibracja wizualna praktycznie nie ma większego sensu.
    Dlaczego? Jakie różnice pomiędzy CRT i LCD uniemożliwiają nieprzystosowanym do tego urządzeniom kalibracji ekranu, oraz uniemożliwiają wykonanie "efektywnej" kalibracji wizualnej?

  8. #8
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez k2extreme Zobacz posta
    Dlaczego? Jakie różnice pomiędzy CRT i LCD uniemożliwiają nieprzystosowanym do tego urządzeniom kalibracji ekranu, oraz uniemożliwiają wykonanie "efektywnej" kalibracji wizualnej?
    Charakterystyka gradacji kineskopu CRT odpowiadała przebiegowi prostej funkcji wykładniczej (a dokładnie gamma 2,5). Jeśli więc wyregulowało się gammę choćby dla jednego waloru szarości, to monitor w całym swym zakresie był wyregulowany do danej funkcji gamma.

    Tymczasem charakterystyka panelu LCD może zamiast nieskomplikowanej krzywej przypominać "fale dunaju" - w upraszczeniu powiedzmy w światłach gamma 3, w śródtonach gamma 2,6 a w cieniach dla odmiany 1,8 - jednym słowem nawet jeśli wyregulujemy gammę dla jednego waloru, w pozostałych może być jeszcze gorzej. Na domiar złego każdy z kanałów RGB może być popieprzony w całkowicie odmienny sposób, a w dodatku wzorce stosowane do wizualnej kalibracji CRT dlaczegoś nie najlepiej sprawdzaja się podczas wizualnej kalibracji LCD...

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •