Witam!
Mam następujący problem:
laptop hp pavilion (grafika GeForce 8400M GS), po skalibrowaniu kalibratorem eye-one display 2 (w trybie easy) wyglada ok, tzn nie jest niebiesko, profil sie pieknie ladnie laduje, po restarcie systemu, profil ładuje się na chwilę a później znika :/ Nie wiem co z tym fantem zrobić
zapomniałam jeszcze dodać, że system operacyjny to vista home premium.
Przed kupnem kalibratora bawilam sie w zmiane kolorow na karcie graficznej i wtedy wszystko sie ladowalo poprawnie.
POMOCY !!!![]()
Mam pytanie dotyczące ponownej/ponownych kalibracji monitora bo zaleca się ją powtarzać regularnie. Mam eye-one display 2 i EIZO S1932, monitor poraz pierwszy kalibrował mi znajomy a ja nie mogłem przy tym być... czy ponowna kalibracja przebiega dokładnie tak samo jak pierwsza ze wszystkimi dokonanymi szczegółowymi ustawieniami, czy jednak po rozpoczęciu ponownej kalibracji program wykorzystuje istniejące już ustawienia (profil) i dokonuje niektórych ustawień automatycznie?
Pozdr.
Mam pytanie..
Jaki jest sens stosowania AdobeRGB w fotografii "domowej", skoro:
a) żadne medium, na którym prezentujemy nasze prace (99% monitorów i wydruk) nie pokazują palety barw szerszej niż sRGB, a na wydruku jest ona nawet o wiele węższa.
b) (wynikające z a) nie możemy obrobić kolorów w AdobeRGB nie widząc ich, bo najczęściej nasz monitor nie wyświetla tak szerokiego gamutu.
Proponuję zapoznac się z wykresem przestrzeni kolorów.
Poza tym, przy przekształcaniu profilu Adobe RGB do sRGB następuje zamiana barwy na najblizszą do profilu węższego, a nie jej liniowe ucięcie.
Aparaty Canon (np 450d ) posiadają profil Adobe RGB.To można sprawdzić i ustawić w menu aparatu.
Monitory część posiada taki profil barwny AdobeRGB lub taki profil mozna im "wgrać" z reguły bezproblemowo go obsłgują ,a tylko nie mają profilu dostępnego z dysku komputerowego- producent obnizył koszty.
Drukarki np Kolorowe urządzenia wielofunkcyjne takie jak moja HP Officejet C5300 - ma profil barwny AdobeRGB.
To oznacz, że w warunkach domowych od wykonania fotografii (aparat) poprzez obróbkę (monitor) do wydruku mozna śmialo pracować w jednym profilu przestrzeni barwnych Adobe RGB - i wcale nie musi to byc sprzęt specjalistyczny dla grafików.
Nawet jeśli aparat robi Adobe RGB, a Ty go przekształcasz i "widzisz" tylko sRGB to oddanie kolorów jest lepsze i bardziej wierne - nieliniowo zamiana barwy.
Ważne jest to, że jak oddajesz do labu, aby przeksztalcić obraz w profil przestrzeni barwnej danego labu.
Profesjonaliści publikują go na swoich stronach www lub po zapytaniu dostaniesz go e-mailem.
Jeśli nie masz takiego profilu ZAWSZE przekształć fotografie w sRGB - wydruk będzie najbliższy temu co widzisz na swoim ekranie monitora.
Porada praktyczna - zdjęcia oddawaj do labu rano - świeża chemia pod koniec dnia bywa różnie.
Dobre efekty daje korzystanie z wpełni zautomatyzowanych labów tzw kioski - chemia regeneruje się automatycznie - więc i kolorystyka jest dość stabilna.:-D
Canon EOS KissX2(450D) i kilka drobiazgów :razz:
Mało który monitor wyświetla AdobeRGB. Najczęściej dobrze jest, jak ma pełne sRGB. Pobierzcie sobie proszę (z linku poniżej) odbitki testowe i oglądnijcie na swoich monitorach. Plik AdobeRGB jest wyraźnie bledszy, bo część barw wykracza poza zakres obsługiwany przez monitor.
Według tego źródła:
http://www.phototrip.pl/porady/profile/profile.html
przestrzeń kolorów labu (np. frontier) jest węższa niż sRGB.
Mylisz pojęcia - plik z adobergb jest bladszy wtedy, gdy masz źle skonfigurowany komputer, albo oglądasz go w programie nie obsłującym profili. Szerokość profilu nie ma wpływu na kolory "przeciętne" i na pierwszy rzut oka nie zobaczy się różnicy między adobergb i srgb - o ile będą poprawnie wyświetlone.
Cofne sie troche do samego poczatku watku, gdzie napisano:
"... Z naszych doświadczeń z Canonem Pixma ip5000 i papierami Ilford’a wynika, że warto zrobić profil "custom"... "
Mam drukarke PIXMA iP4000, ale sterowniki sa prawdopodobnie zblizone. Czy autor tego stwierdzenia (Janusz Body) mial na mysli zrobienie nowej pozycji w zakladce Profile sterownika drukarki (czyli tak w zasadzie nowymi ustawieniami druku), czy tez nowego profilu ICC, ktory to z kolei dodaje sie w zakladce Zarzadzanie kolorami we Wlasciwosciach drukarki?
Canon 40D / Tamron 17-50mm / Canon 55-250mm IS / Canon 50mm f1.8
Stosujesz AdobeRGB do *obróbki* (czyli przeliczenia są w szerszym gamucie!) a do wyświetlania stosujesz swój profil monitora. Tak ja to rozumiem - jeśli przeliczasz coś w 16 bitach i zaokrąglasz do 8 bitów to dostaniesz dokładniejsze i lepsze wyniki niżbyś robił tylko w 8 bitach, prawda?
Postprocessing: AfterShot Pro + pluginy
stwierdzenie a jest błędne, dlatego z b niewiele wynika.
Przestrzenie większości drukarek wykraczają poza przestrzeń sRGB (a nawet poza AdobeRGB) - nawet pomimo tego, że ich objętość jest mniejsza. Jeśli więc pracujemy w sRGB tym samym przycinamy sobie potencjalną paletę, którą moglibyśmy z nich uzyskać. Rzecz ma znaczenie tym większe, im bardziej zależy nam na b. mocno nasyconych barwach oraz im lepszą mamy drukarkę. W przypadku np. Epsona 3800 nawet Adobe RGB ogranicza możliwości sprzętu i tak naprawdę wypadałoby stosować gargatuiczną przestrzeń ProPhoto.
Oczywiście - jeśli korzystamy wyłącznie z urządzeń wyjściowych o stosunkowo niewielkim gamucie i nie potrzebujemy kwadratowych jaj w kwestii wysyconych barw, możemy sobie powyższe rozważania podarować i zostać przy stosunkowo bezpiecznej sRGB.