Strona 10 z 10 PierwszyPierwszy ... 8910
Pokaż wyniki od 91 do 100 z 104

Wątek: #03 Zarządzanie barwą

Mieszany widok

  1. #1
    Początki nałogu
    Dołączył
    Aug 2008
    Wiek
    51
    Posty
    454

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    FastStone nie obsługuje profili v4 - jeśli masz monitor lub soft generujący profil ICC v4 to nie używaj FastStone :-)
    Sprawdź tu: http://www.color.org/version4html.xalter - sciągnij te cztery obrazki "upper left" itd i sam zobaczysz co Twój FastStone robi. :-)
    Hm, a jednak obsługuje...
    Z ciekawości wypróbowałem w/w test. Efekt? Rzeczywiście FS przekłamał kolory.
    Włączenie menadżera CMS spowodowało poprawne dekodowanie informacji o kolorze (FastStone v. 4.0).
    ZoomBrowserEX również reaguje poprawnie po dodaniu CMS.
    Jedynie Internet Explorer jest odporny...

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Loome
    Dołączył
    Jul 2008
    Miasto
    Poznan
    Wiek
    39
    Posty
    1 008

    Domyślnie

    mysle ze ciekawy artykul na ten temat:
    http://www.fotosik.pl/module.show_do...=DFV_lekcja_20

  3. #3
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Oct 2006
    Wiek
    44
    Posty
    2 249

    Domyślnie

    Przyznam sie, ze jestem ciemny w temacie profili...

    Lamerskie pytanie - Czy jest sens uzywania i dzialania w sensie obrobki na profilu ProPhoto? Wczesniej nawet nie myslalem o profilach, lecialem na srgb domyslnie, ale po zmianie komputera na laptopa a dokladnie Lenovo T60 z matryca IPS FlexView mam spory zamet z kolorami..

    Czytam i slysze, ze nie ma zbytniego sensu uzywac czegos wyzej jak srgb bo monitory nie 'wyrabiaja' powyzej. Tylko, ze od chwili gdy bawie sie profilami, to widze znaczaca poprawe kolorystyki RAW'a (20D, LR3.3) juz przez sama zmiane profilu. Od SRGB, przez Adobe, a konczac na Prophoto zdjecia wygladaja zwyczajnie lepiej i ladniej.

    Nie wiem czy ta fotka bedzie pokazywala o co chodzi.
    http://www.siudym.webd.pl/temp/profile.jpg
    Robilem printscreenami, bo jakos zachowywaly to co realnie widze.
    Proste zdjecie z lampa blyskowa. Na SRGB jest kiepskie, wczesniej widzac cos takiego siedzialem i korygowalem calosc. Natomiast im wiekszy gamut profilu, tym zdjecie wyglada "na gotowo" lepiej.

    Teraz jestem zakrecony bo nie wiem co ja realnie widze... Czy najbardziej realnie wszystko jest pod SRGB, z zafarbami, przekolorowane (duzo czerwieni itd) i mam to korygowac obrabiajac zdjecie w LR, czy wywolywac lekko zmienione, bo juz bardzo ladne zdjecia pod profilem Prophoto?

    Zdjec nie robie od dzis, ale dopiero teraz zauwazam problemy z profilami...

  4. #4
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez siudym Zobacz posta
    .....

    Lamerskie pytanie - Czy jest sens uzywania i dzialania w sensie obrobki na profilu ProPhoto? Wczesniej nawet nie myslalem o profilach, lecialem na srgb domyslnie, ale po zmianie komputera na laptopa a dokladnie Lenovo T60 z matryca IPS FlexView mam spory zamet z kolorami..

    Czytam i slysze, ze nie ma zbytniego sensu uzywac czegos wyzej jak srgb bo monitory nie 'wyrabiaja' powyzej. .......
    W tej chwili większośc monitorów (tych lepszych) i nawet motebooki mają gamuty na poziomie 90-95% AdobeRGB

    Oczywiście jest sens pracować/obrabiać w jak największej przestrzeni - szczególnie przy większych zmianach kolorystyki. Nie wiem czy to co poniżej będzie wystarczająco jasno ale:
    - pracując w sRGB i dokonując korekty barwnej łatowo wywalić część barw poza gamut. Raz wywalone nie wrócą.
    - pracując w AdobeRGB jest podobnie choć ryzyko mniejsze.
    - pracując w ProPhoto nawet jeśli coś odleci poza ProPhoto to i tak nie będzie to miało dużego wpływu na efekt finalny.

    Oczywiście do WEB czy labu dokonujemy konwersji do sRGB czy profilu labu i wówczas - w zależności od rodzaju konwersji czy perceptual czy relative colorimetric - następuje poprawne przekształcenie barw. (zobacz pierwszy post w tym wątku - czym różni się preceptual od relative colorimetric)

    Przeczytaj jeszcze raz pierwszy post :-) - polecana przestrzen "do pracy" to ProPhoto (koniecznie w 16 bitach) lub co najmniej AdobeRGB. Pisane sześć lat temu :-) dalej aktualne prawie bez zmian. :-)
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 27-03-2012 o 11:51

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #5
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Oct 2006
    Wiek
    44
    Posty
    2 249

    Domyślnie

    Nie wiem dlaczego ale wszystko jest jednak problematyczne. Niby dzialanie proste: LR, wywolany na gotowo TIFF jako prophoto, potem wczytane to do PS z przestrzenia robocza prophoto i tam do samego konca czyli jpg. Teraz problem w tym, ze robilem rozne konwersje (pro na srgb), rozne metody dla tego samego zdjecia. Kilka probek JPG sprawdzane na innych komputerach z srgb i niestety efekt kolosalnie rozny.

    Od zmiany komputera mam nieziemskie problemy z kolorami, czytam wszystko, ale za nic nie moge dojsc z czym problem. Zastanawia mnie czy nie z moim laptopem juz.

  6. #6
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez siudym Zobacz posta
    ..... Teraz problem w tym, ze robilem rozne konwersje (pro na srgb), rozne metody dla tego samego zdjecia. Kilka probek JPG sprawdzane na innych komputerach z srgb i niestety efekt kolosalnie rozny......
    1. Używamy (w fotografii) tylko dwóch rodzajów konwersji relative colorimetric lub perceptual - pozostałe NIE SĄ DLA FOTOGRAFII!

    2. Czy wszystkie te komputery są skalibrowane/oprofilowane?

    3. Czy programy do oglądania używają CMSa? Czy oglądasz przeglądarką windowsową zdjęcia zapisane ProPhoto?
    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=68233

    4. Laptopy - wszystkie - maja.... dość marne odwzorowania barw. Niebieskie najczęściej są dość dalekie od prawdy.

    Całość czyli profilowanie/kalibracja monitora, używanie programów/przeglądarek z CMSem daje spójność wyświetlania barw. Nawet wówczas będzie widać różnicę pomiędzy ekranem laptopa za całe 1500 zł i monitorem EIZO czy Nec za jedyne 10,000 zł. Tego to się obejść nie da.
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 27-03-2012 o 21:48

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  7. #7

    Domyślnie

    Jako, ze do tej pory pracowałem na monitorze laptopowym to kwestia CM nie za bardzo mnie obchodziła. Jednakże ostatnio nabyłem monitor szerokogamutowy, w sklepie został oprofilowany (nie skalibrowany) więc mam do niego profil ICC. Zdjęcia, które obrabiam mają kilka przeznaczeń: będa oglądane na monitorach (raczej) amatorskich u Klientów, będą robione odbitki w labie oraz fotoksiążki w innym labie. Opiszę tutaj kroki, które wykonałem i będę wykonywał podczas obróbki, które w moim mniemaniu są właściwe aby otrzymać jak najbardziej wierną odbitkę w labie, obraz na monitorze itd. więc bardzo proszę o korektę czynności. Więc tak: profil ICC monitora podstawiłem w windowsie (7) w panelu sterowania --> zarządzanie kolorami, tam wybieram mój monitor i podstawiam profil - proste. Od tej pory SYSTEM i jego przeglądarka będzie wyświetlał obrazy prawidłowo. Dalej: w PS ustawiam sobie jakąś przestrzeń roboczą - np. Adobe RGB lub ProPhoto RGB. Mój lab wymaga aby przesyłać mu zdjęcia w sRGB a profilu maszyny używać tylko do podglądu - OK, tylko tu są pierwsze schody: w PS podczas symulacji, która opcja
    ma być włączona a która wyłączona aby jak najwierniej oddać kolory, które będą na odbitce? Chodzi o opcje:
    - Symuluj kolor papieru,
    - Kompensacja punktu czerni
    - Zachowaj numery RGB
    Jak z tym dojdę do porozumienia to konwertuję do profilu sRGB i zapisuję (dołączając profil) i wysyłam do labu. Podobnie jest w LR - robię eksport do przestrzeni sRGB (sRGB IEC61966-2.1) (w wersji 4 jest soft proof więc oceniam jak będzie w labie) i ma być dobrze.
    Jednak chciałbym wiedzieć jak to mniej więcej będzie wyglądało na budzetowym Samsungu z marketu. I teraz wracając do etapu PS gdzie otwieram rawa w przestrzeni Adobe RGB lub ProPhoto RGB: przy konwersji ustawiam profil sRGB IEC61966-2.1? Czy to jest właściwe działanie? Pytam gdyż mam pewną wątpliwość: mianowicie przy konwersji (relatywnej kolorymetrycznej) przestrzeń barwna powinna zostać przycięta (przesunięta) do sRGB i nic nie może wystawać. Mój monitor posiada funkcję symulacji gamutu sRGB. Wg mnie (mogę się mylić) obraz w sRGB wyświetlony w pełnym gamucie monitora nie powinien w najmniejszym stopniu różnić się od trybu symulacji sRGB - zgadza się? U mnie niestety dość znacznie się różni i nie wiem czy robię coś źle czy monitor wymaga porządnej kalibracji (nie znam się na tym nie potrafię stwierdzić czy profilowanie zostało wykonane zgodnie ze sztuką czy nie). Dodam, ze zdjęcie wygląda tak samo zarówno w PS jak i w Faststone w włączonym CMS oraz w acdsee pro z włączonym CMS i output profile - sRGB IEC61966-2.1.
    Czy to tak ma być i mam się wyluzować?
    Dzięki za odpowiedź i doczytanie do końca :-P

  8. #8
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Pamiętaj, że jeśli przy pomocy trójwymiarowej tablicy korekcyjnej zmieniasz przestrzeń barwną monitora na sRGB, to tym samym czynisz profil ICC charakteryzujący przestrzeń*barwną monitora szerokogamutowego mocno nieaktualnym.

    Aby zatem uzyskać dobrą zgodność we wszystkich środowiskach, musiałbyś przydzielić w systemie monitorowi profil sRGB - w przeciwnym razie aplikacje wyposażone w moduł zarządzania barwą będą wyświetlać barwy mocno przesycone w porównaniu do aplikacji, które takowego modułu nie posiadają.

  9. #9

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    Pamiętaj, że jeśli przy pomocy trójwymiarowej tablicy korekcyjnej zmieniasz przestrzeń barwną monitora na sRGB, to tym samym czynisz profil ICC charakteryzujący przestrzeń*barwną monitora szerokogamutowego mocno nieaktualnym.
    Ano właśnie... Tego nie wiedziałem...
    Przenosząc zapisane w sRGB zdjęcia na laptopa tam wyglądały...nieciekawie, tzn. bardzo szare i wyprane z kolorów. Pomijam balans bieli, który na moim lapku mocno zniebieszcza ale reszta mnie zmartwiła. OK - będę próbował z profilem.
    A jak to zrobić z tą symulacją profilu labu? Co tam pozaznaczać? Lab nie potrafił mi udzielić odpowiedzi na te pytania Doradził tylko zachowanie numerów RGB co akurat - wydaje mi się - nie przyniesie dobrych rezultatów...

Strona 10 z 10 PierwszyPierwszy ... 8910

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •