Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 20

Wątek: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

  1. #11
    Bywalec Awatar Saapcio
    Dołączył
    Jan 2009
    Miasto
    Otwock
    Wiek
    59
    Posty
    192

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    Sorki że wtrancam, ale...
    z pierwszego wpisu wnioskuję iż roman80 nie dysponuje podstawami by ogarnąć... Jeśli się mylę to przepraszam. Tryton zapodał metodę która jest prosta w użyciu, i (jak widać po efektach jego prac) dobrze się sprawdza.
    No chyba że nawracasz Trytona na słuszną wiarę to...
    Pozdrawiam.
    ....C50E....C40D

  2. #12
    Uzależniony
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    617

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    Można kombinować na wiele sposobów ale Tryton podał chyba najprostszy i najpraktyczniejszy.
    Ja robię jeszcze troszkę inaczej. Zainstalowałem profil CineStyle który pokazuje rzeczywiste przepały na zdjęciu tzn. takie których już się nie da odzyskać w LR. Umożliwia mi to zrobienie możliwie najjaśniejszego zdjęcia z możliwie największą liczbą informacji w cieniach i bez utraty info w światłach. I co najważniejsze nie ważne jakie założyłem filtry będę miał "poprawną" ekspozycję...

  3. #13
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2012
    Posty
    2 512

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    Cytat Zamieszczone przez rOOmak Zobacz posta
    Można kombinować na wiele sposobów ale Tryton podał chyba najprostszy i najpraktyczniejszy.
    Ja robię jeszcze troszkę inaczej. Zainstalowałem profil CineStyle który pokazuje rzeczywiste przepały na zdjęciu tzn. takie których już się nie da odzyskać w LR. Umożliwia mi to zrobienie możliwie najjaśniejszego zdjęcia z możliwie największą liczbą informacji w cieniach i bez utraty info w światłach. I co najważniejsze nie ważne jakie założyłem filtry będę miał "poprawną" ekspozycję...
    tutaj nie ma zadnej kombinacji , ja talko opisuje sama zasade. Poprostu tak jest.

    nic prostszego : zakladasz filtr i albo wprowadzasz kolkiem/przyciskiem canona porawke naswietlenia in minus , jesli skutek dzialania filtra w celu sciemnieina "gory" ma byc mocniejszy , albo nie - to wszystko. nie da sie prosciej - nie ma kombinacji. nie wyobrazam sobie zeby to robilo komukolwiek problem , wprowadzenie korekty in mins albo i nie. wlasciwie w instrukcji postepowania tylko 3 punkty:
    zakladasz filr , wprwadzasz korekte albo nie ( kiedy - juz napisalem , jesli poprawki nie wprowadzisz ciemny filtr polowkowy paradoksalnie powoduje rowniez rozjasnienie dolu) , mierzysz swiatlo / wyzwalasz.

    najproscie jest jeszcze inaczej:

    nastawiasz aeb np +- 1 ev i robisz serie 3 zdjec - wybierasz to ktore najlepiej podchodzi . Nieraz z gory trudno przewidziec jak byloby najlepiej, i dobrze jest miec w zapasie zdjecia w sumie rejestrujace wiecej niz tylko jedno z nich

    to wszystko dla filtru kryjacego tylko czesc kadru.
    co w tym skomplikowanego?

    Oczywiscie jesli ktos uwaza ze to jest dla niego za truden ( wprowadzenie poprawki ) to przeciez nie moge mu wmawiac ze to jest dla niego latwe.

  4. #14
    Pełne uzależnienie Awatar jacek_73
    Dołączył
    Oct 2010
    Miasto
    53 N, 18 E
    Wiek
    51
    Posty
    2 587

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    Cytat Zamieszczone przez Bechamot Zobacz posta
    ...paradoksalnie powoduje rowniez rozjasnienie dolu...
    ...który w takich sytuacjach bywa zbyt ciemny, więc to chyba dobrze?
    Jestę fotografę
    miszcz martwi się o podpis

  5. #15
    Uzależniony
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    617

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    Bechamot. Miałem na myśli że do tego samego problemu można mieć wiele podejść i sposobów. Nie mówię, że twój jest zły. Gdy fotografujesz na filmie i każdy próbny polaroid to pieniądze lub na 35mm gdzie nie masz podglądu to twoje podejście jest nawet wskazane. W czasach cyfrówek jednak można sobie zrobić drogę na skróty i ocenić zdjęcie na histogramie, wprowadzić korektę i zrobić drugie i trzecie... i aż do skutku.

    Co mnie intryguje w twoim rozumowaniu to samo wprowadzanie korekty... Czy nie jest tak że mierząc światło TTL przez filtry, aparat wprowadzi sam korektę (wskaże prawidłową wartość ekspozycji)?
    Dlatego wydaje mi się, że nie ma potrzeby wprowadzać dodatkowych korekt związanych z filtrami.
    Z tego co wiem to jedynie polar liniowy wprowadza światłomierz w błąd.

  6. #16
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2012
    Posty
    2 512

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    Bechamot. Miałem na myśli że do tego samego problemu można mieć wiele podejść i sposobów. Nie mówię, że twój jest zły. Gdy fotografujesz na filmie i każdy próbny polaroid to pieniądze lub na 35mm gdzie nie masz podglądu to twoje podejście jest nawet wskazane. W czasach cyfrówek jednak można sobie zrobić drogę na skróty i ocenić zdjęcie na histogramie, wprowadzić korektę i zrobić drugie i trzecie... i aż do skutku.
    jest to droga dokladnie dookola.
    kazdy ma swoja jakas tam wypracowana metode i jesli osiaga zadawalajace wyniki , to nie ma potrzeby od niej odchodzic. Ale nie ustawisz dokladniej histogramu niz to zrobi automat w oparciu o pomiar wielopolowy - to co mozesz zrobic to ustawic recznie poprawki wlasnie obserwujac przebieg histogramu w trakcie zmiany expozycji. jestes szybciej i wygodniej u celu robiac od razu na aeb serie paru zdjec - spokojnie przy komputerze wybierasz najlepsze. w ciagu sekundy masz zalatwiony problem grzebania w histogramie w trakcie robienia zdjec - wygodne to nie jest.

    Co mnie intryguje w twoim rozumowaniu to samo wprowadzanie korekty... Czy nie jest tak że mierząc światło TTL przez filtry, aparat wprowadzi sam korektę (wskaże prawidłową wartość ekspozycji)?
    nie przeczytales calosci , nie zrozumiales probemu czy tez inaczej mowiac zjawiska stad Twoje watpliwosci. Mowa o poprawce wylacznie dla filtru szarego polowkowego.
    Jasne ze jesli filtry kryja cala powierzchnie to pomiar TTL uwzglednia automatycznie konieczne przeluzenie expozycji - zadnej poprawki nie trzeba robic.

    Dlatego wydaje mi się, że nie ma potrzeby wprowadzać dodatkowych korekt związanych z filtrami.
    pisze tylko o przypadku filtra polowkowego. to nie jest tak wszystkim oczywiste.
    Poza specyficznym pomiarem swiatla jak np spot , jesli akurat mierzy poza filtrem bedziesz mial dwa przypadki:

    jesli dokonasz pomiaru przed zalozeniem filtra i zalozysz filtr polwokowy powiedzmy - 2ev oraz zachowasz pomierzone warunki expozycji to w miejscu pokrytym filtrem obraz bedzie ciemniejszy o 2 ev ( ok 50 bitow dla RGB) , natomiast jasnosc obszaru nieobjetego filtrem nie ulegnie zmianie.

    jesli dokonasz pomiaru swiatla w ten sam sposob po zalozeniu filtru ( idealnie polowkowego -2ev) to obszar pokryty filtrem ulegnie sciemnieniu o 1 ev ( ok 25 bitow dla rgb) zas obszar niepokryty filtrem ulegnioe rozjasnieniu o ok 1 ev ( powiekszueniu wartosci RGB o ok 25).

    To autor zdjecia decyduje co chce. Nie mozna powiedziec ze nalezy lub nie nalezy stosowac poprawke. To zjawisko nie jest ani dobre , ani zle - ono wystepuje. Od autora zdjecia zalezy jak je wykorzysta. Warto jedynie byc tego swiadomym.

    - - - Updated - - -

    Cytat Zamieszczone przez jacek_73 Zobacz posta
    ...który w takich sytuacjach bywa zbyt ciemny, więc to chyba dobrze?
    nic na ten temat nie wiadomo ze to jest dobrze albo zle - zalezy od motywu i tego co autor chce osiagnac .
    Tak po prostu jest , a czy dobrze , czy zle - to jest kategoria moralna , raczej kryterow techniki nie dotyczy.
    warto wiedziec ze tak jest , a robic z ta informacja mozna co sie komu podoba.

  7. #17
    Uzależniony
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    617

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    Ale nie ustawisz dokladniej histogramu niz to zrobi automat w oparciu o pomiar wielopolowy.
    W moim przypadku jest dokładnie odwrotnie. Pomiar wielopolowy jest tak skonstruowany, że on "zgaduje" co ja chcę osiągnąć i jakoś przy użyciu filtrów i szerokiego kąta, rzadko udaje mu się zgadnąć.
    W dodatku ja staram się zabrać ze sceny możliwie jak najwięcej informacji i większość moich zdjęć jest "prześwietlonych". O końcowej ekspozycji decyduje dopiero na komputerze. Prześwietlenie nie jest zawsze takie samo. Jest zależne od ilości i rodzaju najjaśniejszych fragmentów sceny. Dlatego nie użyje +1EV lub +2EV...
    Histogram i profil CineStyle jest dla mnie nieodłączny przy fotografowaniu widokówek
    Dla przykładu:Przy "poprawnej" ekspozycji, w tych cieniach po lewej było sporo szumu a drzewa po prawej nie miały szczegółów tylko ciemne plamy.
    W kolejnym przypadku, z użyciem połówki, światłomierz wskazywał mi "poprawną" ekspozycję ale czas jaki miałem nie dałby takiego rozmycia wody. Dzięki histogramowi wiedziałem ile mogę prześwietlić żeby uzyskać rozmycie, mieć szczegóły w cieniach i nie stracić chmur.

    Ale oczywiście jest to moja technika i nie każdemu będzie odpowiadać. Bawiłem się kiedyś ze skalibrowanym punktowym światłomierzem sekonica ale zajmowało mi to za długo i miałem następną zabawkę na którą musiałem uważać.
    Dlatego z mojego punktu widzenia hstogram i CineStyle(profil jest bardzo istotny) daje najlepsze efekty.

  8. #18
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2012
    Posty
    2 512

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    Przy "poprawnej" ekspozycji, w tych cieniach po lewej było sporo szumu a drzewa po prawej nie miały szczegółów tylko ciemne plamy.
    W kolejnym przypadku, z użyciem połówki, światłomierz wskazywał mi "poprawną" ekspozycję ale czas jaki miałem nie dałby takiego rozmycia wody. Dzięki histogramowi wiedziałem ile mogę prześwietlić żeby uzyskać rozmycie, mieć szczegóły w cieniach i nie stracić chmur.
    poruszyles zupenie inne zagadnienie , ktore nie wynika wylacznie z techniki naswietlania z filtrami.
    Poruszyles temat jak w ogole najlepiej naswietlac, ktora metode wybrac ?
    to jest cos innego.
    wlasciwie wszystko w temacie filtra polowkowego juz napisalem i nic nowego dodac nie moge.

    Swiiatlowmierz w pomiarze wielopolowym proponuje "optymalne " naswietlenie.
    Co znaczy optymalne ?
    Tzn takie ze zostaje zarejestrowany najszerszy zakres dynamiczny , najwiecej szczegolow zostanie odwzorowanych.
    Na histogramie objawia sie to w ten sposob, ze pole w pod krzywa histogramu w zakresie 1 - 254 jest najwieksze ze wszystkich mozliwych. Nie zrobisz tego lepiej recznie od automatu . Ale OPTYMALNIE to nie znacze ze to jest dla autora ZADAWALAJACE.
    Automat nie wie czego chce autor. Jak napisales - mozesz chcesz przesunac nieco histogram w prawo , gdyz akurat ta Cie pasuje - i nic nikomu do tego , takie jest Twoje siwiete prawo autora i nie mozna powiedziec ze to jest zle.

    ja wspomnialem o nieco innej metodzie pracy , ktora jest mniej niewygodna niz naswietlanie na histogram w trakcie robienia zdjec czyli w warunkach bojowych, a prowadzi do tego samego wyniku koncowego.

    Wychodzisz z jakiegos naswietlenia roponowanego przez automat i robisz serie zdjec roznie naswietlajac na AEB.

    w ciagu sekund masz kilka zdjec , z ktorych jedno jest dokladnie tak samo naswietlone jak to, ktore zrobilbys recznie naswietlajac na histogram , musisz je tylko odnalezc w komputerze - wybrac jedno z 3 albo 5 , w zaleznosci jaki szeroki aeb zrobiles

    Dla mnie ta druga metoda jest znacznie wygodniejsza , szybsza ( widzialnosc obrazu na displayeu aparat w pelnym slonsu jest zadna ), w dodatku mam zarejsetrowany bogatszy material zdjeciowy obejmujacy w sumie znacznie szerszy zakres tonalny niz pojedyncze zdjecie. Nic piekniejszego niz np pokrycie przepalu fragmentami z innego ciemniejszego zdjecia.

    Ale jak juz napisalem - kazdy ma swoja ulubiona metode pracy i jesli jest z niej zadowolony , sprawia mu ona frajde , dochodzi do wyniku z ktorego jest zadowolny , to winen przy niej pozostac.

    Jedyne z czym sie nie zgadzam to , ze metoda naswietlania na histogram jest wygodniejsza od AEB . Nie jest wygodniejsza , jest bardziej uciaziwa i prowadzi ostatecznie do tego samego wyniku koncowego.

    to juz chyba wszystko w tym temacie , wiecej nic nie dodam , zeby sie nie powtarzac.

    pozdrowienia i przyjemniej soboty.

  9. #19
    Coś już napisał Awatar Qba1983
    Dołączył
    May 2010
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    41
    Posty
    86

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    Cytat Zamieszczone przez rOOmak Zobacz posta
    ...Histogram i profil CineStyle jest dla mnie nieodłączny przy fotografowaniu widokówek
    uzywam podobnego sposobu i polecam, tyle ze ja w ustawieniach picture style mam zmniejszony kontrast do minimum i tez histogramem dojezdzam do prawej.
    pozwiedz mi co to jest ten CineStyle i z kad to wziac
    moze lamerskie pytanie, ale nie rozumiem a zaciekawilo mnie to bardzo
    pozdrawiam
    G12, C50D, C24-105 f/4L, C85 f/1,8, Samyang 8mm, PORST MC 55 1.4, NISSIN Di866
    było:500d, S17-70 f/2,8-4 os hsm, c50 f/1.4, c75-300 4-5.6 III

  10. #20
    Uzależniony
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    617

    Domyślnie Odp: Poprawne nastawianie ekspozycji z filtrami szarymi i polaryzacyjnym

    CineStyle jest zaprojektowany przez firmę Technicolor, której chyba nie trzeba przedstawiać, do kręcenia filmów na dSLR. Wstępnie był on dla 5Dmk2 ale teraz chyba jest również do innych modeli.
    Jak nagrywasz wideo to dostajesz skompresowany materiał obrobiony według wybranego profilu przez procesor aparatu. CineStyle umożliwia uzyskanie możliwie najwięcej informacji do późniejszej obróbki. Obraz jest wypłowiały, bez kontrastu.
    Histogram na podglądzie aparatu jest budowany nie według informacji w pliku RAW a według skompresowanego JPG. Gdy używasz CineStyle histogram praktycznie odzwierciedla dane w pliku RAW.
    Trzeba pamiętać że jak na ekranie zacznie mrugać, że coś jest przepalone to już się tego nie odzyska w obróbce...
    Profil i instrukcja jest do ściągnięcia po zarejestrowaniu ze strony Technicolor

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •