Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 11

Wątek: Ostre światło (słońce) a długi czas naświetlania

  1. #1

    Domyślnie Ostre światło (słońce) a długi czas naświetlania

    Witam !
    Razem z latem słońce zaczęło ostro świecić.
    Gdy mam zamiar zrobić zdjęcie np. jakiejś rwącej rzeczki ustawiam oczywiście długi czas naświetlania (aparat na statywie ale to niema nic wspólnego) parametry iso 100 przesłona zamknięta ale co mogę zrobić aby zdjęcie nie było takie jasne, że aż całe białe ? Mam strzelać w RAW'ie ? Czy znajdują się w moim aparacie inne opcje dzięki, którym jestem w stanie bardziej ściemnić zdjęcie ?
    Czy to w jakiś sposób wina manualnego obiektywu ? Canon 350D + Helios 55/2

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar dinderi
    Dołączył
    Aug 2009
    Miasto
    Raszyn
    Wiek
    51
    Posty
    3 028

    Domyślnie

    Jeśli przysłona jest odpowiednio domknięta, jasne zdjecie wynika ze zbyt długiej ekspozycji. To znaczy, że czas naświetlenia jest za długi do warunków oświetleniowych sceny.
    Jeśli chcesz wykonać zdjęcie z długim czasem, tak aby uzyskać efekt rozmazania płynącej wody, powinieneś albo przyjść, kiedy światła będzie mało i wtedy dlugi czas dostosować do prawidłowej ekspozycji, albo uzyć filtra ND na obiektywie, który zablokuje nadmiar światła.
    Kontakt ze mną tylko przez e-mail: "mirekkania na yahoo kropka com kropka au". PW nie czytam.
    09. Rób i pokazuj zdjęcia, które podobają się tobie, a nie oglądającym.

    ---Moje zdjecia na FB---

  3. #3
    Coś już napisał Awatar Bffist
    Dołączył
    Aug 2011
    Miasto
    Rzeszów
    Posty
    97

    Domyślnie

    pomyśl. Skoro dajesz niskie iso, przymykasz przysłone, i dajesz długi czas, a zdjęcie wychodzi prześwietlone. TO znaczy że coś źle ustawiłeś ? Albo skrócić czas, albo większa przysłona ( mniejszy otwór ).
    Jest jeszcze filtr szary. Warto w jakiś dobry zainwestować, pozwoli korzystać z dłuższych czasów przy większym otworze przysłony.

  4. #4
    Moderator Awatar Bangi
    Dołączył
    Jun 2010
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    43
    Posty
    5 296

    Domyślnie

    Najlepszym rozwiązaniem będzie filtr szary dla takich zabaw. Oczywiście można przymykać, ale maksymlane przymykanie przysłony powoduje spadek jakości (rodzielczości) obrazu - poczytaj o dyfrakcji.
    Oczywście dinderi ma również rację

  5. #5
    Początki nałogu Awatar Demonos
    Dołączył
    May 2011
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    251

    Domyślnie

    A może podałbyś więcej konkretów?
    Jaki tryb (M, Av?), jaki konkretnie czas, jaka przysłona, czy przejściówkę M42>EOS masz z chipe czy bez? Jak z chipem, to jak sie identyfikuje (jaką podaje wartość przysłony?).

    Generalnie ja w mojej 50-tce jak robię manualem i przymykam mocno przysłonę, to muszę ustawiać ujemną korektę naświetlenia. Mój chip podaje przysłonę 2.0 i aparat ustawia parametry będąc przekonanym, że taka jest przysłona.

    Jak mocno przymnkiesz przysłonę, to o odpowiednią ilość działek na drabince muszę skorygować aby aparat prawidłowo naświetlił. Inaczej, jak drabinka jest na "0" zawsze są prześwietlone.
    1Ds mkII, 50D + S35/1.4 | C10-22 /3.5-4.5 | C 28-105/3.5-4.5 USM | C24/2.8 | CZJ Pancolar 50/1.8 |Petri 50/2.0 | Metz 58 AF-2

  6. #6
    Uzależniony
    Dołączył
    Jul 2011
    Miasto
    Działyń
    Posty
    725

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bffist Zobacz posta
    pomyśl. Skoro dajesz niskie iso, przymykasz przysłone, i dajesz długi czas, a zdjęcie wychodzi prześwietlone. TO znaczy że coś źle ustawiłeś ?
    Stawiam, że autor wątku poczytać o krajobrazach nie ma zamiaru, stąd te niezbyt jasne pytania.

    Tutaj zapewne chodzi o długie naświetlanie wody by wskazać jej szybkość. Do tego trzeba kupić filtr szary np. ndx8 Wtedy można bez problemu manipulować czasem dłuższym niżeli 1"
    |600D|7D|17-40|24-105|70-200|120-400|

  7. #7

    Domyślnie

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
    Kupię sobie jakiś filtr i po prostu będę musiał unikać ostrego słońca.
    Można zamknąć

  8. #8
    Bywalec Awatar Pinek
    Dołączył
    Feb 2010
    Miasto
    MG aka Stąporków (świętokrzyskie)
    Posty
    122

    Domyślnie

    heh a nie można było najpierw zaczerpnąć trochę teorii zanim się założyło tak banalny wątek?

  9. #9
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jun 2011
    Posty
    16

    Domyślnie

    Radziłbym kupić nie "jakiś" filtr, ale raczej ten który Tobie polecono oraz oczywiście od razu statyw aby zdjęcie nie wyszło poruszone, pozdrawiam.

  10. #10
    Uzależniony Awatar tryton
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    557

    Domyślnie

    Ja tylko dodam, że filtr polaryzacyjny oprócz tego, do czego został stworzony posiada jeszcze cechę bycia filtrem szarym, więc warto się zastanowić, czy od razu nie zainwestować w polara.
    Tryton
    --------------------------------------------------------------
    5DmkIII, 40D, 17-40L f4, 24-105L f4 IS, 50 f1.8 II, 85 f1.8, 100 f2.8L IS macro, 100-400L f4.5-5.6 IS

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •