Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 21

Wątek: Highlight Tone Priority & Auto Lighting Optimizer

  1. #11

    Domyślnie

    Nigdzie nie napisałem, że w przyrodzie nie występują sceny przekraczające 9 EV dynamiki. Nie nazwałem też nikogo idiotą. Nie widzę więc powodu abyś pisał odpowiedź na moje słowa takim zaczepnym tonem.

    Pisząc moje wcześniejsze słowa chciałem zwrócić uwagę, że owszem - można pokusić się o obrazowanie HDR, ale generalnie (poza pewnymi rzadkimi wyjątkami) jest to ślepa uliczka fotografii. Zważywszy na to, że jest to dział "Dla początkujących", myślę, że większe korzyści można odnieść znając limitacje swojego sprzętu i wykorzystując je do kreatywnego rejestrowania rzeczywistości, niż z trudzenia się na ich sztuczne ominięcie.

    W przypadkach miejskich, na które zwracasz uwagę, faktycznie filtry polówkowe nie zdadzą się na nic. Można wtedy eksperymentować z HDR, ale moim zdaniem jest to proces dość ryzykowny, który w większości przypadków daje albo zdjęcia wyglądające nienaturalnie albo mające jedynie walor dokumentalny.

    Myślę, że problemem jest również kwestia nazewnictwa i pewnych rzeczy, które z niego wynikają. Otóż, prawdziwego pliku HDR na monitorze wyświetlić się nie da. Jest to dość abstrakcyjny plik posiadający 32 bity informacji na kanał i na próżno szukać powszechnie dostępnych urządzeń, które mogły by ten plik wyświetlić. Tymczasem, pod nazwą HDR powszechnie kryją się pliki o niskiej rozpiętości tonalnej w które skompresowano więcej informacji niż zostały do tego zaprojektowane (zoptymalizowane). W moim przekonaniu z takiej kompresji nie może wyjść nic dobrego.

    Podobne zjawisko można zaobserwować w przypadku masteringu audio - od kilkunastu lat coraz intensywniej wykorzystuje się kompresję dynamiki w nagraniach celem perceptualnego uczynienia ich głośniejszymi. Oczywiście chodzi o to aby zarówno ciche jak i głośne partie muzyki były słyszalne w samochodzie, centrach handlowych a także z małych słuchawek przenośnych odtwarzaczy audio. Efekt jest powszechnie znany - muzyka skompresowana z 30 - 40 dB do 5 dB nie może nieść ładunku emocjonalnego i napięcia. Podobnie jest, według mnie, z fotografią przy jednorazowej ekspozycji oraz tzw. HDR. Kompresowanie 14 EV do 5 czy 6 EV jest możliwe, ale w efekcie daje bardziej "płaski" plik.

    Odnoszę wrażenie, że taka fotografia poza wczesnym zachwytem ilością zarejestrowanych detali nie niesie ze sobą niczego interesującego. Oczywiście istnieją wyjątki - widziałem kilka interesujących fotografii kompresowanych z HDR, ale niestety znaczna większość takich obrazków ma dla mnie jedynie walor dokumentalno/naukowy, ale nie estetyczny.
    Ostatnio edytowane przez szmigielDESIGN ; 27-05-2012 o 16:28 Powód: Literówki

  2. #12
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Domyślnie dodawanie informacji

    Wracam do pomysłu programu typu "HDR" który TYLKO :
    - ma dwa "suwaki", N (niedoświetlone) i P (prześwietlone)
    - skleja 3 zdjęcia RAW zrobione w bracketingu

    Jeśli :
    - N=0 i P=0 to czysty plik "środkowy"
    - N=50%, P=0 to w pliku wynikowym 50% informacji z pliku niedoświetlonego i 0 z prześwietlonego
    - itd

    Żadnych presetów, sztuczek, wyostrzeń, odszumiań itd.

    Jest coś takiego ?

    jp

  3. #13
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Domyślnie

    [QUOTE=szmigielDESIGN;1079199]HTP:
    Robi zdjęcie na niższym ISO niż ustawione, po czym programowo podbija ekspozycję o 1 EV stosując inną krzywą dla świateł, co powoduje zachowanie 2/3 EV - 1 EV detalu w światłach kosztem szumu w cieniach.

    ALO:
    Standardowa ekspozycja, rozjaśnione cienie.

    --- --- ---
    Pytania do Szmigiela (Szmigla ?):

    1. Czy HTP robi to dla każdego pliku (lub obszaru w pliku), bez względu na jasność obiektu czyli czy na każdym zdjęciu cienie będą "upośledzone" czy też robi to w zależności od zawartości świateł ?

    2. Gdzie można znaleźć oficjalną informację Canona na ten temat ?
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 28-05-2012 o 07:29

  4. #14

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    1. Czy HTP robi to dla każdego pliku (lub obszaru w pliku), bez względu na jasność obiektu czyli czy na każdym zdjęciu cienie będą "upośledzone" czy też robi to w zależności od zawartości świateł ?
    HTP jest głupie jak but. Działa nawet wtedy, gdy fotografowana scena nie wymaga ratowania świateł. To zwyczajne niedoświetlenie pliku o 1 EV i automatyczne podciągnięcie ekspozycji programowo, z zakrzywioną krzywą w światłach.

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    2. Gdzie można znaleźć oficjalną informację Canona na ten temat ?
    Chyba nigdzie. Nie sądzę, aby Canon zdradzał tajniki swoich "patentów". Jedyne, co mogą o tym napisać, to że za wszystko odpowiedzialna jest kosmiczna technologia procesora Digic Im mniej szczegółów na ten temat, tym lepiej...
    nowa strona | www.epicure.pl | polub moje zdjęcia | najlepszy aparat to ten, który zostawiłeś w domu

  5. #15

    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Rybnik
    Wiek
    48
    Posty
    5

    Domyślnie

    Fajny temat. Sam właśnie kombinuję m.in. z ustawieniami HTP i ALO, bo po przesiadce (jakiś czas temu już), z 300D na 500D, okazało się, że mam spory problem, by zrobić prawidłowego JPG-a Z RAW-a bez większych problemów wyciągam to co potrzebuję, ale JPG-i są zazwyczaj kiepskie. No, powiedzmy, ze niezadowalające.
    Chodzi głównie o prześwietlone światła. W 300D nie było z tym takiego problemu. Tutaj muszę się nieźle gimnastykować, aby np. na zdjęciu krajobrazowym niebo nie było białą plamą, a każdy biały element przepalony. Jak już odpowiednio ekspozycję pod niebo dobiorę, to reszta zdjęcia to smoliste cienie. I mam przez to wrażenie, że rozpiętośc tonalna 500D jest sporo mniejsza niż 300D

  6. #16
    Pełne uzależnienie Awatar pan.kolega
    Dołączył
    May 2008
    Posty
    2 817

    Domyślnie

    Rozpiętość tonalna 500D nie jest mniejsza niż 300D.

    W 500D nie tyle dodano ALO, co dodano mozliwość wyłączenia ALO. W starszych modelach rozjaśnianie cieni w jpegach było robione po cichu. Dlatego użytkownik nie miał pokusy prześwietlenia zdjęcia żeby rozjaśnić cienie.

  7. #17

    Domyślnie

    @ jan pawlak:

    Wiele programów ma podobną funkcję o której piszesz ale pozbawioną suwaków. W Photoshopie przy konwersji z 32 bit do 16 lub 8 bit nazywa się to, jeśli dobrze pamiętam, highlight compression. Generalnie, jest to jedna z metod mapowania przestrzeni szerokiej dynamiki do wąskiej dynamiki, ale w różnych aplikacjach może się różnie nazywać.

    Spróbuj też wykonać dwie klatki - jedną normalnie naświetloną a drugą naświetloną dla świateł. Ułoż je w Photoshopie na warstwach i spróbuj wtopić za pomocą "Blend if". Pamiętaj, że przytrzymanie klawisza "alt" umożliwia rozdzielenie suwaka i stworzenie gładszego przejścia.

    Jeżeli chodzi o HTP to tutaj znajduje się wykres reprezentujący jego działanie. Obraz jest celowo niedoświetlany o 1 EV na niższej czułości po czym aparat sztucznie go doświetla stosując bardziej stromą krzywą dla obszaru świateł. Niestety nie ma w tym żadnej logiki, albo działa albo nie działa. Z upośledzeniem cieni bym nie przesadzał, aparat podbija informacje z danych RAW, aczkolwiek przy wyższych czułościach może pojawić się zauważalnie więcej szumu.

    @ nomax

    Jeżeli masz problem z JPEG a RAWy wychodzą w porządku - sprawdź na jakim "Picture Style" fotografujesz i jak masz ustawiony kontrast. Spróbuj fotografować z "Faithful" dodatkowo obniżając kontrast o 2 lub 3 działki. Powinno pomóc. Ponadto, warto skorzystać z ALO na "Standard", a swiatło mierzyć na najjaśniejsze partie obrazu pomiarem punktowym.
    Ostatnio edytowane przez szmigielDESIGN ; 28-05-2012 o 10:59 Powód: Drugi paragraf.

  8. #18
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez epicure Zobacz posta
    HTP jest głupie jak but. Działa nawet wtedy, gdy fotografowana scena nie wymaga ratowania świateł. To zwyczajne niedoświetlenie pliku o 1 EV i automatyczne podciągnięcie ekspozycji programowo, z zakrzywioną krzywą w światłach.



    Chyba nigdzie. Nie sądzę, aby Canon zdradzał tajniki swoich "patentów". Jedyne, co mogą o tym napisać, to że za wszystko odpowiedzialna jest kosmiczna technologia procesora Digic Im mniej szczegółów na ten temat, tym lepiej...
    Czyli nie ma "najlepszego" rozwiązania z ustawieniem HTP jeśli chce się zrobić np. 3 zdjęcia w bracketingu.
    Zresztą w 5D3 jest zaimplementowany tryb HDR, jego ustawienie automatczynie kasuje HTP.

    dzięki za info

    jp

  9. #19

    Domyślnie

    HTP oraz ALO powstały z myślą o jednej ekspozycji, w szczególności dla JPG. Sama idea robienia bracketingu podważa sens korzystania z HTP czy ALO. Co więcej, przez dodatkowe podbicie szumu, HTP wpływa niekorzystnie w kontekście składania obrazu z wielu ekspozycji (większy szum, banding, czy inne niekorzystne artefakty). W końcu po to robi się prześwietloną klatkę (lub klatki) w bracketingu aby wyłapać wszystkie detale w światłach, HTP nie jest wtedy potrzebne.

  10. #20
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Smile

    [W końcu po to robi się prześwietloną klatkę (lub klatki) w bracketingu aby wyłapać wszystkie detale w światłach, HTP nie jest wtedy potrzebne.[/QUOTE] ??

    W pełni się zgadzam :-)

    jp

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •