Pokaż wyniki od 1 do 10 z 21

Wątek: Highlight Tone Priority & Auto Lighting Optimizer

Widok wątkowy

  1. #7

    Domyślnie

    Nigdzie nie napisałem, że w przyrodzie nie występują sceny przekraczające 9 EV dynamiki. Nie nazwałem też nikogo idiotą. Nie widzę więc powodu abyś pisał odpowiedź na moje słowa takim zaczepnym tonem.

    Pisząc moje wcześniejsze słowa chciałem zwrócić uwagę, że owszem - można pokusić się o obrazowanie HDR, ale generalnie (poza pewnymi rzadkimi wyjątkami) jest to ślepa uliczka fotografii. Zważywszy na to, że jest to dział "Dla początkujących", myślę, że większe korzyści można odnieść znając limitacje swojego sprzętu i wykorzystując je do kreatywnego rejestrowania rzeczywistości, niż z trudzenia się na ich sztuczne ominięcie.

    W przypadkach miejskich, na które zwracasz uwagę, faktycznie filtry polówkowe nie zdadzą się na nic. Można wtedy eksperymentować z HDR, ale moim zdaniem jest to proces dość ryzykowny, który w większości przypadków daje albo zdjęcia wyglądające nienaturalnie albo mające jedynie walor dokumentalny.

    Myślę, że problemem jest również kwestia nazewnictwa i pewnych rzeczy, które z niego wynikają. Otóż, prawdziwego pliku HDR na monitorze wyświetlić się nie da. Jest to dość abstrakcyjny plik posiadający 32 bity informacji na kanał i na próżno szukać powszechnie dostępnych urządzeń, które mogły by ten plik wyświetlić. Tymczasem, pod nazwą HDR powszechnie kryją się pliki o niskiej rozpiętości tonalnej w które skompresowano więcej informacji niż zostały do tego zaprojektowane (zoptymalizowane). W moim przekonaniu z takiej kompresji nie może wyjść nic dobrego.

    Podobne zjawisko można zaobserwować w przypadku masteringu audio - od kilkunastu lat coraz intensywniej wykorzystuje się kompresję dynamiki w nagraniach celem perceptualnego uczynienia ich głośniejszymi. Oczywiście chodzi o to aby zarówno ciche jak i głośne partie muzyki były słyszalne w samochodzie, centrach handlowych a także z małych słuchawek przenośnych odtwarzaczy audio. Efekt jest powszechnie znany - muzyka skompresowana z 30 - 40 dB do 5 dB nie może nieść ładunku emocjonalnego i napięcia. Podobnie jest, według mnie, z fotografią przy jednorazowej ekspozycji oraz tzw. HDR. Kompresowanie 14 EV do 5 czy 6 EV jest możliwe, ale w efekcie daje bardziej "płaski" plik.

    Odnoszę wrażenie, że taka fotografia poza wczesnym zachwytem ilością zarejestrowanych detali nie niesie ze sobą niczego interesującego. Oczywiście istnieją wyjątki - widziałem kilka interesujących fotografii kompresowanych z HDR, ale niestety znaczna większość takich obrazków ma dla mnie jedynie walor dokumentalno/naukowy, ale nie estetyczny.
    Ostatnio edytowane przez szmigielDESIGN ; 27-05-2012 o 16:28 Powód: Literówki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •