Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 21

Wątek: Highlight Tone Priority & Auto Lighting Optimizer

  1. #1
    Początki nałogu
    Dołączył
    May 2009
    Posty
    255

    Domyślnie Highlight Tone Priority & Auto Lighting Optimizer

    Highlight Tone Priority
    Auto Lighting Optimizer

    co polecacie ogolnie? bo w sumie nie wiem jaka jest roznica miedzy tymi 2ma... a np. chcialbym wiecej DRI zeby bylo, to niby nic nie zmienia DRI, ale efekt juz jest inny w sesie rozpietosci tonalnej od fotki bez wlaczonego tego powyzszego ktoregos

  2. #2

    Domyślnie

    HTP:
    Robi zdjęcie na niższym ISO niż ustawione, po czym programowo podbija ekspozycję o 1 EV stosując inną krzywą dla świateł, co powoduje zachowanie 2/3 EV - 1 EV detalu w światłach kosztem szumu w cieniach.

    ALO:
    Standardowa ekspozycja, rozjaśnione cienie.

    --- --- ---

    Z mojego doświadczenia wynika, że dla JPG lepszym rozwiązaniem jest precyzyjne dobranie ekspozycji dla świateł i ewentualnie skorzystanie z ALO w granicy "Standard". HTP nie ma dla mnie większego sensu - taki sam efekt można usyskać z RAWa celowo niedoświetlając zdjęcia o 1 EV. Generalnie, jeżeli zależy ci na większej dynamice to najlepszym rozwiązaniem jest RAW.

    Warto zwrócić też uwagę na to z jakim "Picture Style" się pracuje. Ja preferuję fotografować przy "Faithful", nawet jak zapisuję RAWy - dostaję dzięki temu bardziej precyzyjny histogram. Pamiętaj, że podbicie kontrastu w aparacie ogranicza dynamikę.

    Jeżeli potrzebujesz zachować detal w światłach to najprostszym sposobem jest pomiar punktowy na światła w przedziale +2 do +2 i 2/3 EV (na podziałce w wizjerze). Dzięki temu upewnisz się, że obszar klatki na który dokonujesz pomiaru mieści się w okolicy 7 strefy Ansela Adamsa, czyli dla DSLr - biel z zachowaniem detalu.

  3. #3
    Początki nałogu
    Dołączył
    May 2009
    Posty
    255

    Domyślnie

    robię w RAW i adobe RGB, z tego co piszesz to najlepsze dla mnie byłoby HTP i ISO200 zamiast ISO100 np. gdy focić będę w kopalni, a jutro mam taki zamiar

  4. #4

    Domyślnie

    Generalnie - w przypadku fotografowania do RAW te ustawienia są zbyteczne. Przy RAW uzyskasz wystarczająco dużą rozpiętość dynamiki żeby pewne niedogodności skorygować sobie w procesie post-produkcji.

    Kopalnia i ISO 200 - to chyba ze statywem albo z bardzo jasnymi szkłami ;-)

    Niezależnie od aparatu - największym sprzymierzeńcem jest system strefowy i pomiar punktowy. Jeżeli wiesz co na zdjęciu chcesz mieć jasne a co ciemne i według tego robisz pomiary - nie potrzebujesz ani ALO ani HTP (ani nawet RAWa, chociaż ten bywa przydatny w obróbce tak czy inaczej).

  5. #5
    Początki nałogu
    Dołączył
    May 2009
    Posty
    255

    Domyślnie

    no tak zazwyczaj robie tyle ze pomiar mam ten taki standardowy i jezdze tylko EV

    kopalnie chce ISO100, f8, 17mm i statyw oczywiscie ,

    na ISO50 nie schodze bo to symulacja i podobno nawet gorzej niz ISO100 w efekcie

  6. #6

    Domyślnie

    Jeżeli statyw to wg mnie zupełnie bez sensu jest używanie jakichkolwiek pomocy programowych do uzyskania jak najszerszej dynamiki. Najwygodniej robić wtedy zdjęcia z podglądu na żywo (LiveView) z włączonym histogramem i naświetlać "do prawej strony". Oczywiście tryb manualny.

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Domyślnie tryb HTP

    Cytat Zamieszczone przez szmigielDESIGN Zobacz posta
    HTP:
    Robi zdjęcie na niższym ISO niż ustawione, po czym programowo podbija ekspozycję o 1 EV stosując inną krzywą dla świateł, co powoduje zachowanie 2/3 EV - 1 EV detalu w światłach kosztem szumu w cieniach.

    ALO:
    Standardowa ekspozycja, rozjaśnione cienie.

    --- --- ---

    Z mojego doświadczenia wynika, że dla JPG lepszym rozwiązaniem jest precyzyjne dobranie ekspozycji dla świateł i ewentualnie skorzystanie z ALO w granicy "Standard". HTP nie ma dla mnie większego sensu - taki sam efekt można usyskać z RAWa celowo niedoświetlając zdjęcia o 1 EV. Generalnie, jeżeli zależy ci na większej dynamice to najlepszym rozwiązaniem jest RAW.


    Warto zwrócić też uwagę na to z jakim "Picture Style" się pracuje. Ja preferuję fotografować przy "Faithful", nawet jak zapisuję RAWy - dostaję dzięki temu bardziej precyzyjny histogram. Pamiętaj, że podbicie kontrastu w aparacie ogranicza dynamikę.

    Jeżeli potrzebujesz zachować detal w światłach to najprostszym sposobem jest pomiar punktowy na światła w przedziale +2 do +2 i 2/3 EV (na podziałce w wizjerze). Dzięki temu upewnisz się, że obszar klatki na który dokonujesz pomiaru mieści się w okolicy 7 strefy Ansela Adamsa, czyli dla DSLr - biel z zachowaniem detalu.
    Czy mógłbyś uścislić co rozumiesz przez :
    Ja preferuję fotografować przy "Faithful", nawet jak zapisuję RAWy - dostaję dzięki temu bardziej precyzyjny histogram.

    Co sądzisz o robieniu zdjęć w trybie HDR, pliki *.CR2, aby uzyskać maksymalną dynamikę.
    Aktualnie porównuję 4 różne możliwości :
    1. zapisuję pliki *.CR2 w 5D3 w trybie HDR i dostaję w body plik wynikowy *.jpg
    2. wczytuję pliki *.CR2 do DPP (Canon) i :
    - robię plik HDR
    - CR2 -> Tiff (16)
    3. Z plików Tiff (16) w Photoshopie robię plik HDR
    4. z plików Tiff (16) w Machinery robię plik HDR

    Najlepsze wyniki (sklejanie) dostaję w DPP.

    Marzy mi się taki program który wyciągał by dynamikę ale nie dawał typowych plików HDR.
    Mamy np. 3 zdjęcia i 2 suwaki (niedoświetlenie, prześwietlenie)
    - gdy oba suwaki na 0 to ze sklejenia dostajemy czysty plik "środkowy"
    - gdy jeden na 30% a drugi na 50% to na sklejonym dostajemy środkowy + 30% informacji z niedoświetlonego i 50% z prześwietlonego.
    - gdy oba na 100% to typowy plik HDR

    Znasz jakiś dobry, profesjonalny program do tworzenia HDRów ?

    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 27-05-2012 o 02:28

  8. #8

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Czy mógłbyś uścislić co rozumiesz przez :
    Ja preferuję fotografować przy "Faithful", nawet jak zapisuję RAWy - dostaję dzięki temu bardziej precyzyjny histogram.
    Faithful oraz Neutral dają największą dynamikę przy robieniu zdjęć do JPEG. Są to tryby najmniej kontrastowe i cechujące się najmniejszym nasyceniem kolorów. W przypadku fotografowania do RAW oczywiście nie mają znaczenia w kontekście ostatecznego wyglądu zdjęcia (bo takowe zostanie zinterpretowane przez program wywołujący te pliki), ale ustawienia "Picture Style" w aparacie mają wpływ na wygląd JPEGa reprezentującego plik RAW i tym samym są źródłem informacji dla histogramu.
    W związku z tym, dla precyzyjniejszego odczytu histogramu, warto ustawić "Picture Style" na Faithful bądź Neutral. Dzięki temu nawet fotografując do RAW mamy dokładniejsze informacje o tym ile danych mieści się w światłach/cieniach.

    Co sądzisz o robieniu zdjęć w trybie HDR

    (...)

    Znasz jakiś dobry, profesjonalny program do tworzenia HDRów ?
    A po co HDR? Ja z mojego 7D potrafię wyciągnać do 9EV z RAW. Jeżeli nie mieścisz się w 9EV (a mając 5D3 możesz spokojnie wyciągnać 9 EV, jeżeli nie więcej) to znaczy, że źle komponujesz. Możesz też skorzystać z szarych filtrów połówkowych.
    Trzeba się nieźle nagimnastykować aby uzyskać HDR który wygląda naturalnie.

    Bardzo wiele osób korzysta z Photomatixa (http://www.hdrsoft.com/). Ciekawe rezultaty daje również HDR Efex (http://www.niksoftware.com/hdrefexpro/usa/entry.php). Pozostaje też Photoshop, który bodajże od wersji CS5 posiada moduł HDR.

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar jacek_73
    Dołączył
    Oct 2010
    Miasto
    53 N, 18 E
    Wiek
    51
    Posty
    2 587

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez szmigielDESIGN Zobacz posta
    ... Pozostaje też Photoshop, który bodajże od wersji CS5 posiada moduł HDR.
    CS3 'robi' HDRy i to całkiem przyzwoite. Corel Paint Shop również. I mam tutaj na myśli HDRy które wyglądają jak normalne zdjęcia a nie myst z HDR efekts od niksoftware
    Jestę fotografę
    miszcz martwi się o podpis

  10. #10

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez szmigielDESIGN Zobacz posta
    A po co HDR? Ja z mojego 7D potrafię wyciągnać do 9EV z RAW. Jeżeli nie mieścisz się w 9EV (a mając 5D3 możesz spokojnie wyciągnać 9 EV, jeżeli nie więcej) to znaczy, że źle komponujesz.
    Tak, oczywiście. Od dawno wiadomo, że w przyrodzie nie występują sceny, których rozpiętość przekracza 9 EV (a swoją drogą 9 EV to jest NIC ), a jeśli istnieją, to każdy, kto próbuje je zarejestrować, musi być skończonym idiotą.

    Cytat Zamieszczone przez szmigielDESIGN Zobacz posta
    Możesz też skorzystać z szarych filtrów połówkowych.
    Szczególnie w mieście, między budynkami, gdzie granica między światłami i cieniami jest bardzo nieregularna. Potem wychodzą potworki wymagające dodatkowej pracy w PSie, no ale jak się uprzesz, to oczywiście, że możesz... O "wygodzie" transportowania, ciągłego zakładania i zdejmowania takiego filtra i jego regulowania już nawet nie wspomnę.

    Cytat Zamieszczone przez szmigielDESIGN Zobacz posta
    Trzeba się nieźle nagimnastykować aby uzyskać HDR który wygląda naturalnie.
    Nie ma nic prostszego. To kwestia odpowiedniego presetu w programie do HDRów.
    nowa strona | www.epicure.pl | polub moje zdjęcia | najlepszy aparat to ten, który zostawiłeś w domu

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •