Polecam zamówić zestawy testowe Ilford, Harman, Fomei (Medikon), Hahnemühle, Solution (Falter), Canson (Canson PL). Nie należy też lekceważyć oryginalnych podłoży Epsona.
Jeśli chodzi o moje prywatnie ulubione podłoża:
Standardowo drukuję wszystko na papierze Canon Glacier 300gsm - jest to zaskakująco tanie a b. dobrej jakości, typowe podłoże fotograficzne o wykończeniu perłowym.
W Epsonie nie gorszym odpowiednikiem jest Premium Luster 260gsm, w parze z Premium Glossy 250gsm stanowią podstawę i punkt wyjścia. Wszystkie powyżej wymienione media Canon/Epson są produkcji Tecco DE, więc jakość i właściwości archiwalne są bdb.
Dobrą alternatywą dla standardowych mediów Epsona są podłoża Ilford Gallerie - Smooth Pearl/Gloss 290gsm. Smooth Pearl spodoba się każdemu, praktycznie definicja tego, jak powinno wyglądać podłoże perłowe.
Jeśli chodzi o najwyższą półkę podłoży klasy FineArt, to osobiście stawiam na Hanię (Hahnemühle) i bawełnę (PhotoRag). PhotoRag Baryta 310gsm to podłoże błyszczące o subtelnej strukturze tradycyjnych, ręcznie suszonych papierów barytowych, trochę a'la skorupka jajka. Papier zawiera szczątkowe ilości OBA, jest więc raczej ciepły, ale dzięki infernalnym czerniom oferuje b. wysoką kontrastowość i potrafi zdrowo dać po oczach. Zwolennicy półmatów mogą zdecydować się na PhotoRag Pearl 320gsm - piękne, opalizujące wykończenie perełkowe. Jeśli zależy nam na wyższym kontraście i chłodniejszej bieli, oba podłoża są dostępne na bazie alfacelulozowej z odrobiną OBA - FineArt Baryta/Pearl.
Rekordzistą oczojebności jest mocno wybielany Baryta FB 350gsm, błyszczący o strukturze skorupkowej, o lekko różowym połysku OBA - mniej szlachetny, ale wyjątkowo gruby i piekielnie kontrastowy i efektowny, a przy tym jeden z najtańszych na rynku.
Z mediów całkowicie matowych najbardziej oryginalny jest PhotoRag Satin 310 - podłoże matowe jakby z lekką domieszką wosku w strukturze włókien. Hania wrzuciła go nawet do mediów błyszczących, co może być mocno mylące, bo jednak jest to papier niepowlekany, drukowany MK. PhotoRag 308gsm to klasyk podłoży matowych. Uwielbiam też MuseumEtching 350gsm - gruby karton o wyraźniejszej teksturze. Ogólnie zresztą miłośnicy tekstur mają w ofercie Hani spore pole manewru (Torchon, Dürer, German Etching, Turner).
W oryginalnych podłożach Epsona klasa skorupkowatych, błyszczących barytów reprezentowana jest przez bardzo ładny Traditional Photo Paper 330gsm - na bazie alfacelulozy z wyraźną domieszką OBA.
cdn...