Strona 1 z 13 12311 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 125

Wątek: Ostrość zdjęć RAW - trochę wątpliwości

Mieszany widok

  1. #1
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Apr 2012
    Posty
    28

    Unhappy Ostrość zdjęć RAW - trochę wątpliwości

    Witam wszystkich z uwagi, że to mój pierwszy post na forum

    Chciałbym prosić o pomoc w rozwiązaniu kilku moich wątpliwości związanych z ostrością zdjęć w formacie RAW... Już tłumaczę, o co mi chodzi...

    Jakiś czas temu zakupiłem lustrzankę EOS 600D z obiektywem kitowym 18-55 oraz najnowszą wersję Lightrooma. Od początku fotografowałem w RAW, jednak po imporcie zdjęć do LR wszystkie zdjęcia były szarawe, wypłowiałe, mydlane, zupełnie nie wyglądały tak, jak na LCD w aparacie, gdzie kolory były żywsze, bardziej kontrastowe. Oczywiście wiem, że zdjęcia w RAW wymagają obróbki i wyostrzenia, jednak mimo wszystko nie byłem zadowolony z mydlanych obrazów produkowanych przez kitowy obiektyw i postanowiłem zainwestować w nowy, głównie pod kątem ostrzejszych zdjęć. Wybór padł na nową Sigmę 17-70mm f/2.8-4, który jest już bardzo przyzwoitym obiektywem, a w testach osiągał bardzo wysokie wyniki ostrości zdjęć. Obiektyw przetestowałem pod obecność bb i fb i punkt ostrości focusował idealnie.

    Wczoraj udałem się w plener i zrobiłem kilkadziesiąt zdjęć. Na lcd w aparacie wszystkie wyglądały ostro, miały odpowiednią jasność, kontrast, ładne i żywe barwy. Po imporcie zdjęć do Lr znów to samo, kolory są wypłowiałe, ostrość zdjęć pozostawia wiele do życzenia. Generalnie, nie zauważyłem poprawy zdjęć w stosunku do obiektywu kitowego. I tu pojawia się moje pytanie - czy RAWy zawsze wyglądają tak (a nawet i gorzej), jakby zostały zrobione przez tani kompakt i wymagają tyle pracy przy wywołaniu? Czy obraz w RAW zawsze jest taki mydlany i wymaga znacznego ostrzenia? Oczywiście po wywołaniu zdjęcia efekt może być znakomity (mam na myśli barwy, tony, szczegółowość itd.), lecz wciąż przeszkadza mi, że każde zdjęcie trzeba znacząco wyostrzać i wymaga to ogromnie dużo pokładów wolnego czasu. Wiem, że można skorzystać z presetów w LR czy akcji w PS, ale wolałbym do każdego zdjęcia podchodzić indywidualnie. Generalnie nie chciałbym ze zdjęciami wychodzić poza Lightrooma, tu chcę je edytować i stąd eksportować do internetu, flickra, na strony www czy robić pokazy slajdów. Chciałbym więc, żeby wszystkie zdjęcia w bibliotece wyglądały idealnie . Jednak mimo wszystko czuję się trochę, jakbym fotografował tanim kompaktem lub telefonem komórkowym, a potem sztucznie ostrzył fotki w PS, żeby podrasować ich mierną jakość. Czy RAW nie wypluwa już ostrych zdjęć?

    I na koniec, jak do ustawień ostrości ma się opcja Picture Style w 600D? Jest tam 7-stopniowa skali ostrości zdjęcia, jedak nie do końca jestem przekonany czy ma ona zastosowanie do RAW-ów. Mam wrażenie, że różnice w fotografowaniu z różnymi ustawieniami widać na lcd aparatu, jednak po imporcie do LR, surowy RAW zawsze wygląda tak samo mydlanie bez względu na to jakie ustawienia były w Picture Style. A może te ustawienia dotyczą tylko JPEG-ów, a w przypadku RAW-ów korzystania z oprogramowania DPP Canona? Czy ktoś może mi bliżej wytłumaczyć sens korzystania z tych ustawień?

    Czy ktoś doda coś o siebie i uporządkuje moją wiedzę w tym temacie?
    Czy naprawdę fotografia dziś to tak naprawdę sztuka post-processingu

    Z góry dziękuję za podjęcie dyskusji i pozdrawiam

  2. #2

  3. #3
    fotograf Awatar Czacha
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    45
    Posty
    4 868

    Domyślnie

    W tym właśnie rzecz z RAW'ami - zero ingerencji aparatu, wszystkich zmian dokonuje się przy obróbce. RAW to surowy zapis z matrycy.

    Nie wiem też skąd zdziwienie że na ekraniku LCD wyglądają lepiej? Zmniejsz na komputerze zdjęcie do wielkości tej jaką pokazuje ekranik LCD ... Poza tym Lightroom uzywa wlasnego profilu wyswietlania po wgraniu zdjec. W programie DPP kolory beda inne.

    Jesli oczekujesz pieknych kolorow prosto z aparatu to rob w JPEG'ach .. ale i tak fotki na komputerze nie beda wygladaly tak jak na LCD w aparacie



    PS. Polecam poczytac o charakterystyce zapisu w RAW i jakie sa roznice w stosunku do JPEG'ów. Być moze wcale nie potrzebujesz robic w RAW'ach .. widzę że Janusz wkleił Ci kilka przydatnych linków.

  4. #4
    Bywalec
    Dołączył
    Nov 2009
    Miasto
    DG
    Posty
    115

    Domyślnie

    1. RAW jest zapisem tego co zarejestrowała matryca. Nie jest obrobiony, wyostrzony co więcej tak naprawdę nie ma tam informacji o kolorach. Jeżeli robisz w JPEG to wywołanie RAW następuje w aparacie na zdefiniowanych ustawieniach.
    2. Opcje Picture Style na RAW nie mają wpływu żadnego. Co najwyżej na miniaturkę "zaszytą" w RAW.
    3. Masz tak naprawdę kilka wyjść:
    a) dalej robić w RAW i doprowadzać każde zdjęcie suwaczkami do odpowiedniego stanu
    b) robić RAW + JPEG. Jak JPEG będzie ok to RAW-a nie tykasz.
    c) używać automatów przy obróbce. Choćby (za radą Kelby'ego) w zakładce Camera Calibration wybierać przygotowane przez Adobe style "upodabniające" zdjęcie do tego z podglądu i potem dopieszczanie suwaczkami.
    C500d; C15-85; C50/1,4; T70-300VC; C10-22, KIT z IS (poszedł do dobrego człowieka)

  5. #5
    Coś już napisał Awatar Mateusz87
    Dołączył
    Oct 2011
    Miasto
    Ostrów Wielkopolski
    Posty
    78

    Domyślnie

    Padło tu kilka kwestii naraz i po części sam odpowiedziałeś sobie na nurtujące Cię pytania. Upraszczając - RAW to obraz, który otrzymujesz przed przetworzeniem go przez wszystkie presety, ustawienia aparatu itd. przez co zawsze sprawia wrażenie niedokończonego, bo taki jest zamysłu tego formatu, który w jednym pliku zawiera więcej informacji o zdjęciu, co przekłada się na znacznie większe możliwości edycyjne, niż w przypadku jpga, który jest obrazem już przetworzonym przez aparat (będzie zatem odwzorowaniem tego, co widziałeś na podglądzie) i ilość informacji w nim zawarta jest odpowiednio mniejsza - każda większa ingerencja w taki obraz będzie odbywać się kosztem jego jakości. Dlatego specyfika Rawa wymaga od użytkownika tego, żeby pochylić się nad każdym zdjęciem (chyba, że jest to masowa produkcja i korzystasz tak jak napisałeś z gotowych ustawień), ale przede wszystkim ma to Cię zabezpieczyć przed ewentualnym błędem, który można jeszcze skorygować. Wystarczy, że zrobisz mały test korzystając z trybu zapisu RAW+JPEG - porównaj oba obrazy i z miejsca dostrzeżesz różnice. Czy fotografia dziś to tak naprawdę sztuka post-processingu ? Dobrze zrobione zdjęcie wymaga przeważnie kosmetycznych zmian i daleko im do żmudnego post-processingu, który najczęściej ma rekompensować to czego nie udało się zrobić w trakcie ujęcia. Jeżeli rozminąłem się gdzieś z "obiektywną prawdą" to z pewnością poprawią mnie następni.

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Być może to jakieś uprzedzenie, ale o wiele bardziej podobają mi się zdjęcia z profilami Capture One, czy Aperture, niż Adobe. Długo używałem "kombosa" Lightroom + Photoshop, ostatnio przesiadłem się na Aperture + Photoshop, i w zasadzie potrzebuję o wiele mniej czasu, żeby otrzymać satysfakcjonujący efekt.

    Tak czy siak, w Lightroomie warto zrobić sobie preset, pod który mamy podpięty odpowiedni profil aparatu (inny niż Adobe Standard), i wybrane przez siebie opcje wyostrzania, czy podnoszenia nasycenia kolorów.

    Do szybkiej obróbki, czy to w Lightroomie, czy w Aperture, warto się zaopatrzyć w jakieś pluginy. W szczególności polecam NIK Color / Silver Efex Pro, lub VSCO film pack.
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  7. #7
    Moderator Awatar Bangi
    Dołączył
    Jun 2010
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    43
    Posty
    5 298

    Domyślnie

    Za Czacha-ą wszytko racja.
    Ja zasugeruję natomiast jeszcze coś, może zamiast Lr zacznij używać programu, który otrzymałeś razem ze sprzętem to znaczy Digital Photo Professional.
    Z jego pomocą, moim zdaniem oczywiście, można osiągnąć również bardzo dobre efekty przy wołaniu RAW-ów i to znacznie szybciej niż bawić się Lr. Tym bardziej, że jak otworzysz RAW-a w DPP to wyświetli się on już z Picture Style-em, który był ustawiony w body, ale podkreślam słowo wyświetli się, gdyż sam RAW w dalszym ciągu będzie nieostry i wypłowiały
    A propos wyświetlania RAW-ów przez różne programy była już tu na forum cała masa postów – zresztą Janusz przytoczył kilka bardzo przydatnych wątków.
    Sam kiedyś miałem takie dylematy jak Ty, ale warto też mieć świadomość, że indywidualne podejście do zdjęć – RAW-ów, wymaga niestety nakładu czasu, sztuką jest natomiast znalezienie najlepszej dla siebie drogi do osiągania wymarzonych efektów, przy możliwe maksymalnej oszczędności czasu, ale znalezienie tej drogi również wymaga poświęcenia trochę czasu
    Odnośnie Picture Style to poczytaj ten wątek http://www.canon-board.info/showthread.php?t=75662
    Ja zapożyczyłem ustawienia od sprocket73 i jestem z nich bardzo zadowolony – zdjęcia (JPG) na polu wychodzą super. Ostrość możesz dać sobie większą, wedle uznania.

  8. #8
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Apr 2012
    Posty
    28

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bangi Zobacz posta
    Odnośnie Picture Style to poczytaj ten wątek http://www.canon-board.info/showthread.php?t=75662
    Ja zapożyczyłem ustawienia od sprocket73 i jestem z nich bardzo zadowolony – zdjęcia (JPG) na polu wychodzą super. Ostrość możesz dać sobie większą, wedle uznania.
    Skoro Picture Style dotyczy tylko JPEG-ów, to właściwie nie mam co testować - uparłem się na RAW

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar dziobolek
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Dublin/Ireland
    Posty
    2 634

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kamilwojcik Zobacz posta
    Skoro Picture Style dotyczy tylko JPEG-ów, to właściwie nie mam co testować - uparłem się na RAW
    O ile się nie mylę, to tylko soft Canona otwiera RAWy z takimi ustawieniami
    Picture Style, jakie były zastosowane w puszce.

    Pozdrówka!
    "Nie wiesz i pytasz - wstydzisz się raz;
    Nie wiesz i nie pytasz - wstydzisz się całe życie"

    50D; SIGMA 17-50 f/2.8; TAMRON 70-200 f/2.8; Peleng 8mm / E-400; ZD17,5-45; ZD40-150
    tylko... czy to jest ważne??? "Galeria - zapraszam."

  10. #10

    Domyślnie

    Pokaż tego rawa i będzie więcej wiadomo, czy to szkło mydlane czy nie wyostrzony raw czy jeszcze coś, spróbuj wywołać też w DPP jak już tam nie będzie ostro to już nigdzie nie będzie

Strona 1 z 13 12311 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •