Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 16 z 16

Wątek: Rozbieżność balansu bieli 5D Mark II i camera raw

  1. #11
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Bydgoszcz.
    Posty
    3 468

    Domyślnie

    może ktoś mi pomoże wyjaśnić taką kwestię... Wykonuję zdjęcie studyjne z ustawionym na aparacie ( 5D Mk II) balansem bieli ręcznie 5500K,
    Tak jak pisał J.B.Sprawdzałem spektrometrem temp.barwową lamp. Są różnice między deklarowaną a rzeczywistą.
    Temp.deklarowana to temp. światła padającego.Ty fotografujesz w świetle odbitym.
    W zależności od obiektu ,jest róznica.
    W studio wykonuję zdjęcie próbne na białe tło i zapisuje jako wzór balansu bieli.
    Proste i skuteczne.
    Oczywiście "złosliwe działania software." maja tez czasem swój udział w problemach.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Załączam fragment instrukcji Dsa mówiacy jak ustawiać recznie wartosć temp barwowej w stopniach K.

    Aby ustawić wartość <P> na podstawie odczytu z dostępnych w
    sprzedaży mierników temperatury barwowej, wykonaj zdjęcia testowe
    i ustaw parametr kompensujący różnicę pomiędzy odczytem
    temperatury barwowej miernika i aparatu.
    Z powyzszego wynika również że ustawianie temp.barwowej na dane z instrukcji lamp jest błedem.
    Ostatnio edytowane przez janmar ; 12-03-2012 o 15:45 Powód: Automerged Doublepost

  2. #12
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2011
    Posty
    260

    Domyślnie

    Witam,
    Cytat Zamieszczone przez bolec Zobacz posta
    może ktoś mi pomoże wyjaśnić taką kwestię... Wykonuję zdjęcie studyjne z ustawionym na aparacie ( 5D Mk II) balansem bieli ręcznie 5500K, następnie wywołuję RAWa w CS4 poprzez najnowszy camera raw (5.7), i co się okazuje... wartość tamperatury wskazuje 5100 a zdjęcie jest z dodatkiem magenty. Skąd ta rozbieżność, przecież WB był ustawiany w puszce na 5500 i teoretycznie taka sama wartość powinna wyjść podczas wywoływania w camera raw
    U mnie nie ma rozbieżności pomiędzy ręcznym ustawieniem temperatury w body, a odczytanym w ACR (ale mam 550d...)

    Zrobiłem test - ustawiłem w Canon 550D balans bieli na "żarówka" (3200K) i wykonałem kilka zdjęć RAW w różnych warunkach: przy żarówce, świetlówce, lampie błyskowej, słońcu itp. Wczytałem zdjęcia do ACR 6.2 (w PSE8) i na wszystkich było: Temperatura 3200K, Tinta +2.

    Może więc "profil" 5D w module ACR różni się od tego, który jest w body - być może w pliku RAW nie jest zapisywana temperatura barwowa w Kelvinach a tylko jej zakodowana wartość (np. 10=3200, 20=5600 itp.), którą to moduł ACR "dekoduje" na temperaturę w Kelvinach. Jeśli więc dla "profilu" Adobe dla 5D jest co innego niż w body, pokazuje się różnica pomiędzy wskazaniami.

    Dla 550D (oraz Olympusa E-PL1) nie ma różnicy pomiędzy body a modułem ACR 6.2 (sprawdziłem).

    Pozdrawiam, Alex

    PS: Oczywiście testowe zdjęcia wyszły "skopane" co do balansu bieli, ale pytanie było "dlaczego inaczej pokazuje temperaturę barwową w body i ACR"...

    EDIT: Oczywiście dotyczy to ustawienia "As shot" (jak na zdjęciu" - jeśli po wczytaniu do ACR przełączymy na "Automatyczny balans bieli" lub "Słonecznie", to temperatura wychodzi inna (niż w ustawiona w body)...
    Ostatnio edytowane przez Aleximov ; 12-03-2012 o 21:18

  3. #13
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    71
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    W ACR temperatura barwowa to teoretyczna krzywa promieniowania "ciała doskonale czarnego" a tinta to odchylenie od tej krzywej. Żadne ziemskie źródło światła nie jest "ciałem doskonale czarnym" (słońce można za takowe przyjąć) to i tinta musi sie pojawiać niejako "z automatu". Temepratura barwowa ustawiona w aparacie w manualu czy "presecie" typu "żarówka" jest jedynie przybliżeniem - aparat nie jest tu dokładnym miernikiem.

    "Profile" w ACR i te Adobe Standard i te Camera Standard mogą zawierać poprawki na jakąś statystyczną średnią odchyleń tego co ustawione w aparacie od tego co faktycznie aparat "widzi". Adobe do opracowania - zwłaszcza Camera Standard - najpewniej nie użyło zdjęć testowych z jednego egzemplarza aparatu.

    Filtr bayera jest nałożony na matrycę z nieziemską (jak dla mnie precyzją). To nie oznacza, że z absolutną więc przesunięcia kolorystyczne mogą się zdarzać w zależności od serii matryc. To samo z materiałem użytym do produkcji tychże filtrów. Precyzja, technologia, barwienie jest niewyobrażalnie dokłądne ale czy całkowicie powtarzalne. Na pewno nie. Znowu będą odchylenia dla poszczególnych serii.

    Palniki lamp studyjnych podlegają tym samym prawom i zasadom jak wszystko powyżej.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  4. #14
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2011
    Posty
    260

    Domyślnie

    Przepraszam - to ja teraz nie zrozumiałem...

    Czy ta oznacza, że jeśli ja ustawiam w body na sztywno "żarówka = 3200K", to body mi coś mierzy (światło, kolor) i zmienia ustawiona przeze mnie temperaturę (czyli krzywą), czy jedynie posłusznie wybiera tę krzywą, która ustawiłem (poprzez wybór "żarówka") - a moduł ACR to odczytuje z pliku RAW i wyświetla (znowu nic nie zmieniając, jeśli wybrałem "As shot").

    Nie chodzi o to, jak ustawić balans bieli do danego oświetlenia, ale czy jeśli ja ustawię 3200K, to body lub ACR (dla "As shot") mogą zmienić wyświetlaną wartość temperatury barwowej (nie chodzi o kolorystykę zdjęcia, a tylko o wyświetlana liczbę) ?

    Pozdrawiam, Alex

  5. #15
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    71
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aleximov Zobacz posta
    ....

    Nie chodzi o to, jak ustawić balans bieli do danego oświetlenia, ale czy jeśli ja ustawię 3200K, to body lub ACR (dla "As shot") mogą zmienić wyświetlaną wartość temperatury barwowej (nie chodzi o kolorystykę zdjęcia, a tylko o wyświetlana liczbę) ?

    Pozdrawiam, Alex
    Tak ACR to może i to robi. Robi to "profil" kamery - ten w okienku z ikonką aparatu. Tak jak pisałem wcześniej Adobe testowało zapewne sporo aparatów albo dostało dane od Canona. Np. 1Ds3 dla ustawionej na sztywno temp. 5200°K na ustawieniu Camera Standard wyświetla 5100°K i tyle samo dla Adobe Standard z tintą 0. Po zmianie na profilu na ACR 4.3 wyrzuca 5050°K i tinte +2, po zmianie na jakiś mój profil pokazuje 5000°K i tinte +9. Innymi słowy w ACR są "zaszyte" jakieś standardowe poprawki dla każdego modelu aparatu. Tak po prostu jest. :-)

    EDIT: Aparat nie mierzy po ustawieniu na "program" lub °K ale ACR ma dalej swoje zdanie co aparat naprawdę ustawił. Nie da się wyłączyć profili w ACR.
    Ostatnio edytowane przez janmar ; 13-03-2012 o 12:00

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  6. #16
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2011
    Posty
    260

    Domyślnie

    Witam,

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    (...) Robi to "profil" kamery - ten w okienku z ikonką aparatu. (...) Innymi słowy w ACR są "zaszyte" jakieś standardowe poprawki dla każdego modelu aparatu.(...)
    Dziękuję - o to mi chodziło... Też tak myślałem - więc rozwiązaniem byłoby "grzebnięcie" w profilach ACR-a

    Pozdrawiam, Alex

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •