Strona 1 z 11 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 113

Wątek: [test] Samyang 24mm f/1.4 ED AS IF UMC

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jun 2004
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    47
    Posty
    7 446

    Arrow [test] Samyang 24mm f/1.4 ED AS IF UMC

    Witam

    Zgodnie z wynikami zamieszczonej niedawno ankiety prezentuję test nowego obiektywu Samyanga - 24/1.4. Zaznaczę, że nie jest to wersja przedprodukcyjna (którą były robione zdjęcia na popularnym portalu testowym) tylko normalna wersja produkcyjna przeznaczona do sprzedaży.

    Tym razem nie pokuszę się o porównanie z Canonowym odpowiednikiem. Dlaczego ? Ano, bo szkoda chyba mojego czasu. Już widzę komentarze typu "łe, optycznie może i podobnie jak elka, ale nie ma AF i uszczelnień, i powinna kosztować szesnaście razy taniej" No więc szczędząc sobie nerwów skupiam się na merytoryce, czyli moim subiektywnym opisie tegoż oto produktu.

    Budowa


    Napiszę krótko - producent obiektywu (celowo nie napiszę, że Samyang, bo w sumie to nie wiem, czy to nazwa producenta czy tylko marka produktu) pnie się z każdym nowym produktem do góry. 24-ka jest chyba najlepiej dotychczas wykonanym obiektywem. Co prawda nie wiem, z jakiego maretiału jest wykonany, ale umówmy się, że jest to plastik. No więc ów plastik jest podobnie jak we wcześniejszych produktach pokryty delikatną fakturką, która ma chronić przed zarysowaniami. Poprawiła się też znacznie jakość nadruków na obiektywie, które nie są już tak tandetne, jak w 8 czy 14mm. Czerwony metaliczny pasek, znany już z wersji 35/1.4 został dość zporo zwężony, co akurat uważam za plus, bo poprzedni szeroki nie każdemu mógł się podobać i wyglądał trocchę odpustowo. Osłona przeciwsłoneczna mocuje się standardowo na zatrzask i trzyma się dobrze. Pierścień ostrości spasowany bardzo dobrze, chodzi z odpowiednim oporem i dość płynnie. Dość duży kąt obrotu pierścienia pozwala na dokładne ustawienie ostrości. Obiektyw posiada 8-listkową przysłonę, jednak jest ona dość kanciasta, a dziś moda na zaokrąglone listki...

    Obiektyw ogólnie jest ok 1 cm krótszy od 35/1.4, ale jednocześnie odrobinkę większy od Canonowych odpowiedników (mam na myśli 24L i 24LII). Średnica filtra 77mm.


    2. Optyka

    Producent Samyangów w ostatnim czasie zdołał nas przyzwyczaić do wysokiego poziomu optycznego w swoich produktach. Ostatni minus jaki pamiętam w tym względzie to dystorsja w 14mm. Skupmy się jednak na testowanym szkiełku. Obiektyw jak wiadomo jest bardzo jasny. Światełko 1.4 to parametr, na który będą zwracali uwagę chyba wszyscy, którzy będą się zastanawiali nad zakupem tego produktu. Nie chcę zbytnio komentować testu na sąsiednim portalu, ale robiąc zdjęcia takim szkłem i nie skupić się na f/1.4 (plastyka, bokeh, ostrość) to delikatnie mówiąc nieporozumienie. W związku z tym większość zdjęć jakie wykonałem są zrobione przy otwartej przysłonie. Jeśli ktoś chce robić landszafty przy f/11 to od razu radzę kupić 17-40L Samyang to szkło stworzone wręcz do zabawy z małą głębią ostrości przy zachowaniu bardzo szerokiego kąta widzenia.

    Ostrość, jaką mamy do dyspozycji już od f/1.4 jest FANTASTYCZNA. Kto by się spodziewał, że w centrum kadru przy f/1.4 ostrośc będzie taka, jaką z 24L uzyskuję gdzieś od f/2.8. Tak, to aż taka różnica. Wiem, że 24LII jest lepsza pod tym względem, ale już je gdzieś wcześniej porównywałem i na f/1.4 obydwa te szkła nie umywają się do Samyanga. Ale miałem nie porównywać z Lkami, więc na tym kończę. Spójrzcie zresztą na to:


    To jest crop 100% z 5dmkII, f=1.4, RAW wołany w LR3 przy standardowej ostrości ustawionej na 25.

    Inne przysłony sprawdzałem zdawkowo, ale przy domknięciu do f/5.6 mamy już właściwie ostry cały kadr, a przy f/8 to już jest brzytwa. Jeśli ktoś robi duże wydruki i potrzebuje ostrego szkła, to będzie na pewno zadowolony.

    Samyang dość mocno winietuje, właściwie do przysłony f/2.8. Od tej wartości winieta właściwie nie jest już widoczna.




    f/1.4 f/2 i f/2.8


    Praca pod światło - już właściwie od 85mm poprzez 14 i 35 obiektywy Samyanga miały świetnie skorygowaną pracę pod światło. Nie inaczej jest i tym razem. Mając słońce w kadrze próbowałem złapać choć jednego bliczka, niestety, nie udało się


    Dystorsja. No tutaj projektanci musieli popracować. Jak pamiętamy przy 14mm się nie popisali zbytnio, a tutaj też mamy do czynienia z dość szerokim kątem. Generalnie jest tak: jeśli będziemy chcieli fotografować architekturę, to będzie trzeba troszkę skorygować tu i ówdzie. Ale dystorsje moim zdaniem mieszczą się w jakichś sensownych granicach, przy reportażu czy landszaftach nie będą one zupełnie przeszkadzały.

    5dmkII, f=1.4


    3. Ustawianie ostrości

    Nie ma AF. To chyba wiedzą wszyscy. Nie mam o to pretensji do producenta, aczkolwiek już jakiś czas temu słyszałem, że prace nad AF idą pełną parą. Jednak efektów jakoś nie widać...

    Na domiar złego w wersji manualnej do Canona producent nie przewidział fabrycznej elektroniki (jak w wersji do Nikona). No i trzeba sobie jakoś radzić bez, lub kombinować by uzyskać choćby potwierdzenie ostrości. Ja tradycyjnie testowałem egzemplarz z takim właśnie potwierdzniem ostrości "domowej roboty". Uprzedzam jednak majsterkowiczów - szkło jest dość kapryśne, jeśli chodzi o dobre dostrojenie chipa. Delikatna zmiana programu AF powodowała, że szkło juz nie trafiało. Jednak jakoś się udało i zdjęcia robiłem parami - jedno z ustawianiem ręcznym za pomocą Live View, drugie z wykorzystaniem potwierdzenia na matówce. Z przyjemnością informuję, że zdjęcia wykonane z potwierdzniem były równie ostre A to ważne, bo nie zawsze w reportażu można (nie zawsze też wypada lub jest na to czas) byśmy uruchamiali Live View. A ufać samej matówce i ostrzeniu "na oko", ze względu na duży kąt widzenia raczej bym nie zaryzykował.

    Uff, się rozpisałem

    Ach, jeszcze cena. No więc wszyscy wiemy, że tanio nie jest. Powyżej 2500 zł do dość sporo, jednak biorąc pod uwagę szybujące w górę ceny sprzętu można się już zastanowić. Tym bardziej, że w tej chwili nowy 24LII kosztuje ok. 6000 zł. Oczywiście powiedzą niektórzy - wolę dołożyć i kupić 24L I używkę za 3000. Albo Sigmę, co prawda 1.8, ale z AF... Bardzo proszę, ale znajdźcie teraz używki w takich cenach... Generalnie kwestię ceny pozostawiam do dalszych rozważań

    Podsumowanie:

    +++ kolejny bardzo udany obiektyw Samyanga
    +++ rewelacyjna ostrość obiektywu, zarówno w centrum, jak i na rogach kadru
    + bardzo dobrze skorygowana praca pod światło
    + zmniejszone rozmiary w odniesieniu do 35/1.4
    + solidna budowa i precyzyjne wykończenie obiektywu

    --- brak chociażby elektroniki w wersji do Canona
    - winietowanie, w zakresie 1.4-2.8
    - brak uszczelnień
    - stosunkowo wysoka cena w odniesieniu do innych produktów firmy
    O obiektywach wiem prawie wszystko

  2. #2
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jun 2004
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    47
    Posty
    7 446

    Domyślnie

    Na deser zostawiam zdjęcia testowe. Właściwie większość f/1.4 poza opisanymi wyjątkami.











    f/5.6
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!




    i jedno fullsize:
    http://www.negatyw.org/test/samyang24/008.jpg
    Ostatnio edytowane przez Cichy ; 06-02-2012 o 12:09 Powód: Automerged Doublepost
    O obiektywach wiem prawie wszystko

  3. #3

    Domyślnie

    Bardzo fajny i przyjemny test. Tylko korci mnie jedno pytanie, jak takie szkła 35 i 24mm spisują się na f/1.4 przy matrycy APS-C. Można prosić jakieś sample?

  4. #4
    Uzależniony
    Dołączył
    Jul 2011
    Miasto
    Działyń
    Posty
    725

    Domyślnie

    Muszę powiedzieć, że te wszystkie zdjęcia ciekawie się prezentują

    Cichy, wiadomo jaka będzie cena wersji z potwierdzeniem ostrości ?
    |600D|7D|17-40|24-105|70-200|120-400|

  5. #5
    Bywalec Awatar KrzysiekT
    Dołączył
    Feb 2009
    Miasto
    Kraków
    Posty
    141

    Domyślnie

    No bardzo ciekawie na f/1.4, dzięki za test, długo czekałem! Niestety totalny brak elektroniki skreśla potencjalny zakup tego szkła. Miałem S35 na jednym reportażu, wszystko dobrze, ostrzenie nawet w porządku, ale brak potwierdzenia i przymykania przysłony dyskwalifikuje to szkło w miarę szybkiej repo.

    Z drugiej strony komplecik S14, S24, S35, S85 to naprawdę zacny zestaw szkieł Na szczęście nie wszyscy potrzebują AF i automatyki. Czy jest możliwość zamówienia wersji z płynną przysłoną jak w S35?
    Pozdrawiam, Krzysztof

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Tychy a od sierpnia Pszczyna
    Wiek
    45
    Posty
    11

    Domyślnie Aps-c

    Czy ustawianie ostrości na APS-C przy 1.4 będzie problemem ?
    EOS 50D, EOS 600D, C10-22, C50 1.4, C85 1.8, Samyang FishEye 8mm, Canon 580 EX II i Metz AF-1 58 (wybuchnięty)

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez eliop Zobacz posta
    Czy ustawianie ostrości na APS-C przy 1.4 będzie problemem ?
    nie powinno być problematyczne, liczyłem na to szkło jako substytut 35mm na FF, szkoda tylko że cena zabija .

  8. #8
    Bywalec Awatar MaciejDlugosz
    Dołączył
    Oct 2011
    Miasto
    okolice Rzeszowa
    Wiek
    44
    Posty
    103

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez d2i4d3k Zobacz posta
    ... liczyłem na to szkło jako substytut 35mm na FF, szkoda tylko że cena zabija .
    Samyang wziął pod uwagę to co ludzie pisali na temat cen szkieł. Czyli... zbyt niska cena zabijała status! I choćby szkło było nie wiem jak dobre ... to cena też musi w jakiś sposób to odzwierciedlać. Inaczej ludzie pomyślą - "coś jest nie tak"! I tutaj cena jest na odpowiednim poziomie. Przysłona f/1,4... Szeroki pierścień MF... Mniam, mniam! I nie jest już tak różowo finansowo jak w przypadku 35-tki f/1,4 gdzie "niska cena, na zachętę" ... Tylko psuje status! Brawo Samyang! Nauczyli się chłopaki docenić swoje dzieła! Zazdroszczę jedynie Nikoniarzom że otrzymują automatykę przysłony. Świetny obiektyw.

    A - coś jeszcze: wideo na pełnej klatce z tym obiektywem musi robić wrażenie!

    Dzięki Cichy za opublikowanie testów!
    Exacta (klisza) -> Zenit ET (klisza) -> Canon 300D (6Mpix) -> Canon 1D (4Mpix) -> Nokia 9500 (0,3 Mpix) -> Nikon D40 (6 Mpix) -> Nokia E90 (3 Mpix) -> Nikon D7000 (16 Mpix) -> Canon 1Ds (11 Mpix)

  9. #9
    Bywalec Awatar filharmoniusz
    Dołączył
    Oct 2010
    Miasto
    Kraków
    Posty
    155

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MaciejDlugosz Zobacz posta

    A - coś jeszcze: wideo na pełnej klatce z tym obiektywem musi robić wrażenie!
    Inne, niż video na pełnej klatce z Canonem 24LII?

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar crazy
    Dołączył
    Apr 2007
    Miasto
    Chełmno
    Wiek
    41
    Posty
    1 554

    Domyślnie

    Wielka brawa za szybkość i zdjęcia na 1,4. Szkoda, a może dobrze że konkurencja nadal brnie w F/5,6 lub 8
    Skupiam się na zdjęciach a nie na tym czym fotografuję.

Strona 1 z 11 123 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •