akustyk
No cóż, okazuje się że Twoje poglądy jak należy używać/zachowywać się z statywem w terenie w pełni podzielam.
Natomiast z wieloma/niektórymi pozostałymi poglądami się nie zgadzam.
1.
Statywy konstruuje się uwzględniając odporność na drgania, ich tłumienie oraz odporność na siły skrętne które to powstają przy działaniu nawet słabego wiatru, gdyż aparat z obiektywem nie ma, symetrycznego względem osi statywu, przekroju. Po prostu nawet słaby wiatr próbuje skręcać aparat a ponieważ nie wieje ze stałą siłą to ... . Postaw na statywie jakiś długi obiektyw i zobacz na LV x10 jak to wygląda.
Tutaj konstrukcja statywu ma decydujące znaczenie.
Również drania podłoża (np. chodzenie) ma tłumić statyw.
Np. Gitzo sugeruje jaką grupę statywu (0,1,2,3,...) należy stosować w zależności od długości użytego obiektywu (jego kąta widzenia) gdyż z odpowiednią siła tłumiącą drgania są one konstruowane.
Nie da się na podstawie "jakości odczuwalnej (przyzwoicie wykonany, lekki, łatwo się..)" stwierdzić która konstrukcja jest lepsza. Tutaj decydują subiektywne odczucia, które "podpowiadają" że ten statyw jest zły a ten dobry co nie ma wiele wspólnego z rzeczywistą jakością.
2.
Głowica ma w sposób precyzyjny/gładki umożliwić ustawienie kierunku i z wystarczającą siłą unieruchomić w wybranej pozycji. Oczywiście dochodzi sposób trzymania płytki szybkozłączki, współpraca statyw-głowica.
Owszem, jedne są przyjemniejsze w używaniu (np. Benro, Gitzo,...) inne bardziej toporne (np. Manfrotto) ale nie ma to wpływu na jakość zdjęć o ile tylko trzymają wystarczająco silnie
jp