Bolek02
Proszę wstaw aparat z długą ogniskową na statyw, uruchom LV 10x powiększenie i dotknij tylko (naciśnij) spust.
Nie wiem czy mi podziękujesz czy 'przeklniesz", więcej tak (statyw i wprost spust) zdjęć nie będziesz już robił
jp
Bolek02
Proszę wstaw aparat z długą ogniskową na statyw, uruchom LV 10x powiększenie i dotknij tylko (naciśnij) spust.
Nie wiem czy mi podziękujesz czy 'przeklniesz", więcej tak (statyw i wprost spust) zdjęć nie będziesz już robił
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 04-03-2014 o 09:38
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
mialem Manfrotto, mialem Benro, mam Sirui. na marke chyba to ostatnie najmniej pracowalo. ale jakosciowo bije Manfrotto na glowe, a i od Benro jest wyraznie solidniejsze i przede wszystkim ma lepsze rozwiazania.
naprawde - wez kiedys w sklepie do reki glowice Manfrotto, Benro, Sirui albo jakies Sunwayfoto. ta chinszczyzna jest przed Wlochami o lata swietlne pod wzgledem technologii. duzo lepsze rozwiazania techniczne i cudna jakosc wykonania i trwalosc. MF w porownaniu z tym to epoka kamienia lupanego... rowniez po 2-3 latach po wyjeciu z pudelka (sprawdzilem osobiscie - i to tez jest wskazowka dlaczego odradzam Manfrotto).
jestem zdania, ze albo mowimy o stabilnosci statywu, albo kolumna jest wyciagnieta. kolumna polozona do poziomu to w zasadzie dobrowolna rezygnacja z porzadnego wsparcia.
osobiscie nie wiem po co w ogole sa dyskusje na temat nog statywu jesli w gre wchodza szkla ponizej 300mm. bo to jest najmniej problematyczny komponent, tego nawet Manfrotto nie potrafi spartolic.
no chyba, ze mowimy o statywach podroznych, gdzie najcienszy segment nozek sila rzeczy bywa waski. tam mozna sie modlic nad sztywnoscia podparcia...
MLU i 3-sekundowe opoznienie wyzwolenia migawki likwiduja problem poruszenia fot przy naciskaniu spustumowiac szczerze to to jest nawet rozwiazanie konieczne przy dluzszych rurkach (tak 200mm) i ma duzo wieksze znaczenie dla ostrosci zdjec niz stabilnosc nog. ta ostatnia, naprawde, jest w ogromnej wiekszosci przypadkow (body DSLR + szklo o wielkosci/gabarycie do 5D + 24-105 wlacznie) mocno przegadana. przy odpowiedniej dyscyplinie wykonywania zdjec i 5D + 24-105 robilem spokojnie zdjecia na nogach pokroju Sirui T-1004x z niepowalajaca glowica typu Triopo RS-1. da sie - majac nawyki uzywania MLU, opoznienia migawki, oslaniania od wiatru, nie tuptaniu kolo statywu. bez tych nawykow, to mozna sobie bog wie jaki karbon kupowac i glowice kulkowa o srednicy pilki do tenisa - i bedzie d* zbita.
z innej beczki - w wiekszosci dzisiejszych aparatow Canona mozna tez wykorzystac pilota RC-5, wiec i spustu nie trzeba fizycznie naciskac.
tyle z mojej strony, z perspektywy kogos, kto foci w plenerze srednio 3 razy w tygodniu po 2 godziny. fakt, czasem mi sie zdarzy z reki, wiec nie 100% ze statywu tylko raptem 95%![]()
#632 akustyk
1.
...ale jakościowo bije ....glowe
zauważ że nie piszesz o obiektywnych pomiarach : sztywności, odporności na drgania, tłumieniu drgań, zużyciu eksploatacyjnym a więc o tym co jest rozumiane przez jakość a piszesz o walorach estetycznych, odczuciach, emocjach.
W Twoich odczuciach mogę się zgodzić, porównujesz odczucia gdy oglądasz, dotykasz historyczne modele Manfrotto, z dzisiejszego punktu widzenia "toporne" z nową produkcją Sirui.
No ale np. Manfrotto wypuściło nowsze modele wersji 055, 190 i z nimi wypadało by te wrażenia porównywać.
2.
Wszystkie pozostałe Twoje argumenty są dla mnie ok
jp
PS
Jakie są Twoje doświadczenia w uzyskiwanych efektach przy dociążaniu statywu np. plecakiem ?
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 04-03-2014 o 12:30
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
akustyk , nie wiem z czego wynika Twoja awersja do Manfrotto, bo ja mam zupełnie inne doświadczenia. Przerabiałem GoldPhoto, Benro itp. ...... i wszystko to kończyło jako złom. Manfrotto 190XPROB mam od czterech lat i złego słowa nie powiem
SIRUI, o którym wspominasz to akurat dobra firma ( znajomy ma ich sprzęt ) ale zniknęli z naszego rynku i już nie można nabyć ich produktów w Polsce niestety.
Ostatnio edytowane przez Bolek02 ; 04-03-2014 o 12:38
Canon 6D i 5D2 + Canon 24-70L/4,0 + Canon 16-35L/4,0 + Canon 17-40L/4,0 + Canon 70-200L/4,0 + Canon 40/2,8 + szkła M42 i lampa EXII
no... po co najmniej 1,5 roku uzytkowania: dwoch glowic MF (222 i 496RC2), jednej Benro (B-1) i jednej Sirui (K-30x). mam tu na mysli co najmniej 18 miesiecy kazda z nich.
oczywiscie, to nie sa ekwiwalenty. biore tez poprawke na cene i ogolnie rozumiana "polke" kazdej z tych glowic.
nieodmiennie, roznica pod wzgledem rozwiazan technicznych (a wiec mozliwosci i kultury pracy) i trwalosci juz miedzy Benro a Manfrotto jest wielka.
a Sirui jest jeszcze lepsze niz Benro.
tak, porownuje odczuciaw praktyce. co sobie mowia testy gazetowe mam w nosie. mowiac dosadnie: ja tego uzywam w plenerze, nie siedzac w domu
na klopie i czytajac teoretyczne analizy w jakims tam periodykufajnie, ze ktos tam w cieplym pokoju podwiesil na nowiutkiej glowicy worek, czy puknal w nogi. i obliczyl o ile milimetrow odchyla sie obraz w LV. ale to niewiele mowi o tym, jak wybrana glowica bedzie sie sprawowac za 2-3 lata na mrozie - po tym jak kilka razy klopnie w bloto, nasiaknie na dziesiatkach plenerow wilgocia, raz czy dwa walnie z wysokosci metra o beton. takie rzeczy trzeba oceniac w praktyce.
porownuje glowice, bo IMHO tu jest pies pogrzebany. nogi w calym kontekscie dyskusji o statywach uwazam za mocno drugorzedna sprawe
o ile tylko kupujacy ma z grubsza swiadomosc tego co robi (wiec nie upiera sie wieszac 1D + 400mm na pieciosekcyjnym statywie turystycznym).
moja osobista opinia jest taka, ze nogi, o ile tylko wybierze sie odpowiedniej wysokosci 3-segmentowe, to nie maja prawa byc waskim gardlem
stabilnosci dla fotografujacego umiarkowanym teleobiektywem. realnie.
jakosc wykonania i geniusz projektowania widac na glowicach. i tu oczywiscie Manfrotto tez zaczyna rownac do swiatowego poziomu, ale z oporem.
i z cenami tez nie powalajacymi. doloz do kupy ich kilka roznych plytek, tam gdzie swiat od lat robi standardowe Arca-Swiss, z ktorym zgodne sa setki
fajnych akcesoriow (L-brackety, wymienne klemy, dedykowane stopki pod teleobiektywy, ...) i ja naprawde nie rozumiem ludzi, ktorzy sie Manfrotto
ekscytuja. to jest tylko i wylacznie przyzwoita "dolna polka" - moze bardziej godna zaufania niz Hama czy ew. Vanguard (aczkolwiek to jest dosc
niedocenione) ale do srodka stawki (glownie "zzynek" Markinsa/Arki/RRS-a jak: Sirui, Benro, Induro, Sunwayfoto, Feisol) to temu jest bardzo daleko.
a ten srodek nierzadko jest wcale niewiele drozszy.
caly czas jednak wracam do punktu wyjscia - jesli sie nie ma odpowiedniej dyscypliny pracy na statywie to mozna sobie nakupic za tysiace zloty
sprzetu i nadal bedzie z tego g*. przede wszystkim trzeba sie nauczyc: MLU, opoznienie migawki, wieszanie tele na obreczy statywowej, uzywanie
L-bracketu do pionowych kadrow, dobre osadzanie nog na miekkim gruncie, porzadne dokrecanie segmentow (jesli na zakretke) oslanianie sprzetu
od wiatru (mam na mysli 5-6 Bft a nie takie zefirki jak w Polsce). bez tych przyzwyczajen dyskusje o stabilnosci statywu uwazam za niestosowne
![]()
ale mowisz o nogach?
mam od 6 lat lat karbonowego Velbona (CF-630) a od dwoch turystyczne, aluminiowe Sirui (T-1004x). innych nie uzywalem, wiec sie nie wypowiem. moge sie tylko z wlasnych doswiadczen domyslac gdzie pojawiaja sie problemy przy nogach blokowanych "na zakretke", a ze wzgledu na ich popularnosc wsrod "lepszych chinczykow" (Benro, Sirui, itd. z ta litania) podejrzewam, ze to jest przyczyna czestych problemow. zakretka po prostu fizycznie jest delikatniejsza i tak naprawde ze wzgledu na dobro uzytkownika (bezawaryjnosc sprzetu) nie powinno sie jej stosowac w tanszych statywach. Manfrotto trzyma sie od lat zatrzaskow i to jest IMHO dobra decyzja.
moja niechec do MF nieodmiennie bierze sie z doswiadczen z ich glowicami. w tym temacie niestety leza i kwicza
Akustyk jaki poleciłbyś w tej chwili zestaw ( nogi + głowica ) dla wzrostu 180 cm co by nie było oczywiście konieczności wyciągania centralnej kolumny i nie było potrzeby się jakoś za bardzo kłaniać przy jego używaniu ?
Na zestawie najcięższe to 6D + 24-105 może kiedyś 70-200
Zestaw w cenie do powiedzmy 700-800 zł
tak naprawde to do tego zestawu i klasyczna Sherpa 600R wystarczy. to jest lekki, przyzwoicie wykonany i tani statyw, tyle ze bedziesz sie musial troszeczke klaniac. ale jesli nie bedziesz tego targal co weekend w gory - to IMHO nie ma koniecznosci kupowania lepszego statywu.
jesli jestes pewny ze chcesz glowice kulkowa, to proponuje szukac Triopo NB-1S - niedrogie i w zupelnosci wystarczajace do tego zestawu (o ile tylko 70-200 na obreczy statywowej!). wtedy zostaje ci okolo 500~600 PLN na nogi. za te pieniadze cos powinienes wybrac, ale to trzeba by juz konkretnie w katalogach i sklepach popatrzyc. przy 180cm wzrostu dobrze jest miec nogi o normalnej wysokosci (po rozstawieniu, bez wyciagania kolumny) okolo 140~150cm. jakie konkretnie to nie powiem, to sie bardzo zmienia.
Twoje uwagi odnośnie użytkowania statywu w kontekście wykonywanych zdjęć są bardzo rzeczowe i konstruktywne. Też do tego doszedłem przez te wszystkie lata choć nikt mi tego tak klarownie nie wyłożył.
wcześniej miałem na myśli sytuację podbramkową, kiedy nie masz czasu na te wszystkie ustawienia - dylemat czy ma być zdjęcie ryzykując jakość czy ma go nie być wcale
Co do głowic Manfrotto, to używam akurat wyłącznie kulowych - seria 488 i 49x, aktualnie od niedawna 498RC4 i w zasadzie nie mam im nic do zarzucenia. Co takiego mają głowice Benro co czyni je lepszymi w Twojej opinii ?
Ostatnio edytowane przez Bolek02 ; 04-03-2014 o 15:53
Canon 6D i 5D2 + Canon 24-70L/4,0 + Canon 16-35L/4,0 + Canon 17-40L/4,0 + Canon 70-200L/4,0 + Canon 40/2,8 + szkła M42 i lampa EXII
akustyk
No cóż, okazuje się że Twoje poglądy jak należy używać/zachowywać się z statywem w terenie w pełni podzielam.
Natomiast z wieloma/niektórymi pozostałymi poglądami się nie zgadzam.
1.
Statywy konstruuje się uwzględniając odporność na drgania, ich tłumienie oraz odporność na siły skrętne które to powstają przy działaniu nawet słabego wiatru, gdyż aparat z obiektywem nie ma, symetrycznego względem osi statywu, przekroju. Po prostu nawet słaby wiatr próbuje skręcać aparat a ponieważ nie wieje ze stałą siłą to ... . Postaw na statywie jakiś długi obiektyw i zobacz na LV x10 jak to wygląda.
Tutaj konstrukcja statywu ma decydujące znaczenie.
Również drania podłoża (np. chodzenie) ma tłumić statyw.
Np. Gitzo sugeruje jaką grupę statywu (0,1,2,3,...) należy stosować w zależności od długości użytego obiektywu (jego kąta widzenia) gdyż z odpowiednią siła tłumiącą drgania są one konstruowane.
Nie da się na podstawie "jakości odczuwalnej (przyzwoicie wykonany, lekki, łatwo się..)" stwierdzić która konstrukcja jest lepsza. Tutaj decydują subiektywne odczucia, które "podpowiadają" że ten statyw jest zły a ten dobry co nie ma wiele wspólnego z rzeczywistą jakością.
2.
Głowica ma w sposób precyzyjny/gładki umożliwić ustawienie kierunku i z wystarczającą siłą unieruchomić w wybranej pozycji. Oczywiście dochodzi sposób trzymania płytki szybkozłączki, współpraca statyw-głowica.
Owszem, jedne są przyjemniejsze w używaniu (np. Benro, Gitzo,...) inne bardziej toporne (np. Manfrotto) ale nie ma to wpływu na jakość zdjęć o ile tylko trzymają wystarczająco silnie
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 04-03-2014 o 16:25
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/