Nowy
Używany
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Canon 5d mk3 | 6D | C15 fiśaj | C16-35L II | C35L | C50 1.4 | S85 1.4 | C70-200L 2.8 IS | 3xYN600EX-RT | YN-E3-RT | na M42 - Zenitar 50 1,7 | Jupiter 9 | CZ Jena 135 f3.5
To tak krótko: test wymaga wykonania 35-ciu pomiarów w szachownicy 7x5 pól na całej powierzchni ekranu, na którym wyświetlana jest pełna biel. Do pomiaru służy czujnik - najlepiej spektrofotometr, ale może być też dobry kolorymetr (i1 Display Pro, ColorMunki Display). Wcześniejsza kalibracja nie jest konieczna (ponieważ oceniamy przede wszystkim równomierność podświetlenia), ale warto ją zrobić, aby mieć odniesienie do tego co monitor faktycznie pokazuje względem tego co ma pokazywać. Pomiarem steruje aplikacja spotread z pakietu Argylla, ale można to zrobić czymkolwiek, co wypuści z siebie wyniki XYZ i Lab. Potem log z wynikami wrzuca się do arkusza i od razu są wyniki w postaci mapek z rozkładem temperatury barwowej, luminancji i błędów w kolorze. Arkusza na razie nie udostępnię, ponieważ wymaga dopracowania, natomiast chętnie przemielę podesłane wyniki z pomiarów. Jakby ktoś był zainteresowany to proszę o kontakt przez PW.
Ów efekt się zmienia zależnie od odległości patrzenia. IPS jest wrażliwy na kąt widzenia. Nawiasem mówiąc, moim zdaniem, nie ma w ogóle sensu badać nierówności w ten sposób NEC-ów PA. Nie w kontekście wizualnej równomierności w czasie pracy. Problemem jest nie tyle nierówność panelu, która w PA jest bardzo dobra, a z uwagi na różnicę kąta między prostą prostopadłą do ekranu do oka i między okiem a prostą do narożnika. Nierówność będzie zawsze i będzie duża. Wynika z zupełnie czego innego niż równomierność rozświetlenia panelu i jest o rząd wielkości większa - bardziej uciążliwa. Kluczem widoczności lub nie widoczności takich rzeczy jest, tłuczone przez mnie od lat, światło w pracowni. Nie ma drogi na skróty. Sprawy nie załatwia ustawienie monitora na 30 nitów. MUSI być światło w pomieszczeniu, inaczej monitor z potencjałem, może być rozczarowaniem.
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Jest pewien poziom akceptowalności "cieknięcia". Jedna sprawdzana przeze mnie sztuka PA271 miała w czerniach narożniki mniej więcej równe (to znaczy przy normalnym użytkowaniu jakieś odchylenia nie były dla mnie istotnie zauważalne), ale za to miała totalnie uwalone podświetlenie. Druga sztuka na zmianę była bardziej równomierna w bieli - chociaż ciągle dawała widoczne odchylenia barwy w jasnych szarościach w dwóch rogach, ale miała tak mocno cieknący jeden z narożników, że było to widoczne przy normalnym użytkowaniu (tak to wyglądało: http://dl.dropbox.com/u/46468778/120cd%20black%20u5.jpg). Oba monitory wróciły do sprzedawcy, bo do pracy się nie nadawały. Światło otoczenia w tym przypadku miało znaczenie naprawdę drugorzędne.
To co Pan pokazał to standard. Obniżenie progu widoczności tych plam i zaświetleń jest możliwe tylko przez podniesienie poziomu oświetlenia. Trzeba sobie wytłumaczyć, że nierówność matrycy jest zawsze, tylko różnie ją widać. Panele idealnie równe to takie, gdzie iloraz oświetlenia/punkt czerni monitora jest większy niż kontrast możliwy do zaobserwowania ludzkim okiem. Rzecz jasna im punkt czerni wyższy tym potrzebne jaśniejsze oświetlenie. A punkty czerni monitorów uniwersalnych i graficznych mogą się różnić nawet 7 razy! W dzień problemu nie ma, ale wieczorem jest. Aby zachować niską widoczność defektów w monitorze graficznym w warunkach domowych trzeba zrobić w pomieszczeniu 7 razy jaśniej!
Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 13-01-2012 o 15:17
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Wymienię jeszcze raz fakty: dwa takie same monitory, jeden dawał tak bardzo widoczny błąd w czerniach, drugi nie. Przedstawiony problem był podstawą wniosku reklamacyjnego, uznanego przez sprzedawcę bez żadnych zastrzeżeń i bez żadnego przeciągania sprawy. Błąd był przeze mnie widoczny w świetle dziennym, popołudniowym i nocnym, z dodatkowym oświetleniem w pomieszczeniu i bez niego. Oczywiście "cieknięcie" do pewnego poziomu nie jest widoczne w normalnym użytkowaniu - takie jakie jest choćby w obu górnych narożnikach na przedstawionym obrazku. Jednak to co się działo w narożniku prawym dolnym i wzdłuż części dolnej krawędzi, to przypadku tej sztuki PA271W było "odlotowe". Nawet jeżeli jest to dopuszczalne przez jakiś "standard", to w takiej sile cieknięcie było zwyczajnie zbyt uciążliwe, aby korzystać z monitora bez myślenia, że ponad 5 tysięcy złotych poszło na bubel.
To nie bubel tylko CECHA. Traktor rolniczy jako pojazd to bubel bo ma twarde zawieszenie i brak bagażnika? Trzeba pamiętać że mówiąc o monitorach graficznych mówimy o specjalizowanym narzędziu. Absolutnie nie uniwersalnym. Niewłaściwy dobór narzędzia do zastosowania powoduje m.in. to co Pan opisał. Zwrot, rozczarowanie.
Tak wygląda ekran monitora graficznego wieczorem i w dzień:
Przy czym pokazana różnica jest nadzwyczaj dyskretna. Z reguły jest to wielokrotnie bardziej widoczne.
Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 13-01-2012 o 15:54
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
e-mail: color@mastiff.pl
Kontakt ze mną tylko przez e-mail: "mirekkania na yahoo kropka com kropka au". PW nie czytam.
09. Rób i pokazuj zdjęcia, które podobają się tobie, a nie oglądającym.
---Moje zdjecia na FB---