Strona 4 z 7 PierwszyPierwszy ... 23456 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 31 do 40 z 69

Wątek: stałka vs. zoom (powyżej f/4.0)

  1. #31
    Pełne uzależnienie Awatar koraf
    Dołączył
    Oct 2006
    Miasto
    Legnica
    Posty
    1 748

    Domyślnie

    Z zaciekawieniem przeczytałem od początku posty, gdzie na ostatnich stronach ułańska szabelka ... tfu, co ja gadam to japońska katana (mowa przecież o japońskim sprzęcie) w powietrzu niemal ostro fruwa ;-). Ze swoich obserwacji oraz sporej ilości obiektywów w posiadaniu, jak również tych, które posiadałem, skromnie dodam, że bez stałek w zakresie od 14-17 do 135 mm bardzo trudno żyć ;-), choć fantastycznie wspieram się uniwerasalnym zomem 70-200 (jedyny):razz: ale mam też w tym zakresie stałkowy backup: 100,150,300 mm.
    Wg mnie podstawa to stałki, z przemyślanym wsparciem przez zoom.

  2. #32
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Aug 2008
    Posty
    1 075

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sunders Zobacz posta
    ... i 17/4L, 20/2,8, 24/1,4L, 24/2,8, 28/1,8, 28/2,8, 24/3,5L, 35/1,4L, 35/2,0
    :-)
    Jako UWA traktuję szerzej od 24mm (oczywiście na FF).
    Z tych mamy tylko bardzo drogi (i niezbyt rewelacyjny) 14mm f/2.8 oraz wspominany niszowy tilt/shift 17mm f/4 (który jest tylko do specyficznych zastosowań, manualny). Normalnych stałem UWA brak. Jest tylko Sigma 20mm...

  3. #33
    Pełne uzależnienie Awatar koraf
    Dołączył
    Oct 2006
    Miasto
    Legnica
    Posty
    1 748

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr_0602 Zobacz posta
    oraz wspominany niszowy tilt/shift 17mm f/4 (który jest tylko do specyficznych zastosowań, manualny).
    Używam go do zdjęć architektury, wnętrz, krajobrazu, itp., a że jest manualny to tylko na plus przy tych zastosowaniach .Trzeba tu wspomnieć, również o jakości zdjęć, której ani 16-35II, a tym bardziej 17-40, 14/2.8II nie dorówna.
    Ostatnio edytowane przez koraf ; 01-11-2011 o 10:04

  4. #34
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jun 2009
    Posty
    2 746

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr_0602 Zobacz posta
    Jako UWA traktuję szerzej od 24mm (oczywiście na FF).
    Z tych mamy tylko bardzo drogi (i niezbyt rewelacyjny) 14mm f/2.8 oraz wspominany niszowy tilt/shift 17mm f/4 (który jest tylko do specyficznych zastosowań, manualny). Normalnych stałem UWA brak. Jest tylko Sigma 20mm...
    1.Co to sa twoim zdaniem "normalne stalki UWA"
    2.UWA na FF to od 35mm w dol - tak sie przynajmniej najczesciej przyjmuje.
    3.14/2,8 II rzeczywiscie jest absurdalnie drogi i chyba glownie dlatego uwazany za "niezbyt rewelacyjny"/drugi powod to istnienie nikkora 14-24/2,8 :-) /, bo wcale nie jest taki zly.
    4.TS-E17/4L jest jak juz napisal koraf nie jest tylko do specyficznych zastosowan i brak AF-a wcale nie przeszkadza / scen dynamicznych raczej nim sie nie fotografuje / a jego jakosc jest "rewelacyjna".

  5. #35
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Posty
    1 905

    Domyślnie

    Ad. 2 - obiektyw ultraszerokokątny to taki, którego ogniskowa jest równa lub krótsza od krótszej krawędzi kadru. W przypadku pełnej klatki jest to 24 mm i krócej.

    Ad. 4 - w TS-E 17mm brak AF nie przeszkadza, bo tam nie ma w ogóle po co ostrzyć na obiekty dalsze od 1 metra - taką daje głębię :-)

  6. #36
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jun 2009
    Posty
    2 746

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez strideer Zobacz posta
    Ad. 2 - obiektyw ultraszerokokątny to taki, którego ogniskowa jest równa lub krótsza od krótszej krawędzi kadru. W przypadku pełnej klatki jest to 24 mm i krócej.
    Ktos mnie buja, tylko nie wiem czy strideer, czy wikipedia -
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Obiektyw_szerokok%C4%85tny ??:

    Czy ktos moze rozstrzygnac :-)

  7. #37
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Posty
    1 905

    Domyślnie

    Jest pewna subtelna różnica między obiektywem szerokokątnym, za które faktycznie uznaje się szkła od 35 mm na pełnej klatce, a obiektywem ultraszerokokątnym.

  8. #38
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jun 2009
    Posty
    2 746

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez strideer Zobacz posta
    Ad. 2 - obiektyw ultraszerokokątny to taki, którego ogniskowa jest równa lub krótsza od krótszej krawędzi kadru. W przypadku pełnej klatki jest to 24 mm i krócej.
    O.K. szeroki od 35mm w dol, a ultraszeroki od 24mm w dol - nie rozroznilem pojec

  9. #39

    Domyślnie

    Zgadzam się z stridder dodałbym jedynie, że stałki mają klimat jakiego nie osiągniesz zoomami. 50mm 1,4 jest na prawde ciekawym szkłem i warto je miec. Miałem 50mm 1,8 wymieniłem na 50mm 1,4. Moim zdaniem duzo lepiej radzi sobie z ostrościa. No i ta jasnosc
    Canon 5D MK I, Canon 5D MK II, Canon 15mm 2,8 Fisheye, Canon 35mm 2,0, Canon 50mm 1,4, Canon 85mm 1,8, Canon 100mm 2,8 MAKRO, Speedlite 580 EX II i inne Efekty pracy na Pkt 8 regulaminu forum

  10. #40
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2010
    Miasto
    Katowice
    Wiek
    51
    Posty
    154

    Domyślnie

    IMHO dyskusja o wyższości stałek nad zoomami tudzież vice versa w oderwaniu od konkretnych zastosowań, która zaczyna się tu formować, przypomina dyskusję o wyższości jednych świąt nad drugimi.

    Przykładowo w poważnym reportażu, zoom może się nieraz okazać jedynym wyborem, bo:
    a) może nie być dość czasu na "kadrowanie nogami" w przypadku szybko zmieniających się sytuacji
    b) od punktu w którym właściwy kadr uzyskalibyśmy używaną stałką możemy być oddzieleni tłumem gapiów/barierkami/kordonem policji/...
    c) w ekstremalnych sytuacjach miejsce z którego moglibyśmy właściwie wykadrować stałką może się właśnie znajdować na linii ognia!

    Z drugiej strony w spokojnej sesji portretowej, oczywiste zalety stałek to:
    a) lepsze światło
    b) generalnie wyższa rozdzielczość (ale tu znów z konkretną stałką kontra konkretny zoom może być różnie);
    c) zazwyczaj lepszy bokeh
    d) często dokładniejszy AF
    e) zazwyczaj niższa waga i cena

    I teraz dochodząc do właściwego pytania OP-a: przy porównaniu rozdzielczości stałka vs zoom na tej samej przysłonie, zazwyczaj będzie tak, że stałka z tej samej półki cenowej będzie miała wyższą rozdzielczość od zooma, plus to, że swoją maksymalną rozdzielczość osiągnie trochę wcześniej. Ale to jest tylko "zasada ogólna", w praktyce trzeba porównywać konkretne modele (a nieraz konkretne egzemplarze) . Ponadto różnice rozdzielczości nie będą jakieś kolosalne (o ile wciąż porównujemy sprzęt z tej samej półki).

Strona 4 z 7 PierwszyPierwszy ... 23456 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •