Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 17

Wątek: Mniej czarny odcień czerni - z RGB do CMYK

Mieszany widok

  1. #1
    Coś już napisał Awatar nilhi
    Dołączył
    Aug 2010
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    42
    Posty
    99

    Domyślnie Mniej czarny odcień czerni - z RGB do CMYK

    Po raz pierwszy będę drukować zdjęcia w postaci ulotek.
    Firma drukarska w zakładce "przygotowanie materiału" zamieściła taki zapis:

    "W celu uzyskania "głębokiej" czerni nie wolno przekraczać wartości kolorów: C-40%, M-40%, Y-30%, K-100%. Umieszczanie wartość C-100%, M-100%, Y-100%, K-100% spowoduje uszkodzenia na wydrukach (białe zerwania farby, odbicia na drugiej stronie)."
    (Stworzyłam sobie poglądowo plik z takim sugerowanym, czarnym kolorze, jest to jakby wyblakła, "bordowowawa" czerń...)

    No i mam problem. Jak to zrobić? Zdjęcie jak to zdjęcie, rgb, w trybie CMYK najczarniejsza czerń ma wartości rzędu 89%, 84%, 78%, 94% (liczby z głowy, ale mniej więcej taki rząd wielkości). Radzenie sobie przez "kolor selektywny" i opuszczanie wartości czerni daje spadek o jakieś 10% na wszystkich polach.
    Czy jest jakiś sposób, nie wiem, konwersji kolorów, z nadaniem ramy górnej wartości czerni? Jak to ugryźć..?

  2. #2
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Daj sobie spokój z czytaniem tych bzdur i po prostu konwertuj do CMYK Fogra39. W druku offsetowym na papierach powlekanych można spokojnie pozwolić sobie na TACkę 300-330%, a nawet na gazecie da się uzyskać nafarbienie 240-260%.

  3. #3
    Coś już napisał Awatar nilhi
    Dołączył
    Aug 2010
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    42
    Posty
    99

    Domyślnie

    W moim uczciwie nabytym CS3 mam do wyboru:
    coated fogra 27
    uncoated fogra 29
    web coated fogra 28.

    Jak sobie złapać fogra39?

    Po wydruku firmówek w tej drukarni (nie przejmowałam się tymi wartościami, firmówki są tanie) czerń wygląda ok, ale ogólnie na zdjęciach które oryginalnie były bw jest niebieskawy nalot w miejscach neutralnych.

    Ulotki są droższą imprezą i będą znacznie większe, trochę szkoda by mi było strzelić bubla.
    Ostatnio edytowane przez nilhi ; 07-10-2011 o 19:37

  4. #4
    Bywalec Awatar Sielan
    Dołączył
    Dec 2006
    Miasto
    Polska
    Posty
    127

    Domyślnie

    Może też być ISO Coated (http://www.eci.org/doku.php?id=en:colorstandardsffset)
    w "Downloads" na dole strony "eci_offset_2009.zip"

    Rozpakowane profile wrzucasz do odpowiedniego katalogu, do którego ścieżka w Windows wygląda mniej więcej tak: "C:\Windows\System32\spool\drivers\color"
    Ostatnio edytowane przez Sielan ; 07-10-2011 o 21:12
    30D + szpargały

  5. #5
    Coś już napisał Awatar nilhi
    Dołączył
    Aug 2010
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    42
    Posty
    99

    Domyślnie

    Sielan, dziękuję. Myślisz, że można na tym utrzymać trochę ponad 300%..?

    A może jest lepszy patent na przygotowywanie zdjęcia do druku tego typu niż PS..?

    Magart, zdjęcie mam z automatu w RGB. Muszę przydzielić profil na piechotę.

    Kinski - "własny CMYK..? Mam domyślnie "roboczy CMYK - coated fogra27"

    Kurczę, pierwszy raz tak się muszę przejąć, zdjęcia jako zdjęcia zawsze daję do labu który udziela profilu... Martwi mnie ten niebieski zafarb.

    Dziwne jest też to, że raz przy zamawianiu firmówek, gdy mocno już wkurzyła mnie niezgodność kolorów zamierzonych i otrzymanych przy wysyłaniu w CMYK-u machnęłam ręką i celowo wysłałam im materiał w RGB - i z wszystkich 6 czy 7 podejść własne te wyszły najlepiej, najwierniej oddając kolor. Zastanawiam się tylko, czy dlatego, że "tak już jest" czy po prostu ktoś tam się zlitował i mi to na miejscu poprawił jak trzeba.
    Ostatnio znowu wysłałam w CMYKu i ten niebieski zafarb - lekki, ale jednak - nie powala.
    Ostatnio edytowane przez nilhi ; 07-10-2011 o 22:27

  6. #6
    Początki nałogu
    Dołączył
    Apr 2007
    Miasto
    Białoruś
    Posty
    273

    Domyślnie

    W celu uzyskania "głębokiej" czerni nie wolno przekraczać wartości kolorów: C-40%, M-40%, Y-30%, K-100%.
    Edycja/Konwersja do profilu/Własny CMYK/Maksymalne pokrycie farbą.
    Drukarnia powinna mieć gotowy profil, skoro są takie ograniczenia maksymalnego nafarbienia.

  7. #7
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2008
    Miasto
    Dąbrowa Górnicza
    Wiek
    47
    Posty
    378

    Domyślnie

    Najlepiej od razu działać na CMYK. Konwersja zawsze coś wypaczy. I faktycznie z czarnym jest problem bo jak przesadzi się z wartościami składowych czarnego to poleci za dużo farby i papier "nie wytrzyma".
    EOSy, 17-40/4L, 24-70/2.8L, 50/1.8, 85/1.8, 100-300/4.5-5.6, Raynox 250, manfrotto, 420EX, 580EX I, II, elinchrom+ skyport.
    www.magaczewski.blogspot.com
    www.fotogaleria.magaczewski.pl

  8. #8
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nilhi Zobacz posta
    coated fogra 27
    uncoated fogra 29
    web coated fogra 28.
    Fogra27 jest poprzednikiem Fogra 39, też będzie w miarę ok.

    Cytat Zamieszczone przez Sielan Zobacz posta
    Może też być ISO Coated (http://www.eci.org/doku.php?id=en:colorstandardsffset)
    w "Downloads" na dole strony "eci_offset_2009.zip"

    Rozpakowane profile wrzucasz do odpowiedniego katalogu, do którego ścieżka w Windows wygląda mniej więcej tak: "C:\Windows\System32\spool\drivers\color"
    ISO Coated v2 policzone jest właśnie na wspomnianych danych Fogra39, więc jak najbardziej będzie ok.

    Cytat Zamieszczone przez Kinski Zobacz posta
    Edycja/Konwersja do profilu/Własny CMYK/Maksymalne pokrycie farbą.
    Drukarnia powinna mieć gotowy profil, skoro są takie ograniczenia maksymalnego nafarbienia.
    Drukarnie przeważnie nie pracują na gotowych profilach, tylko dociągają (albo i nie dociągają) do standardu ISO - po standaryzacji efekty są zgodne z charakteryzacją Fogra odpowiednią dla danej techniki/papieru.

    "Własny CMYK" w Photoshopie to kopalina kręcąca profil na archaicznych zestawach Fogry, które w stosunku do współczesnych są znacznie mniej precyzyjne i nie są adekwatne wobec współczesnych norm. Aby ukręcić własnego CMYK-a najlepiej ściągnąć stosowne zestawy danych pomiarowych Fogry i ukręcić profil czymś sensownym - i1profiler, ProfileMaker, MonacoProfiler, albo darmowy ArgyllCMS. Tyle tylko, że sugerowany TAC 210% to tak czy owak jakaś bzdura i nie ma sensu się tym sugerować.

    Cytat Zamieszczone przez magart Zobacz posta
    Najlepiej od razu działać na CMYK. Konwersja zawsze coś wypaczy. I faktycznie z czarnym jest problem bo jak przesadzi się z wartościami składowych czarnego to poleci za dużo farby i papier "nie wytrzyma".
    Przestrzenie CMYK oparte na profilach LUT nie nadają się do edycji. Zalecana jest praca w RGB z softproofingiem docelowej przestrzeni CMYK i po przeprowadzeniu wszystkich zmian.
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 08-10-2011 o 10:57

  9. #9
    Coś już napisał Awatar nilhi
    Dołączył
    Aug 2010
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    42
    Posty
    99

    Domyślnie

    OK.
    Telefon do drukarni niestety nieudany, Pani bardzo chyba nie chciała zrozumieć, w czym problem i czemu plik od razu nie może być CMYKiem i czemu chcę go konwertować, skąd mi się wziął ten RGB

    Kombinuję więc wg wskazówek tutejszych.

    Czuję się jak głupek, ale muszę zapytać:
    czy jeżeli profil podany przez Sielana nazywa się : "ISO coated v2 300%" to po jego zastosowaniu nie powinnam przypadkiem otrzymać rozłożenia C-M-Y-K który sumarycznie da 300%..? Tak jakoś wydawało mi się logiczne, ale niestety po podsumowaniu procentów pobranej pipetą czerni nadal otrzymuję 330.. a jedyne, co ta Pani powiedziała mi bardzo konkretnie, to żeby nie przekroczyć 280 ??:

    I ni w ząb nie wiem, jak osiągnąć chociaż te 300??

    Po amatorsku ściągam czerń metodą "kolor selektywny" ale mimo że zdjęcia dramatycznie traci na wizualnej atrakcyjności (a ulotka de facto składa się z 2 zdjęć) , to wartości ledwo drgną.

    Może potrzeba jakichś specjalnych opcji konwersji przy przekształcaniu? Domyślnie mam:
    mechanizm Adobe (ACE)
    metoda relatywna kolorometryczna,
    użyj kompensacji punktu czerni (na "tak")
    użyj roztrząsania (na "tak").

    Ulotka składa się z 2 czarno - białych zdjęć. Czerni jest bardzo dużo.

    Na firmówkach zdjęcia czarno - białe wychodziły z lekkim odjechaniem neutrali w stronę niebieskiego, chyba zdejmę trochę niebieskości na balansie (więcej czerwieni i żółci - każdy z 2 ewentualnych zafarbów w tą stronę będzie bardziej do przyjęcia).
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Udało się sprowadzić poniżej 300% :grin:

    Zabrzmi to dziwnie, ale pomogło.. zamknięcie i ponowne uruchomienie PSa...
    Ostatnio edytowane przez nilhi ; 10-10-2011 o 17:56 Powód: Automerged Doublepost

  10. #10
    Początki nałogu
    Dołączył
    Apr 2007
    Miasto
    Białoruś
    Posty
    273

    Domyślnie

    Własny CMYK, nie roboczy. Edycja/Konwertuj do profilu/Przestrzeń docelowa i wybierasz z listy profili.
    W przypadku pliku źródłowego w RGB, drukarnie mogą automatycznie konwertować do CMYK. Czasem daje to całkiem niezłe rezultaty. Ale różnie z tym bywa.

    Najlepiej od razu działać na CMYK.
    Konwersja RGB -> CMYK w większości przypadków powinna odbywać się na końcu. M.in. dzięki temu, że pracujemy w RGB, można określić maksymalne nafarbienie podczas konwersji (RGB -> CMYK).

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •