Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 28

Wątek: Włókna szklane, węgiel i inne tworzywa

  1. #11
    Obertroll Awatar Kolekcjoner
    Dołączył
    Jun 2006
    Miasto
    Pod Tatrami
    Posty
    18 776

    Domyślnie

    Obudowa metalowa ma tę zaletę że lepiej odprowadza ciepło - plastik izoluje. W przypadku co raz bardziej wyśrubowanych procesorów i matryc zaczyna być problem z chłodzeniem. Dlatego nie sądzę żeby póki co w zaawansowanych puszkach zrezygnowali z magnezu.
    "Co do wspomnianego mojego obowiązku to chcę jeszcze dodać, że mój stosunek do tegoż obowiązku jest moją osobistą i całkowicie prywatną sprawą, co zwalnia mnie od wszelkich dalszych komentarzy, przypisów, suplementów i gloss."
    Kapitan Wagner

  2. #12
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Smok Zobacz posta
    ....
    Jako modelarz (latam modelami RC) we własnym warsztacie stosuję węgiel, włókna węglowe i szklane od dawna, eliminując praktycznie całkowicie różnego rodzaju metale......
    Hmmmmmmm.... chyba nie tak. :-) W modelach RC metalu jest mnóstwo. Silnik, elektryczny, łoże, wałki, popychacze, okucia i mnóstwo innych elementów dalej jest metalowych. Wagowo to pewnie z 70% konstrukcji helikoptera RC jest metalowe.

    Może by się i dało zrobić korpus z "nie metalu" ale zrobienie czegoś co miało by własności stopu magnezowego wcale nie jest proste i każde rozwiązanie z obecnie używanych materiałów kosztowało by majątek. Technologie i materiały kosmiczne czy wojskowe i owszem wejdą do cywilnego użycia za 20 lat jak armia będzie miała coś lepszego. :-) Aparatem może się i gwoździ nie wbija ale raczej nie powinien pęknąć po lekkim stuknięciu - włókna węglowe pękają. To co może być zaletą w F1 wcale nie musi być zaletą w aparacie. :-) Zwykle materiał dobiera się pod kątem własności jakie ma spełniać i ceny jaką trzeba za to zapłacić. Obawiam się, że jeszcze przez jakiś czas będziemy korzystać z magnezu, tytanu i aluminum bo nie potrafimy tego niczym zastąpić za rozsądne pieniądze.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  3. #13
    Bywalec Awatar Las3k
    Dołączył
    Dec 2010
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    34
    Posty
    163

    Domyślnie

    Włókno węglowe może być sztywniejsze i lżejsze niż magnezowy "wtrysk", jest jednak dużo bardziej kosztowne. Poza tym zaprojektowanie i zrealizowanie takiego projektu byłoby nieopłacalne, ma to sens w przypadku statywów, jednak ile można zyskać przy body? 20g? 30? Magnez i tak jest lekki. Zalety włókna węglowego nie są tu tak wielkie, można uzyskać kierunkową sztywność i jednoczesne tłumienie drgań w innym kierunku... tylko co to tu da? Już pomijam niską odporność na punktowe uderzenia, body lustrzanek i tak są bardzo nieodporne pod tym względem.

    Janusz Body - umiemy zastąpić, tylko nie w tej branży, patrz -> części rowerowe z włókna węglowego. Przyjmują się i na wielu polach są najlepsze.
    Ostatnio edytowane przez Las3k ; 20-09-2011 o 21:37
    C40D + C18-55 IS + C70-200/2.8L + S8mm + C50/1.8 + Kenko x1.4 + Di622 + jakiś statyw mały i duży, UVki, polar, 200AW itd. :wink:

  4. #14
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2008
    Miasto
    Dąbrowa Górnicza
    Wiek
    47
    Posty
    378

    Domyślnie

    Tylko zobaczcie jakie są banalne konstrukcje w przypadku włókien węglowych. Głównie rurki, które można produkować bez problemu masowo. Tak jak napisałem wcześniej i podobnie jak Janusz - nie wszystkie materiały nadają się na wszelkie rozwiązania. Ja wręcz nie chciałbym mieć puszki z żadnych włókien, no chyba, że w postaci kompozytu czyli coś co nie jest "włóknem węglowym - laminatem" co opisywałem w poprzednim poście.
    Poza tym przetwórstwo tworzyw polimerowych przez ostatnie lata tak posunęło się do przodu, że za bardzo małe pieniądze mamy naprawdę doskonałe materiały, które jedynie nieco odstają od stopów magnezowych, ale w niektórych przypadkach mogą być nawet lepsze...
    Ostatnio edytowane przez magart ; 21-09-2011 o 08:18
    EOSy, 17-40/4L, 24-70/2.8L, 50/1.8, 85/1.8, 100-300/4.5-5.6, Raynox 250, manfrotto, 420EX, 580EX I, II, elinchrom+ skyport.
    www.magaczewski.blogspot.com
    www.fotogaleria.magaczewski.pl

  5. #15
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Las3k Zobacz posta
    ...
    Janusz Body - umiemy zastąpić, tylko nie w tej branży, patrz -> części rowerowe z włókna węglowego. Przyjmują się i na wielu polach są najlepsze.
    Nie nie umiemy. :-) Chociażby przewodnictwo cieplne wymienione wcześniej. Mamy wytrzymałość, tłumienie drgań ale brak innych cech, które często mogą być równie ważne jak te podstawowe.

    Tam gdzie te dodatkowe cechy nie mają znaczenia to wszystko jest OK. Łożyska też robimy "ceramiczne" o dużo większej trwałości - z ceramiczną bieżnią i dalej stalowym korpusem no i... są mniej odporne na drgania. :-)
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 21-09-2011 o 08:31

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  6. #16
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2008
    Miasto
    Dąbrowa Górnicza
    Wiek
    47
    Posty
    378

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Las3k Zobacz posta
    Włókno węglowe może być sztywniejsze i lżejsze niż magnezowy "wtrysk", jest jednak dużo bardziej kosztowne.
    Nie jestem pewny ale, jako materiał stopy magnezu są droższe niż laminat z włókna węglowego. Technologia wykonania elementów magnezowych też jest droższa. Cały pic polega na tym, że do produkcji korpusów magnezowych można zastosować technologię wtrysku pod ciśnieniem, co przy masowym zastosowaniu daje jednak niższą cenę jednostkową. I można produkować elementy cienkościenne, przez co minimalizowana jest dalsza obróbka mechaniczna. Z włókna węglowego trzeba byłoby produkować ręcznie co mija się z celem, nie mówiąc już, że nie potrzebne są zalety tego materiału w przypadku korpusu naszych kochanych puszek.
    EOSy, 17-40/4L, 24-70/2.8L, 50/1.8, 85/1.8, 100-300/4.5-5.6, Raynox 250, manfrotto, 420EX, 580EX I, II, elinchrom+ skyport.
    www.magaczewski.blogspot.com
    www.fotogaleria.magaczewski.pl

  7. #17
    Uzależniony
    Dołączył
    Jul 2005
    Miasto
    3miasto
    Posty
    568

    Domyślnie

    Korpus z magnezu obrabia się finalnie skrawaniem z dokładnością wymaganą przy budowie aparatów. Włókien weglowych tak się nie da bo to zniszczyłoby ich strukturę.Zaletą korpusu magnezowego jest jego niska waga i sztywność "puszki". Daje się go zastąpić odpowiednim wtryskiem z tworzywa sztucznego - oszczędza się przy tym obróbki skrawaniem - ale magnez wciąż wygrywa.

  8. #18
    Bywalec Awatar Smok
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    W-wa
    Wiek
    56
    Posty
    122

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Hmmmmmmm.... chyba nie tak. :-) W modelach RC metalu jest mnóstwo. Silnik, elektryczny, łoże, wałki, popychacze, okucia i mnóstwo innych elementów dalej jest metalowych. Wagowo to pewnie z 70% konstrukcji helikoptera RC jest metalowe.
    W helikach tak, w samolotach już trochę inaczej, aczkolwiek zależnie od wielkości. Silnika nie da się póki co zrobić z włókna (ja przynajmniej o takim rozwiązaniu nie słyszałem), natomiast co do reszty to w całości lub w części tak.

    Pozdrawiam

    Smok
    "Piękno jest doskonałością z defektami" - Gilbert Adair

  9. #19
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Smok Zobacz posta
    W helikach tak, w samolotach już trochę inaczej, aczkolwiek zależnie od wielkości. ...
    Zobacz jakie materiały "królują" w płatowcach. :-) Poza elaporem i depronem to dalej balsa i sklejka. Różnice wychodzą przy kretach. Modele węglowe (płatowców) po kontakcie z glebą nadają się jedynie na rozpałkę te z balsy i sklejki dają się odbudować. Z pół roku temu widziałem takie ognisko. Spalony został model za dobre kilkadziesiąt tysięcy złociszy. Został silnik, serwa i elektronika. :-)

    EDIT: to nie był mój model ale widziałem minę właściciela :-)
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 21-09-2011 o 09:11

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  10. #20
    Uzależniony Awatar namoamo
    Dołączył
    Sep 2009
    Miasto
    Wawa
    Wiek
    42
    Posty
    928

    Domyślnie

    Mnie carbon zawsze kojarzył się z luksusem. Wykonczenie wnętrza auta wlóknem węglowym jest dużo drozsze od najlepszego drewna. Szwajcarskie zegarki czy inne gadżety, zbudowane z tego materialu są kosmicznie drogie.
    Więc jeśli powstanie aparat z carbonu, to będzie nim raczej limitowana Leica, niż puszka dla zawodowców ;-)

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •