Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 14

Wątek: Filmy profesjonalne i ich wymagania

  1. #1
    Uzależniony Awatar Macios
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    46
    Posty
    692

    Domyślnie Filmy profesjonalne i ich wymagania

    Witajcie,

    wkrotce wybieram sie na wyprawe do odległych rejonów Indonezji, gdzie planuje sporo "pstrykac". Zakupilem troche filmów Ilforda, gdzie po raz pierwszy natrafilem na zalecana/wymagana temperature przechowywania (<24 i 21 stopni chyba). Nie bede mial tam dostepu do lodowek, a mimo iz jest to pora deszczowa, pewnie bedzie tam czesto pow 30st C). Czy macie doswiadczenia z zachowaniem takich bardziej wymagajacych negatywow w "niesprzyjajacych" warunkach? czy niestosowanie sie do zalecen producenta moze byc potem widoczne na odbitkach?
    Podczas wczesniejszych wypraw - zwykle filmy (Fuji Superia 400 i 100) przy wyzszych temperaturach dobrze sie spisywaly.
    Po skonczeniu rolki, zamykam ja do orginalnego pudełka i uszczelniam tasma klejaca (by np. w wyniku nacisku nie odskoczylo plastikowe wieczko).

    Pozdrawiam

    Maciej

  2. #2
    Bywalec
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Bydgoszcz
    Wiek
    56
    Posty
    116

    Domyślnie

    Myślę, że jeśli nie będziesz wystawiał tych filmów na ekstremalne
    temperatury (np. zostawiał ich w nagrzanym samochodzie, czy w zamknietym namiocie, gdzie temp. może dochodzić do 60-70 stopni ), to zniosą
    one bez przeszkód tę wyprawę.
    IMO informacje producenta o przetrzymywaniu filmów w niskiej temperaturze
    dotyczą raczej długookresowego przechowywania i jeśli się postępuje
    rozsądnie, to kilkutygodniowe 30stopni Celcjusza im nie zaszkodzi.

    Sam trzymałem rolkę Velvii przez kilka miesięcy w aparacie (w normalnych warunkach) i nie zauważyłem żadnego spadku jakości po wywołaniu.

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Gdyby tak było, że filmy ,,profesjonalne'' należy przechowywać wyłącznie w specyficznych warunkach, a te ,,amatorskie'' zniosą wszystko, to pytanie: które w takim razie są lepsze?
    Niemożliwe jest, aby profesjonalny film nie sprostał ekstremalnym warunkom. Podobnie jak profesjonalne aparaty i obiektywy (uszczelnienia, wytrzymałość).
    Na amatorskich filmach po prostu takich zaleceń się nie pisze, bo amator i tak nie zauważy różnicy po wywołaniu.

  4. #4
    Bywalec
    Dołączył
    Sep 2005
    Wiek
    46
    Posty
    109

    Domyślnie

    Uwazaj na kontrole na lotnisku zeby ci nie przeskanowali rentgenem tych filmow. Lepiej miec je w podrecznym bagazu i powiedziec ze masz swiatloczule materialy fotograficzne.
    Canon Rulezzz

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz1972
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Ząbkowice Śląskie
    Wiek
    52
    Posty
    3 042

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez minek
    Gdyby tak było, że filmy ,,profesjonalne'' należy przechowywać wyłącznie w specyficznych warunkach, a te ,,amatorskie'' zniosą wszystko, to pytanie: które w takim razie są lepsze?
    Niemożliwe jest, aby profesjonalny film nie sprostał ekstremalnym warunkom. Podobnie jak profesjonalne aparaty i obiektywy (uszczelnienia, wytrzymałość).
    Na amatorskich filmach po prostu takich zaleceń się nie pisze, bo amator i tak nie zauważy różnicy po wywołaniu.
    na początku należy zastanowić się nad tym, czym tak naprawdę różnią się filmy prof od amatorskich
    otóż od dnia wyprodukowania , czyli nałożenia emulsji światłoczułej na podłoże jakim jest błona następuje reakcja chemiczna .
    film świeży jak i ten stary mają różną czułość rzeczywistą od podawanej na opakowaniu .
    każdy film amatorski ląduje na półce zaraz po wyprodukowaniu , i posiada długi okres przydatności.
    film profesjonalny jest wypuszczany na rynek w momencie gdy jego parametry są najlepsze . Dlatego też aby nie tracić jakości należy przechowywać taki film w chłodzie , by reakcje starzenia następowały wolniej . Okres przydatności jest w filmach pro dużo krótszy . film prof ma też z reguły mniejszą tolerancję na błędy naświetlania , więc jego starzenie i spadek czułości będzie szybko widoczny na fotach .

  6. #6
    Początki nałogu
    Dołączył
    May 2005
    Wiek
    65
    Posty
    485

    Domyślnie

    Raczej problemem bedzie wilgoc i plesn, krora dosc szybko znajdzie sobie pozywke na wszystkim. caly sprzet nalezy trzymac szczelnie zapakowany z woreczkami zelu higroskopijnego, ktory codzien mozna wyprazac- wysuszac.
    czesc.Ch.

  7. #7
    Uzależniony Awatar Macios
    Dołączył
    Jun 2005
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    46
    Posty
    692

    Domyślnie

    Dziekuje Wam za informacje i pozdrawiam.

    Maciej

  8. #8
    Dopiero zaczyna Awatar kekacz
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Rzeszów
    Wiek
    46
    Posty
    44

    Domyślnie

    Dostalem ostatnio kilkanascie rolek fotopana HL, negatyw, ktory 7 lat temu byl juz 7 lat przeterminowany. Nie byl trzymany w chlodniach ani podobnych wymyslnych schowkach Foton robil te filmy na licencji ilforda. Wczoraj wywolalem. I co?
    Troche zadymiony, wolany w rodinalu 1+25, jest ale efekty są takie:


    czy ktos bylby w stanie powiedziec ze ten film ma tyle lat? Swiezy trix w dwoch przypadkach wyszedl mi gorzej

    Wiec nie przejmowalbym sie tak bardza ta temperatura skoro film nie jest przeterminowany Napewno da rade.
    Canonet GIII 17 QL

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kekacz
    Dostalem ostatnio kilkanascie rolek fotopana HL, negatyw, ktory 7 lat temu byl juz 7 lat przeterminowany. Nie byl trzymany w chlodniach ani podobnych wymyslnych schowkach Foton robil te filmy na licencji ilforda. Wczoraj wywolalem. I co?
    Troche zadymiony, wolany w rodinalu 1+25, jest ale efekty są takie:
    (img)
    czy ktos bylby w stanie powiedziec ze ten film ma tyle lat? Swiezy trix w dwoch przypadkach wyszedl mi gorzej

    Wiec nie przejmowalbym sie tak bardza ta temperatura skoro film nie jest przeterminowany Napewno da rade.
    Akurat na trixie (jak i większości współczesnych filmów BW) się nigdy jeszcze nie zawiodłem.
    Zaskakująco fajnie wyszedł mi kiedyś ORWO NP22 z 82 roku (tak ze 20 lat po terminie, trzymany był w pawlaczu) Trochę zadymiony, ale czytelny i co ważne - ziarno wcale nie zbyt wielkie, ale to widać dopiero na powiększeniu 20x30. Miniaturki nie mam porządnie zeskanowanej, to na razie nie pokażę.
    Używam też przeterminowanych o 7 lat Ilfordów FP4+, naświetlam je nominalnie i filmy wychodzą podobnie jak nowe.
    Terminy przydatności dla filmów czarnobiałych (sreberek) na pewno można sobie sporo wydłużyć. Zmienia się pewnie nieco charakterystyka, niektórzy by densytometrami pomierzyli i by powiedzieli, że do niczego, ale co z tego, skoro wszytko co chciałem, na tym filmie daje się zarejestrować? (-:

    Gorzej jest sprawa z przeterminowanymi kolorami, a jeszcze gorzej z kolorywmi slajdami. Tam mogą się zacząć rozjeżdżać kolory, gdyż każda warstwa emulsji starzeje się nieco inaczej.

  10. #10
    Dopiero zaczyna Awatar kekacz
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Rzeszów
    Wiek
    46
    Posty
    44

    Domyślnie

    Z tym trixem to chodzilo mi o to ze ja skopalem wolanie Uwielbiam go i przedkladam nad inne negatywy.
    Canonet GIII 17 QL

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •