Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 13

Wątek: Obróbka zdjęć zimowych

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie Obróbka zdjęć zimowych

    Jak obrabiacie zdjęcia zimowe. Problem jest w tym że śnieg i jego odcienie są w dość jasnych partiach histogramu i trzeba lokalnie zmieniać charakterystyke tonalną żeby wydobyć nieco detali ze śniegu.
    Próbowałem na krzywych ale średnio mi to wychodziło. O wiele lepiej sprawuje się ten plugin http://www.softwhile.com/product_ta.html bo punkty na krzywej poruszają się bardzo lokalnie nie wpływając zbytnio na kształt całej krzywej. Jestem ciekaw jak wyciągacie detale ze zdjęć zimowych gdzie większośc zdjęcia to "biała plama" i lokalne różnice w jasności śniegu przydałoby się ciut wzmocnić.
    Nie piszcie nic na temat ekspozycji bo nie o to się pytam...
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  2. #2
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jun 2004
    Miasto
    warszawa
    Wiek
    52
    Posty
    468

    Domyślnie

    generalnie na sniegu mozna troche niedoswietlic zeby potem co nieco wyciagnac
    ale kloci sie to ponoc z charakterystyka matryc (z przeswietlonych mozna wiecej wyciagnac niz z niedoswietlonych)
    ja wlasnie wrocilem z nart i pstrykalem troche na spacerkach
    fotki po wyswietleniu na monitorze troche cienme ale po krzywych ok
    350 D z gripem, sigma 18-125, kit, 580 ex, 2x1GB ELITE PRO I 512 ZWYKLA OBIE KINGSTON + 256 od canona

  3. #3
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tadek
    generalnie na sniegu mozna troche niedoswietlic zeby potem co nieco wyciagnac
    ale kloci sie to ponoc z charakterystyka matryc (z przeswietlonych mozna wiecej wyciagnac niz z niedoswietlonych)
    ja wlasnie wrocilem z nart i pstrykalem troche na spacerkach
    fotki po wyswietleniu na monitorze troche cienme ale po krzywych ok
    Generalnie to zły pomysł...ekspozycja na śniegu zawsza na + przy założeniu że nie obetniesz histogramu z prawej. Jak niedoświetlasz to później przy obróbce wyciągasz szumy.
    Jak naświtlisz prawidłowo to dopiero w obróbce odpowiednia korekta tonalna i to najlepiej na wąskim kawałku histogramu...dzisiaj popróbuje z Levels ale na zaznaczeniu (tylko te jasne partie śniegu).
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  4. #4
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Szczecin
    Posty
    261

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    Generalnie to zły pomysł...ekspozycja na śniegu zawsza na + przy założeniu że nie obetniesz histogramu z prawej. Jak niedoświetlasz to później przy obróbce wyciągasz szumy.
    Jak naświtlisz prawidłowo to dopiero w obróbce odpowiednia korekta tonalna i to najlepiej na wąskim kawałku histogramu...dzisiaj popróbuje z Levels ale na zaznaczeniu (tylko te jasne partie śniegu).
    Dokładnie tak, choć z tymi szumami w przypadku śniegu to chyba raczej przesada. Bardziej chodzi o to, że w 2/6 prawej części histogramu mamy 75% rozdzielczości tonalnej matrycy. Rozciągnięcie potem tego do lewej w TIFF 16bit pozwala szukać ciekawych przejść tonalnych bieli, taki bielszy odcień bieli.

    Ciekawym patentem jest też na zdjęciach kolorowych zdesaturować śnieg, nie ma problemów z zafarbami na bieli śniegu.

    Tone Adjuster bardzo dobry, ale na TIFF 16bit. Na 8bit'owych plikach bardzo łatwo zniszczyć przejścia tonalne. Otrzymujemy wtedy mniejsze lub większe plamy.

    Na wyciągnięcie lokalnych kontrastów można wypróbować USM 10 do 20,50,0 choć lepiej z tym ostrożnie.

  5. #5
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tadek
    generalnie na sniegu mozna troche niedoswietlic zeby potem co nieco wyciagnac....
    Oj to nawet bardzo zły pomysł jak już mirhon i Art Mag naisali. Żeby sprawe wyjaśnić do końca warto przeczytać http://www.fredmiranda.com/A16/. Światłomierz, rownież ten w aparacie, jest kalibrowany na 18% odbicia światla. Śnieg odbija trochę więcej - nieco ponad 90 - 95% wiec "prześwietlić" trzeba i to tym więcej im jest jaśniej. "Prześwietlić" jest w cudzysłowie bo tak naprawde wskazania światłomierza są blędne...

    Mirhon: sorry za OT, wiem że nie pytałeś o ekspozycję :-) W pluginie Velvia jest bardzo dobrze działający aplet "Add Dynamic Range" - ten najmocniejszy albo nr 3. Pozostale ustawienia na zero czyli Velvii nie używasz - ewentualnie wg. gustu


    Pozdrawiam

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Z wszystkich metod które próbowałem zdecydowanie najlepsze efekty przynosi:

    1. Zaznaczam za pomocą Magic Wand (Rożdżka) śnieg na zdjęciu kontrolując cały czas Quick Maską (z klawiatury Q) co zaznaczyłem (dodaje obszary śniegu wybierając opcję "Add to selection" - z menu różdżki)
    2. Odpalam levele i trochę ścieśniam
    3. Na całym zdjęciu można podbić trochę saturation

    i jest naprawdę cacy :-)
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  7. #7
    Uzależniony
    Dołączył
    Apr 2005
    Miasto
    fafa
    Posty
    755

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    Z wszystkich metod które próbowałem zdecydowanie najlepsze efekty przynosi:

    1. Zaznaczam za pomocą Magic Wand ...
    ... ciach - nie lepiej po prostu świadomie ustawić ekspozycję?????
    gra i buczy bebop

  8. #8
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bebop
    ... ciach - nie lepiej po prostu świadomie ustawić ekspozycję?????
    O rany, to nie jest kwestia ekspozycji, która jest poprawna tzn. w prawo bez przepaleń. Problem w tym że śnieg ze swoimi odcieniami leży w takim zakresie tonalnym że wszystko się zlewa w jasną plame. Edycja tylko tych fragmentów ze śniegiem na levelach koryguje (zwiększa kontrast) między tymi najjaśniejszymi a tymi najciemniejszymi plamami na sniegu (normalnie słabo widoczne) w rezultacie czego całość śniegu wygląda zdecydowanie lepiej a jednocześnie nie ruszam pozostałych elementów zdjęcia.
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  9. #9
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 199

    Domyślnie

    w PS CS mozesz wykorzystac funkcje Shadow/Highlight, ktora zmienia kontrastowosc gornych i/lub dolnych partii odpowiednio je "wydluzajac" tonalnie. dosc dobrze radzi sobie ze szczegolami sniegu i tez np. chmur.

    mozesz podobnej rzeczy probowac na krzywych, ale wymaga to recznego podefiniowania i poprzestawiania punktow krzywej S. dosc pracochlonne i niewygodne - chyba, ze sobie zrobisz gotowego preseta.
    www albo tez flickr

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    ja niezbyt wyrafinowanie: pomiar śniegu i korekta +2EV a potem levelami ruszając głównie górnymi punktami. jeśli czegoś brakuje, to dopiero wtedy krzywe.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •