Ale po co te wszystkie komplikacje? Temperatura barwowa większości rodzajów oświetlenia jest znana i tu nie ma niespodzianek. Mogą się zdarzać rozmaite zafarby od światła odbitego np. od ścian. Najgorszą rzeczą jest oświetlenie mieszane ale tu to jedynym lekarstwem jest cz-b.
Temperatury barwowe:
----------------------
Oświetlenie sztuczne:
---------------------
500 K - żar węgla w grillu, żar spalonego drewna, rozgrzana do czerwoności stal
1500 K - świeca
2200 K - żarówka 40W
2800 K - żarówka 100 W
3000 K - żarówka 200 W
3000 - 3200 K - Halogen
4000 K - świetlówka (biała)
4700 K - Xenonowe żarówki, łuk elektryczny w spawarce.
5500 - 6000 K - Flash
Uwaga tylko specjalne żarówki typu D50 dadzą oświetlenie z ok. 5000 K
Naturalne:
----------
3500 K - przed zmierzchem
5000 K - o wschodzie/zachodzie
5500 K - dzień do południa, wieczorne słońce
5800 K - w słoneczne południe w słońcu
7000 K - w pochmurny dzień
8000 K - w mglisty dzień
10500 K - w słoneczny dzień w cieniu
11000 K - świt zmierzch
21000 K - niebo - niebo w kierunku północnym może dochodzić do kilkudziesięciu tysięcy K
Znajomość powyższego wystarczy w 99% przypadków. W pozostałym 1% Passport Color Checker. Aha, śluby, kościoły, sceny z artystami zdzierającymi gardło i inne podobne nie są zaliczane do normalnych więc nie wchodzą w powyższe 100%
Tinta to odchylenie od krzywej świecenia "ciała doskonale czarnego" czyli przesunięcia w kierunku zieleni lub magenty dla danej temperatury barwowej. Zwykle to sprawia najwięcej kłopotów.
Passport Color Checkerem uzyskamy dość dobry profil aparat - dane oświetlenie czyli poradzi toto sobie tintą i innymi zafarbami od np. amarantowych ścian. Nie poradzi sobie ze światłem mieszanym gdzie na 3 osoby każda jest oświetlona innym światłem (o innej temp/tint) - no ale na to to tylko black&white. :-)