Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 25

Wątek: iso filmu (forsowanie)

Mieszany widok

  1. #1
    Coś już napisał
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    krosno
    Wiek
    44
    Posty
    50

    Question iso filmu (forsowanie)

    A pytanie dotyczy tego czy zmiana czułosci w aparacie na filmie np iso 100 któty ma fabrycznie ustawioną tą wartość cos zmieni czy jest wogóle sens? a jeżeli to cos da to o ile mozna zmienić czułość na takim filmie np sio 100, czy mozna podwyższyć ja do 400 i więcej lub obnizyć do 50. Pytanie moje dotyczy filmów które maja np 200, 400, itd. o ile mozna zmienic iso?? Poradźcie coś.

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Pszczola
    Dołączył
    Feb 2004
    Miasto
    Bydgoszcz
    Wiek
    54
    Posty
    1 760

    Domyślnie

    "Efektywna czułość filmu może być polepszona przez wydłużenie czasu obróbki w pierwszym wywoływaczu w laboratorium. Profesjonaliści nazywają to 'forsowaniem', gdy cały film jest naświetlany przy zmienionych ustawieniach ISO. Powinieneś nastawić aparat na ISO 200 lub 400 zamiast na ISO 100, film będzie wtedy niedoświetlony o 1 do 2 stopnie. Ważne: oddawany do laboratorium film powinien być oznaczony 'Forsowanie + 1' lub 'Forsowanie + 2'. Filmy takie jak Agfa są znane ze swoich stosunkowo stabilnych osiągnięć. Nowoczesne emulsje redukują jakiekolwiek negatywne wpływy na filmach, takie jak zwiększony kontrast i nieodpowiednie odtwarzanie kolorów, związane z forsowaniem. Slajdy generalnie forsuje się o + 1-3 EV , podczas gdy kolorowe filmy negatywowe są zazwyczaj forsowane do + 1, a czasami do + 2."
    za: http://www.agfa.imagecenter.pl/libra...9805/tip3.html
    EOS 300v + BP, EOS 350d, EFs 18-55 3.5-5.6 II, EF 28-90 4-5.6 II, EF 75-300 4-5.6 III, EF 50mm 1.8 II, EF 85mm 1.8, Auto Revuenon 135 2.8, Pentacon 200 4, 430EX + rożny osprzęt; FED 5B; LOMO LK-A; Lubitel 166B; Minolta AF Big-Finder; Umax AstraCam 1000

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar Robson01
    Dołączył
    Apr 2005
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    59
    Posty
    1 574

    Domyślnie

    "Podciąganie" inaczej forsowanie stosuje się zarówno do slajdów jak i negatywów. Taktyka taka może być przydatna gdy mając niskoczuły film stwierdzamy, że na niebie gromadzą się ciemne chmury. Można wówczas podciągnąć film, ustawiając w aparacie wyższą od podanej wartość ISO, tym samym dostosowując ekspozycję do spodziewanej zwiększonej czułości. Takie podwyższenie tzw. wskażnika ekspozycji wymaga specjalnej obróbki laboratoryjnej.
    Obróbka forsowna: ustawiamy na aparacie ISO 200 mając film ISO 100 i w twn sposób naświetlamy cały film. Oddając do laboratorium prosimy o "podciągnięcie o jedną przysłonę". Laboratorium przedłuży czas wywoływania, toteż wywołane zdjęcia nie będą niedostatecznie naświetlone w rezultacie naszego "błędu". Dodatkowo przy takiej "operacji" rośnie kontrast, dlatego też powinno się stosować obróbkę forsowną tylko przy mało kontrastowym oświetleniu lub we wnętrzach i tylko w razie absolutnej potrzeby.
    Można również "osłabiać" (choć jest to rzadziej stosowane) w obróbce filmy odwracalne i czarno-białe.
    Za: NG
    Canon
    Nie kłóć się z idiotami - ściągną cię na swój poziom i pokonają doświadczeniem...

  4. #4
    Coś już napisał
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    krosno
    Wiek
    44
    Posty
    50

    Domyślnie

    Dzieki za wyjasnienie mi tego. Pozdrawiam

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar Kubaman
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    4 709

    Domyślnie

    może by zmienić tytuł wątku? - myślę, że to bardzo dobre wyjaśnienie może się przydać innym, a tak to lipa bo wyszukiwarka nie pomoże.
    Pasja---------------------> www.jakubszyma.pl

    Przedsięwzięcie-------------> www.szyma.com

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    A czy teraz te scyfrowane laboratoria jeszcze takie rzeczy robią? Czy trzeba flamastrem kod DX poprawiac?
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar thorin
    Dołączył
    May 2005
    Miasto
    Silesia
    Wiek
    39
    Posty
    1 990

    Domyślnie

    dodam jeszcze od siebie ze dzisiejsze materialy negatywowe sa wielowarstwowe co oznacza ze maja przynajmniej 2 wartwy emuslji: jedna o wyzszej czulosci i druga o nizszej czulosci, wypadkowa tej sumy to indeks EI, czyli przykladowy film o indeksie EI 100 ISO, bedzie sie skladal z warstwy o czulosci 50 ISO oraz warstwy o czulosci 200 ISO i to jest wlasnie czynnik ktory decyduje o tym do jakiej wartosci mozna forsowac negatywy bez straty na jakosci. Powyzej tych wartosci wzrasta ziarnistosc i kontrastowosc, kazdy film ma wlasny indeks EI ale jesli nie forsuje sie z ISO 400 na 3200 to tak jak napisal Pszczola wszystko powinno byc wlasciwie niezauwazalne na odbitkach...
    polecam lekture tegoz artykulu
    :
    http://www.maciejradtke.pl/moje_pisa...o_filmach.html

    EDIT:

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    A czy teraz te scyfrowane laboratoria jeszcze takie rzeczy robią? Czy trzeba flamastrem kod DX poprawiac?
    flamaster wystarczy ? pytam bo niewiem, czy warstwa farby odizoluje styki w aparacie, mozna poprobowac tak swoj aparat oszukiwac
    Ostatnio edytowane przez thorin ; 31-12-2005 o 16:18
    przebłysk geniuszu japońskich inżynierów posiadam, człowieku, dziewiętnastoletni Canon...
    pozor, teď vyletí ptáček, usměj se hezky a řekni sýr.

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thorin
    flamaster wystarczy ? pytam bo niewiem, czy warstwa farby odizoluje styki w aparacie, mozna poprobowac tak swoj aparat oszukiwac
    Nie mam pojęcia, ale chodziło mi bardziej o oszukanie labu niż aparatu. Większość aparatów da się przestawić (tych, które nas interesują )
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  9. #9
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Jeszcze ciekawiej ma sie rzecz z B&W. Ilford dopuszcza bardzo znaczne forsowanie. Nawet o kilka stopni.

    Więcej: http://www.ilford.com/html/us_englis...20Hobbyist.PDF

    Janusz

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Mroczek w swojej pierwszej książce opisywał, jak forsował bez problemu filmy BW do 1600 lub nawet 3200
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •