tak ale trzeba filtrować specjalnymi filtrami i ogólnie takowy olej może ulegać rozwarstwieniu wiec lepiej go nie zalweać;poza tym w pl to nielegalny proceder.
Kolekcjoner zwykly olej roslinny to już prawie bioester na którym jeździsz. Z różnica w lepkości, liczbie cetanowej, no i piekielnie "łapie" wodę i wysysa wszystkie szlamy ze zbiornika.
W necie jest pełno przepisów jak zrobić ze zwykłego oleju bio, w polsce można to robić ale po wyprodukowaniu celnik musi oclić wyprodukowane paliwo.
Kiedyś rolnicy tak robili ale teraz maja zwroty akcyzy więc jest to nie oplacalne, zreszta przy cenie tego oleju jest raczej mało oplacalne.
Szybciej i taniej zalać na stacji normalny on.
Ale niektórzy lubią kombinować
Kolaj
może zacznę od tego że wszystkie stacje w pl dostaja paliwko z tego samego źródła, więc gadanie że jest tu lepsze a tam gorsze to efekt placebo.
Paliwa dzielimy na paliwa standard jak i te super extra.
Jak już wspominałem paliwa mają dodatek bioestrow bo taka jest ustawa.
Jesli w wypadku normalnego paliwka jest to 20% to w wypadku tego "lepsiejszego" paliwka jest to mniejsza ilość - zobacz chociażby na kolor jednego i drugiego(masz takie wzierniki-banki ze "śmigiełkiem" na dystrybutorach) tansza ropa jest żółta - świadczy to o dużej ilości domieszek estrowych które są jasne, prawdziwy olej napędowy ma kolor złotego brazu - podobny jak świeży olej silnikowy(dobra kwestia sporna bo są zupełnie jasne oleje jak i ciemniejsze).
No ale do sedna. w droższych paliwach liczba cetanowa jest z reguły taka sama jak w paliwach normalnych-mowa o dieslu.
Owe "lepsiejsze" paliwo posiada więcej dodatków które miedzy innymi konserwują układ zasilania jak i wspomagają prawidłową pracę-wyłapują wilgoć z paliwa czy konserwują zbiornik i utrzymują w czystosci przewody
Oczywiście bez szału, ale jeśli jeździsz na takich paliwach na pewno pozbywasz się problemu wody w układzie która w zimie daje ostro w kość.
Aha paliwa są produkowane sezonowo - na sezon letni paliwa mają inne dodatki i na zimowy inne.
Kurcze ale wypisałem a nie odpowiedziałem jasno na pytanie:
Odpowiedź o sens kupowania droższego paliwa jest kwestią indywidualną ale jesli masz diesla w common railu lepiej zalewać lepsze paliwo.
Nawet jak masz nowszy samochód lej mu czasem to droższe paliwko nie zaszkodzi a utrzyma układ zasilania w dobrym stanie a wlaśnie układ zasilania-czyli układ wtryskowy w dieslach jest najbardziej podatny na uszkodzenia-teraz są układy precyzyjne, kiedyś diesle jezdziły po 700 000 km i dopiero regenerowało się układ wtryskowy teraz ze względu na pracę w wysokim ciśnieniu układ szybciej się zużywa ale kosztam większej dynamiki-prawie jak benzyna, i ekonomi
Mam nadzieję że udało mi się odpowiedzieć na zadane pytanie- wybaczcie że tak się rozpisałem ale silniki diesla to mój konik
jesli macie jakieś pytania piszcie