Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10

Wątek: Przygotowanie zdjęć do minilabu z wykorzystaniem pełnego gamutu Endury (Noritsu QSS)

  1. #1
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie Przygotowanie zdjęć do minilabu z wykorzystaniem pełnego gamutu Endury (Noritsu QSS)

    Ostatnimi czasy zdarzyło mi się machnąć kilka profilków dla minilabów i za każdym razem efekty były niezbyt imponujące - na tyle, że temat zaczął mnie nurtować.

    Wkrótce zdałem sobie sprawę, że cholerne grzmoty mają w swym oprogramowaniu ustawioną na amen konwersję LUT-LUT, która dokonuje prostego przeliczenia liczb kolorów przestrzeni sRGB do stworzonego przez producenta profilu barwnego maszyny. Z uwagi na uproszczony sposób działania i brak mechanizmów zarządzania barwą opartych na klasycznych standardach ICC profilu nie da się zastąpić, a jedyna możliwa konwersja to sRGB>maszyna.

    Zewnętrznym profilem możemy jedynie uchwycić charakterystykę maszyny, względnie użyć do do wstępnej konwersji korekcyjnej mającej na celu optymalizację liczb RGB, tak by uzyskać sposób odwzorowania barw inny niż w przypadku zaszytego w minilabie profilu producenta. Ponieważ jednak wszelkie tego typu machinacje odbywają się na 8-o bitowej palecie a producent urządzenia zdecydował się na bardzo agresywne metody percepcyjnego mapowania gamutu (najprawdopodobniej strojone pod zdjęcia z amatorski kompaktów), pojawiają się problemy z posteryzacją i nieliniowościami chromatycznymi.

    Kolejną konsekwencją wspomnianego mechanizmu jest to, że paleta barw odbitek ograniczona jest do przestrzeni sRGB - tymczasem gama barw możliwych do zreprodukowania na papierach fotograficznych wykracza poza tą przestrzeń, co w przypadku stosowania szerszych przestrzeni edycyjnych (Adobe RGB, ECI, ProPhoto) potencjalnie pozwalałoby na uzyskanie większego zróżnicowania przede wszystkim tonów od seledynowych, zielonych, groszkowych, turkusowych po błękity.

    Swoimi przemyśleniami podzieliłem się z Markiem Królikiem (labpolska), któremu udało się znaleźć technika znającego rozwiązanie, pozwalające obejść wewnętrzny CMS Noritsu funkcjonujący w tzw. trybie QSS. Wiedząc, że manewr jest wykonalny pogrzebałem trochę w internecie i również znalazłem ową furtkę - obejście automatycznego CMS-u możliwe jest w trybie NetOrder, gdzie maszyna naświetla czyste liczby RGB bez konwertowania ich sRGB>profil producenta.

    Ostatnio - korzystając z uprzejmości właściciela krakowskiego minilabu atofoto - pobawiłem się trochę Noritsu QSS-em. Tak jak przypuszczałem - oprofilowanie rezultatów uzyskiwanych przez wypuszczanie zdjęć w trybie NetOrder pozwoliło na poszerzenie palety barw zdjęć, uzyskanie lepszej tonalności. Małym zaskoczeniem było dla mnie osiągnięcie lepszej ciągłości i neutralności klina szarości w przypadku zdjęć czarno-białych, wynikające z mniejszej ilości błędów przeliczeniowych powodowanych przez dodatkową konwersję LUT-LUT CMS-u trybu QSS.

    Mały przykład - jpegi w przestrzeni monitora NEC 3090WQXi, w miarę możliwości oglądać na monitorach możliwie szerokogamutowych:

    Zdjęcie skonwertowane do profilu maszyny wykonanego w trybie QSS, gamut odbitki przycięty przestrzenią sRGB

    Zdjęcie skonwertowane do profilu maszyny wykonanego w trybie NetOrder, wykorzystany pełen gamut papieru Kodak Professional Endura Supra VC (od Vivid Colors)

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar marfot
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Zgorzelec
    Posty
    4 586

    Domyślnie

    Czy mowa o tym samym zabiegu?

    http://www.labpolska.pl/images/wykrs...ull_vs_qss.jpg

    Oznaczałoby to, że w LAB Polska można liczyć na tak drastyczną poprawę zieleni jak na załączonych zdjęciach. Wtedy rzeczywiście ma sens przesyłanie do obróbki zdjęć w AdobeRGB.
    https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
    EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200

  3. #3
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Tak jest. Jeśli na zdjęciach występują intensywne, chłodne zielenie i turkusy (np. las tropikalny, ciepłe morze) m to owszem, można liczyć na poprawę.
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 22-11-2011 o 12:18

  4. #4
    olga123
    Guest

    Domyślnie

    nawet bym powiedziała że my też widzimy różnicę żółcie i zielenie wychodzą strasznie dobrze ale kosztem np czerwieni, albo rybki albo akwarium

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar marfot
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Zgorzelec
    Posty
    4 586

    Domyślnie

    Czy można zatem zakładać, że odbitki na Endurze po proponowanym oprofilowaniu prezentują przestrzeń sRGB plus wzbogacone zielenie, żółcie i turkusy?
    Mam nadzieję, że określenie "kosztem czerwieni" nie oznacza zubożenia czerwieni w stosunku do sRGB a jedynie brak poszerzenia w tym obszarze.
    Pytanie do Olgi: jak praktycznie skorzystać jako zamawiający na tych poszerzonych możliwościach. Czy wystarczy pozostawić jpegi w AdobeRGB ?
    Czy podgląd w PS w profilu ściągniętym z LAB Polska pokazuje te szersze możliwości Endury?
    https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
    EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200

  6. #6
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Nie - sRGB jest przestrzenią barwną odpowiadającą statystycznemu monitorowi CRT i pewien jej zakres zbliżony do czystych, jasnych karminów, zieleni oraz błękitów są b. trudne czy wręcz niemożliwe do zreprodukowania na papierze.

    Przygotowywać materiał do druku/minilabu należy zawsze z włączonym podglądem przestrzeni drukarki/minilabu - jeśli barwy zdjęcia mieszczą się w gamucie papieru, to zwykle nie ma różnic, natomiast czasem w przypadku czystych, świetlistych i nasyconych barw mogą występować pewne różnice.

  7. #7
    olga123
    Guest

    Domyślnie

    o mam przykład..... był u nas klient który nie zajmował sie fotogafia zawodowo, miał zdjęcie dzieciaczka w kole takim pompowanym strasznie jaskrawo zielonym.... to było zanim Marek skombinowaał nowy program do robienia profili, zieleń wyszła.... strasznie zubożała co dawało efekt brudnej zieleni na odbitce.... nie pamietam czy było a Adobe czy srgb ale to był taki kolor gdzie wydruk na epsonie 11 pigmentowym nie dawał zadowalających efektów! frustrujące strasznie i nas i klienta, ale podejrzewam że na nowych profilach wyszłoby to już dużo lepiej, widzę dużą poprawę, zielenie wychodzą bardzoej soczyste a żółcie.... no nie widziałam takich na początku dla zobrazowania tych różnic jestem w stanie jedynie na miejcu pokazać jak wyglądało to na początku powstania labu a jak wygląda teraz..... niebo a ziemia

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    2 600

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez olga123 Zobacz posta
    o mam przykład.....
    O rany! Mógłbym poprosić o potraktowanie interpunkcji mniej po macoszemu? Jakiś podział na zdania może? Ciężko w ogóle zrozumieć taki słowotok.

    A problem z jaskrawą zielenią na 99% nie dotyczy profili ani starych ani nowych. Brudna zieleń to jeden z najbardziej typowych błędów przygotowania.
    Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 24-11-2011 o 01:30
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  9. #9
    olga123
    Guest

    Domyślnie

    nie wiem czy Czornyj to potwierdzi ale AdobeRGB ma chyba lepsze odwzorowanie na ploterze niż na Kodaku, sRGB jest bardziej zbliżone do Kodaka, ale wolałabym aby wypowiedział się Czornyj lub Marek bo ja nie czuje sie autorytetem w tej dziedzinie....

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    2 600

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez olga123 Zobacz posta
    nie wiem czy Czornyj to potwierdzi ale AdobeRGB ma chyba lepsze odwzorowanie na ploterze niż na Kodaku, sRGB jest bardziej zbliżone do Kodaka
    Nie ma bezpośredniego, stałego związku przestrzeni i rodzaju maszyny/medium. Można jednak bez wielkiego błędu przyjąć, że plotery na większości nośników dysponują szerszym gamutem niż minilaby na papierze fotograficznym.
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •