Strona 2 z 6 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 57

Wątek: Ciemne zdjęcia w 300D

  1. #11
    fotograf Awatar Czacha
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    45
    Posty
    4 868

    Domyślnie

    cos podobnego.. a ja z tego nie korzystam i foty wychodza dobrze naswietlone..

    ustaw wyswietlacz jak najciemniej - wtedy bedziesz widzial jak jest naswietlona fota..
    niosac do labu zdjecie ktore na wyswietlaczy wyglada na dobrze naswietlone, mozesz byc pewien ze bez zadnej obrobki odbitka bedzie wygladala tak jak powinna...

    i prosze.. mierzcie swiatlo z glowa.. a nie szukajcie ratunku w RAWie czy tez histogramie.. co maja powiedziec ludzie ktorzy foca na analogach? jak tam sprawdzic poprawnosc pomiaru swiatla?

  2. #12
    Początki nałogu Awatar krecio
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Piastów
    Wiek
    63
    Posty
    470

    Domyślnie

    Czacha!
    Wytłumacz mi proszę jako laikowi co to znaczy "mierzenie światła z głowa"?
    Pozdr.
    krecio
    PS. zniosę wszelkie dowcipy i docinki. No problem. Jedno tylko pytanko - od zawsze umiałeś pstrykać?
    pozdr.
    krecio

    5D + 5D Mk III

  3. #13
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Mierzenie światła z głową wymaga dobrego punktu, a przy niektórych zdjęciach (np. szybkich seriach, weselach) nie ma na to czasu. Poza tym żeby np. stosować pomiar na coś białego z kompensacją, trzebaby mieć możliwość korekty expozycji o 3 działki, a tego niestety nie ma i to boli. Mój stary eos miał aż do +/-5 i to bywało przydatne.

    Co do wyświetlacza, to może 10D ma lepszy? Mój zachowuje się różnie w zależności od oświetlenia zewnętrznego. Na najciemniejszym często w ogóle nic nie widać.

    [ Dodano: 16-08-2004 ]
    krecio, jest metoda (w oparciu o skalę IRE), że mierzysz najjaśniejszy punkt i ustawiasz ekspozycję +2 1/3, podobnie można na ciemny punkt. Mierzenie z głową wymaga by zorientować się w kontrastach, wiedzieć, jaką różnicę światła matryca jeszcze rejestruje, wyobrazić sobie, co jak się może naświetlić. Najlepiej poczytać książki, np. O fotografowaniu Mroczka.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  4. #14
    fotograf Awatar Czacha
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    45
    Posty
    4 868

    Domyślnie

    z glowa, to znaczy ze widzisz w kadrze to co fotografujesz i wiesz jaki efekt chcesz osiagnac.. i w zaleznosci od tego wprowadzasz korekte expozycji badz po prostu uzywasz, nazwijmy to, punktowego pomiaru swiatla

    nalezy pamietac, ze canon ma takie ustrojstwo ktore zwie sie AIM.. czyli bierze w znacznej mierze pod uwage naswietlenie miejsca dla punktu AF ktory wlasnie ustawil ostrosc.. to potrafi byc mylace..

    nie sadze, zeby 10d mial lepszy wyswietlacz niz 300d.. jesli Tomku na wyswietlaczu nic nie widac, to znaczy ze fota jest.. zbyt ciemna? pomijam fotografowanie na podworq - niestety lcd nie ma zbyt dobrych powlok antyodblaskowych.. i wtedy nie da sie do konca ocenic jak wyszla fota.. musisz polegac na swoim doswiadczeniu..

    bzdura jest, ze nie zawsze jest czas zmierzyc expozycje, zastanowic sie nad tym.. jesli nie w trakcie, to mozna to zrobic przed.. ustawic manual (ja tak robie!) za wczasu, a pozniej szybkim ruchem wprowadzac korekte jesli zajdzie taka potrzeba.. bo chyba kazdy kto fotografuje swiadomie jest w stanie powiedziec, czy dana scena wymaga korekty na + lub na - w stosunku do tego co masz ustawione w warunkach "neutralnych"..

    robiac reporterke wiem jak naswietlam dana scene.. wiem jak mam ustawiony aparat.. wiem czy ustawiajac ostrosc na cos w cieniu, powinienem uzyc spota czy tez dac korekcje.. to wszystko zajmuje przeciez tylko ulamek sekundy.. duzo mniej niz kadrowanie.. a te zajmuje naprawde niewiele gdy nie ma na nie czasu.. musisz robic to instykntownie.. inaczej mozna isc do domu i focic roslinki w kuchni na oknie..


    a skad tego sie nauczyc? nie mam pojecia.. po prostu robcie zdjecia, a nie je cykajcie.. bo wtedy taka nauke mozna o kant dupska obic..



    PS. tak to jest jak ktos sie nie wychowal na zenicie czy innym manualu.. teraz nawet z automatem swiatla ustawic nie potrafi.. ech... wspolczesni fotografowie ;-)

    [ Dodano: Pon Sie 16, 2004 8:36 pm ]
    dobra.. zrobmy maly sprawdzian dla krecia: na co ustawiona jest tu expozycja, i dlaczego tak a nie inaczej?


  5. #15
    Bywalec Awatar wizja
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    poznań
    Wiek
    48
    Posty
    116

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czacha
    PS. tak to jest jak ktos sie nie wychowal na zenicie czy innym manualu.. teraz nawet z automatem swiatla ustawic nie potrafi.. ech... wspolczesni fotografowie ;-)
    już tak nie mów, bo błona ma o wiele większą rozpiętość jeśli chodzi o naświetlanie niż matryks :wink:
    konwertyta... Strzelecki.org / Margin.es
    "Wyobraźnia zawsze wyprzedza umiejętności. Dlatego sprzęt to zawsze za mało" ~duChemin

  6. #16
    fotograf Awatar Czacha
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    45
    Posty
    4 868

    Domyślnie

    jasne, ale kazdy margines ma jakis kres.. negatyw potrafi wybaczac, ale nie bez przesady..

    zreszta.. manualem nie pstrykalo sie fotek.. tylko sie je robilo... bo zanim ustawiles ostrosc i expozycje miales czas zastanowic sie co jak i dlaczego.. a teraz? cyk i gotowe... mozna strzelac kojene 200fotek...

    manual analogowy ma dobra funkcje - odstrasza pstrykaczy... bo to zbyt kosztowne pstrykac i pstrykac... bo po prostu zdjecia wtedy nie wychodza..

    [ Dodano: Pon Sie 16, 2004 8:46 pm ]
    nie wiem.. a moze zaczynaja mnie irytowac onanisci sprzetowi.. pomimo ze sam nim tez jestem? ;-)

  7. #17
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Na manualu właśnie nie mogłem się nauczyć dobrego naświetlania, bo wszystko i tak laby robiły po swojemu. Teraz przymierzam się do slajdów dopiero... ale zbyt leniwy jestem.

    Widzę, że co do wyświetlacza przyznajesz rację, że czasem (np. na ostrym słońcu) jest na nic. Pomiar matrycowy bardzo trudno zrozumieć. Np. wczoraj z nudów w pociągu cykałem widoczki. Niebo za plecami, mały kontrast, spokojny kadr, a tu mi fota wychodzi prześwietlona +1.

    Ja osobiście nie używam rawa do korygowania expozycji (wyjątek w zamiarze -> zdjęcia w wieliczce z ręki), ale histogram jest często potrzebny.

    Co do Twojej reporterki, ok. Ustawiłeś wszystko w manualu i zachodzi powoli słońce. Albo to zauważyłes (ciężko zaobserwować powolne zmiany jasności) albo musisz zerkać co jakiś czas na lcd.

    Inny przykład, gdy histogram jest przydatny -> zdjęcia nocne. Światłomierze mają bardzo zabawne pomysły przy takiej ilości światła.

    [ Dodano: 16-08-2004 ]
    A pstrykactwo masowe też mnie denerwuje. Właśnie wróciłem z Krakowa. 6 dni -> 900 fotek. Tragedia.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  8. #18
    fotograf Awatar Czacha
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    45
    Posty
    4 868

    Domyślnie

    ustawiajac manual musze patrzec na to co fotografuje.. manual ustawiam na cos neutralnego.. ale gdy zechce sfotografowac kogos w cieniu, badz w ostrym sloncu.. wtedy musze wprowadzic korekte.. i tak tez robie.. po prostu caly czas jestem swiadomy tego co foce i w jaki sposob to robie.. skupiam sie nie tylko na kadrach, ale tez na tym co zrobic aby zdjecie wyszlo dobrze.. wprowadzam zmiany w glebi ostrosci jesli potrzeba, tym samym musze wiedziec w mgnieniu oka jaki ustawic czas po zmianie przyslony... po prostu dzialam jak maly robocik.. a moze robie to intuicyjnie..? nie mam pojecia..

  9. #19
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Tego nie neguje, ale mi chodzi, że warunki mogą się zmienić, a Ty możesz tego nie zauważyć z powodu zabawnych mechanizmów działania mózgu . Takie
    postępowanie jak opisujesz jest zrozumiałe, sam staram się podobnie postępować, ale najwyraźniej nie mam tyle wprawy i jednak czasem muszę coś poprawić i powtórzyć klatkę. Zwłaszcza przy nocnych i jakichś chamskich zachodach. Może za mało praktyki...
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  10. #20
    fotograf Awatar Czacha
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    45
    Posty
    4 868

    Domyślnie

    mowimy raczej o zdjeciach gdzie nie ma czasu na guzdranie sie... bo przy zachodzie czy tez w nocy expozycje mozesz mierzyc i mierzyc... i jeszcze raz mierzyc...

    te zmienne warunki o ktorych piszesz maja tez miejsce w reporterce.. przede wszystkim zmiana otoczenia w ktorym fotografujesz.. raz jest to ciemna brama.. potem jasny placyk.. ale jak ktos nie jest w stanie nadarzyc za tym, to powinien sobie odpuscic ten typ fotografii ;-) nic na sile.. to chyba trzeba czuc

Strona 2 z 6 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •