Cytat Zamieszczone przez jot Zobacz posta
skoro nie masz pojęcia jak się zabrać to chyba nie za dobrze znasz PSa..

eyedropper + curves
globalnie kontrast w dół, podbity lokalnie
To pewnie Twoja "myśl dnia".
Cytat Zamieszczone przez mandarynka Zobacz posta
Znalazłam piękny portret i bardzo mi się spodobała tonacja, w jakiej został obrobiony. Chciałabym osiągnąć coś w tym stylu, ale nie mam pojęcia jak się do tego przymierzyć...
...Ma ktoś jakiś pomysł? Albo na przykład trafił gdzieś w necie gotowy duotone, który daje taką tonację?
W necie nie, ale w książce którą posiadam i owszem, jest coś, co może być pomocne.
Ta książka to "Fotografia Cyfrowa - Edycja Zdjęć" - Scott Kelby, wydanie IV.
Pozwolę sobie przytoczyć fragment dotyczący interesującej Cię tematyki.

"Kwadrychromia i wspaniałe obrazy w skali szarości
Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, w jaki sposób zawodowcom
udaje się uzyskać tak głębokie, wyraziste i kontrastowe, czarno-
białe wydruki zdjęć, to być może zaskoczy Cię informacja, że
odbitki te bardzo często nie są wykonane przy użyciu jednego
tylko koloru (czerni), lecz trzech lub nawet czterech różnyćh
odcieni szarości lub innych barw, które po nałożeniu na siebie
wyglądają jak czarno-biała fotografia o niespotykanej głębi. Na
szczęście firma Adobe zadbała o to, by wyposażyć Photoshopa
w pokaźny zestaw ustawień, które ułatwiają uzyskanie
poprawnych kwadrychromii, trichromii i bichromii - bo o nich
tutaj mowa. Oto proste ćwiczenie, które ułatwi Ci zapoznanie się
z tymi ustawieniami w praktyce.


Krok 1.
Wczytaj zdjęcie, które chciałbyś przetworzyć
w sposób charakterystyczny dla
kwadrychromii (to dziwnie brzmiące określenie
oznacza po prostu, że wydruk takiego zdjęcia
wymaga zastosowania czterech różnych farb,
w celu uzyskania odpowiedniego efektu.
Trichromie wymagają zastosowania trzech
farb, zaś bichromie ... chyba nie muszę pisać
ilu, prawda?). Kwadrychromie wyglądają
najbardziej spektakularnie w przypadku zdjęć
krajobrazowych oraz niektórych portretów.
Zauważyłem, że znakomicie wychodzą na nich
kowboje. Naprawdę!


Krok 2.
W celu utworzenia kwadrychromii zdjęcie
należy przekształcić najpierw na skalę szarości.
Wiesz już jednak, że zwykła konwersja nie daje
pod tym względem zbyt dobrych rezultatów,
zamiast niej proponuję więc użyć dowolnej
spośród metod opisanych w rozdziale
poświęconym czarno-białym fotografiom (czyli
rozdziale 7.). Na przykład pokazane na rysunku
obok zdjęcie uzyskałem przy użyciu warstwy
korekcyjnej Gradient Map (Mapa gradientu),
która akurat w tym przypadku spisała się
znakomicie. Nie musiałem nawet tworzyć
dodatkowych znaczników koloru - wystarczył
domyślny, czarno-biały gradient.


Krok 3.
Gdy zdjęcie będzie już czarno-białe, można
z powodzeniem skonwertować je na tryb
Grayscale (Skala szarości). Zmiana ta nie
będzie miała wpływu na wygląd tego zdjęcia
i pełnić będzie jedynie rolę "techniczną"
- umożliwi dalsze przekształcanie obrazu.
Możemy pozwolić sobie na przeprowadzenie
jej na tym etapie pracy, gdyż uzyskaliśmy
już odpowiednio kontrastowy i atrakcyjnie
prezentujący się czarno-biały obraz i nie
musimy przejmować się domyślnymi
(nie najlepszymi) algorytmami konwersji
koloru na odcienie szarości. Wybierz zatem
polecenie Grayscale (Skala szarości) z menu
Image/Mode (Obraz/rryb), a gdy to zrobisz,
kliknij przycisk Flatten (Spłaszcz) w oknie
dialogowym, które się wówczas pojawi,
(pozostawienie warstwy korekcyjnej Gradient Map
(Mapa gradientu) nie ma sensu, gdyż jej działanie
opiera się na źródłowych kanałach koloru zdjęcia. J
eśli zdecydowałbyś się ją pozostawić, to wygląd obrazu
ulegnie zmianie, oryginalne kanały koloru fotografii zostaną
bowiem wówczas zastąpione jednym, powstałym w wyniku
zmiany trybu zdjęcia na skalę szarości. Kliknięcie przycisku
Flatten (Spłaszcz) jest zatem konieczne.
Pozbawi nas ono wprawdzie możliwości dalszej edycji
warstwy korekcyjnej, lecz za to wygląd zdjęcia zostanie
zachowany bez zmian).


Krok 4.
Oczywiście nie jest to jedyny komunikat
ostrzegawczy, jaki może pojawić się podczas
wspomnianej konwersji (naj prawdopodobniej
firma Adobe chce zrobić wszystko, byle tylko
ustrzec Cię od kłopotów. Widzisz, jak o Ciebie
dbają?). Kolejny komunikat ma na celu
potwierdzenie usunięcia informacji o kolorze
(patrz rysunek). Prócz tego znajdziesz w nim
sugestię dotyczącą przeprowadzenia konwersji
kolorowego obrazu na skalę szarości przy użyciu
polecenia Black & White (Czarno- biały).
Oczywiście programiści projektujący treść tego
komunikatu nie domyślili się, że mogłeś wcześniej
zadbać o konwersję obrazu w inny sposób - na przykład
przy użyciu mapy gradientu. Tak czy owak, możesz
spokojnie kliknąć przycisk Discard (Odrzuć, zanim to jednak zrobisz,
zaznacz opcję Don't show again (Nie pokazuj więcej),
aby pozbyć się tego komunikatu raz na zawsze. W przeciwnym
razie będzie on pojawiał się za każdym razem, doprowadzając Cię
do szewskiej pasji. Szczerze mówiąc, osobiście wyłączam
wszystkie komunikaty, które tylko pozwalają się wyłączyć
- nie każdy z nich jest bowiem na tyle kulturalny.



Krok 5.
Gdy uda Ci się przekształcić zdjęcie na skalę
szarości, ponownie rozwiń menu Image/
Mode (Obraz/Tryb) i sprawdź, czy polecenie
Ouotone (8ichromia), które dotychczas było
niedostępne, stało się aktywne. Jeśli tak,
wybierz je. W przeciwnym razie sprawdź,
czy nie popełniłeś jakiegoś błędu podczas
wykonywania wskazówek opisanych w 3.
kroku tego ćwiczenia.


Krok 6.
Po wybraniu polecenia Ouotone (8ichromia)
na ekranie wyświetlone zostanie okno
dialogowe Ouotone Options (Opcje bichromil),
pokazane na rysunku obok. Jak myślisz,
który z dostępnych w tym oknie trybów
pracy (nazwy niektórych z nich podałem na
wstępie) jest domyślny? Bichromia? Ależ skąd,
to byłoby za proste. Mimo iż polecenie nosi
nazwę Ouotone (8ichromia), a okno dialogowe
- Ouotone Options (Opcje bichromii),
domyślnym ustawieniem w tym oknie jest
Monotone (Monochromia). (Założę się, że
wpadli na to ci sami programiści, którzy tak
troskliwie próbują uchronić użytkowników od
pochopnej zmiany trybu kolorów obrazu na
skalę szarości. Teraz zapewne siedzą przy winie
w dobrej restauracji i nabijają się do rozpuku,
próbując wyobrazić sobie minę użytkownika,
który podczas próby uzyskania bichromii
jest częstowany monochromiami). Naszym
zadaniem jest jednak uzyskanie jeszcze innego
rodzaju obrazu: kwadrychromii. Wybierz zatem
opcję Quadtone (Kwadrychromia) z listy Type
(Typ), lecz nie klikaj na razie przycisku OK.


Krok 7.
Zamiast OK, kliknij przycisk Load (Wczytajl,
znajdujący się po prawej stronie okna
dialogowego Ouotone Options (Opcje
bichromii). Dlaczego akurat ten? Otóż służy
on do wczytywania gotowych ustawień
kwadrychromii, które kopiowane są na dysk
twardy podczas instalowania Photoshopa
(wspominałem o tym na początku). Nawiasem
mówiąc, czytałeś może książkę "Kod Leonarda
da Vinci?". Złamanie tego kodu to pestka
w porównaniu do wysiłku umysłowego, jaki
trzeba włożyć w odszukanie plików z tymi
ustawieniami. Ścieżka dostępu do tych plików
pokazana jest na rysunku obok, lecz na wszelki
wypadek podam ją jeszcze raz, krok po kroku.
W systemie Mac OS należy szukać ich w folderze
Adobe Photoshop CS3 App/ications, zaś pełna
ścieżka dostępu do tych plików w systemie Windows
to C:\Pro{jfam Fi/es\Adobe\ Adobe Photoshop CS3\
Presets\Ouotones (C:\Program Files\Adobe\Adobe
Photoshop CS3\Ustawienia\Bichromie). Wewnątrz tego
foldera znajdują się trzy inne, noszące nazwy Duotones,
Quadtones i Tritones. Uff ... Gdy uda Ci się już
znaleźć folder Quadtones, otwórz go, otwórz kolejny
folder o nazwie PANTONE@ Quadtones (Quadchromie PANTONE@)
i wczytaj plik o nazwie B/541 5135773.
Banalnie proste, prawda? (Jeśli dobrze się skupić,
to podczas otwierania tego pliku da się usłyszeć złośliwy
chichot tych samych programistów, o których przed chwilą pisałem ... ).


Krok 8.
Kliknij przycisk Load (Wczytaj). aby
przekształcić edytowany obraz zgodnie
z ustawieniami wybranej kwadrychromii.
Edytowane zdjęcie nabierze wówczas
specyficznej głębi i plastyczności (porównaj
fotografię z rysunku obok do zdjęcia
pokazanego na rysunku ilustrującym 5. krok
tego ćwiczenia; jak widać, nałożenie na siebie
kilku różnych odcieni farb może zaowocować
bardzo atrakcyjnymi efektami, nawet na
ekranie monitora). W celu wydrukowania
otrzymanego w ten sposób obrazu
powinieneś ponownie przywrócić tryb RGB
zdjęcia, wybierając polecenie RGB z menu
/mage/Mode (Obraz/Tryb). Na kolejnych
dwóch stronach opiszę teraz moje ulubione
ustawienia kwadrychromii, trichromii i bichromii,
a także porównam ich działanie na podstawie tego
samego, przykładowego zdjęcia (abyś mógł przekonać
się o dzielących je, subtelnych różnicach).


Krok 9.
Tym razem mamy do czynienia z trichromią,
a zatem po kliknięciu przycisku Load (Wczytaj!
powinieneś odszukać folder Tritones,
a w nim kolejny - Gray Tritones (Trichromie
szare). W tym drugim folderze znajduje się
ustawienie o przesympatycznej nazwie 8/409
WmGray 407 WmGray - wczytaj je, aby je
wypróbować.


Krok 10.
Oto kolejna trichromia, która wygląda
podobnie jak poprzednia, lecz jest nieco
"Iżejsza"ze względu na odrobinę zmieniony
kształt krzywej trzeciego koloru farby oraz
zestaw jaśniejszych kolorów, jaki został
dobrany podczas jej tworzenia. Jeżeli chciałbyś
ją wypróbować, to wczytaj plik o nazwie 8/
WmGray 7 WmGray 2. (Prawda, że genialna
nazwa? Sam nie wpadłbym na lepszą i bardziej
trafną. Założę się, że oni nadal się śmieją.).

WSKAZÓWKA:
Jeszcze jedna ważna rzecz dotycząca wyglądu
poszczególnych -chromii: bardzo wiele zależy
od zdjęcia, na którym je testujesz. Postaraj się
zatem za każdym razem wypróbować ich kilka,
aby oszacować różnice i dobrać optymalne
ustawienie dla edytowanego zdjęcia
.

Krok 11.
To jedna z naj prostszych bichromii, lecz
mimo wszystko jest ona bardzo ładna: aby ją
wypróbować, kliknij przycisk Load (WczytaJ),
odszukaj folder Ouotones/Ouotones/Gray-
B/ack Ouotones (Bichromie/Ouotones/
Bichromie szaro-czarne) i wczytaj plik o nazwie
Warm Gray 7 7 b/2.


Krok 12.
Na koniec jeszcze jedna bichromia, którą
znajdziesz w folderze PANTONE" Ouotones
(Bichromie PANTONE@). Nosi ona nazwę 478
brown (700%) b/4 i umożliwia uzyskanie
delikatnego, brązowego odcienia, który
znakomicie pasuje do niektórych zdjęć
(zgodnie z tym, o czym przed chwilą pisałem,
naprawdę warto wypróbować kilka różnych
bichromii, trichromii i kwadrychromii, zanim
zdecydujesz się na jedną z nich. Będziesz
zaskoczony, jak duże różnice w efektach
działania poszczególnych ustawień mogą być
spowodowane rodzajem i treścią zdjęcia).
I to już wszystko: przedstawiłem Ci moje
cztery ulubione ustawienia, w wymienionych
folderach znajdziesz ich jednak o wiele więcej.
Eksperymentuj do woli, pamiętaj tylko, by
po zakończeniu pracy skonwertować zdjęcie
z powrotem na tryb RGB.
"

No i to by było na tyle :rolleyes:
Serdecznie polecam zakup i lekturę całości - naprawdę warto.

Pozdrówka!