Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 22

Wątek: Stałe światło

  1. #1
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jan 2011
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    37

    Domyślnie Stałe światło

    Dlaczego obiektywy zmiennoogniskowe ze stałym światłem są lepsze od tych ze światłem zmiennym? Jakie są praktycze korzyści ze stałego światła, np. f/4?

    Analizuję zakup obiektywu EF 24-105/4L IS USM (do 450D), a jednym z "konkurentów" jest EF 28-135/3.5-5.6 IS USM (jeśli w ogóle udałoby się jeszcze kupić nówkę sztukę). Nie proszę tu o ocenę właściwości obu obiektywów, tylko o wskazanie czy rzeczywiście z uwagi na stałe światło (i inne cechy) należałoby wybrać L-kę, mimo znaczącej różnicy w cenie.

    Nie jestem profesjonalnym fotografem, a jedynie amatorem - fascynatem, dlatego proszę o wyrozumiałość
    5DmkII | EF 24-105/4L IS | EF 70-200/4L IS | EF 100/2.8L IS macro | EF 50/1.8 | Speedlite 580EX II
    450D | EF-S 18-55/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250/4-5.6 IS

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    bo masz je stałe w całym zakresie - przy używaniu trybu M niezależnie od tego gdzie masz ustawiony zoom masz taką samą ekspozycję, w szkle o zmiennym świetle wraz ze wzrostem ogniskowej obiektyw ciemnieje (najczęściej jego "jasna część" to tylko sam początek zakresu) - i na największym zoomie już mamy ciemnicę - w przypadku który podałeś to 1.5 EV a więc sporo.. no i jeśli robisz na Av (priorytet przysłony) to nie masz kontroli nad tym co ustawisz - bo ustawisz sobie np. 3.5 a przekadrujesz zoomem i z 3.5 robi się 5.6.. a co do eLek - to nie tylko stałe światło - także budowa, oddanie kolorów itp.
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

  3. #3
    Uzależniony Awatar trothlik
    Dołączył
    Sep 2004
    Wiek
    47
    Posty
    782

    Domyślnie

    Racja. Stałe światło to wygoda. Pamiętam ze wpieniało mnie to że moja Sigma ma raz 3.5 raz 5.6.
    Następne szkło tez będzie ze stałym światłem
    trothlik
    "Nie istnieją różnice prócz różnic stopni między różnymi stopniami i brakiem różnicy. To znaczy w przekładzie na ludzki język: któż teraz nie pije".

  4. #4
    Obertroll Awatar Kolekcjoner
    Dołączył
    Jun 2006
    Miasto
    Pod Tatrami
    Posty
    18 776

    Domyślnie

    A w filmie to dopiero ma znaczenie .
    "Co do wspomnianego mojego obowiązku to chcę jeszcze dodać, że mój stosunek do tegoż obowiązku jest moją osobistą i całkowicie prywatną sprawą, co zwalnia mnie od wszelkich dalszych komentarzy, przypisów, suplementów i gloss."
    Kapitan Wagner

  5. #5
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Dec 2007
    Miasto
    Francja / Polska
    Posty
    35

    Domyślnie

    Wszystkie korzysci wymienil "arturs" i to jest fakt. Jednak f4 to i tak ciemno w pochmurny dzien. Poniewaz jestes amatorem rowniez budowa elek nie jest ci niezbedna i zwykle szkla rowniez posluza wiele lat,wiec ja nie przejmowalbym sie tym zmiennym swiatlem,bo podczas dobrej pogody i tak bedziesz wychodzil poza f5.6 i szkoda moim zdaniem placic 2x tyle za elke. To konie robocze dla amatora rowniez,ktory ma wieksza gotowke.
    Uzywalem kilku elek ze swiatlem f/4 oraz obiektywy ze zmiennym z nizszej polki i jako amator stwierdzam,ze mozna i tak i tak i czlowiek jest zadowolony. tylko kwestia pieniedzy moim zdaniem.

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar dziobolek
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Dublin/Ireland
    Posty
    2 634

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez trothlik Zobacz posta
    Racja. Stałe światło to wygoda.
    Noooo, ba... a stałe jasne światło, to już miodzio - takie min. f/2.8
    Jedynie stałki są jaśniejsze, jak na razie;-)
    Cytat Zamieszczone przez trothlik Zobacz posta
    Pamiętam ze wpieniało mnie to że moja Sigma ma raz 3.5 raz 5.6.
    Racja, miałem to samo, tyle że w zakresie 3.5-6.3
    Cytat Zamieszczone przez trothlik Zobacz posta
    Następne szkło tez będzie ze stałym światłem
    Od "kilku" dni mam to już za sobą
    Teraz mam f/2.8 w całym zakresie 70-200

    Pozdrówka!
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez heban Zobacz posta
    Wszystkie korzysci wymienil "arturs" i to jest fakt. Jednak f4 to i tak ciemno w pochmurny dzien.
    Zgadzam się z tobą - dla mnie f/4 to też średnia korzyść i to nie tylko w pochmurny dzień.

    Cytat Zamieszczone przez heban Zobacz posta
    Poniewaz jestes amatorem rowniez budowa elek nie jest ci niezbedna i zwykle szkla rowniez posluza wiele lat,wiec ja nie przejmowalbym sie tym zmiennym swiatlem,bo podczas dobrej pogody i tak bedziesz wychodzil poza f5.6
    Nie zgadzam się z tą opinią...
    Często mam sytuacje podczas dobrej pogody, kiedy używam f/2.8.

    Cytat Zamieszczone przez heban Zobacz posta
    ...i szkoda moim zdaniem placic 2x tyle za elke. To konie robocze dla amatora rowniez,ktory ma wieksza gotowke.
    Świat obiektywów nie kończy się na L-kach... i nie tylko L-ki mają jasne i stałe światło.

    Cytat Zamieszczone przez heban Zobacz posta
    Uzywalem kilku elek ze swiatlem f/4 oraz obiektywy ze zmiennym z nizszej polki i jako amator stwierdzam,ze mozna i tak i tak i czlowiek jest zadowolony. tylko kwestia pieniedzy moim zdaniem.
    Dla niektórych f/4 to już jasne szkło.
    Jak dla mnie f/4 to jest taki kompromis cena/jakość.
    IMHO prawdziwe korzyści stałego i jasnego światła zaczyna się dostrzegać dopiero od f/2.8

    Pozdrówka!
    Ostatnio edytowane przez dziobolek ; 06-02-2011 o 21:05 Powód: Automerged Doublepost
    "Nie wiesz i pytasz - wstydzisz się raz;
    Nie wiesz i nie pytasz - wstydzisz się całe życie"

    50D; SIGMA 17-50 f/2.8; TAMRON 70-200 f/2.8; Peleng 8mm / E-400; ZD17,5-45; ZD40-150
    tylko... czy to jest ważne??? "Galeria - zapraszam."

  7. #7
    Początki nałogu Awatar Bart3k
    Dołączył
    Dec 2008
    Miasto
    Bielsko-Biała
    Posty
    316

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez heban Zobacz posta
    Jednak f4 to i tak ciemno w pochmurny dzien.
    w 300D to może i wada ale w aparacie w którym użyteczne iso to 1600 czy wiecej F4 to zaden dramat. no chyba że się nie umie używać pokrętła od ISO. Jakbyś napisał że 5,6 to ciemno to ja rozumiem ale 4?? Czytając to forum widzę że ludzie popadają w jakąś paranoję. Wiadomo fajnie mieć szkła 2.8 ale 4 to nie żaden dramat
    Canon 5D mkII|Canon 40D|Canon 17-40 4L|Sigma 120-400 4.5-5.6|Canon 50 1.8|Falcon 8 3.5|Metz48

  8. #8
    Uzależniony Awatar trothlik
    Dołączył
    Sep 2004
    Wiek
    47
    Posty
    782

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez heban Zobacz posta
    Poniewaz jestes amatorem rowniez budowa elek nie jest ci niezbedna i zwykle szkla rowniez posluza wiele lat,wiec ja nie przejmowalbym sie tym zmiennym swiatlem,bo podczas dobrej pogody i tak bedziesz wychodzil poza f5.6 i szkoda moim zdaniem placic 2x tyle za elke.
    Patrząc analogicznie po kiego grzyba ludzie kupują fury 150-200KM (o mocniejszych nie wspominam) skoro żeby dojechać z pkt. A do pkt. B wystarczy "kaszel" z silnikiem 21KM?

    Przenosząc to na optykę nie zawsze wykorzystasz w zoomie 2.8 ale są momenty że trzeba... a czasem i to trochę mało.
    Też miałem dylemat "ciemniej i taniej" czy "jaśniej solidniej i drożej". Stwierdziłem że po "ciemniej i taniej" i tak będę szukał "jaśniej i drożej" więc wolałem odczekać, uzbierać kwotę i kupić L.
    Wydać kasę raz a nie kupować półśrodki i potem znów kombinować.
    Ale... każdemu według potrzeb
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez dziobolek Zobacz posta

    Od "kilku" dni mam to już za sobą
    Teraz mam f/2.8 w całym zakresie 70-200

    Pozdrówka!
    Mogę być twoim kolegą?
    Ostatnio edytowane przez trothlik ; 06-02-2011 o 21:50 Powód: Automerged Doublepost
    trothlik
    "Nie istnieją różnice prócz różnic stopni między różnymi stopniami i brakiem różnicy. To znaczy w przekładzie na ludzki język: któż teraz nie pije".

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar dziobolek
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Dublin/Ireland
    Posty
    2 634

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bart3k Zobacz posta
    w 300D to może i wada ale w aparacie w którym użyteczne iso to 1600 czy wiecej F4 to zaden dramat. no chyba że się nie umie używać pokrętła od ISO. Jakbyś napisał że 5,6 to ciemno to ja rozumiem ale 4?? Czytając to forum widzę że ludzie popadają w jakąś paranoję. Wiadomo fajnie mieć szkła 2.8 ale 4 to nie żaden dramat
    Dramat to nie, ale jasno... to też nie jest.
    Natomiast mając do wyboru f/2.8 taniej (lub w zbliżonej cenie) niż bez IS i f/4 IS
    mój wybór zawsze pójdzie w stronę jaśniejszego światła.


    Niektórym wystarcza spacerzoom na całe życie,
    a niektórym zaczynają doskwierać jego ograniczenia - najczęściej światło,
    a następnie jakość w zakresie tele (100-2xx), bo z reguły do 100mm jest OK.
    I przeważnie wtedy zaczyna się myśleć o jasnych/jaśniejszych szkłach.

    IMHO ISO to nie wszystko. No i dlaczego mam się skazywać na gorszą jakość???
    Bo chyba nie powiesz mi, że używalne ISO 1600 jest chociaż zbliżone jakościowo do ISO 100 ??:


    Pozdrówka!
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez trothlik Zobacz posta
    Mogę być twoim kolegą?
    Siur, zapraszam na Guinnessa

    Pozdrówka!
    Ostatnio edytowane przez dziobolek ; 06-02-2011 o 21:53 Powód: Automerged Doublepost
    "Nie wiesz i pytasz - wstydzisz się raz;
    Nie wiesz i nie pytasz - wstydzisz się całe życie"

    50D; SIGMA 17-50 f/2.8; TAMRON 70-200 f/2.8; Peleng 8mm / E-400; ZD17,5-45; ZD40-150
    tylko... czy to jest ważne??? "Galeria - zapraszam."

  10. #10
    Początki nałogu Awatar Bart3k
    Dołączył
    Dec 2008
    Miasto
    Bielsko-Biała
    Posty
    316

    Domyślnie

    dziobolek wiadomo że lepszy 2.8 bez IS niż 4 z IS... ale... są ludzie którzy nie mają pewnej łapy i bezpieczniej się czują z ISem. Co do szkieł.. ja na pentaxie nie miałem stabilizacji i z powodzeniem używałem szkieł 3,5-5,6 gdzie iso używalne było do 400 właściwie i człowiek jakoś dawał radę i zdjeć poruszonych nigdy nie miałem za dużo nawet na czasach 1/15. Teraz w canonie też nie mam szkieł IS... miałem i sprzedałem zamieniając na jaśniejszy słoik ale nie to było powodem... generalnie jak masz pewną łapę to ten brak IS jak i światło 4 nie powinno być problemem. Dużo ważniejsze jest umiejętność ustawienia aparatu pod szkło i tego nawet najlepsze szkło nie skoryguje
    Canon 5D mkII|Canon 40D|Canon 17-40 4L|Sigma 120-400 4.5-5.6|Canon 50 1.8|Falcon 8 3.5|Metz48

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •