
Zamieszczone przez
epicure
Ale to nie jest technologia rozwiązująca problem, tylko go omijająca. Mówiąc dosadniej: nie ma na celu wyciśnięcie syfa, a jedynie jego przypudrowanie.
Masz dwa rodzaje pikseli, z których jeden rejestruje luminację z niższą czułością (przez co prawdopodobieństwo przepału jest niższe), na pokładzie jest osobny procesor, który nie robi nic innego, jak tylko "miesza" informację z obu rodzajów pikseli, co zresztą może zrobić jedynie przy zastosowaniu bardzo złożonego oprogramowania. Był kiedyś wywiad z jakąś szychą z Fuji, gdzie pytano, czy ich technologia trafi kiedykolwiek do aparatów innych producentów. Odpowiedział, że nie widzi przeszkód, ale jest jeden warunek: Fuji dostarcza matryce, procesory i oprogramowanie, bo traktuje to jako jeden złożony produkt, który opatentowany jest wraz z jego wszystkimi nierozłącznymi komponentami. No i inni producenci jakoś nie są zainteresowani.
Te całe SuperCCD EXR to jedynie sposób na zrobienie pół-HDRa z jednej ekspozycji. Wyobraź sobie, że masz teraz matrycę 15 mpx RGB (bo takie są współczesne wymogi rozdzielczości) z dodatkowymi 5 mpx, które odczytują tylko luminację dla świateł. Jak myślisz, ile czasu będzie potrzebował procesor, aby to przemielić? W E-30, którego jakichś czas temu używałem, użycie głupiego "filtra artystycznego" spowalniało procesor na kilka sekund, a to było zaledwie 12 mpx. Która firma zgodzi się na takie ograniczenia? I która za to zapłaci?
Możliwe, że w przyszłości problemy te zostaną wyeliminowane, jeśli pozwoli na to technologia. Nie mówię, że nie. Ale na dzień dzisiejszy to niemożliwe, nie przy obecnych tendencjach rozwoju (szybciej, więcej mpx, szybciej, więcej fps, szybciej...). Nawet Fuji się poddało i stosuję tę technologię już tylko w kompaktach (i to tylko w bodajże dwóch modelach, eksperymentując też z BSI, które jest bardziej obiecującym pomysłem). Póki co to egzotyka bez przyszłości, podobnie jak Foveon.
Ciekawszy wydaje się patent Panasonika, który zakłada, że uda się odczytać dane ze standardowej matrycy dwukrotnie w czasie jednej ekspozycji. Dzięki temu z jednego klapnięcia migawki wyjdą dwa rawy - jeden jaśniejszy, drugi ciemniejszy. Nic tylko sklejać z tego HDRa.