Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 17

Wątek: zdjęcia do ksiązki

Mieszany widok

  1. #1

    Domyślnie zdjęcia do ksiązki

    Witam mam pytanie dotyczace przygotowania zdjec do drukarni (ulotki). Zdjęcia mają mieć 300pi i byc w CMYKU. wszystko ok ale po obróbce w PS zmieniam na koniec z RBG na CMYK i po otwarciu jpg. moje zdjecie ma zupełnie inna barwe? o co chodzi. Jest jakis inny sposób na to dzieki za odpowiedz

  2. #2
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    23

    Domyślnie

    To zależy z jakiej przeglądarki zdjęć korzystasz, nie wszystkie obsługują profile kolorystyczne poza sRGB. Jeżeli to co przerabiasz w photoshopie dobrze wygląda to będzie ok. Generalnie zmiana koloru w photoshopie powinna być przeprowadzona poprzez: edit/convert to profile/ i tam z listy wybierasz najpopularniejszy profil czyli: working CMYK - U.S. Web Coated...... - oczywiście o ile nie określili Tobie jaki to ma być konkretny profil.

  3. #3
    Uzależniony
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    617

    Domyślnie

    Musisz najpierw przejść na CMYK i dopiero po tym wprowadzać zmiany i przygotowywać zdjęcie do druku.
    Było trochę na forum na temat zarządzania barwą. Temat jest dość złożony więc polecam trochę poszukać.
    Pozdrawiam

  4. #4
    calamus
    Guest

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rOOmak Zobacz posta
    Musisz najpierw przejść na CMYK i dopiero po tym wprowadzać zmiany i przygotowywać zdjęcie do druku.
    Chyba sobie jaja robisz...

    Konwersja do CMYK to OSTATNIA czynność (wykonywana zgodnie z tym, co napisał mcno) w procesie przygotowania zdjęcia do druku offsetowego.

    Proponuję więc żebyś ty najpierw poszukał informacji o tym "złożonym temacie", a dopiero potem udzielał rad, bo jak na razie wprowadzasz jedynie ludzi w błąd. A to, że przy okazji wychodzisz na dyletanta, to już twoja (i niegroźna dla otoczenia) sprawa.

    jarekmak: podczas korekty barwnej pliku RGB musisz korzystać z odpowiedniego soft proofa, żeby uniknąć takich jazd z kolorami jakie opisałeś. Bez soft proofa korygowanie kolorów mija się z celem, równie dobrze możesz wyłączyć monitor i próbować zrobić to na ślepo.

    To jest punkt pierwszy abecadła color managementu... o którym rOOmak najwyraźniej w życiu nie słyszał.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez mcno Zobacz posta
    z listy wybierasz najpopularniejszy profil czyli: working CMYK - U.S. Web Coated...... - oczywiście o ile nie określili Tobie jaki to ma być konkretny profil.
    A raczej - o ile mieszkasz w USA... bo wszystkie profile U.S. są przystosowane do amerykańskich standardów drukarskich. W Europie najczęściej używa się profili FOGRA.
    Ostatnio edytowane przez calamus ; 30-12-2010 o 22:42 Powód: Automerged Doublepost

  5. #5
    Coś już napisał Awatar kodar
    Dołączył
    Sep 2006
    Wiek
    54
    Posty
    55

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez calamus Zobacz posta
    Chyba sobie jaja robisz...

    Konwersja do CMYK to OSTATNIA czynność (wykonywana zgodnie z tym, co napisał mcno) w procesie przygotowania zdjęcia do druku offsetowego.
    Życzę powodzenia przy drukowaniu zdjęć po konwersji bez wykonania dodatkowych korekt w CMYK-u. Zdjęcia do druku ZAWSZE ostatecznie koryguje się właśnie w CMYK.
    A słaba jakość druku często jest wynikiem drukarni, ale równie często powodem są domorośli graficy, nie mający odpowiednio skalibrowanego monitora i podstawowej wiedzy dotyczącej zasad druku, choćby nie wiem jak dobrzy byli w przygotowywaniu zdjęć w rgb.
    Jeśli sama konwersja miałaby wystarczyć, równie dobrze można by ją przeprowadzać na poziomie pliku pdf lub w ripie naświetlarki, ale tak dobrze nie jest. Zdjęcia po konwersji trzeba poprawić, bez dwóch zdań.
    kilka puszek, kilka szkieł z Literką i bez, hassel i mamiya

  6. #6
    Uzależniony Awatar iREM
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Gdansk, Poland, Europe, Earth
    Wiek
    58
    Posty
    951

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kodar Zobacz posta
    Życzę powodzenia przy drukowaniu zdjęć po konwersji bez wykonania dodatkowych korekt w CMYK-u. Zdjęcia do druku ZAWSZE ostatecznie koryguje się właśnie w CMYK.
    A słaba jakość druku często jest wynikiem drukarni, ale równie często powodem są domorośli graficy, nie mający odpowiednio skalibrowanego monitora i podstawowej wiedzy dotyczącej zasad druku, choćby nie wiem jak dobrzy byli w przygotowywaniu zdjęć w rgb.
    Jeśli sama konwersja miałaby wystarczyć, równie dobrze można by ją przeprowadzać na poziomie pliku pdf lub w ripie naświetlarki, ale tak dobrze nie jest. Zdjęcia po konwersji trzeba poprawić, bez dwóch zdań.
    Albo spaprać, grzebiąc w cmykowym pliku. Wolałbym żeby to nie było zbyt popularne podejście. Po pierwsze dlatego, że przestrzeń CMYK jest dużo węższa nawet od sRGB, po drugie (co wynika z pierwszego) wielu kolorów po prostu nie da się uzyskać w tej przestrzeni (najprostszy przykład do głęboki niebieski - odpowiednik ekranowego Blue), po trzecie zamiana do przestrzeni CMYK jest nie tylko stratna ale i nieodwracalna, dlatego należy wykonać wszystko co możliwe w najszerszej przestrzeni kolorystycznej (Adobe RGB, ProPhoto RGB) i po czwarte należy użyć WŁAŚCIWEGO dla danego procesu offsetowego profilu (inny dla papieru powlekanego typu kreda, inny dla zwykłego offsetu i jeszcze inny na papier gazetowy).
    Jest tego trochę i uważam, że klasyczny druk offsetowy (4 kolory) nie jest w stanie oddać tego nad czym pracowaliśmy przy zdjęciu. Nie mówiąc o "profesjonalnych" maszynistach offsetowych. *
    I piąte ostatnie: łatwo spowodować zbyt duże natężenie barw mogące dać w rezultacie tzw. zalanie kolorów - najczęściej efektem tego jest to, że cienie szlag trafi, będzie wielka plama.





    * Autentyczna historyjka z jednej drukarni: właściciel drukarni pyta maszynistę w obecności wymagającego klienta: Na co drukowałeś tę stronę? Na co maszynista odpowiada: na niebo i na trawę, a co? Dla mniej wtajemniczonych wyjaśnienie: szef spytał czy maszynista użył urządzeń pomiarowych, pracownik odpowiedział że drukował tak, aby niebo i trawka na zdjęciu były ładne.
    Wszystko można zrobić lepiej.
    www.irem.pl | 500px | foty.irem.pl

  7. #7
    Coś już napisał Awatar kodar
    Dołączył
    Sep 2006
    Wiek
    54
    Posty
    55

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez iREM Zobacz posta
    Albo spaprać, grzebiąc w cmykowym pliku. Wolałbym żeby to nie było zbyt popularne podejście.
    Jak napisałem - ostatecznie korygujemy zdjęcia w CMYK. I mówię tu o korekcji w celu osiągnięciu wyniku w druku. Nie o globalnej obróbce zdjęcia. Oczywistym jest, że jest to najuboższy z modeli kolorystycznych i pełna obróbka nie jest w nim możliwa. Jednak zdjęcie, choćby nie wiem jak dobrze obrobione w rgb, nigdy po konwersji do CMYK nie będzie dobrze wydrukowane. Trzeba je jeszcze dopracować. Właśnie dlatego, że CMYK "obcina" barwy.

    Popularne podejście czy nie - od 15 lat zajmuję się przygotowaniem do druku i to co piszę wynika z praktyki.
    kilka puszek, kilka szkieł z Literką i bez, hassel i mamiya

  8. #8
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    23

    Domyślnie

    A raczej - o ile mieszkasz w USA... bo wszystkie profile U.S. są przystosowane do amerykańskich standardów drukarskich. W Europie najczęściej używa się profili FOGRA.
    Racja, mój błąd.

    Generalnie myślę, że jeżeli nie zajmujesz sie składem tej książki a jedynie dostarczasz zdjęcia to lepiej by było aby zajął się tym profesjonalista tj, osoba odpowiedzialna za skład. Zapewne ma ona możliwość zrobienia "proofa" (wydruk z symulacją papieru itp.). Innymi słowy: jeżeli nie musisz koniecznie tego sam robić - to tego nie rób.

  9. #9
    Coś już napisał
    Dołączył
    Sep 2007
    Miasto
    Tarnowskie Góry
    Posty
    62

    Domyślnie

    Nikt nie zrobi proof'a z profilem maszyny drukarskiej a napewno nie w naszych warunkach.
    Oprofilowanie maszyny drukarskiej jest praktycznie nie wykonalne (biorac to w dosc duzym uproszczeniu).

    Generalnie wybierz jakas przestrzen edycyjna w niej obrabiaj zdjecia mozesz sobie wlaczyc soft prof'a odpowiedniego cmyk'a (zapytaj jakiego uzywaja czy fogry czy us web). Dopiero na sam koniec dokonaj konwersji CMYK'a.

    Zdjecia wykonane w czym kolwiek innym niz sRGB beda wygladaly dziko w przegladarkach bez CM, takze uzywaj do podgladu aplikacji z CM.

    Dobra rada zapisuj i oddawaj zdjecia w TIFF a nie w JPG czy PDF. Wiem ze zajmuja 10 razy tyle ale lepiej nie miec przykrych niespodzianek.

  10. #10

    Domyślnie

    Mam wlasnie dylemat jak wypuscic zdjecie do druku, bo w drukarni zazyczyli sobie w cmyku. Moge to zrobic oczywiscie w PSie wg tego, co radzicie w tym watku, ale ze nie bede efektu koncowego w ogole ogladac, bo idzie prosto z drukarni do klienta, to wolalabym sie upewnic, czy mi jakiegos chlamu klientowi nie dostarcza przez moj blad.

    Czy jest jakis soft, w ktorym moge sobie obrzjrzec czy zdjecie dobrze wyglada po wypuszczeniu go w cmyku? czy czegos nie zrozumialam w odpowiedziach powyzej?

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •