Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 36

Wątek: Ciemna ziemia, przepalone niebo...

  1. #21
    Zablokowany
    Dołączył
    Aug 2010
    Posty
    111

    Domyślnie

    Z polarem bardzo dobry pomysł. Ustawiasz polar tak aby niebo maksymalnie ściemnić i naświetlasz to niebo tak aby było jak najjaśniejsze ale nieprzepalone, jedziesz do granicy histogramu. Robisz RAW-a a przy wołaniu ciągniesz cienie i to tyle w temacie.

  2. #22
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez photographus Zobacz posta
    Więc tak kolego: polar tak (do podkreślenia koloru nieba a nie wyrównania ekspozycji) i do tego fota w RAW, a w wywoływaczu (np. w LR) filtr gradientowy. Efekt można także uzyskać używając filtra połówkowego szarego i mierząc ekspozycję na "ciemne" obszary zdjęcia.
    Reasumując: uważam, że wystarczy bez filtrów zrobić RAWA i pobawić się w LR
    pozdrówka
    Źle to będzie wyglądać. Nie filtr gradiacyjny, tylko suwaki recovery i fill lights. Do tego podbicie kontrastu i jest ok.

    Przy bardzo dużych kontrastach, małe ISO, ekspozycja tak, żeby nie wypalić całkowicie nieba i ratowanie cieni. Ewentualnie statyw i dwie foty, albo sztuka wyboru i wykorzystania światła
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  3. #23
    Bywalec Awatar fyrste
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Nowy Sącz
    Wiek
    47
    Posty
    177

    Domyślnie

    dobra... nikt jeszcze nie napisał prawdy fotograficznej to napiszę ją ja
    W przypadku tej foty tak naprawdę nie ma czego ratować. Nie ma na niej nic ciekawego. Więc polecam nie bawić się z nią bo to strata czasu.
    Natomiast jeśli to by było ciekawe miejsce to najlepszym sposobem na poprawne zdjęcie jest po prostu poprawne światło - czyli obserwujemy kiedy ładnie nam oświetla to co chcemy i wtedy robimy zdjęcie.
    Dzięki temu będziemy mieli ładne zdjęcie bez zbędnych kombinacji.
    Kombinacje są ok - ale pod warunkiem, że nie możemy osiągnąć tego efektu jaki byśmy chcieli.
    Canon 855D + 8-200mm f4

  4. #24
    Pełne uzależnienie Awatar jacek_73
    Dołączył
    Oct 2010
    Miasto
    53 N, 18 E
    Wiek
    51
    Posty
    2 587

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fyrste Zobacz posta
    dobra... nikt jeszcze nie napisał prawdy fotograficznej to napiszę ją ja (...)
    I popsułeś zabawę :-D
    Jestę fotografę
    miszcz martwi się o podpis

  5. #25

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fyrste Zobacz posta
    dobra... nikt jeszcze nie napisał prawdy fotograficznej to napiszę ją ja
    Taaa, głoszenie prawdy jest cudne, ale czytanie ze zrozumieniem jeszcze pikniejsze. Kolega inicjujacy wątek nie pytał się, jak ratować konkretne zdjęcie, tylko jak sobie radzić z dużymi zakresami dynamicznymi oswietlenia.
    Pozdrawia wredny Leopold

  6. #26
    Pełne uzależnienie Awatar jacek_73
    Dołączył
    Oct 2010
    Miasto
    53 N, 18 E
    Wiek
    51
    Posty
    2 587

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez leopold Zobacz posta
    Taaa, głoszenie prawdy jest cudne, ale czytanie ze zrozumieniem jeszcze pikniejsze. Kolega inicjujacy wątek nie pytał się, jak ratować konkretne zdjęcie, tylko jak sobie radzić z dużymi zakresami dynamicznymi oswietlenia.
    Pozdrawia wredny Leopold
    oj, to chyba nie tak było:

    Cytat Zamieszczone przez trothlik Zobacz posta
    Witam Wszystkich

    (...) Co zrobiłem nie tak że zdjęcie jest ciemne a niebo przepalone? Jak to obejść?(...)
    i odpowiedź kolegi:

    Cytat Zamieszczone przez fyrste Zobacz posta
    (...)najlepszym sposobem na poprawne zdjęcie jest po prostu poprawne światło - czyli obserwujemy kiedy ładnie nam oświetla to co chcemy i wtedy robimy zdjęcie.(...)
    Akurat popieram te zdanie, a wszelkie HDRy, zabawy suwakami w programach graficznych uważam za półśrodki.

    Czy idzie poprawnie naświetlić ulicę: idzie, ale trzeba trafić światło jakie chcemy, a nie strzelać na oślep z myślą iż supersprzęt da radę, a superprogram wszystko wyciągnie (zresztą sam się na tym łapię :-? )


    Pozdrawiam :-D
    Jestę fotografę
    miszcz martwi się o podpis

  7. #27
    Uzależniony
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    617

    Domyślnie

    Polar przyciemni niebo, pozbawi szyby i wodę odblaskow, zwiekszy troche kontrast ale za cene światła.
    Do miasta, a szczególnie w tym przypadku polar jest mało przydatny.
    "Poprawnie" naświetlone zdjęcie, w tym przypadku, osiągnąłbyś gdybyś mierzył światło w cieniach po czym przekadrował. Niebo będzie przepalone, ale nie ma tam nic co by było warto pokazac. Żeby wcisnąć całą rozpiętość tonalną w jednym zdjęciu to tylko HDR.

  8. #28

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jacek_73 Zobacz posta
    idzie, ale trzeba trafić światło jakie chcemy, a nie strzelać na oślep z myślą iż supersprzęt da radę, a superprogram wszystko wyciągnie (zresztą sam się na tym łapię :-? )
    Oczywiście, że dobrze naświetlone zdjęcie jest (w zasadzie) najlepsze. Ale nie zawsze można czekać na właściwe oświetlenie (np. w czasie zwiedzania) albo też to właściwe oświetlenie nigdy się w danym miejscu nie pojawia(*). I wtedy klops i niestety musimy zastosować jakieś "sztuczki".
    Pozdrawia Leopold zafascynowany sztuczkami

    (*) A czasem oświetlenie o dynamice przekraczającej dynamikę aparatu jest właśnie tym, co chcemy zarejestrować i przedstawić.

  9. #29
    Zablokowany
    Dołączył
    Aug 2010
    Posty
    111

    Domyślnie

    Znakomita porada.

  10. #30
    Pełne uzależnienie Awatar marfot
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Zgorzelec
    Posty
    4 586

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez leopold Zobacz posta
    Oczywiście, że dobrze naświetlone zdjęcie jest (w zasadzie) najlepsze. Ale nie zawsze można czekać na właściwe oświetlenie (np. w czasie zwiedzania) albo też to właściwe oświetlenie nigdy się w danym miejscu nie pojawia(*). I wtedy klops i niestety musimy zastosować jakieś "sztuczki".
    Pozdrawia Leopold zafascynowany sztuczkami

    (*) A czasem oświetlenie o dynamice przekraczającej dynamikę aparatu jest właśnie tym, co chcemy zarejestrować i przedstawić.
    Robiąc slajdy przez wiele lat na analogu znienawidziłem konieczność takiego dobrania ekspozycji, żeby uzyskać akceptowalny ostateczny efekt. Błędy rzędu 1/2 EV były wyraźnie widoczne. Teraz mając do dyspozycji podgląd, histogram, nieskończenie tani "film", możliwość wywołania RAWa w połączeniu z całkiem przyzwoitą pojemnośćią tonalną matrycy nie widzę konieczności stosowania jakichś "sztuczek". Takie zdjęcie jak omawiane można naświetlić "na cienie", wywołać odzyskując w wypalonych światłach co się da i efekt powinien być akceptowalny.
    https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
    EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200

Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •