Przykładowe zakresy dynamiczne: ciemne wnęrze z jasnym oknem (dynamika wzroku ludzkiego) 10 000 : 1 czyli 12-14 EV, typowa lustrzanka cyfrowa 500 (1000?) : 1 czyli 9-10 EV. Na razie nie da się jedną ekspozycją pokryć zakresu dynamicznego postrzeganego przez oko, bo brakuje jakieś 4-5 EV, a w najlepszym razie, nieco forsując RAW'a, można uzyskać dodatkowo 1(2?) EV, oczywiście ze stratą jakości.
Przy zastosowaniu materiałów fotochemicznym (pamietacie slajdy ORWOi jesienne pokazy dla znajomych obrazków z wypraw? ) wykorzystywaliśmy niezwykle sprzyjający kształt krzywej charakterystycznej emulsji fotograficznej, mającej z grubsza kształt wyciągniętego "S". Czyli w zakresie tonów średnich charakterystyka była mniej więcej liniowa, w tonach niskich i wysokich "quasi" logarytmiczna, czyli dużej zmianie sygnału odpowiadała niewielka zmiana zaczernienia(*). Oczywiście do pewnych granic, bo co się przejarało, to było przejarane i finito. Dla CCD (CMOS) mamy niemal liniową charakterystykę w całym zakresie (sygnał jest proporcjonalny do oświetlenia) i stąd mniejsza tolerancja na niedoświetlenie lub prześwietlenie. Z drugiej strony, liniowość odpowiedzi ułatwia mapowanie tonów (albo chocby zwykłe "fusion" czyli liniowe scalenie i przeskalowanie).
Pozdrawia nieliniowy Leopold
(*) W takiej np. astronomii od dawna stosowano różne techniki dla przeprowadzenia fotometrii fotograficznej, czyli pomiaru natężenia sygnału na podstawie zarejestrowanego lokalnego zaczernienia kliszy. I oprócz wyzaczania przebiegu krzywej charakterystycznej w jednostkach fizycznych (wykorzystując np. filtry kalibracyjne - stopniowe) stosowano różne techniki (np. de Vouculers'a) właśnie linearyzacji krzywej charakterystycznej, szczególnie w zakresie tonów niskich!!! Czyli dla niektórych liniowość CCD jest własnie cudna.
Ja bym zrobił tak;
Statyw 1 fota expozycja na ( - ) na niebo, 2 fota przepałiłbym w cieniu wszystko w RAW
wyciągnął bym w LR, połączył w Photoshopie, może z tego by coś wyszło.
5D, 40D, CP-E4, 16/2,8 Zenitar. 50/1,4. 24-70/2,8 L 70-200/4L 550ex + 580exII, CP-E3, DigiMate III + blendy, świecidełka
---------------------------------------
i jeszcze lepsza...
jak nie ogarniasz to czytaj ze zrozumieniem, bo kolega napisał:bo nie zawsze jest tak, że nie da się nic, ani nie zawsze jest tak, że nie da się wszystkiego...odzyskując w wypalonych światłach co się da
po to mamy i podgląd na LCD, po to mamy obróbkę w LR, PS itp., po to mamy RAW i HDR, żeby współczesna fotografia była łatwiejsza i przyjemniejsza. jeśli ktoś sobie nie radzi z prawidłowym naświetlaniem - ratuje się obróbką.. nie radzi sobie z obróbką - liczy na super-sprzęt.. itd.
w przypadku tego zdjęcia HDR może pomóc - cienie nie są aż tak straszne, nie ma przepaleń - jest z czego ratować. jedyna rada - robić w RAW i martwić się przy obróbce, co nie zwalnia z myślenia przy komponowaniu i optymalnym dobraniu parametrów już przy kadrowaniu.. co zawsze powtarzam...
.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
..
..
w LR:
korekcja ekspozycji, Korekcja światła, Wypełnienie światłem, Krzywe tonalne
.
Ostatnio edytowane przez fotopawkas ; 30-12-2010 o 12:30 Powód: Automerged Doublepost
50D+grip, kilka szkiełek i gratów typu "akcesoria foto"...
suma ogniskowych obiektywów nie przedłuży męskości...
wielkość matrycy nie ogranicza wyobraźni...
[SIGPIC][/SIGPIC]
Następnym razem radzę sprawdzić, obrócić polara o 90 stopni od poprawnego w danym momencie położenia i strzelić fotkę drugą dla prezentacji możliwości polara.
Jeśli był poprawnie ułożony to można było skorygować ekspozycję na +, resztę wyciągnąć z RAW. Autobracketing byłby tu przydatny, chyba że wierzysz swojemu telewizorkowi lub/i dobrze interpretujesz histogram na podglądzie. Tak czy tak lepiej mieć w odwodzie różne ekspozycje tego kadru, jeśli krok byłby < 1EV to nawet całkiem naturalnego HDR-a można wysmażyć z 3 klatek.
Nawet z tego jpga coś się da tyle że banding na niebie już widoczny, lepiej z RAW.
jak dla mnie jeśli ratować to zdjęcie to zostaje PS jeśli unikać takich zdjęć to albo ratować to hdrem albo jakiś szary filtr połówkowy lub robić tak jak robisz I ściągać w rawie jeśli niebo nie jest białe a np ziemia czarna bo z bieli I czerni nic nie wyciągniesz. takie moje zdanie.