Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3456 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 50 z 57

Wątek: Chanel clipping

  1. #41
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    To jest jasne. Mi chodzi o to, że prawdziwy histogram (taki, ktory liczy luminosity czyli jasnosc) wyswietla największą ze składowych RGB każdego pixela. Taka jest definicja jasności: 255,0,0 oraz 255,255,255 są tak samo jasne.

    Fakt, że aparat zna kolory filtra w żaden sposób nie jest logicznie związany z algorytmem liczenia jpgega. A waga jest nakładana albo sztucznie, albo przez uśrednianie.

    Albo ja czegoś nie wiem albo nie rozumiem... co to jest "prawdziwy histogram" i jaki jest ten "nieprawdziwy" ;-)

    histogram to zliczanie częstości wystąpienia danego zdarzenia ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Histogram ). Czyli histogram dla kanału R zlicza ile jest na obrazku pixeli 0, 1, 2.... 255 i przedstawia to na wykresie. Pixeli w kanale G jest dwukrotnie więcej więc, żeby zachować relacje do B i R trzeba im przypisać odpowiednie wagi. Powinno więc byc (1,1/2,1) albo (2,1,2). Chyba. Dla RAW bo JPEG to już zapis obrazu jakąś funkcją (złożoną ale funkcją) no i na ekranie monitora ilość pixeli R,G i B jest chyba taka sama.

    Ale nie bedę się spierał.

    Janysz
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 28-11-2005 o 13:52

  2. #42
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Chyba znalazłem coś sensownego!
    http://www.cs.wfu.edu/%7Eburg/nsf-du...ased/Ch3CS.pdf
    Strona 31 :
    "Among the three color channels, the human eye is most sensitive to green and least sensitive to blue. This fact is reflected in the way that RGB color is transformed to grayscale. Say that you have a pixel with color channels equal to the values R, G, and B. The grayscale equivalent of this, which we'll call L, is

    L= 0.30 * R + 0.59 * G + 0.11 * B

    Some scanners or photographic processing programs give you access to a luminance histogram (also called a luminosity histogram) corresponding to a color image. A luminance histogram converts the RGB values into luminance, as shown above, and then creates the histogram from these values."
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  3. #43
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Zapomniałem dodać, że ten "Luminosity histogram" to jest chyba to co widzimy w DSLR takich jak 350d.
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  4. #44
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 202

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    (...)
    The grayscale equivalent of this, which we'll call L, is
    L= 0.30 * R + 0.59 * G + 0.11 * B
    (...)
    to jest prawda, i to spostrzezenie jest wykorzystywane przy doborze emulsji w filmach fotograficznych (zwlaszcza cz-b.) natomiast gdyby aparat w taki sposob robil histogram, to byloby to kompletnie do d..y. bo nie dostawalbys w tym momencie w zaden sposob informacji o tym, ze ktorys kanal jest blisko clippingu. a po to wlasnie sluzy histogram w cyfrze - zeby mozna bylo zorientowac sie jak wyglada rozklad jasnosci zdjecia i wykluczyc ew. przepalenia

  5. #45
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez akustyk
    to jest prawda, i to spostrzezenie jest wykorzystywane przy doborze emulsji w filmach fotograficznych (zwlaszcza cz-b.) natomiast gdyby aparat w taki sposob robil histogram, to byloby to kompletnie do d..y. bo nie dostawalbys w tym momencie w zaden sposob informacji o tym, ze ktorys kanal jest blisko clippingu. a po to wlasnie sluzy histogram w cyfrze - zeby mozna bylo zorientowac sie jak wyglada rozklad jasnosci zdjecia i wykluczyc ew. przepalenia
    Ale możesz wypalić kanał i nawet o tym nie wiedzieć bo histogram w aparacie Ci tego ni pokaże. Natomiast w sofcie na pojedyńczych kanałach to zobaczysz. Czyli wniosek jest taki że to chyba nie jest max(R,G,B) ja to w tym wątku sugerowano...
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  6. #46
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Znalazłem ciekawy wątek:
    http://photography-on-the.net/forum/...p/t-70397.html

    i 2 ciekawe spostrzeżenia rozmówców:

    "..in Canon dSLRs, the histogram is really a "luminance" or brightness histogram derived from the green color channel only (since there are twice as many green pixels as others, this is a good proxy for the whole image). So, it does not tell you perfectly about exposure of red and blue channels... "

    "I just copied an old CRW file to a CF card and displayed the histogram for it on my 10D and sure enough, it's only displaying the histogram for the green channel. The same image in Photoshop, displayed in RGB mode has three separate spikes, one for each of the colors. On the 10D, the only spike I see is the green spike."

    ...ciekawe co nie ?

    Dodałem jeszcze 3:
    "my 10D was displaying histogram information that was in the green channel only. Yes, it was displaying it as a luminance info but that info came from the green channel. How do I know that? Because that image had 3 distinct and separate spikes for the red, green and blue channels in PS. The luminance historgram shows a 3-spiked histogram in PS. The 10D only shows one and that spike matches the spike from the green channel.
    Are you sure you were looking at the luminance histogram in PS? The default histogram in PS is RGB which is a cumulative sum of the red, green and blue histograms. You need to change the histogram mode in PS to Luminosity to display luminance."
    Ostatnio edytowane przez mirhon ; 28-11-2005 o 15:50
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  7. #47
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Na inny forum ktoś z kolei napisał:
    "When I'm shooting in RAW mode with my D70, I've observed that the post-exposure histogram displayed depends on the contrast, saturation, and sharpening settings I've programmed (in the "Optimize Image" menu), even though these settings have no effect on the RAW file itself. Presumably, this is because the camera is actually displaying the histogram of a JPEG image derived from the captured RAW file using the programmed image settings"

    i bądź tu mądry człowieku ;-) , ale to akurat można sprawdzić podbijając parametry i przy tej samej ekspozycji jeśli na lcd będzi inny kształt (histogramu) to wtedy chyba wszystko wiadomo...
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  8. #48
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    A prawda jest chyba tutaj:
    "When shooting JPEG images, what you see is what you get, with one little gotcha. When the brightest part of the image is not white, you need to leave a little extra room on the right edge of the histogram if the histogram does not display each color channel separately. The standard luminance histogram display is a mixture of approximately 30% red, 59% green, and 11% blue. This means that if the brightest part of the image is a saturated red or blue, it is very easy for the red or blue channel to clip without the histogram appearing to be overexposed. If your camera displays a separate histogram for each color channel, like the Canon 1D Mark II, you don't need to worry about this, because the the color channels are not averaged together into a single display.

    When shooting RAW, things get a little more interesting. There is almost always a difference between the clipping point of the camera histogram and the clipping point of the RAW data, because the camera histogram is based on the in-camera JPEG conversion of the underlying RAW data. In-camera JPEG conversions typically throw away 1-2 stops worth of the sensor's dynamic range, which means that there will typically be up to a stop of extra usable headroom in the highlights when you shoot RAW. The rest is extra shadow detail you get only in the RAW data.
    The bad news is that the exposure interval between the clip point indicated by the camera histogram and the actual RAW data varies from camera to camera, depending on the camera model and its' contrast, color space, and saturation settings. The good news is that determining the exposure interval between clip points is fairly easy."
    cytat pochodzi z:
    http://www.visual-vacations.com/Phot...strategies.htm - warto to przeczytać
    Ostatnio edytowane przez mirhon ; 28-11-2005 o 15:55
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  9. #49
    Pełne uzależnienie Awatar minek
    Dołączył
    Jan 2005
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    47
    Posty
    1 386

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez akustyk
    natomiast gdyby aparat w taki sposob robil histogram, to byloby to kompletnie do d..y. bo nie dostawalbys w tym momencie w zaden sposob informacji o tym, ze ktorys kanal jest blisko clippingu. a po to wlasnie sluzy histogram w cyfrze - zeby mozna bylo zorientowac sie jak wyglada rozklad jasnosci zdjecia i wykluczyc ew. przepalenia
    No chyba nie, bo to co powyżej to tylko skalowanie ,,do góry''. A wycięcie składowych to wyjście ich w lewo albo w prawo (np jak jest wyraźny, wysoki słupek przy max. wartości, to najprawdopodobniej coś zostało obcięte)

  10. #50
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 202

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez minek
    No chyba nie, bo to co powyżej to tylko skalowanie ,,do góry''.
    jak najbardziej nie, na moje oko.

    bo jesli masz R=255, G=0, B=0, to przy mierze maksimum jest jasnosc na poziomie 255, a przy tej wazonej jest "raptem" 78. i ni grzyba nie pokazuje przeswietlenia kanalu tam, gdzie ono faktycznie ma miejsce

    natomiast taka miara wazona osiaga maksimum dla R=G=B=255, czyli dla kompletnej bieli. tylko co mi z tego, jak ja i tak z przepalonych kanalow juz dawno nie odtworze gladkiej tonalnosci

    czy to jest tak robione - nie wiem. na chlopa, to rozsadny histogram powinien byc max(R,G,B).

Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3456 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •