Strona 1 z 6 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 57

Wątek: Chanel clipping

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar Kubaman
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    4 709

    Question Chanel clipping

    [nie do końca wiedziałem gdzie to wpakować ]

    Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić łopatologicznie, co to właściwie jest?
    Niby proste - przesunięcie histogramu dla kolejnych kanałów kolorowych RGB.

    Dlaczego jednak jest to zjawisko niepożądane, czym się objawia na fotce i czy są jakieś metody unikania tych zagrożeń (zarówno podczas robienia zdjęcia jak i obróbki w kompie).

    Dzięki :smile:
    Pasja---------------------> www.jakubszyma.pl

    Przedsięwzięcie-------------> www.szyma.com

  2. #2
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    47
    Posty
    12 208

    Domyślnie

    clipping - obciecie. jesli ktorys z kanalow jest obciety, to znaczy, ze na zdjeciu wystepuja piksele, w ktorych wartosc skladowej tego kanalu osiagnela maksimum. w tej sytuacji wszelka selektywnosc tonalna takich pikseli opiera sie na roznicach pozostalych dwoch kanalow - a czasem to nie wystarcza do odtworzenia gladkich przejsc tonalnych.

    clipping latwo sobie zrobic fotografujac bez zastanowienia nieznacznie niejednolita plaszczyzne w jednym z podstawowych kolorow. typowym przykladem sa platki czerwonej rozy, ktore przy poprawnie naswietlonym zdjeciu bardzo szybko traca selektywnosc na czerwieni. i przy podniesieniu nasycenia dostaje sie w rezultacie paskudnie "plaskie" plamy.

  3. #3

    Domyślnie

    albo jeszcze prościej: przepalenie pojedynczego koloru.

  4. #4
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    I niestety nie jest często widoczny w malutkich histogramach jakie mają niektóre DSLR np. 350. Wydaje się że wszystko jest ok a dopiero w kompie widać że wypalony jest jeden z kanałów.
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar Kubaman
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    4 709

    Domyślnie

    no właśnie, przepalenie - czyli przesunięcie histogramu danego kanału w prawo. Rozumiem, że tutaj coś może pomóc podgląd histogramu RGB w aparacie. Ale akustyk pisał chyba o "natężeniu" czyli przesunięciu w górę poza histogram

    No i panowie nie napisaliście jak sobie z tym radzić
    Pasja---------------------> www.jakubszyma.pl

    Przedsięwzięcie-------------> www.szyma.com

  6. #6

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mirhon
    I niestety nie jest często widoczny w malutkich histogramach jakie mają niektóre DSLR np. 350. Wydaje się że wszystko jest ok a dopiero w kompie widać że wypalony jest jeden z kanałów.
    No nawet gdyby miał 24'' byłoby trudno dosyć, zważywszy, że nie ma histogramu poszczególnych kanałów...

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kubaman
    no właśnie, przepalenie - czyli przesunięcie histogramu danego kanału w prawo. Rozumiem, że tutaj coś może pomóc podgląd histogramu RGB w aparacie. Ale akustyk pisał chyba o "natężeniu" czyli przesunięciu w górę poza histogram

    No i panowie nie napisaliście jak sobie z tym radzić
    kurcze, zastrzeliłeś mnie teraz - i faktycznie, to chyba jest prawidłowa definicja. Więc przepalenie!=clipping Ale jednak wprowadziłbym minimalną poprawkę do akustyka - clipping występuje, gdy natężenie jednej ze składowych nie może zostać zarejestrowane z powodu zbyt małej pojemności - oczywiście wtedy dana składowa przyjmuje wartośc maks., jednak należy odróżnić je od składowych, które przy poprawnie naświetlonej klatce również przyjmą maks - wtedy wg mnie jeszcze nie występuje clipping, jesteśmy na granicy

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kubaman
    no właśnie, przepalenie - czyli przesunięcie histogramu danego kanału w prawo. Rozumiem, że tutaj coś może pomóc podgląd histogramu RGB w aparacie. Ale akustyk pisał chyba o "natężeniu" czyli przesunięciu w górę poza histogram

    No i panowie nie napisaliście jak sobie z tym radzić
    Sorry, ale piszesz bez sensu. Histogram nie ma granicy z góry! Oś Y jest normalizowana, żeby zmieścił się cały. Clipping jest, gdy któryś pixel ma przepalony kanał. Tracisz wtedy informację, bo np. jasność 260,200,200 oraz 400,200,200 zarejestruje się tak samo jako 255,200,200, ale oczywiście są to zupełnie inne kolory. Stąd pojawiają się zafarby na przepałach czasem.

    Jedyny sposób ratowania to chyba lokalnie podkręcać kolory.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar Kubaman
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    4 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    Sorry, ale piszesz bez sensu. Histogram nie ma granicy z góry! Oś Y jest normalizowana, żeby zmieścił się cały.
    tak też zawsze myślałem, ale akustyk trochę mi w głowie namieszał - najwyraźniej źle zrozumiałem jego wywód [opss]. BTW - z tą normalizacją, to różnie wychodzi..

    OK, jest już jasne co to jest - to pociągnę to trochę dalej: dlaczego na kanale luminescencji tego typu przepalenie nie jest w żaden sposób widoczne? I o co chodziło akustykowi, kiedy mówił, że w przypadku przepalenia kanału wartości pośrednie obliczane są za pomocą pozostałych kanałów barwnych?
    Pasja---------------------> www.jakubszyma.pl

    Przedsięwzięcie-------------> www.szyma.com

  10. #10
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    55
    Posty
    1 025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski
    ....
    Jedyny sposób ratowania to chyba lokalnie podkręcać kolory.
    To nie jest rozwiązanie. Jedyny sposób to wyczucie sceny...Niektórzy zawodowi fotograficy to mają.
    Posłużę się cytatem z rewelacyjnej książki: Ron Reznick "Digital Photography Acquisition and Processing Technik" jak dla mnie najlepsza jak dotąd pozycja o fotografii cyfrowej. ( http://www.digital-images.net/eBook/ebook.html )

    "The image sensor, which reads grey, has
    a filter over it that limits the light that enters
    each well. Most of the sensors we use
    have what’s known as a Beyer Pattern filter
    (which is shown on page 12), that alternates
    RGRGRG or GBGBGB per each row, limiting
    the color that enters each well to wavelengths
    corresponding to these colors. This means
    that the sensor, which has twice as many
    Green-sensing wells as Red or Blue, has a
    color bias towards green and yields a higher
    resolution when there is green blended with
    red or blue.
    The issue is that you can achieve full saturation
    in the red channel quite easily, and in
    situations that have a predominance of red, you
    will oversaturate the red channel long before the
    histogram shows the highlights at 255. You need
    to be able to evaluate color balance to know when
    this will be a problem, and the only way to do
    that is to know how colors are put together and
    their greyscale equivalents. Some situations where people — even
    professionals who are used to working with
    their light meters but who don’t have an instinctive
    feel for color — make this mistake
    are when shooting red rock (e.g. at Bryce Canyon
    (Introduction page and the image below)
    or Sedona, AZ), or when shooting primary
    red subjects like roses, etc."
    Canon 20d + Tamron 28-75/2.8 + Canon 70-200/4L + Speedlite 550ex

Strona 1 z 6 123 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •