Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 17

Wątek: Początkujący pyta

  1. #1
    Uzależniony Awatar trothlik
    Dołączył
    Sep 2004
    Wiek
    47
    Posty
    782

    Domyślnie Początkujący pyta

    Witam wszystkich.
    Zaczynam na nowo zabawę z analogiem. Poczytałem trochę dział o analogach. Nasunęły mi się dwa pytania.
    Pierwsze odnośnie wywoływania kliszy. Widzę że są różne metody zabiegi itd żeby uzyskać oczekiwany efekt.
    Czy jeżeli klisze zaniosę do zwykłego punktu i zrobię odbitki to czy później z takiej kliszy da się jeszcze coś wyczarować? Chodzi mi o ewentualną zabawę z odczynnikami. Czy raczej lab "zabije" to co na kliszy i pozostanie ewentualnie robienie takich samych odbitek?

    Drugie pytanie. Robię jedno zdjęcie cyfrą ustawiając takie ISO jak film, potem analogiem na identycznych ustawieniach. Chodzi mi głównie o "oszczędzenie" klatek. Czy uzyskany efekt będzie identyczny? Czy muszę wprowadzać jakieś poprawki?
    Dzięki za odpowiedzi.
    trothlik
    "Nie istnieją różnice prócz różnic stopni między różnymi stopniami i brakiem różnicy. To znaczy w przekładzie na ludzki język: któż teraz nie pije".

  2. #2
    Początki nałogu Awatar Bogdan56_Ch
    Dołączył
    Jan 2007
    Miasto
    Chrzanów
    Posty
    377

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez trothlik Zobacz posta
    Witam wszystkich.
    Zaczynam na nowo zabawę z analogiem. Poczytałem trochę dział o analogach. Nasunęły mi się dwa pytania.
    Pierwsze odnośnie wywoływania kliszy. Widzę że są różne metody zabiegi itd żeby uzyskać oczekiwany efekt.
    Czy jeżeli klisze zaniosę do zwykłego punktu i zrobię odbitki to czy później z takiej kliszy da się jeszcze coś wyczarować? Chodzi mi o ewentualną zabawę z odczynnikami. Czy raczej lab "zabije" to co na kliszy i pozostanie ewentualnie robienie takich samych odbitek?

    Drugie pytanie. Robię jedno zdjęcie cyfrą ustawiając takie ISO jak film, potem analogiem na identycznych ustawieniach. Chodzi mi głównie o "oszczędzenie" klatek. Czy uzyskany efekt będzie identyczny? Czy muszę wprowadzać jakieś poprawki?
    Dzięki za odpowiedzi.
    Końcowy proces wywołania filmu to utrwalanie, które trwale zabezpiecza nośnik przed zmianami.
    Na drugie, efekt nie będzie identyczny, ponieważ praca z analogiem pozwala na błędy które w cyfrze są nie do przyjęcia.

  3. #3
    Uzależniony Awatar trothlik
    Dołączył
    Sep 2004
    Wiek
    47
    Posty
    782

    Domyślnie

    Dziękuję za odpowiedź.

    Cytat Zamieszczone przez Bogdan56_Ch Zobacz posta
    ponieważ praca z analogiem pozwala na błędy które w cyfrze są nie do przyjęcia.
    czyli jest tak że jak cyfrą fotka będzie poprawnie naświetlona to analogiem tym bardziej będzie ok?
    trothlik
    "Nie istnieją różnice prócz różnic stopni między różnymi stopniami i brakiem różnicy. To znaczy w przekładzie na ludzki język: któż teraz nie pije".

  4. #4
    Bywalec Awatar blazejs
    Dołączył
    Aug 2009
    Miasto
    Czechowice-Dziedzice
    Posty
    208

    Domyślnie

    Zasadniczo pomiar swiatla to pomiar swiatla...
    2 EOSy (jeden na film), pare dalmierzy, troche szkla...
    Blog: http://blazejstrazak.blogspot.com/ | Artscape

  5. #5
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jul 2008
    Posty
    274

    Domyślnie

    Negatyw wywołany to zasadniczo zamknięta sprawa i niewiele da się z nim zrobić, gdyby ktoś chciał naprawić wcześniej popełnione błędy to już nic się nie da zrobić. Jeśli chodzi o odbitki to ich wygląd jest wynikiem spotkania się negatywu z labem (chemia, maszyna, człowiek). Wielokrotne kopiowanie tej samej klatki w tym samym labie w pewnych odstępach czasu potrafi dać bardzo odbiegające od siebie wyniki. No chyba że człowiek obsługujący maszynę pozwoli sobie pomagać przy kopiowaniu.
    W przypadku błon światłoczułych deklarowana czułość materiału w niektórych przypadkach odbiega nieco od rzeczywistej, dodatkowo sposób przechowywania tegoż materiału może również wpłynąć na światłoczułość. A wszystko to sprawia to, że ustawienie takich samych parametrów w cyfrze i analogu nie będzie skutkowało takim samym naświetleniem. Ponadto można do tego jeszcze dorzucić jakość chemii i sposób "kulturę" wywołania w labie co też może powiększyć różnice.

  6. #6

    Domyślnie

    Odnośnie drugiego pytania... sam kiedyś testowałem analoga i cyfrę FF... i moje spostrzeżenia są takie że nie ma co się sugerować parametrami z cyfry... matryca światłoczuła a błona filmu to dwie różne rzeczy...Sam możesz sprawdzić ustawiając ten sam kadr cyfrą a analogiem parametry naświetlania będą różne... (fakt że błona filmu amatorskiego jest tolerancyjna na błędy)

  7. #7
    Początki nałogu Awatar piotrek72t
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    52
    Posty
    380

    Domyślnie

    Nie podpowiem jak to jest w przypadku analoga, ale w studyjnych warunkach, testowaliśmy iso 200 w aparatach canon 5d, Nikon D700 i iOlka którego symbolu nie pamiętem, wszystkie aparaty w trybie M, lemapa ELFO 500,po ustawieniu aparatów wg wskazań swiatłomierza ( seconic ), kazdy aparat inaczej naświetlił zdjecie, czyli wychodzi że iso-"isu" nie równe
    Piotr Talarczyk
    1ds III 1d

  8. #8

    Domyślnie

    Na negatywie tym bardziej mogą być różnice, a już szczególnie przy bardzo krótkich (1/8000) i bardzo długich (powyżej 1 sek.) czasach. Wynika to z charakterystyki materiału światłoczułego i efektu Schwarzschilda: http://en.wikipedia.org/wiki/Reciprocity_(photography).

    Obecnie wszystkie negatywy są przez laby...skanowane więc w jakiś sposób się da wpłynąć na efekt końcowy. Niestety ciężko uzyskać powtarzalność, dlatego poleca się własnoręczne skanowanie do pliku, kalibrację urządzeń i wydruk.

    'Analogiem' to złe słowo, ważny jest materiał, na którym rejestrujesz obraz. Slajd, negatyw kolorowy, negatyw czarno-biały? Zauważyłem, że matryce zachowują się prawie jak slajdy i należy je naświetlać 'na światła', nagatywy zawsze powinno się naświetlać 'na cienie'. Bez dobrego światłomierza punktowego (a takiego nie mają nawet aparaty cyfrowe klasy semipro) nie da się tego porządnie zrobić.
    Grupa Fotograficzna Kolumba 5
    http://kolumba5.tv

  9. #9

    Domyślnie

    To zalezy jaki materiał zaniesiesz do zwykłego labu. Zwykłe laby wywołują zazwyczaj materiały do obróbki w procesie C-41 albo E-6 są filmy które wywołuje się w procesie zimnym i takich zwyczajny lab już zapewne nie wywoła.

    Po wywołaniu w labie nie masz już możliwości wpłynięcia chemią na materiał.

    Jedyny sposób naniesienia ciekawych efektów to własnoręczne skanowanie dobrym skanerem photo i ciemnia cyfrowa w photoshopie.

    Później istnieje możliwość zrobienia z tak obrobionego pliku cyfrowego negatywu, który własnoręcznie można wywołać pod powiększalnikiem.

    Ale to droga na około dla tych, którzy nie potrafią sami wołać filmów w domowej ciemni, a chcą się bawić w pełną klatkę.

  10. #10
    Uzależniony Awatar trothlik
    Dołączył
    Sep 2004
    Wiek
    47
    Posty
    782

    Domyślnie

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Nie wiedziałem że z kliszami są aż takie "chocki klocki".

    Mam jeszcze jedno pytanko odnośnie kliszy i ISO.

    Na aparacie w trybie Av mam ustawione f4 i czas 1/3s.
    Klisza ISO200
    Ale jest możliwość zmiany ISO. Zmieniłem wartość na 6400 i przy f4 czas wyszedł mi 1/90s.
    Zmiana ISO na cyfrówce to de facto zmiana napięcia na matrycy. A na jakiej zasadzie działa to na kliszy?
    trothlik
    "Nie istnieją różnice prócz różnic stopni między różnymi stopniami i brakiem różnicy. To znaczy w przekładzie na ludzki język: któż teraz nie pije".

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •