Dżisas, chłopie, co ty wypisujesz!
Cytat Zamieszczone przez BooBoo
IMHO Pomiar punktowy na zróżnicowanym tonalnie fragmencie sceny mija się z celem. Wtedy potrzebny jest rzeczywiście centralny w celu uśrednienia wyniku.
Właśnie wtedy kiedy scena jest zróżnicowana tonalnie używasz spota. Np.: fotografujesz scenę, której rozpiętosć tonalna przekracza pojemność filmu/sensora etc. Użycie spota pozwoli Ci zdecydować, które elementy sceny będą poprawnie naświetlone.
Cytat Zamieszczone przez BooBoo
Natomiast spota bez korekcji możemy z sensem używać, gdy zakładamy, że dany fragment jest w 18% szary,....
Wytłumacz mi jedną rzecz: jeśli decyduje, że dany fragment sceny ma być naświetlony prawidłowo i naświetlam "w punkt", to po co mam wprowadzać korekcję?
Cytat Zamieszczone przez BooBoo
Sztuka leży w tym, żeby wybrać JEDEN TON z danej sceny.
A co byś powiedział na wybranie kilku elementów/tonów, które zmiesczą się w zakresie pojemności tonalnej materiału światłoczułego?