pozostawie to bez komentarza...Zamieszczone przez pn_
Pomiaru punktowego używamy wtedy, kiedy kontrast fotografowanej sceny przekracza pojemmność tonalną filmu lub matrycy. Przyjmijmy, że ta pojemność to 5EV. Załóżmy że fotografowana scena ma rozpietość tonalną 7EV. Elementy skrajnie kontrastowe są umieszczone w kadrze w taki sposób, że nie możemy wyrównać kontrastu używając filtra połówkowego. Jeśli posłużyc się szara kartą, to w efekcie otrzymamy zarówno przepalenia jak i cienie bez szczegłów. Poprawnie naświetlimy jedynie tony średnie w zakresie +/- 2,5EV od szarej karty (to jest znaczne uproszczenie na potrzeby tego przykładu). Więc mamy poprawnie naswietlone 5EV z 7EV sceny. Pomiar punktowy służy do:Zamieszczone przez BooBoo
1. Wyboru, co jest a co nie jest istotnym elementem, który ma byc poprawnie naswietlony.
2. Dokonania kilku naswietleń (np. raz na swiatła, a raz na cienie) i następnie złożenie poprawnie naświetlonego zdjęcia w PS-ie
3. Naświetlenie zdjęcia zgodnie ze skalą IR (czyli cienie lub światła, które jeszcze zawierają szczegóły)
4. Dla osób biegłych w ciemni, pozostaje to do czego spot jest właściwie stworzony - SS (system strefowy) by Anzel Adams.
__________________
Pentax K-5 II, Leica M9
Jesli chcesz uzyskać identyczne odwzorowanie barw/szarości jak widzisz - to wtedy używasz szarej karty, bądź mierzysz ten Two skrajnie jasny punkt i dodajesz tą korekcję.
Jednak pamiętaj, że (uogólniając!) możliwość naświetlniea masz tylko w strefach od 3 - 7.
Uzywając spota i mierząc zakres tonalny sceny masz możliwość samodzielnie wykreowania (w pewnym sensie oczywiście) światła na fotografii. Albo wyciągniesz coś z cieni, albo wazny punkt, który przy pomiarze szarą kartą miałbyś przepalony osłabisz.
Dzięki temu pomiarowi (skupiony,spot, jak zwał tak zwał - chodzi o pomiar kontrastu) konktrolujesz sytuację i wiesz jak Ci się poprzesuwają te strefy, co się w której w wyniku naświetlenia znajdzie.
Ale do tego, aby to dokładnie robić należy znać "pojemność" matrycy/negatyw/slajdu...
Nie zawsze jest to stałe 5Ev.
No to oświeć mnie Kolego - może się czegoś pożytecznego od Ciebie dowiem.Zamieszczone przez pn_
Pentax K-5 II, Leica M9
Przyznaję się, żle przeczytałem. Myślałem, że twierdzisz, że spot większy jest ogólnie lepszy od mniejszego. Nie wziąłem pod uwagę osobistych preferencji.Zamieszczone przez akustyk
Lubisz traktować wszystkich z góry, prawda? Ja umiem się przyznać czasami, że czegoś nie wiem. Między innymi temu służy dyskusja na forum, żeby czegoś się dowiedzieć. Ale tutaj sami "wiedzący". Tylko dlaczego zawsze o swoim? Może inne rzeczy też są dobre. Nie jestem zawodowym fotografem. Opieram się na tym, co wyczytam i sam sprawdzę. Dlatego rozwinąłem wątek. Natomiast nie da się tutaj być a-systemowym. Zawsze ten co N to be, a ten co C to cacy. W jakimkolwiek temacie. Takie odnoszę wrażenie.Zamieszczone przez akustyk
Konkurencja (lub nie...)
nie. to akurat Ty zaczales.Zamieszczone przez BooBoo
a czym fotografujesz i jaki sprzet fotograficzny lubisz jest mi na prawde zupelnie obojetne. nie rob z tego watku konfliktu systemowego. na tym forum nie ma klimatu na dowodzenie o wyzszosci jednych swiat nad drugimi. zdarzaja sie roznice pogladow, ale tu sie nie szkaluje za posiadanie sprzetu X, Y czy Z.
Akurat. No może rzeczywiście nie szkaluje się za posiadanie, ale od ironii aż kipi.Zamieszczone przez akustyk
A na samym sprzęcie nikt nie pozostawia suchej nitki. Szkoda, że nie mam Minolty. Byłoby pewnie milej.
Konkurencja (lub nie...)