Strona 4 z 6 PierwszyPierwszy ... 23456 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 31 do 40 z 56

Wątek: Spot

  1. #31
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Looblean
    Posty
    47

    Post

    Cytat Zamieszczone przez Arkan
    Dżisas, chłopie, co ty wypisujesz!

    Właśnie wtedy kiedy scena jest zróżnicowana tonalnie używasz spota. Np.: fotografujesz scenę, której rozpiętosć tonalna przekracza pojemność filmu/sensora etc. Użycie spota pozwoli Ci zdecydować, które elementy sceny będą poprawnie naświetlone.

    Wytłumacz mi jedną rzecz: jeśli decyduje, że dany fragment sceny ma być naświetlony prawidłowo i naświetlam "w punkt", to po co mam wprowadzać korekcję?

    A co byś powiedział na wybranie kilku elementów/tonów, które zmiesczą się w zakresie pojemności tonalnej materiału światłoczułego?

    No nie wiem, czy mam tłumaczyć na czum polega użycie światłomierza w aparacie? Może nie. O 18% szarości chyba wszyscy wiedzą. Pomiar punktowy polega na wybraniu JEDNEGO TONU, który przez korekcję wyprowadzamy z tejże 18% szarości do interesującej na wartości. Za Johnem Shaw:
    + 2 1/2 EV - bezszczegółowa biel
    + 2 EV - skrajnie jasny
    + 1 1/2 EV - bardzo jasny
    + 1 EV - jasny
    + 1/2 EV - średnio jasny
    odczyt światłomierza - odcień średni (18% szarości)
    - 1/2 EV - średnio ciemny
    - 1 EV - ciemny
    - 1 1/2 EV - bardzo ciemny
    - 2 EV - skrajnie ciemny
    - 2 1/2 EV - bezszczegółowa czerń
    Oczywiście schemat ten możemy zastosować do dowolnego koloru, stąd napisałem, że trzeba patrzeć na scenę monochromatycznie. W przypadku olbrzymich kontrastów właśnie pomiarem punktowym możemy ustalić prawidłową ekspozycję mierząc światło na czymś skrajnie jasnym lub skrajnie ciemnym (lub innych jeśli ktoś potrafi) i wprowadzając odpowiednią korektę.

    Polecam: http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/spis.html
    Ostatnio edytowane przez BooBoo ; 21-11-2005 o 23:37
    Konkurencja (lub nie...)

  2. #32
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 202

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BooBoo
    No nie wiem, czy mam tłumaczyć na czum polega użycie światłomierza w aparacie? Może nie. O 18% szarości chyba wszyscy wiedzą. Pomiar punktowy polega na wybraniu JEDNEGO TONU, który przez korekcję wyprowadzamy z tejże 18% szarości do interesującej na wartości. Za Johnem Shaw:
    cytujesz podrecznik i chcesz przekonac ludzi, ktorzy robia zdjecia w praktyce i umieja sie poslugiwac pomiarem, ze wiesz lepiej...

    a tak nawiasem mowiac: wartosci podane przez Shawa mozna traktowac orientacyjnie, nie jako absolutne. rozne korekty wprowadza sie dla roznych stref (bo tak to sie fachowo nazywa) w zaleznosci od uzywanego materialu (filmu/matrycy). gdzie indziej wypada calkowita biel na wysokokontrastowej Velvii, a gdzie indziej na niskokontrastowym NPH. jeszcze innymi regulami naswietlania rzadza sie matryce cyfrowe, gdzie niekoniecznie mierzy sie wedlug tych regul

    to tez wymaga praktyki. nie przeczytania w ksiazce albo zaslyszenia...
    www albo tez flickr

  3. #33
    Pełne uzależnienie Awatar Arkan
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 401

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BooBoo
    No nie wiem, czy mam tłumaczyć na czum polega użycie światłomierza w aparacie? Może nie. O 18% szarości chyba wszyscy wiedzą. Pomiar punktowy polega na wybraniu JEDNEGO TONU, który przez korekcję wyprowadzamy z tejże 18% szarości do interesującej na wartości. Za Johnem Shaw:
    + 2 1/2 EV - bezszczegółowa biel
    + 2 EV - skrajnie jasny
    + 1 1/2 EV - bardzo jasny
    + 1 EV - jasny
    + 1/2 EV - średnio jasny
    odczyt światłomierza - odcień średni (18% szarości)
    - 1/2 EV - średnio ciemny
    - 1 EV - ciemny
    - 1 1/2 EV - bardzo ciemny
    - 2 EV - skrajnie ciemny
    - 2 1/2 EV - bezszczegółowa czerń
    Oczywiście schemat ten możemy zastosować do dowolnego koloru, stąd napisałem, że trzeba patrzeć na scenę monochromatycznie. W przypadku olbrzymich kontrastów właśnie pomiarem punktowym możemy ustalić prawidłową ekspozycję mierząc światło na czymś skrajnie jasnym lub skrajnie ciemnym (lub innych jeśli ktoś potrafi) i wprowadzając odpowiednią korektę.

    Polecam: http://akson.sgh.waw.pl/~smalaz/ksiazka/spis.html
    O rety, instrukcja uzycia szarej karty - jak fajnie. No to widac, że dyskutuje z praktykiem. Ale ad rem. Skoro już wiesz, że światłomierze są skalowane pomiaru "przeciętnej" szarości (to taka, która odbija 18% światła), to co zrobisz jeśli kontrast sceny przekroczy 5:1 (przy załozeniu, że robisz na filmie czarno-białym), i co więcej, rozkład elementów uniemożliwi użycie szarej połówki? Odpowiadając poprawnie na to pytanie, dowiesz się, że spot nie służy do pomiaru światła odbitego od szarej kartki (no, może nie tylko).
    Pentax K-5 II, Leica M9

  4. #34
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Looblean
    Posty
    47

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez akustyk
    cytujesz podrecznik i chcesz przekonac ludzi, ktorzy robia zdjecia w praktyce i umieja sie poslugiwac pomiarem, ze wiesz lepiej...

    a tak nawiasem mowiac: wartosci podane przez Shawa mozna traktowac orientacyjnie, nie jako absolutne. rozne korekty wprowadza sie dla roznych stref (bo tak to sie fachowo nazywa) w zaleznosci od uzywanego materialu (filmu/matrycy). gdzie indziej wypada calkowita biel na wysokokontrastowej Velvii, a gdzie indziej na niskokontrastowym NPH. jeszcze innymi regulami naswietlania rzadza sie matryce cyfrowe, gdzie niekoniecznie mierzy sie wedlug tych regul

    to tez wymaga praktyki. nie przeczytania w ksiazce albo zaslyszenia...
    Człowieku, o czym ty piszesz? Myślisz, że ja jestem jakąś alfą i omegą? Pewnie, że nie wiem więcej od innych, natomiast nie staram się za wszelką cenę udowodnić, że ktoś jest idiotą. Wręcz przeciwnie, staram się, żeby ze mnie nie zrobił ktoś idioty. Nie będę się wypowiadał na temat materiałów światłoczułych, bo nie czyję się kompetentny, natomiast staram się pokazać zalety pomiaru punktowego, co wszyscy tutaj uważają za jakieś ataki na świętości, czy coś w tym guście. Jak jesteś taki doświadczony w tym względzie, to może przytocz kilka zalet a nie tylko deprecjonujesz to, co piszą pewnie bardziej doświadczeni. Bo nie tylko Shaw, ale i inni podają tę metodę pomiaru jako jedną z najdokładniejszych (ortodoksi mówią, że korekta od +2,3EV do -2,7EV).
    Trochę mniej agresji, będzie przyjemniej.

    Boo
    Konkurencja (lub nie...)

  5. #35
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Looblean
    Posty
    47

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arkan
    O rety, instrukcja uzycia szarej karty - jak fajnie. No to widac, że dyskutuje z praktykiem. Ale ad rem. Skoro już wiesz, że światłomierze są skalowane pomiaru "przeciętnej" szarości (to taka, która odbija 18% światła), to co zrobisz jeśli kontrast sceny przekroczy 5:1 (przy załozeniu, że robisz na filmie czarno-białym), i co więcej, rozkład elementów uniemożliwi użycie szarej połówki? Odpowiadając poprawnie na to pytanie, dowiesz się, że spot nie służy do pomiaru światła odbitego od szarej kartki (no, może nie tylko).
    Dlaczego wszyscy piszą, kiedy nie używać spota, a nie kiedy używać? Czy to, że nie używam Canona jest jedyną pobudką do tego, że wszyscy są na nie? Powiedzcie wprost, żebym sp..., to się zamknę.
    Konkurencja (lub nie...)

  6. #36
    Zablokowany Awatar pn_
    Dołączył
    Aug 2005
    Miasto
    Wiesbaden
    Posty
    857

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BooBoo
    Dlaczego wszyscy piszą, kiedy nie używać spota, a nie kiedy używać? Czy to, że nie używam Canona jest jedyną pobudką do tego, że wszyscy są na nie? Powiedzcie wprost, żebym sp..., to się zamknę.
    Jakby Canony mialy prawdziwego spota, to wszyscy byliby na tak :-P

    A tak nie maja pojecia, po co to, poniewaz to dla nich teoria, znana wylacznie ze slyszenia.

  7. #37
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    pn, a do czego Ty spota używasz?
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  8. #38

    Domyślnie

    Dyskusja prawie akademicka z tego wyszla
    Przez lata fotografowania na slajdzie uzywalem szarej karty i pomiary 9% i moze w jednym przypadku na 1000 brakowalo mi przwdziwego spota.
    Jesli mowimy o aparatach cyfrowych to roznica miedzy 1 a 3,5 % jest tak mala, ze jesli byloby to zasadnicza roznica, to wtedy na pewno starczyloby tez czasu na zrobienie zdjecia i obejrzenie histogramu
    Pozdrawiam,

    Jarek

    www.jarekjaworski.net

  9. #39
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 202

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BooBoo
    Człowieku, o czym ty piszesz? Myślisz, że ja jestem jakąś alfą i omegą? Pewnie, że nie wiem więcej od innych, natomiast nie staram się za wszelką cenę udowodnić, że ktoś jest idiotą. Wręcz przeciwnie, staram się, żeby ze mnie nie zrobił ktoś idioty. Nie będę się wypowiadał na temat materiałów światłoczułych, bo nie czyję się kompetentny, natomiast staram się pokazać zalety pomiaru punktowego, co wszyscy tutaj uważają za jakieś ataki na świętości, czy coś w tym guście.
    ale to Ty zaczales od przekonywania mnie, ze pisze bzdury twierdzac, ze wole 2,4% od 1%. zapomniales?


    Cytat Zamieszczone przez BooBoo
    Jak jesteś taki doświadczony w tym względzie, to może przytocz kilka zalet a nie tylko deprecjonujesz to, co piszą pewnie bardziej doświadczeni. Bo nie tylko Shaw, ale i inni podają tę metodę pomiaru jako jedną z najdokładniejszych (ortodoksi mówią, że korekta od +2,3EV do -2,7EV).
    Shaw to fotograf przyrody, ktory pisze na przykladzie slajdow. z pewna dokladnoscia, bo tam nie ma na sztywno powiedziane tylko orientacyjnie (nota bene, mam bardziej znana pozycje tego autora: "John Shaw's Nature Photography Field Guide" w wersji papierowej w oryginale).
    a jest to tak naprawde przyklad zastosowania systemu strefowego Ansela Adamsa. wpisz w wyszukiwarce tego forum "system strefowy" i znajdziesz linki.
    zauwaz tez, ze nigdzie nie napisalem, ze Shaw sie myli. sprostowalem tylko, ze zagadnienie jest troche szersze i nie mozna na nie patrzec tylko przez pryzmat wycinka na jakiego przykladzie zaprezentowal go Shaw. fotografia nie ogranicza sie tylko do slajdow.


    i prosze, nie placz na temat agresji. sam zaczales od powatpiewania pod moim adresem (nie pierwszy zreszta raz) i podwazania tego co napisalem. w sytuacji w ktorej przyznajesz sie na koniec, ze wcale nie znasz sie na tym, brzmi to troche dziecinnie...
    www albo tez flickr

  10. #40

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pn_
    Jakby Canony mialy prawdziwego spota, to wszyscy byliby na tak :-P

    A tak nie maja pojecia, po co to, poniewaz to dla nich teoria, znana wylacznie ze slyszenia.
    A słyszałeś o czymś takim jak światłomierz zewnętrzny, ja by mi spot był niezbędny do robienia zdjęć to bym sobie taki sprawił, mógłbym nawet mierzyć światło padające, ale ja to jeszcze nie mój poziom.
    Natomiast Ty MLU sobie nie dokupisz do body ( nie mogłem się powstrzymać ).

Strona 4 z 6 PierwszyPierwszy ... 23456 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •