Cytat Zamieszczone przez seraf Zobacz posta
Od pewnego czasu zajmuje się amatorsko fotografią studyjną.
JEŚLI opierasz się tylko na oprogramowaniu wewnętrzym aparatu uzyskując od razu JPEGi, albo korzystasz z programu Canona DPP do wywoływania plików surowych CR2, to warto znać krótką charakterystykę podstawowych profili kolorów Canona czyli Picture Styles.

Otóż do fotografowania do JPEGa najprzyjemniejsze z punktu widzenia odbioru koloru (nie mylić z wiernością koloru) wydają się style Neutral albo Standard. Oba generalnie NIGDY nie przenoszą kolorów wprost (to niemal niemożliwe w pliku 24-bitowym jakim jest JPEG), ale za to najrozsądniej gospodarują wąską przestrzenią kolorów jaką dysponuje JPEG przyporządkowując rzeczywistym kolorom najbardziej zbliżone odpowiedniki z wąskiej palety 24-bitowej (metoda percepcyjna).
Dla odmiany styl Faithful nieco myląco (jakby wbrew nazwie) nieco rzadziej (bo już nie zawsze), ale za to najmocniej odbiega kolorystycznie od rzeczywistości JEŚLI zostanie użyty do produkcji tak ubogich kolorystycznie plików jakimi są JPEGi. Jego jedyną i w tym przypadku wątpliwą zaletą jest to, że jeśli jakiś rzeczywisty kolor z ogromnej palety kolorów jaką jest w stanie zarejestrować aparat (12 lub 14-bitów na każdy kanał RGB) przypadkiem znajduje się również w ubogiej palecie JPEGa (8 bitów na kanał), to będzie on oddany wiernie (czyli "faithfully" - metoda relatywna kolorymetryczna). Jako, że kolory palety 8-bitowej w palecie 14-bitowej stanowią mniejszość, w większości przypadków kolory JPEGa w stylu Faithful są zdecydowanie nie z tego świata. :-D

Podsumowując: JPEG NIGDY nie da wiernych kolorów w całej palecie, ale styl Neutral (i pochodny: Standard) lepiej nadaje się do "ludzkiego" imitowania rzeczywistości niż technicznie "wierny" styl Faithful, przeznaczony do pracy w szerszych przestrzeniach barw niż oferuje prosty JPEG, albo zwykły wyświetlacz.

Style Portrait i Landscape są mi niestety mało znane jeśli chodzi o proces oddawania koloru.
To co powyżej to tylko wąski i amatorski aspekt zagadnień związanych z wiernym oddaniem koloru w fotografii cyfrowej i niestety najpierw trzeba wiele o tym przeczytać i doświadczyć zanim samemu się wypracuje rozsądny kompromis między techniczną doskonałością a praktyczną wystarczalnością. Kalibrowanie i profilowanie możliwie dobrej jakości sprzętu pośredniczącego w obróbce to oczywiście podstawa...