Faktycznie, ciężko tego nie dotknąć.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Faktycznie zapomniałem napisać o najważniejszym! Drugie od lewej! :-)
Profil aparatu ok, a co z obiektywami? Tu kolory się potrafią nieźle różnić, chociażby przez powłoki...
Faktycznie, ciężko tego nie dotknąć.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Faktycznie zapomniałem napisać o najważniejszym! Drugie od lewej! :-)
Profil aparatu ok, a co z obiektywami? Tu kolory się potrafią nieźle różnić, chociażby przez powłoki...
Ostatnio edytowane przez iREM ; 29-08-2010 o 17:01 Powód: Automerged Doublepost
Tak. Oczywiście masz rację. Szkła mają wpływ więc albo trzeba by zrobić po 4 profile dla każdego ze szkieł albo po prostu olać. Ja sobie zrobiłem 4 profile dla 24-70 jako najczęściej używany a reszta... Różnice pomiędzy moimi szkłami są tak subtelne, że se po prostu nie zawracam głowy. Można pstryknąć Passporta na początku lub końcu każdej sesji (na wszelki wypadek) i sięgać do niego tylko w razie W. :-)
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
To chyba najzdrowsze rozwiązanie :-)
Wracając jeszcze do DNG i LR. DNG Profile Managera mam zainstalowanego, ale to nie załatwia sprawy. Zostaje więc zabezpieczenie w postaci jak pisałem wcześniej:
1. Wczytujemy RAWa, 2. kręcimy profil np. wtyczką lightroomową, 3. przypisujemy plikowi ten profil i żeby się zabezpieczyć na przyszłość robimy:
4. eksport fotki jako DNG z jednoczesnym ponownym wprowadzeniem do bazy LRa w dokładnie to samo miejsce. Wtedy jeśli profil skasujemy pozostanie on i tak zaszyty w plik DNG.
Przy okazji pojawienia się tego wątku chciałbym prosić kolegów posiadających c.ch.passport o zaprzeczenie lub potwierdzenie tego jak ja odbieram to super ustrojstwo.
W zeszłym roku kupując kalibrator do monitora w sklepie wzorniki.eu była akurat promocja na c.ch.passport. Reklama była bardzo obiecująca więc udałem się na stronę producenta, poczytałem i troszkę się rozczarowałem.
Z tego co wyczytałem c.ch.passport jest tak naprawdę sprzętowym pluginem do produktów Adobe. Ja to rozumiem tak, że stworzony za jego pośrednictwem profil barwowy matrycy można używać tylko w produktach Adobe. Ja jestem użytkownikiem Capture One (CO). CO nie używa profili matryc w postaci DNG. Ma on co prawda wbudowane profile matryc lecz nie są one kompatybilne z DNG. Czyli wydaje mi się, że dla użytkownika CO lub innego nie pochodzącego ze stajni Adobe programu do obróbki RAW c.ch.passport nie przedstawia sobą żadnej wartości. Można go jedynie użyć do wyznaczenia WB co skutecznie można zrobić zwykłą szarą kartą lub innym tego typu patentem jakich wiele na rynku lecz dużo tańszymi niż c.ch.passport.
Jeżeli coś się w tym temacie zmieniło po roku i do c.ch.passport dołącza się moduły pozwalające na wykorzystanie w oprogramowaniu innym niż z rodziny Adobe to prosiłbym o informację do czego i na co pozwalają. Mnie najbardziej interesuje CO ale jeżeli współpracuje jeszcze z czymś innym to może i innym osobom taka informacja też się przyda.
Na koniec czemu używam CO a nie PS?
1. Bo go bardzo lubię i jest dla mnie intuicyjny.
2. Bo cena CO nawet w wersji Pro mnie nie zabiła natomiast cena PS+LR zmasakrowała by mój portfel bardzo skutecznie.
3. Na posiadanie pirata nie mogę sobie pozwolić dlatego za takie rady od razu dziękuję.
Na koniec jeszcze takie pytanie, czy z uwagi na możliwości c.ch.passport (nie mam i nie wiem czy są tego warte) jest praktyczny sens obróbki typu RAW do PS elments (bo tani i mógłbym go dokupić) + profil matrycy z c.ch.passport, następnie wynikowy RAW z PE elments fotki zapisany w DNG dalej obrabiany w CO?
Ok, tyle że daje możliwość stworzenia profilu dla LR/ACR samodzielnie. Moje próby stworzenia profilu dla Rawshootera i dla C1 spełzły na niczym mimo wykorzystania wielu profilerów. A sprawa teoretycznie powinna być prosta bo ww odrawiacze korzystają z profili icc/icm. Niestety profile Magne Nielsena wydają się być jedyną ( i lepszą) alternatywą dla tych wbudowanych w te programy. Tabliczka Passporta to Color Checker którego możesz i Ty spróbować wykorzystać przy profilowaniu C1- nie jesteś skazany na soft Passporta i profile dcp . Praktycznie każdy poważny program do tworzenia profili może wykorzystywać Color Checkera. Tyle że prawdopodobnie nie będziesz zachwycony efektem.
Nie dostrzegam w C1 ficzerów zestawu PS+LR. Możliwościami można porównywać C1 najwyżej z Lightroomem, wtedy różnica cenowa nie jest już tak mordercza.2. Bo cena CO nawet w wersji Pro mnie nie zabiła natomiast cena PS+LR zmasakrowała by mój portfel bardzo skutecznie.
Czyli dokładnie co i jak poza WB? Robiąc wpis w tym wątku liczę na przedstawienie przez osoby które wiedzą jak to zrobić konkretnych rozwiązań.
Oczywiście można się spierać co lepsze Lr czy C1, dla mnie C1 i wcale nie dlatego że go już mam. Cenowo Lr2 kosztuje tyle samo co najnowszy C1. Zapewne da się też naleźć drożej i taniej. Może faktycznie porównanie C1 vs Lr+PS w moim poprzednim poście nie było najszczęśliwsze. Po prostu po Lr odczuwam konieczność użycia Ps wiem, że to troszkę śmieszne ale C1 postrzegam bardziej jako zamkniętą całość niż Lr.
Przepraszam troszkę od tematu odbiegam, nie chciałbym aby dyskusja o możliwościach wykorzystania c.ch.passport przerodziła się w dyskusje o wyższości LR+PS nad innym oprogramowaniem bo jest ona niezaprzeczalna tylko "nie każdemu kto lubi żeglować na podmiejskim jeziorze jest od razu potrzebny regatowy jacht pełnomorski".
Po prostu kombinuję jakby tu do tego co mam użyć c.ch.passport choć do końca nie wiem (nie jestem przekonany) czy jest to opłacalne biorąc pod uwagę ewentualny nakład kosztów do uzyskanego efektu.
Można zrobić profil aparatu np plug-inem in-Camera (niestety znowu PS potrzebny) i używać w C1. Można użyć Profile Makera (drogi) i też korzystać w C1. Pewnie jeszcze kilka innych programów jest w stanie zrobić to samo.
Trzeba rozróżnić dwie rzeczy - profil kolorystyczny ICC i "profil" używany do wołania RAWów w ACR/LR. in-Camera czy Profile Maker robią profile ICC. Passport Color Checker robi "profil" dla ACR/LR. Profil ICC można używać w każdym programie z CMS (czyli w C1 też).
Passport strona #2 to mała wersja 24 polowej tablicy gretaga.
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
Zakładam, że jesteś przynajmniej po lekturze "O zarządzaniu barwą" Janusza Body z tego forum. Zwróć przy tym proszę uwagę że zleceniami/zamówieniami na konkretne rozwiązania bardziej zainteresujesz wyspecjalizowane firmy niż pasjonatów na CB. Jeśli jesteś zainteresowany tematyką samodzielnego profilowania aparatu dla potrzeb softu spoza stajni Adobe przeczytaj chociażby też to
http://www.bwkomorowscy.com/ar/ar004.html
Każdy program profilujący który może wykorzystywać wzornik Color Checker się nada, choć z innym skutkiem. W skrócie: wywołujesz rawa do tiffa, tego tiffa otwierasz programem profilującym, pomagasz zorientować poprawnie położenie pól Color Checkera, zatwierdzasz dyspozycję wykonania profilu. Otrzymany profil icc instalujesz w Windows i po restarcie C1 masz ten profil gdzieś na rozwijalnych listach po nadaną przez siebie nazwą. Nie chcę już wracać do zawiłości profili rawshootera i C1, zwrócę tylko uwagę na problem ustawień na jakich wywołać tego rawa Color Checkera. Szczegółowe zalecenia zawarte są w plikach pomocy profilerów. Tyle że nie wydaje mi sie aby w C1 istaniały jakies ustawienia "zerowe". Z tego lub z innych powodów-np. dodatkowych korekt gamma, kontrastu wprowadzanych do "fabrycznych " profili "samoróbki" icc dla C1 są o wiele gorsze od wbudowanych, nie mówiąc o wykonywanych na zlecenie przez współtwórcę C1.
A profilery ? Poza Argyllem raczej są płatne i raczej nie są dostępne jako demo czy trial. Część profilerów korzysta z wzorca IT8 zamiast Color Checkera w tym darmowy lprof, ale nie o tym wątek.
Do Argylla są nakładki graficzne eliminujące konieczność pracy z wiersza poleceń
http://sourceforge.net/projects/dispcalgui/
W jeszcze większym skrócie: czytać, czytać i jeszcze raz: nie olewać tego co już zostało napisane i czeka na miłosierne zainteresowanie.