Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9

Wątek: Lampa bez dedykacji.

  1. #1
    Dopiero zaczyna Awatar Bogdan60
    Dołączył
    Aug 2010
    Miasto
    A, A
    Wiek
    64
    Posty
    27

    Domyślnie Lampa bez dedykacji.

    Posiadam stara lampę Sunpak Thyristor Auto 26SR. Sprawdzałem w necie, napięcia lampy - chyba jest OK. Chciałbym jej używać z Canonem EOS 500D. Mam pytanie o propozycję ustawień w aparacie do pracy z taką lampą. Mam na myśli programy M, AV, TV. Może ktoś miał okazję pracować na lampach bez dedykacji i podzieli się swoimi doświadczeniami. Puki co nie stać mnie na coś dobrego z dedykacją. Dzięki !

  2. #2
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    Z niededykowaną lampą błyskową - automatyczną czy nie - używa się takich programów, w których można ręcznie ustawić krytyczny dla współpracy z lampą parametr, czyli przysłonę. Innymi słowy M i Av (ze wskazaniem na M). No jak ktoś się bardzo uprze, to i na P może shiftować do pożądanej wartości. ;-)

    A dalej to już kwestia zamierzonego efektu. Jeśli lampa ma być głównym źródłem światła, to zdajesz się na jej kalkulator i automatykę, czas ekspozycji niewiele lub mało Cię obchodzi (np. o tyle, aby uniknąć ewentualnych duszków i przebarwień od światła zastanego).
    Jeśli światło ma być mieszane, konieczne jest zbalansowanie światła zastanego i błyskowego, co można robić na różne sposoby, podług nieba i zwyczaju polskiego. Np. przy doświetlaniu cieni ekspozycję w aparacie ustawiasz na światła bez korekcji, przysłonę dobierając tak w stosunku do automatyki lampy tak, aby błysk był niedoświetlony o 2-3 EV.
    Albo - ekspozycję w aparacie ustawiasz na -1 EV, dobierając przy tym przysłonę tak, aby lampa także dała niedoświetlenie o 1 EV (czyli jeśli np. program automatyki jest dla przysłony 1:2,8, to ustawiasz na aparacie przysłonę 1:4) - razem da to poprawne naświetlenie, pół na pół z lampy i światła zastanego.
    I tak dalej...
    W zasadzie największym ograniczeniem przy działaniu z niededykowanym fleszem w dzień jest tu najkrótszy możliwy czas synchronizacji błysku.

    Pzdr

    Grzesiu
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  3. #3
    Bywalec Awatar Paviarotti
    Dołączył
    Oct 2009
    Miasto
    Jędrzejów/Kraków
    Posty
    135

    Domyślnie

    Jeśli lampa na manualu to pracowałbym na M, ustawił parametry jakie chce i korygował mocą lampy. Ewentualnie czasem/przesłoną.
    5D3, 6D, 50D, S14/2,8, 17-40/4L, 24/1.4IIL, S50/1.4EX, 85/1.8, 100L macro, 135/2L, 70-200/2.8L, 100-400L

  4. #4
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Oct 2006
    Miasto
    Kraków/Szczecin
    Wiek
    45
    Posty
    1 641

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bogdan60 Zobacz posta
    Posiadam stara lampę Sunpak Thyristor Auto 26SR. Sprawdzałem w necie, napięcia lampy - chyba jest OK. Chciałbym jej używać z Canonem EOS 500D. Mam pytanie o propozycję ustawień w aparacie do pracy z taką lampą. Mam na myśli programy M, AV, TV. Może ktoś miał okazję pracować na lampach bez dedykacji i podzieli się swoimi doświadczeniami. Puki co nie stać mnie na coś dobrego z dedykacją. Dzięki !
    Tryb M aparatu, automatyczny lampy, a dalej jak tu
    zdRAWki
    Fotograf platoniczny

  5. #5
    Dopiero zaczyna Awatar Bogdan60
    Dołączył
    Aug 2010
    Miasto
    A, A
    Wiek
    64
    Posty
    27

    Domyślnie

    Dzięki za trochę wyjaśnień.:-D Popróbowałem trochę i temat wyglada nastepująco: W przypadkach rozświetlania głebokich cieni lampa w manualu i regulacja jej siły swiatła 1/16 - 1/8 itd. Czyli metoda prób i błędów. Zależnie od odległośli. Lub lampa w automacie i oszukanie jej wartością przysłony, np. w aparacie 8 a w lampie 4. Lecz nie mamy tutaj dużego manewru. Natomiast praca z lampą we wnętrzach: Aparat w manualu i ustawiłem przysłony zgodne zarówno lampa i aparat. Dopasowuję czas aby na zdjęciach były tła i do tego osoby na zdjęciach nie poruszone. Ustawienie palinika skośnie w górę. Musze jeszcze sporo poeksperymentować
    Mam pytanie dotyczące synchronizacji, do jak krótkiego czasu będę miał zdjęcia nie "ucięte"?

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Oct 2006
    Miasto
    Kraków/Szczecin
    Wiek
    45
    Posty
    1 641

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bogdan60 Zobacz posta
    Mam pytanie dotyczące synchronizacji, do jak krótkiego czasu będę miał zdjęcia nie "ucięte"?
    W 500D do 1/200s. Z tym, że możesz nie zauważyć ucięcia przy kr~tszych czasach.
    zdRAWki
    Fotograf platoniczny

  7. #7
    Uzależniony Awatar iso
    Dołączył
    Aug 2009
    Posty
    547

    Domyślnie

    ja nie mogę w 500-tce zejść poniżej 1/200 jak jest lampa na sankach

  8. #8
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Oct 2006
    Miasto
    Kraków/Szczecin
    Wiek
    45
    Posty
    1 641

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez iso Zobacz posta
    ja nie mogę w 500-tce zejść poniżej 1/200 jak jest lampa na sankach
    O ile dobrze pamiętam, to dla prostej lampy (miałem Nissina 350T) to ograniczenie znika i ryzyko jest po stronie fotografa.
    zdRAWki
    Fotograf platoniczny

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar axk
    Dołączył
    Apr 2008
    Miasto
    SK
    Posty
    2 027

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez iso Zobacz posta
    ja nie mogę w 500-tce zejść poniżej 1/200 jak jest lampa na sankach
    Jeżeli lampa posiada system HSS to błysk można zsynchronizować z każdym czasem.
    EOS + Speedlite

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •