Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 47

Wątek: sRAW i RAW w 50D

  1. #11
    Uzależniony
    Dołączył
    Feb 2009
    Posty
    840

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Srawy są wytwarzane przez software aparatu na bazie oryginalnego zrzutu matrycy (RAW), po naświetleniu. Równie dobrze mógłbyś je zrobić na zewnątrz aparatu (link do algorytmu odzyskanego przez reverse engineering zamieściłem gdzieś na forum, nie chce mi się teraz szukać). Słowo emulacja jest jak najbardziej na miejscu jeżeli dotyczy "udawania" matrycy o mniejszej gęstości. Słowo kompresja (stratna) również, najprościej tłumacząc, sraw usuwa bezpowrotnie informacje z rawa.
    Czasami nie usuwa jej zbyt wiele . Ja prawie zawsze używam SRAW w wypadku, gdy fotografuję jasnymi obiektywami na ISO > 1600 przy pełnych otworach przysłony. Szczegółów ubywa pomijalnie mało (wysokie ISO plus mydło z obiektywu), a obróbka wymaga mniej uwagi (może być niemal standardowa).

  2. #12
    Uzależniony Awatar pawciolbn
    Dołączył
    Mar 2010
    Miasto
    Lublin
    Wiek
    43
    Posty
    653

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kgelec Zobacz posta
    ... sprawa jest bardziej skomplikowana aniżeli pozwoliłem sobie uprościć....
    więc pozwoliłem sobie użyć w/w zwrotów, które troszkę bardziej obrazowo przemawiają do wyobraźni..

    a możesz wyjaśnić, jak:
    Cytat Zamieszczone przez kgelec Zobacz posta
    Dzięki czemu efektywna powierzchnia rejestrująca światło powiększa się.
    bo z tego co się zdążyłem zorientować to polega to na mniej więcej tym, że np. 4 sąsiednie piksele tak jakby są rejestrowane jako jeden. wynikiem tego zabiegu jest mniejsza dokuczliwość szumów oraz lepszy zakres tonalny - to za co każdy chwali matryce o mniejszej liczbie MPX'ów (tam poniżej 10).

    Myślę, że warto czasem zastosować sRAW i to nie tylko dlatego, że sama wielkość pliku jest mniejsza. Dla kogoś może być wadą mniejsza rozdzielczość, ale stosowana w sRAW 50D spokojnie pozwala na odbitki 15x21 - wypraktykowane!!

    #
    5D+BGE4 | 5DII+BGE6 | 28/1.8 | 50/1.4 | 85/1.8 | 135/2L | Helios 2/58 | Metz58AF2.. kupa stafu i brak czasu... przerobiłem: 40D | 50D+BGE2N | 24-105/4L | 18-55 IS | 55-250 IS | 17-55/2.8 IS | 100-400L | S150-500 OS | S300-800HSM | 430EXII...

  3. #13
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kgelec Zobacz posta
    Ok, jeśli chcesz uważać, że emulacja właśnie to oznacza, zaś kompresja sprowadza się do zmniejszenia rozdzielczości obrazka to Twoja rzecz. Nic mi do tego. W informatyce i przetwarzaniu obrazów tych pojęć używa się w innym kontekście.
    Tu mnie zainteresowałeś Opowiedz, w jakim, pogadamy
    Entuzjastyczny Neofita

  4. #14
    Uzależniony Awatar pawciolbn
    Dołączył
    Mar 2010
    Miasto
    Lublin
    Wiek
    43
    Posty
    653

    Domyślnie

    #

    Cytat Zamieszczone przez kgelec Zobacz posta
    Ok, jeśli chcesz uważać, że emulacja właśnie to oznacza, zaś kompresja sprowadza się do zmniejszenia rozdzielczości obrazka to Twoja rzecz. Nic mi do tego. W informatyce i przetwarzaniu obrazów tych pojęć używa się w innym kontekście.
    możemy fachowo używać przeskalowania.. wszak nie zmienia to faktu, że zachodzi bitowa kompresja informacji zapisanych w RAW bezpośrednio z matrycy, rozumiana tu jako "utrata" części informacji zapisywanych per-pixel na rzecz uśrednionego info z grupy pixeli.

    #
    5D+BGE4 | 5DII+BGE6 | 28/1.8 | 50/1.4 | 85/1.8 | 135/2L | Helios 2/58 | Metz58AF2.. kupa stafu i brak czasu... przerobiłem: 40D | 50D+BGE2N | 24-105/4L | 18-55 IS | 55-250 IS | 17-55/2.8 IS | 100-400L | S150-500 OS | S300-800HSM | 430EXII...

  5. #15
    Zablokowany
    Dołączył
    Apr 2010
    Posty
    39

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawciolbn Zobacz posta
    kombinujecie w złą stronę.. pytanie raczej po co sRAW skoro RAW to prawie to samo?
    odpowiedź jest prosta - RAW z puchy zawiera dane nieskompresowane o tym co zarejestrowała matryca - nie poddane obróbce i kompresji jak JPG. stosowanie sRAW pozwala głównie na ograniczenie wielkości plików poprzez algorytmowe "skompresowanie" pełnego RAW.
    różnica w zdjęciach jest niemal niewidoczna. sRAW pozwala ograniczyć również dokuczliwość szumów. to takie emulowanie matrycy z 15MPX na 7.1 dla tych co uważają, że optymalnym rozmiarem matrycy APS-C jest wielkość max 8MPX

    #
    no ale czy jak zmniejsze jpg z 15.1 MP na 7.1 z RAW to czy zdjecie bedzie identyczne jak wywolany jpg z sRAW (lacznie z szumami)? bo jeslitak to wole miec RAW jak sRAW bo zawsze wiekszy rozmiar, zmiejszyc mozna, powiekszyc nie bardzo, a karte mam 8GB+2GB+1GB+1GB wiec zawsze styknie, a jesli sRAW mimo wszystko daje mniejsze szumy to bede sie zastanawiac :rolleyes: !

  6. #16
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 10minutemail Zobacz posta
    no ale czy jak zmniejsze jpg z 15.1 MP na 7.1 z RAW to czy zdjecie bedzie identyczne jak wywolany jpg z sRAW (lacznie z szumami)? bo jeslitak to wole miec RAW jak sRAW bo zawsze wiekszy rozmiar, zmiejszyc mozna, powiekszyc nie bardzo, a karte mam 8GB+2GB+1GB+1GB wiec zawsze styknie, a jesli sRAW mimo wszystko daje mniejsze szumy to bede sie zastanawiac :rolleyes: !
    Na forum znajdziesz ładny przykład, że przeskalowanie do jpega o "labowej" czy "webowej" rozdzielczości, biorąc za źródło RAW czy SRAW daje prawie identyczny efekt.

    SRAW to rozwiązanie dla:
    1. chcących upchnąć więcej na karcie pamięci
    2. nie lubiących zawracać sobie głowy bardziej wyrafinowaną obróbką niż tylko powiedzmy balans bieli i korekty ekspozycji
    Entuzjastyczny Neofita

  7. #17
    Uzależniony
    Dołączył
    Feb 2009
    Posty
    840

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    ...

    SRAW to rozwiązanie dla:
    1. chcących upchnąć więcej na karcie pamięci
    2. nie lubiących zawracać sobie głowy bardziej wyrafinowaną obróbką niż tylko powiedzmy balans bieli i korekty ekspozycji
    ad2 . No nie zupełnie - właśnie SRAW zwykle pozwala na w miarę bezproblemowe stosowanie np. wyostrzania w standardowy sposób oraz mocniejszego rozjaśniania (np. lokalnego). Próby ostrzenia RAW (czy raczej 16-bitowego TIFF uzyskanego z niego) z 50D na ISO 1600 lub większym na ogół nie kończą się dobrze - nawet za pomocą akcji, które mają wykrywać krawędzie ... SRAW jest mniej zaszumiony, a charakter tego szumu pozwala na w miarę bezproblemowe ostrzenie, rozjaśnianie itp.
    To jest taki surogat prawidłowej obróbki, w której ostrzeniem powinniśmy się zająć po przeskalowaniu do docelowej rozdzielczości. Dla mnie SRAW jest często taką "rozdzielczością docelową" . Dla dużych ISO i pełnych otworów przysłony praktycznie nie tracimy szczegółów używając SRAW zamiast RAW, a zyskujemy łatwość obróbki na poziomie nieco powyżej podstawowego. Na bardzo zaawansowaną obróbkę nie mam ani czasu ani umiejętności) Dla mnie to użyteczna opcja.

  8. #18
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Oct 2006
    Wiek
    44
    Posty
    2 249

    Domyślnie

    Tak czy siak na to samo wyjdzie. Rownie dobrze mozna RAW 15mpix po wywolaniu do TIFF zmniejszyc do 7mpix i dalej dopiero takiego wlasnorecznie stworzonego srawa obrabiac. Jednio i to samo. Sam czesto uzywam SRAW2 w 5D2, bo jest to 5mpix, dokladnie taki sam jak by 21mpix rawa potraktowac 50% resize. Obraz jest naprawde piekny wtedy. Ale tylko uzywam gdy chce wiecej zdjec napakowac na karte.

  9. #19
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tezmarek Zobacz posta
    Dla mnie to użyteczna opcja.
    Dla mnie była by również, ale jej nie mam :/
    Co do reszty, jak najbardziej się zgadzam - w końcu nie chodzi o to, żebyśmy tracili czas na cyzelowanie obróbki, prowadzącej do podobnego efektu.
    Chciałem tylko podkreślić, że SRAW nie jest jakimś supersposobem na szumy i dynamikę tonalną - to samo można uzyskać poza puszką, co więcej dość standardowymi narzędziami. Nie ma tu żadnej magii poza zmianą miejsca wykonywania obliczeń.
    Moje wklejki na temat szumy a reskalowanie: http://canon-board.info/showthread.php?t=54373
    Entuzjastyczny Neofita

  10. #20
    Uzależniony
    Dołączył
    Feb 2009
    Posty
    840

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    ...Chciałem tylko podkreślić, że SRAW nie jest jakimś supersposobem na szumy i dynamikę tonalną - to samo można uzyskać poza puszką, co więcej dość standardowymi narzędziami. Nie ma tu żadnej magii poza zmianą miejsca wykonywania obliczeń.
    ...
    Jak najbardziej się zgadzam - to normalne przeskalowanie wraz z wszelkimi jego konsekwencjami robione w puszce. Taka droga na skróty - czasami użyteczna.

Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1234 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •