Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12

Wątek: Przesłona a krzyż AF

  1. #1
    Vicek
    Guest

    Smile Przesłona a krzyż AF

    Jak wiadomo na przykładzie 350D patrząc w celownik widać krzyż AF na którym można wybrać punkt lub punkty ostrości. Krzyż ten działa w trybach automatycznych i manualnych. Co do przesłony wszyscy zgodnie uczą, iż reguluje ona ilość światła oraz w głównej mierze wpływa na głębie ostrości. Moje pytanie jest takie jak pogodzić krzyż AF, który pozwala wyostrzyć albo cały kadr lub to co chcemy, z ustawieniem głębi ostrości przesłoną? Bo tak szczerze powiedziawszy praktycznie wszystkie zdjęcia mam na przesłonie 5,6 i za pomocą krzyża w manualu ustawiam "ostrość" na to co potrzebuję.. będę wdzięczny za rady

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vicek Zobacz posta
    Jak wiadomo na przykładzie 350D patrząc w celownik widać krzyż AF na którym można wybrać punkt lub punkty ostrości. Krzyż ten działa w trybach automatycznych i manualnych. Co do przesłony wszyscy zgodnie uczą, iż reguluje ona ilość światła oraz w głównej mierze wpływa na głębie ostrości. Moje pytanie jest takie jak pogodzić krzyż AF, który pozwala wyostrzyć albo cały kadr lub to co chcemy, z ustawieniem głębi ostrości przesłoną? Bo tak szczerze powiedziawszy praktycznie wszystkie zdjęcia mam na przesłonie 5,6 i za pomocą krzyża w manualu ustawiam "ostrość" na to co potrzebuję.. będę wdzięczny za rady
    Przeczytałem 3 razy i niestety nic nie rozumiem...

    Może to coś pomoże - ostrość jest mierzona na największej możliwej przysłonie. Przymknięcie przysłony jest wykonywane bezpośrednio przed otworzeniem migawki. Orientacyjnie możesz zobaczyć (w praktyce - z małym wizjerem g... widać) głębię ostrości przez przycisk podglądu (ten pod obiektywem) - domyka on przysłonę do zadanej wartości.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    .
    A niezależnie od przysłony - płaszczyzna ostrości jest taka sama. Zmienia się tylko głębia czyli to w jakiej odległości masz ostro dookoła niej.
    Ostatnio edytowane przez MariuszJ ; 10-05-2010 o 16:36 Powód: Automerged Doublepost
    Entuzjastyczny Neofita

  3. #3
    Coś już napisał
    Dołączył
    Dec 2009
    Wiek
    40
    Posty
    53

    Domyślnie

    Sorki za brak polskich literek na wstepie.
    'Krzyz AF' to punkty auto focus, mozesz wybrac sobie aktywny punkt AF trzymajac ikonke z krzyzem i krecac kolkiem. Przy malej glebi ostrosci np. f2.8 oraz uzywaniu np. centralnego punktu AF musisz wycelowac nim w obiekt majacy byc ostry, a jak zaskoczy AF to cyk.

    O to chodzilo?

  4. #4
    Vicek
    Guest

    Domyślnie

    Wybaczcie tą nieścisłość miałem mało czasu na napisanie postu, a ciągle ktoś krążył. Swi3zy dokładnie o to chodziło.. A jeszcze dokładniej to o kwestię głębi ostrości.. Gdziekolwiek czytam nt. przesłony to jest ona odpowiedzialna właśnie za głębie. I teraz, posłuże się pewną stroną pod TYM adresem jak dobrze zrozumiałem z pokazu z drzewami, dobierając wartość przesłony, uzyskuję plan ostry przy przesłonie 1.4 np. do trzech metrów, a cała reszta jest rozmydona, natomiast przy przesłonie 22 cały plan jest ostry. Problem w tym, że jednak w pewnym momencie zaczynają działać punkty AF (cały czas jestem na manualu) i jeśli będę chciał wykonać zdjęcie tego pierwszego drzewa przy rozmydlonej reszcie planu, a punkt AF chwyci ostatnie drzewo to wyjdzie cały ostry plan od pierwszego do ostatniego drzewa, pomimo iż przesłona będzie na F/1.4. Właśnie tego nie rozumiem. Mam nadzieję, że dobrze przekazałem to o co mi chodzi
    Bo prawdę powiedziawszy taki sam efekt z drzewami uzyskam wybierając punkty AF zamiast ustawiania przesłony, ale chcę to właśnie zrozumieć....

  5. #5
    Uzależniony Awatar iso
    Dołączył
    Aug 2009
    Posty
    547

    Domyślnie

    mylisz pojęcia strasznie. poczytaj trochę bo to ciężko wyjaśnić. ale spróbuję. wyobraź sobie że głębia ostrości ma kształt prostopadłościanu, książki, pudełka. Jest to pudełko ustawione prostopadle do obiektywu.

    aparat - D= [ ] - 'pudełko' | - horyzont

    wszystko co znajdzie się w tym pudełku jest ostre. Jeżeli przysłonę ustawimy na f 1.4 to pudełko będzie wąskie i niewiele się w nim zmieści. f 22 to pudełko od fotografa aż po horyzont (nieskończoność). I teraz ty sam za pomocą punktu AF lub pierścienia ostrości w manualu 'przesuwasz' to pudełko bliżej lub dalej od aparatu. Pamiętaj, że im dalej od aparatu tym pudełko będzie automatycznie grubsze mimo przesłony f 1.4 - takie prawa fizyki niestety. wszystko przed i za pudełkiem będzie rozmyte.

  6. #6
    Uzależniony Awatar pawciolbn
    Dołączył
    Mar 2010
    Miasto
    Lublin
    Wiek
    43
    Posty
    653

    Domyślnie

    tak, jak iso pisze.. przymykanie przysłony to jedno, a odległośc od obiekty to drugie.. ale wydaje mi się, że chyba z tymi punktami AF coś nie sprecyzowałeś i zaczynam dostrzegać niuans o nazwie "nie wybieram jednego AF, tylko pucha robi to za mnie z wszystkich" - chyba, że się mylę.

    Wybierasz np. środkowy AF, ustawiasz np. f/1.4, kadrujesz na to co ma być ostre, łapiesz AF - spust do połowy, trzymając spust do połowy przekadrowujesz jeśli jest taka potrzeba i strzelasz. Jeśli obiekt jest blisko, to wszystko co za nim i przed nim będzie rozmyte. Im dalej tym GO się zwiększy. Musisz pamiętać o tym, że nie ważne czy to będzie Av czy M wybieraj jeden konkretny punkt AF i na nim ostrz i wtedy nie ma takiej fucken opcji, żeby AF sobie sam "chwytał".

    No chyba, że ja nadal nie rozumiem OCB.

    #
    5D+BGE4 | 5DII+BGE6 | 28/1.8 | 50/1.4 | 85/1.8 | 135/2L | Helios 2/58 | Metz58AF2.. kupa stafu i brak czasu... przerobiłem: 40D | 50D+BGE2N | 24-105/4L | 18-55 IS | 55-250 IS | 17-55/2.8 IS | 100-400L | S150-500 OS | S300-800HSM | 430EXII...

  7. #7
    Fotografujący Awatar michael_key
    Dołączył
    Oct 2009
    Miasto
    Stargard
    Wiek
    42
    Posty
    2 129

    Domyślnie

    Przeczytałem Twoją wypowiedź i chyba zrozumiałem ;-)
    Musisz zmienić w manu puszki wybór punktu AF z automatycznego na ręczny, czyli być Ty to robił, a nie aparat.
    Potem to już jak pawciolbn wybór środkowego i jazda :wink:

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar roshuu
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa, Radzymin
    Posty
    1 107

    Domyślnie

    Wlasciwie to najlepiej korzystac z 1 punktu af - najlepiej srodkowego, gdyz jest najbardziej dokladny. Wybierajac 1 punkt ustawisz sobie ostrosc na co chcesz i zadne dodatkowe punkty sie nie wlacza. Teraz wystarczy bawic sie przyslona i ogniskowa w celu uzyskania zamierzonego efektu
    6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4

  9. #9
    Vicek
    Guest

    Domyślnie

    Poszedłem za Waszymi radami i nawet się udało bo wreszcie zajarzyłem o co chodzi i teraz jest dobrze... Uparłem się na to, bo właśnie nie chce zdawać się na łaskę puchy.. jak to robi 90% społeczeństwa, dzięki za pomoc

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar roshuu
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa, Radzymin
    Posty
    1 107

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vicek Zobacz posta
    Poszedłem za Waszymi radami i nawet się udało bo wreszcie zajarzyłem o co chodzi i teraz jest dobrze... Uparłem się na to, bo właśnie nie chce zdawać się na łaskę puchy.. jak to robi 90% społeczeństwa, dzięki za pomoc
    Tylko "amatorzy"
    6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •