Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 29

Wątek: Ciemne zdjęcia

  1. #11
    Dopiero zaczyna Awatar Rinuś
    Dołączył
    May 2010
    Posty
    37

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Ja Ci powiem tak - nie widzę specjalnie sensu robić na manualu, jeżeli wierzysz światłomierzowi aparatu i umiesz to światło zmierzyć. Obliczenia które wykonasz będą dublowały to co robi aparat... po co? Szkoda zaprzątać sobie tym głowę.

    f4, ISO 1600, 1/2000s jest równorzędne co do ilości światła np. f5.6 (-1EV), ISO400 (-2EV), 1/250s (+3EV). Zdjęcie było za ciemne, więc można powiedzieć że wyszło by ok przy ISO800 (+1EV), albo przy przysłonie właśnie f4 (+1EV).
    Ok, to teraz już wiem o co chodzi i zrobię tak jak napisałeś.
    Dziękuję za cierpliwość bo wiem, że pewnie zadałam pytania które były zadawane z tysiąc razy

  2. #12

  3. #13
    Pełne uzależnienie Awatar roshuu
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa, Radzymin
    Posty
    1 107

    Domyślnie

    staraj sie dazyc do tego by ekspozycja byla na 0 (drabinka) i tak pokrec przyslona badz czasem zeby uzyskac 0. No chyba, ze zaglebisz sie w punktowy pomiar z systemem strefowym, wtedy drabinka nie koniecznie musi byc na 0
    6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4

  4. #14
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez roshuu Zobacz posta
    staraj sie dazyc do tego by ekspozycja byla na 0 (drabinka) i tak pokrec przyslona badz czasem zeby uzyskac 0. No chyba, ze zaglebisz sie w punktowy pomiar z systemem strefowym, wtedy drabinka nie koniecznie musi byc na 0
    Ale jeżeli robisz to "na drabinkę do 0" - to po co robić to ręcznie? Ja tam nie potrzebuję się dowartościowywać, że wszyscy profi robią na M
    Entuzjastyczny Neofita

  5. #15
    Pełne uzależnienie Awatar roshuu
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa, Radzymin
    Posty
    1 107

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Ale jeżeli robisz to "na drabinkę do 0" - to po co robić to ręcznie? Ja tam nie potrzebuję się dowartościowywać, że wszyscy profi robią na M
    To nie o dowartosciowanie przeciez chodzi
    6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4

  6. #16
    Pełne uzależnienie Awatar Mellan
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    59
    Posty
    1 851

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Ale jeżeli robisz to "na drabinkę do 0" - to po co robić to ręcznie? Ja tam nie potrzebuję się dowartościowywać, że wszyscy profi robią na M
    Cytat Zamieszczone przez roshuu Zobacz posta
    To nie o dowartosciowanie przeciez chodzi
    Dokładnie!

    Automatyka to bezmózgi kalkulator, który często jest omylny.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Automatyka również nie ma wbudowanego daru odczytywania intencji fotografa, względem wielkości GO czy efektu jaki zamierza osiągnąć, chociażby efekt ruchu na zdjęciu zamiast zamrożonej żylety, długo można wymieniać...
    Ostatnio edytowane przez Mellan ; 06-05-2010 o 00:15 Powód: Automerged Doublepost
    C-F-K - forever

  7. #17
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mellan Zobacz posta
    Dokładnie!

    Automatyka to bezmózgi kalkulator, który często jest omylny.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Automatyka również nie ma wbudowanego daru odczytywania intencji fotografa, względem wielkości GO czy efektu jaki zamierza osiągnąć, chociażby efekt ruchu na zdjęciu zamiast zamrożonej żylety, długo można wymieniać...
    Masz w półautomatach korektę ekspozycji (co więcej, o działaniu uzależnionym od trybu w półautomatu TV czy AV), która w 99% przypadków wystarczy do poprawienia oszukanego przez małoszary rozkład kadru światłomierza.

    Nie jestem tu jakimś fundamentalistycznym wrogiem trybu M - po prostu twierdzę, że w zastosowaniach amatorskich, a szczególnie bez dobłyskiwania, jest on niepotrzebnym zawracaniem sobie gitary. To zawracanie sobie gitary może przełożyć się na utratę cennego kadru - rzecz nie do skorygowania, w żadnych PhotoPsuju.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    edit: w żadnym Photopsuju
    Ostatnio edytowane przez MariuszJ ; 06-05-2010 o 00:24 Powód: Automerged Doublepost
    Entuzjastyczny Neofita

  8. #18
    Pełne uzależnienie Awatar Mellan
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    59
    Posty
    1 851

    Domyślnie

    Z tym zawracaniem gitary byłbym ostrożny. Ucząc się na M, uczysz się uniwersalnie, nie przywiązując do rozwiązań ustawień automatyki producenta sprzętu.

    Nie jestem tu jakimś fundamentalistycznym wrogiem automatyki, czy półautomatyki. Wiem, że czasem bywa tak, że brak czasu nawet na rawy, bo ważniejsze są serie jpeg (np.sport).

    Utraty kadru psujem nie naprawisz, zgoda, ale równie łatwo można utracić kadr nieumiejętnie stosując automatykę.
    C-F-K - forever

  9. #19
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mellan Zobacz posta
    Z tym zawracaniem gitary byłbym ostrożny. Ucząc się na M, uczysz się uniwersalnie, nie przywiązując do rozwiązań ustawień automatyki producenta sprzętu.

    Nie jestem tu jakimś fundamentalistycznym wrogiem automatyki, czy półautomatyki. Wiem, że czasem bywa tak, że brak czasu nawet na rawy, bo ważniejsze są serie jpeg (np.sport).

    Utraty kadru psujem nie naprawisz, zgoda, ale równie łatwo można utracić kadr nieumiejętnie stosując automatykę.
    Wiedza "jak to działa", jest potrzebna niezależnie od tego którego trybu używasz. Automatykę też trzeba opanować, ale nie widzę sensu jej świadomego nieużywania - rzeczona drabinka to właśnie efekt TEJ automatyki działania i ustawianie parametrów na jej zerowanie (czy też świadomie - na niezerowanie) jest dla mnie objawem niezrozumienia właśnie tego, "jak to działa".

    Jeżeli chcesz być hardcorem, nie używaj drabinki, weź do ręki porządny światłomierz, zmierz światło tam gdzie trzeba, albo i w kilku miejscach i sensownie uśrednij. To jest manual. Uważam że ustawianie "na zerowanie drabinki" to w większości przypadków robienie zdjęć na jednej nodze z palcem w tyłku.
    Entuzjastyczny Neofita

  10. #20
    Pełne uzależnienie Awatar roshuu
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa, Radzymin
    Posty
    1 107

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Wiedza "jak to działa", jest potrzebna niezależnie od tego którego trybu używasz. Automatykę też trzeba opanować, ale nie widzę sensu jej świadomego nieużywania - rzeczona drabinka to właśnie efekt TEJ automatyki działania i ustawianie parametrów na jej zerowanie (czy też świadomie - na niezerowanie) jest dla mnie objawem niezrozumienia właśnie tego, "jak to działa".

    Jeżeli chcesz być hardcorem, nie używaj drabinki, weź do ręki porządny światłomierz, zmierz światło tam gdzie trzeba, albo i w kilku miejscach i sensownie uśrednij. To jest manual. Uważam że ustawianie "na zerowanie drabinki" to w większości przypadków robienie zdjęć na jednej nodze z palcem w tyłku.
    Ja napisalem o zerowaniu drabinki dla autorki tematu a nie ogolnie. W amatorskich zastosowaniach (i nie tylko) podstawa jest ekspozycja na srodku. To czy ktos bedzie stosowal korekty w celu poprawnego naswietlenia (czyt. sterfowy) to juz zalezy od niego.
    Skoro zdjecie autorki watku zostalo zle naswietlone tzn przy 1/2000sek to prawdopodonie czas byl na tyle krotki, ze aparat nie dal rady bardziej otworzyc przyslony dajac niedoswietlone zdjecie - co napewno zaowocowalo drabinka z duzym -.
    Tryb M to przede wszystkim kontrola nad panujacymi warunkami swietlnymi i nie koniecznie trzeba byc hardcorem i jak to mowisz pro zeby korzystac z M.
    Ciekawe gdybys zrobil kilka zdjec w lesie korzystajac tylko z AV badz TV i takie same z trybem M, to ktore z nich byly by identyczne w sesji? To jest wlasnie M a nie jakis tam hardcor i zew. swiatlomierz.
    EOT.
    6D + 5D + 14 /2.8 + 35/1.4 + 50/1.4 + 85/1.8 + Fuji X-T1 + 35/1.4

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •