Cytat Zamieszczone przez Tezet-gdynia Zobacz posta
.............
W wielki uproszczeniu. Wszystko zalezy od ilosci pikseli w stosunku do kata widzenia. Im wiecej pikseli przypada na kazdy stopien, tym poruszenie moze byc bardziej widoczne, ale moze tez byc mniej widoczne po przeskalowaniu zdjecie do mniejszej wartosci mpix, co zmienia ilosc pixeli na kazdy stopien.

1/ogniskowa x crop (wg mnie bledna)...
Wszystko zależy od stopnia uproszczenia sprawy.
W praktyce zasada 1/F x crop się sprawdza i dlatego pewnie jest podawana w książkach itp. jako poprawna i przez wielu potwierdzona w praktyce.

W rzeczywistości jest jednak tak jak napisałeś. np. w astrofotografii jest to jeden z kluczowych problemów, rozkładany na czynniki pierwsze wiele razy. Nazywa się to pojechaniem lub tackingiem i sprowadza się do ogniskowej (kąta widzenia) i rozmiaru pixela. Im większy pixel i szerszy kąt łatwiej jest uzyskać nie poruszone zdjęcie (nie pojechane , pomijam szczegóły aby nie gmatwać).
W astro nie jest to teoria i widać gołym okiem wszak fotografuje się obiekty o rozmiarze kilka pix , a nawet 1pix.
Dlatego w dedykowanych kamerach do astrofotografii matryce mają pixele o dużych rozmiarach , kosztem ich ilości (pomijam czułość dużego pixela)

http://www.sbig.com/sbwhtmls/large_format_cameras.htm

W specyfikacji astro kamer rozmiar pixela jest obowiązkowo podawany.