Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 13

Wątek: Manualny zewnetrzny flash

  1. #1
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    643

    Domyślnie Manualny zewnetrzny flash

    Potrzebuje porady jak pracowac z zewnetrznym flashem pod stopke ISO (bez automatyki poza jednoczesnym wyzwoleniem z migawka). Jak ustawiac parametry do ISO, odleglosci fotografowanej sceny i przyslony. Widzialem jakas anglojezyczna stronke na ten temat, ale w zwiazku czekajacym mnie weselem w najblizszy weekend nie hce sie zbytnio mylic w ustawionych (ponad to czego nie da sie uniknac) wiec licze na wskazowki i komentarze. Z gory dziekuje

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar ripek
    Dołączył
    Jul 2005
    Wiek
    40
    Posty
    1 486

    Domyślnie

    Ja uzywam z 430ez - ogólnie ciężka sprawa. Ja robie wszystko na oko
    Canon G10, WP-DC28, :grin: 5d mkIII:grin: 5d mkI 17-40L 24LII 35L 85LII 580II

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    Odrazu zaznaczam. To co jest napisane na dole to takie moje tam wymysly. Nie jestem tutaj ekspertem w tych sprawach... Mam jakiegos starego nikoniastego flasza z automatem (sb-15) ktorego kombinacjami i setkami fot testowych nauczylem sie w miare opanowac do fotek przy kotlecie Mam nadzieje ze wiele bzdur tu nie napisze.

    Po pierwsze przygotuj duzo baterii albo akumulatorow do lampy oraz sporo czasu na nauke w miejscach gdzie bedziesz fotografowal. Bardzo wskazana wyprawa do kosciola czy lokalu duzo wiecej jak 10 min przed weselem. Tego nie zalatwisz 10 fotkami w 5 min. W tym wypadku uczenie sie przez praktyke sprawdza sie chyba najlepiej, zarowno przy manualach jak i lampach z automatyka wszelaka. Chodzi o wyczucie sprzetu. O ile automatyczna lampe mozna w miare okielznac za wieczor i komplet baterii to z manualna trzeba to pomnozyc kilka razy i dalej bedzie czesto trzeba robic trzy foty testowe dla jednej w miare poprawnej.

    Po drugie jesli bedziesz mogl zalatwic sobie lampe z wlasna automatyka nawet sie nie zastanawiaj. Napewno bedzie sie ja dalo ustawic na manuala a jej automatyka to gigantyczne ulatwienie.

    Stare, stosunkowo mocne automatyczne Sunpaki czy Vivitary obecnie kosztuja grosze. Ze wzgledu na swoja automatycznosc i prostote uzycia byly swego czasu bardzo popularne i sprzedawane w setkach tysiecy. Wybierz jakas w miare mocna, milo jak bedzie miala jakies programy (slabiej/mocniej). Obracana glowica duzym plusem. Zoom nie jest konieczny. Wplywa troche na zasieg lampy, ale wprowadza niepotrzebne kombinacje, a na te nie masz czasu.

    Z taka lampa (z wlasna automatyka) ustawiasz na stale iso, czas i przyslonie (np. 1/125 f8 @ iso 100) i automat zalatwia reszte mierzac swiatlo odbite od sceny. Calosc chyba nawet sprawuje sie duzo lepiej jak canonowy e-ttl, z ktorym trzeba bardzo uwazac gdzie sie celuje. Korekte wprowadzasz przyslona albo iso. Automat swietnie sprawdza sie tez przy odbiciach od sufitu (choc mojej wyraznie brakuje do tego mocy). Moja lampa dla przykladu ma dwa programy, slabszy do iso 100, mocniejszy do 400. Odpowiednio to wplywa na jej zasieg.


    Lampa manualna to juz schody. Jak sama nazwa wskazuje wszystko recznie.

    Generalnie znajac moc lampy i przyslone mozna policzyc zasieg. Zwykle na lampie sa tabelki badz inne wynalazki (suwaczki czy pokretla) wskazujace zasieg lampy przy danej przyslonie. Czesto tez uwzglednione jest ISO ulatwiajace calosc kalkulacji.

    Metody nauki sa dwie. Mozesz siedziec, tabelkowac i liczyc.

    Jesli chcesz liczyc to wzor brzmi:
    dystans (w metrach lub stopach) = moc lampy (GN w metrach lub stopach odpowiednio) podzielone przez wartosc przyslony

    Dla przykladu lampa GN 25 przy f8 ma zasieg 25/8 czyli 3 metry.

    Albo poprostu odpal aparat, ustaw czas, dla przykladu 1/60 (albo prosciej X-sync, zmniejszy to wplyw swiatla zastanego), iso 100, f8 i zobacz jak daleko swieci lampa zapewniajac prawidlowa ekspozycje. Odpowiednio sterujac iso i przyslona zwiekszasz badz zmniejszasz ten zasieg.

    Praktyka i setki wypstrykanych fotek w tym wypadku czynia mistrza. Na liczenie zwykle i tak nie ma czasu... Po jakims czasie nabiera sie wyczucia i na oko mozna ocenic ile przymknac i ile iso potrzeba do prawidlowego oswietlenia. Choc to nadal metoda "moze trafie za pierwszym razem".

    Niestety przy odbiciach od sufitu sprawa sie znacznie komplikuje. O ile lampy automatyczne same zalatwiaja sprawe to manualna juz nie. Problemem tez jest kazde najmniejsze podejscie/odejscie. Generalnie uzysk fotek jest na poczatku minimalny, dlatego podkreslam jeszcze raz, setki fot w warunkach jakich bedziesz focil sa w zasadzie kluczowa sprawa przy foceniu lampa.

    Nawet jak doskonale znasz teorie i policzysz wszystko w mig to i tak w praktyce nie bedziesz nosil ze soba dalmierza czy metra. Lepiej wyczuc na oko co i jak.

    Na koniec tylko o czasie...

    W zasadzie szybkosc migawki z lampa mozesz sobie podarowac. Wplynie on znaczaco jedynie na ilosc swiatla zastanego. Poruszenia z lampa nie sa problemem, gdyz lampa swietnie zamrozi ruch, wiec mozna stosowac duze wartosci. Taka typowa weselna wartoscia (i ogolnie wszedzie gdzie jest ciemno) to 1/60s. Ponizej zwykle wylaza poruszenia swiatel w scenie, choc ze stabilizacja mozna pozwolic sobie na wiecej.

    Ze wzgledu na to, ze dwie glowy na czarnym tle nie wygladaja dobrze nalezy tak kombinowac, zeby miec jak najwiekszy uzysk swiatla zastanego. Lampa manualna czy z wlasna automatyka niekoniecznie moze to ulatwic. Tutaj musisz juz eksperymentowac z ustawieniami. Wszystko zalezy od danej kombinacji sprzetu.
    ...

  4. #4
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    643

    Domyślnie

    KuchateK jestes wielki Ogromne dzieki za tego posta. Wreszcie sie przejasnilo. Widze punkcik w ciemnosci Domyslam sie, ze sprawa z manualna lampa prosta nie jest. Domyslam sie, ze praktyka potrzebna jest ogromna. Zasadniczo planuje zakup lampy do celow ogulnych (glownie fotografia gdzie mam duuzo czasu na dobranie prawidlowej ekspozycji), pozatym zdjecia robie tym co mam i nie zamierzam narzekac, ze moglbym miec cos lepszego (350D lub 20D) bo moglbym wogule nie miec cyfraka i nie mial bym tez problemu Foce dla przyjemnosci a nie dla sportu czy kasy. Co z tego wyjdzie zobaczymy. Natomiast po Twoim poscie juz dokladnie wiem czym mam sie kierowac. Dzis wpadne do kilku komisow foto i sklepow, popytam o lampe z wlasna automatyka. Reszta powinna jakos dac rade. Naprawde ogromnie mi pomogles jako jedyny (z innych forow tez nikt nie odpowiedzial mi konkretnie, zawsze wymijajaco) za co dziekuje.

    Na koniec jeszcze male pytanko - na co zwrocic uwage przy zakupie lampy urzywanej? Co morze swiadczyc o jej dobrym/zlym stanie (oczywiscie poza mechnicznym zmasakrowaniem lampy np. przejechanej samochdem)

  5. #5
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    643

    Domyślnie

    A co sodzisz o tym?:
    http://www.allegro.pl/show_item.php?item=67501421
    albo z wyzszej polki:
    http://www.allegro.pl/show_item.php?item=68735683
    http://www.allegro.pl/show_item.php?item=67630255
    tu cos innego:
    http://www.allegro.pl/show_item.php?item=67759625
    http://www.allegro.pl/show_item.php?item=68738867

    Przepraszam, ze tyle tego na wtykalem, ale dla kogos zorientowanego wystarczy zucic okiem, a dla laika to godzian patrzenia sie nie wystarczy...

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    No wiec moja subiektywna opinia jest taka:

    Wszystkie ktore pokazales wygladaja ok. Osobiscie olal bym te z palnikiem na sztywno. Cullman, uwzgledniajac cene, wyglada najbardziej zachecajaco. Dwie wczesniejsze (Soligor i Fomei) kusza fotocelami i szyna, ale to akurat mozesz olac ze wzgledu na posiadanie stopki w aparacie.

    Jesli chodzi o takie przekonanie do jakosci to najmniej ufam temu Fomei, wiec osobiscie wybieral bym miedzy Cullmanem a Soligorem (bardziej znane marki).
    Ostatnio edytowane przez KuchateK ; 24-10-2005 o 16:37
    ...

  7. #7
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    643

    Domyślnie

    Dziś widziałem jeszcze bardzo interesującego Metza. Numeru nie pamiętam. Wiem tylko, ze mial trzy tryby auto, jeden TTL i manual, miał zółty palnik i był w stanie idaealnym. A liczba przewodnia wynosiła 32. Szkoda, że kosztował 320 zł

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    Wlasnie...

    Jesli chodzi o uzywane lampy im bardzie zazulkniete tym jednak gozej. To nie stare radioaktywne ruskie szkla. One nie zolkna ze starosci a z tego ze swoje juz wyswiecily, czesto mocno eksploatowane i przegrzane.
    ...

  9. #9
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    643

    Domyślnie

    A facet tlumaczyl, ze to nowszy model palnika Metza i dlatego zolty. Odrazu wydalo mi sie to podejzane... :/ Ze tez wszedzie czlowieka chca oszukac No nic, dzieki za wszelkie przestrogi, dzieki Tobie KuchateK mam szanse dostac dobra lampe Juz ktos mi sie zaofrowal, czekam na fotki. Jak zdjecia z wesela wyjda mi fajnie (chociaz niektore) zadedykuje je Tobie

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    Moze i prawda. Nie przekreslajmy sprzedawcy...
    Pisalem juz wczesniej ze sie na metzach nie znam. Trzeba by to potwierdzic gdzies u producenta i zobaczyc fotki nowych lamp.

    Sa palniki ktore maja pokrycie UV. Zaiste sa zoltawe (z lekko fioletowym zafarbem). Tyle ze jest ono na tyle slabe ze w obudowie lampy powinno byc praktycznie pomijalne. Poza tym do tej pory widzialem pokrywane palniki tylko do duzych i drogich lamp studyjnych.
    Ostatnio edytowane przez KuchateK ; 24-10-2005 o 19:57
    ...

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •